چگونه می توان سرعت رشد استارتاپ را تا 5 برابر افزایش داد؟

23 شهریور 1396 - 8:00
کار آفرینی - چگونه می توان سرعت رشد استارتاپ را تا 5 برابر افزایش داد؟
چگونه می توان سرعت رشد استارتاپ را تا 5 برابر افزایش داد؟
امتیاز مطلب: 91%

حرکت در مسیر مثبت، روند مخصوص به خود را دارد.

تمام کسب و کارها، به ویژه استارتاپ ها تمایل دارند که هر چه سریع تر رشد کنند. رشد و توسعه در حقیقت، به نحوه ی ارزیابی ارزش کسب و کار بستگی دارد؛ بنابراین، می توان میزان رشد را با اندازه گیری میزان فروش، کاربران، درآمد و غیره، ارزیابی کرد. پس چگونه است که برخی کسب و کارها بدون هیچ تلاش مضاعف، به سرعت رشد می کنند، در حالیکه برخی دیگر دائما با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند؟ این سوالی است که اخیرا ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است؛ نویسنده ی این مطلب برای پیدا کردن پاسخ این سوال، با ویپ سیتارامن، بنیانگذار Explica (یک استارتاپ در زمینه ی رسانه ی دیجیتال) صحبت کرده است. این کارآفرین، موفق شد تنها در عرض چند ماه، کسب و کار خود را گسترش دهد. سیتارامن از زمانی که 18 ساله بود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد، تا اینکه بالاخره سید سامو، تامین مالی آن را به عهده گرفت. سیتارامن، یکی از جوان ترین افرادی بود که موفق به جذب سرمایه شده است. استارتاپ Explica، هفته ی گذشته اعلام کرد که 6.5 میلیون کاربر اینترنتی دارد. برای مطلع شدن از روش های رشد سریع استارتاپ ها، با یوکن همراه شوید:

1. به حرف های منتقدان بدبین خود توجه کنید.

به بیان دیگر، بهتر است که با آنها شریک یا همکار شوید! ایده های استارتاپی اغلب بسیار شخصی هستند و بسیاری از بنیانگذاران، این منتقدان را با دشمنان خود اشتباه می گیرند. زمانیکه برای اولین بار، این استارتاپ سرمایه ی MVII8 را جذب کرد، دیگر بنیانگذاران این شرکت از جمله بورین رادتکه و برد سیدل، نسبت به عملکرد این شرکت رسانه ای بدبین بودند. شرکتی که روی آنها سرمایه گذاری کرده بود، با گروه های سرمایه گذاری سیلیکون ولی که به دنبال استعدادهای ناب هستند، فاصله داشت. این شرکت و دیگر شرکت های مشابه، معمولا روی مدل های کسب و کاری پر بازده مثل املاک یا کالای مصرفی سرمایه گذاری می کنند.

اما در حال حاضر که دو ماه از آن زمان می گذرد، MVII8 سرمایه گذار اصلی Explica محسوب می شود. این استارتاپ در مسیر خود از تخصص مالی کمپانی MVII8 و تکنولوژی Explica به عنوان اهرم استفاده می کند.

منتقدان بدبین شما می توانند به قدرتمندترین متحدان تبدیل شوند؛ اما شما به عنوان یک بنیاگذار باید بدانید که حرکت بر علیه آنها، بخشی از روند رو به جلو به شمار می رود. تمرکز خود را روی ایده و ارزش آن قرار دهید و اجازه دهید که نتایج، پاسخگوی خودشان باشند.

2. به شرایط اقتصادی جایگاه خود احترام بگذارید.

شرکت ها زمانی با شکست روبرو می شوند که از شنیدن حرف های مشتریان خودداری کنند. همانطور که استیو جابز می گوید: "مردم نمی داند که چه چیزی را نیاز دارند، تا زمانیکه به آنها نشان دهید." پیدا کردن نقاط ضعف و نیازها، وظیفه ی مشتریان نیست؛ بلکه این وظیفه ی شماست که آنها را پیش بینی کرده و برای برطرف کردن آنها، راه حل ارائه دهید.

برای مثال در Explica، اعضای تیم تلاش می کنند تا اینفوگرافیک های انیمیشنی HTML را در یک فضای مطمئن ارائه دهند تا در دراز مدت، توانایی رقابت داشته باشند. تنها به گرایشات نگاه کنید؛ این مثال بارزی است از اینکه شما باید از شرایط رقابتی حال حاضر و گرایشات بلند مدت در مدل کسب و کار خود مطلع باشید. اگر Explica قصد داشت که با ناشران سنتی به رقابت بپردازد، مسیر رشد آنها کاملا متفاوت می شد. بدین ترتیب، آنها تصمیم گرفتند که روی جوانب دیگری از جایگاه خود متمرکز شوند و جنس رقیبان خود را تغییر دهند.

3. کسانی را استخدام کنید که روحیه ی مشابهی دارند.

اضافه کردن اعضای جدید به تیم که مرزهای چشم انداز شما را به چالش می کشند، برای اضافه شدن بررسی های معنادار و تعادل در پروسه های تصمیم گیری، ضروری است. هدایت تیم از درون باعث می شود که شرکت نیز به اندازه ی کارکنان، رشد کند؛ علاوه بر اینکه، همکاری را نیز آموزش می بینند.

ناندو لونا، اولین پرسنلی بود که به اعضای تیم Explica اضافه شد. روند کار با seed Sumo نیز در مراحل اولیه بود. سیتارامن، اختیارات این شرکت راه انداز را محدود کرده بود؛ تا اینکه متوجه شد که به افراد با تجربه در معاملات و عملکردها نیاز دارد. لونا به عنوان یک توسعه ی دهنده ی کهنه کار راه اندازی، بهترین گزینه ی ممکن برای استارتاپ سیتارامن بود.

لونا زمانی که تنها 15 سال داشت، در دیزنی فعالیت می کرد، بیش از 50 اپلیکیشن موبایلی یا اینترنتی را طراحی کرده و در زمینه ی مدیریت تیم های توسعه دهنده، بیش از 5 سال سابقه دارد. سیتارامن در باره ی او می گوید: "او ترکیب جالبی از سرسختی و تجربه است."

بنیانگذاران باید به دنبال متقاضی هایی باشند که چشم انداز جدیدی را با خود وارد شرکت می کند. بین پیدا کردن افرادی که سازگاری بیشتری با محیط دارند و افرادی که مهارت های ویژه ای دارند، تفاوت وجود دارد. افرادی را پیدا کنید که عقاید مشابهی دارند، نه مهارت های مشابه.

4. سرسخت باشید.

سرمایه و فاصله ی زیاد جغرافیایی با نیروی کار بالقوه برای برخی کارهای تخصصی، بسیاری از کسب و کارها را محدود کرده است. سیتارامن نیز در برخی مناطق با همین محدودیت ها مواجه شد. گسترش تیم، از لحاظ مالی منطقی نبود.

در این شرایط، سیتارامن مدعی بود که این وظیفه ی بنیانگذار است که یاد بگیرد و به نیروی خود متکی باشد. این ادعا با اخلاق استارتاپی که معتقد است استارتاپ ها به یک بنیانگذار یا فاندر سوپراستار سرسخت و اعضای تیم مجهز به مهارت ها و مسئولیت ها نیاز دارد، همخوانی داشت.

بدین ترتیب، سیتارامن در دوره ی شتاب دهندگی، مجموعه ی جدیدی از مهارت ها را به گونه ای تنظیم کرد که تارگت هزینه در هر کلیک را به میزان مناسبی در روز برساند. لونا در این باره می گوید: "ویپ اولین فردی است که در دفتر حاضر می شود و آخر از همه، محیط را ترک می کند؛ و البته در برخی شرایط اصلا از دفتر خارج نمی شود." نقش بنیانگذار یا مدیرعامل این است که تمامی کمبودها را جبران کند و در عین حال، چشم انداز با کیفیت خود را نیز حفظ کند.

5. تکرار فرآیندهای ساده را در اولویت قرار دهید.

تعادل بین چشم انداز و توانایی های مدیریت زمان، یکی از مسائل دائمی است که یک کمپانی به مدیریت آن نیاز دارد؛ به ویژه در پروژه هایی که ریسک بالایی دارند. فراموش نکنید که پروژه ها را مرحله به مرحله برنامه ریزی کنید: تکرار فرآیندهای ساده تر را در مراحل اولیه قرار دهید و سایر مراحل را بر مبنای آن بچینید.

لونا مدعی شده که سیتارامن و حتی خودش، با اینگونه از پروژه های پیچیده غریبه نیستند: "او هرگز قبول نمی کند که چیزی غیر ممکن است، تنها مشکل در این است که هنوز از زاویه ی مناسب برای ارائه ی راه حل، به آن نگاه نکرده ایم."مراحل توسعه ای که به خوبی برنامه ریزی شده اند، برای برطرف کردن مشکلات ضروری هستند؛ تنها کافیست راه حل های کم کیفیت را با هم ترکیب کنید تا به یک راه حل خوب و موثر برسید.

در استارتاپ هایی که برنامه زمانی سنگینی برای توسعه دارند، جریان سریع کار برای بازده و بهره وری بیشتر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روی کارهایی تمرکز کنید که به خوبی از عهده ی آنها بر می آیید، سپس از همین مرحله به عنوان یک نقطه ی آغاز استفاده کنید و فراموش نکنید که با هیچ ایده ای، نمی توان در دراز مدت کار کرد؛ ایده ها بسته به موقعیت ها، تغییر می کنند.

 

منبع: INC

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها