6 مهارت رهبری که در برطرف کردن بی‌نقص مشکلات به شما کمک می‌کند

27 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت تیمی - 6 مهارت رهبری که در برطرف کردن بی‌نقص مشکلات به شما کمک می‌کند
6 مهارت رهبری که در برطرف کردن بی‌نقص مشکلات به شما کمک می‌کند
امتیاز مطلب: 97%

چگونه با مشکلات کاری که قبلا نظیر آن را تجربه نکرده اید، روبرو می شوید؟ عکس العمل هایی که در مقابل مشکلات نشان می دهید، بر تیم کاری و آینده ی شرکت اثر می گذارد.

مسیر رسیدن به موفقیت نیز همانند زندگی، همیشه با موانع و فراز و نشیب های بیشمار همراه است. تمام کارآفرینان موفق، تقریبا به اندازه ی موفقیت هایشان، با مشکلات مواجه بوده اند. تعداد زیادی از کارآفرینانی که با آنها صحبت شده، احساس می کنند که زمان های زیادی را در محیط کار و برای برطرف کردن مشکلات سپری کرده اند و خبری از موفقیت نبوده است. حتی اگر شرکت ها به رشد خود ادامه دهند و رهبر یا مدیر نیز با موفقیت های گوناگون، پاداش خود را دریافت کند، باز هم از فشار آنها کم نمی شود. به بیان دیگر، نمی توانند از موفقیت های خود لذت ببرند. مشکل اینجاست که هرگز از شدت این فشارها کاسته نمی شود، حتی اگر محصول شما بتواند ماهانه میلیون ها ریال بازده داشته باشد.

اگر صاحب کسب و کار هستید، پس باید در حل کردن مشکلات نیز توانا باشید. اسکات گتز، مدیرعامل LGBTQ متتقد است که حل کردن مشکلات می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، چرا که کارآفرینان اغلب در مواجهه با مشکلات، نمی دانند چه عکس العملی باید از خود نشان دهند.

مهم این است که نباید به مشکلات اجازه دهید که فلجلتان کند. به یاد داشته باشید که همیشه یک راه وجود دارد و تقریبا هیچوقت نمی توانید دلیل بروز مشکل را پیدا کنید. درک و قبول این واقعیت باعث می شود که سوالات بیهوده نپرسید و ذهن خود را برای پیدا کردن ایده های بزرگ مشغول کنید. در نهایت متوجه می شوید که یکی از ایده ها درواقع حلال مشکلات بوده و پاسخ به سوالات ذهن شماست.

رهبران کاری با نگاه کردن به تکنیک های کارآفرینان موفق بهتر می توانند با چالش های خود روبرو شوند. در ادامه در یوکن با مهارت های کلیدی آشنا می شوید که در حل موثر مشکلات، بسیار کارامد خواهد بود:

1. حرفه‌ای بودن در تمامی مواقع

بهترین کارآفرینان هرگز خونسردی خود را از دست نمی دهند، حتی در مواقعی که به نظر می رسد یک بحران در راه است نیز آرامش خود را حفظ می کنند. این خصیصه به ویژه در مواقعی نمود بیشتری دارد که رهبری و ساخت یک تیم را به عهده دارید. اعضای تیم، شما را به عنوان نمونه و الگو در نظر می گیرند. زمانیکه شما بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید، آنها نیز آرامش خود را حفظ می کنند. از همه مهم تر اینکه اگر بتوانید تحت هر شرایطی، اخلاق حرفه ای را حفظ کنید، احترام دیگران ازجمله مشتریان و اعضای تیم را به دست می آورید.

2. فکر کردن به برنامه‌های دراز مدت

یک کارآفرین موفق، همیشه برنامه های دراز مدت را در نظر دارد و همه چیز را از این نظر می سنجد. او باید بداند که تاثیر هر مساله ای بر آینده ی شرکت و هدف آن، چگونه خواهد بود. روبرو شدن و تصمیم گیری درباره  مسائل کوچکی که هر روزه رخ می دهند، کار ساده ایست. اسکات سوانسون، مدیر عامل شرکت بازاریابی موبایل Aki Technologies معتقد است که کارآفرینان همیشه باید مشکلات را تشخیص دهند و به جای حساسیت بیهوده روی مسائل کوچک، به مسیر خود ادامه دهند.

مهارتهای رهبری - رفع بی نقص مشکلات - تفکر برنامه بلند مدت

کارآفرینان برنامه زمانی محدودی دارند، بنابراین باید تلاش های خود را روی برطرف کردن 20 درصد مشکلات متمرکز کنند، به گونه ای که به اندازه ی 80 درصد تاثیر گذار باشد و بقیه مشکلات را نادیده بگیرند، چرا که زمان کافی وجود ندارد.

اگر پیرامون موضوعی که در یک روز به وجود آمده، مضطرب شده اید، به عواقب دراز مدت آن فکر کنید.  گاهی اوقات باید مشکلاتی را در اولویت قرار دهید که تاثیر دراز مدت دارند و مسائل روزمره را به زمان های دیگر موکول کنید.

3. انگشت اتهام را به سمت دیگران نگیرید

زمانی که مشکلی بروز پیدا می کند، بسیاری از افراد به سرعت، جستجو برای پیدا کردن مقصر را آغاز می کنند. شما می توانید ساعت ها زمان بگذارید و به دنبال فردی باشید که در تیم شما، با انجام یک کار اشتباه، باعث به وجود آمدن این مشکل شده است. اما در نظر داشته باشید که اگر همین مدت زمان را با سایر اعضای تیم صرف کنید و به دنبال پیداکردن راه حل باشید، تاثیر گذاری و بهره وری بالاتری خواهد داشت. به جای سرزنش پرسنل و ضربه زدن به روحیه ی آنها، سریعا به دنبال برطرف کردن مشکل باشید؛ کارکنان شما در این صورت احساس می کنند که در حل مشکل، مفید بوده اند؛ این امر در نهایت باعث ارتباط بیشتر با کارمندان می شود.

4. داده‌ها را جمع‌آوری کنید

تکنولوژی، ابزارها و امکاناتی فراهم کرده که صاحبان کسب و کار به راحتی می توانند از طریق آنها حجم گسترده ای از داده ها را در تمامی جوانب سازمان، جمع آوری کنند. این روش برای تشخیص رفتار مشتری بسیار ارزشمند است. امروزه، حل کردن موثر مشکلات به این معناست که بتوانیم تا حد امکان، اطلاعات و حقایق را جمع آوری کنیم؛ سپس باید این حقایق را در کنار هم قرار داد و برای پیدا کردن یک راه حل موثر، از آنها استفاده کرد. رهبرانی که اساسا بر مبنای حدس و گمان تصیم گیری می کنند، در بازار رقابت دوام نمی آورند؛ چرا که سایر رقیبان بر اساس داده های مختلف، به حل مشکلات می پردازند.

5. مثبت‌اندیش باشید

تنها چیزی که از منفی بافی عایدتان می شود، تضعیف روحیه است. در عوض، از آن دست رهبرهایی باشید که مشکلات را به عنوان یک فرصت می بینند و به جنبه های مثبتی که مشکل، به همراه دارد فکر می کنند. اگر گروهی کار می کنید و یا چندین کارمند زیر دست شما کار می کنند، سعی کنید آنها را کنار هم جمع کنید و جلسات جریان ذهن برگزار کنید. یک رهبر موثر، تنها به حل مشکل فکر نمی کند. اگر مشکل به وجود آمده را یک فرصت تلقی کنید که می تواند باعث افزایش ارتباطات شود و تیم خود را نیز در تیم تصمیم گیرنده قرار دهید، در نهایت متوجه می شوید که تمام تیم تجاری شما از مزیت فرصت به وجود آمده بهره مند شده اند

مهارتهای رهبری - رفع بی نقص مشکلات - مثبت اندیشی

6. نتایج را تحت بررسی قرار دهید

یکی از بهترین روش هایی که به رشد یک شخص به عنوان رهبر کمک می کند این است که به نتایج تصمیم گیری های خود نیز توجه کند. نظارت بر نتایج به شما کمک می کند تا از این مساله عبور کنید، در حالیکه به اطلاعاتی مجهز شده اید که برای پیشبرد اهداف کسب و کار، ضروری هستند. زمانی که از دلیل بروز اشکال و راه حل برطرف کردن آن مطلع باشید، در آینده بهتر می توانید با ارائه ی روش های مختلف، از بروز دوباره ی آن جلوگیری کنید.

رهبری به معنای روبرو شدن با عملکردهای مختلف کسب و کار است. زمانی که شما با روی خوش، برای رفع اشکال اقدام می کنید، باعث افزایش روحیه ی تیم می شوید که در نهایت به داشتن مشتری های راضی تر و درآمد بهتر منجر می شود.

 

منبع: INC

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-17 15:03:27
دسته بندی ها