10 عادت رفتاری زیان بار که باید از روتین روزانه ی شما حذف شوند

20 بهمن 1395 - 9:21
مدیریت شخصی - 10 عادت رفتاری زیان بار که باید از روتین روزانه ی شما حذف شوند
10 عادت رفتاری زیان بار که باید از روتین روزانه ی شما حذف شوند
امتیاز مطلب: 96%

این مساله را جدی بگیرید. این عادت های رفتاری را بدون دلیل و برهان "بد" نمی خوانند. این رفتارها باعث از بین رفتن بهره وری و خلاقیت شده و سرعت عملکرد را کاهش می دهند. چنین عادت هایی ما را از دستیابی به اهدافمان باز می دارند و برای سلامتی ما زیان بار هستند.

البته در این میان عادت هایی نیز وجود دارند که در مقایسه با دیگر عادت ها، بدتر هستند؛ با اینحال، در این متن به 10 عادت اشتباهی اشاره شده که احتمالا در روتین روزانه ی شما قرار دارند؛ در ادامه با یوکن همراه شوید:

1. غذا خوردن در حالیکه گرسنه نیستید.

گاهی اوقات آنقدر به کار مشغولید که متوجه نمی شوید که در حین کار، دائما در حال خوردن خوراکی هایی مثل شکلات یا چیپس هستید. مشکل اینجاست که اگر با روند گرسنگی طبیعی بدن و سیگنال های رضایت آن همگام نباشید، پرخوری را آغاز می کنید. این مساله باعث اضافه وزن و نگرانی های سلامتی مثل بیماری های قلبی، دیابت و البته چاقی می شود.

راه حل: مطمئن شوید که به دلیل درستی غذا می خورید؛ یعنی در زمانی گرسنگی. زمانی که عصبانی، خسته، ناراحت و مضطرب هستید، چیزی نخورید. هله هوله ها را حتی برای میان وعده نیز میل نکنید؛ به جای آن می توانید از میوه ها، سبزیجات، مغزها و سایر محصولات کم چرب استفاده کنید. زمانی که میل خوردن چیزی به شما دست می دهد، آنها را در یک ظرف قرار داده و مانند صبحانه، نهار و یا شام، از آنها لذت ببرید؛ نه اینکه جعبه ی ماده ی غذایی را به طور کل روبروی خود قرار دهید.

2. استفاده از دستگاه های موبایلی در تختخواب

شما حتی متوجه نمی شوید که این رفتار، پیامدهای مخربی را در خواب و بهره وری شما خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهد، زمانی که در معرض نور آبی و سفیدی که از نمایشگرهای دیجیتال متساعد می شود، قرار می گیریم، در واقع مغز خود را از ترشح هورمون ملاتونین منع می کنیم. این هورمون بدن شما را از زمان خواب مطلع می کند. زمانیکه ملاتونین در بدن شما ترشح نمی شود، خوابیدن در طول شب دشوارتر خواهد شد. بدین ترتیب، روز بعد را با خستگی می گذرانید؛ علاوه بر اینکه، تمرکز کردن دشوار تر شده و بهره وری کاهش می یابد.

راه حل: گوشی را کنار گذاشته و قبل از خواب، کتاب بخوانید. اگر فکر می کنید که وسوسه می شوید، گوشی را در نقطه ی دورتری از اتاق قرار داده تا در طول شب نیز به آن دست نزنید.

3. غر زدن یا شکایت کردن

بررسی های علمی نشان می دهند، "نه تنها غر زدن افراد باعث بهتر شدن حال اطرافیان نمی شود، بلکه احساس بدتری را در شنونده ها ایجاد می کند." علاوه بر این، غر زدن دائمی، آسیب هایی را در سلامت ذهن و جسم شما ایجاد می کند؛ چرا که استرس شما را افزایش می دهد. در حقیقت، شکایت کردن عملا می تواند جان شما را بگیرد!

راه حل: یادگیری نحوه ی کنار گذاشتن این عادت اصلا آسان نیست؛ اما امکان پذیر است. اولین چیز این است که قبول کنیم دنیا بی نقص نیست و گاهی اوقات، همه چیز به شکلی که انتظار داریم، پیش نمی رود. علاوه بر این، باید تلاش کنید تا مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید؛ و همان اندازه که پیرامون هیچ موضوعی خودتان را قضاوت نمی کنید، دست از قضاوت کردن دیگران نیز بردارید. کمتر ادعا کنید.

4. بی نظم بودن

شاید فکر نکنید که یک میز درهم و برهم می تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد؛ اما این حقیقت کاملا صحت دارد. بهم ریختگی می تواند رشد حرفه ای شما را متوقف کند، موجب کاهش بهره وری شود، زمان با ارزش را هدر داده و استرس و اضطراب را نیز افزایش دهد.

راه حل: برای سازمان یافتگی و نظم بیشتر می توانید برنامه ها را یادداشت کنید و از آنها یک جدول زمانی بسازید. علاوه بر این، برای هر چیزی یک خانه در نظر بگیرید تا بتوانید هر چیزی را سر جای خود قرار دهید. موارد غیر ضروری را هر چند وقت یکبار، حذف کنید؛ برای مثال پنج شنبه ها، قبل از رفتن به خانه این کارها را انجام دهید.

5. انجام دادن چندین کار به صورت همزمان

مطالعات نشان داده است که انجام دادن چندین کار به صورت همزمان، اصلا بازده ندارد. در حقیقت و برخلاف باورهای غلط، بهره وری شما در حالیکه سعی می کنید چندین کار را به صورت همزمان انجام دهید، در مقایسه با حالتی که هر کاری را به صورت مجزا به پایان می رسانید، کمتر است. چرا؟ مغز ما نمی تواند برای انجام دادن دو کار به صورت همزمان، فرمان صادر کند.

راه حل: هر کاری را به صورت مجزا انجام دهید. یکی از بهترین کارها برای اجرای این روش، تهیه ی لیستی از کارهایی است که باید انجام دهید؛ مهم ترین کارها را در صدر این لیست قرار داده و به ترتیب، آنها را به سرانجام برسانید.

6. عدم وجود برنامه یا هدف برای پس انداز کردن

زمانی که درآمد خود را برای بازنشستگی و روز مبادا پس انداز می کنید، احتمال بروز استرس را در خود کاهش می دهید؛ چرا که در آینده، اتفاق های نابهنگام نمی توانند برای شما دردسر آفرین باشند. ذخیره و پس انداز پول در مواقع مورد نیاز، گاهی اوقات می تواند زندگی شما را نجات دهد.

راه حل: روند ذخیره ی پول را اتوماتیک کنید. برای مثال، درصدی از درآمد ماهانه را برداشته و قبل از هر کاری، آن را در حساب پس انداز دیگری واریز کنید. بدین ترتیب، مطمئن هستید که هر ماه، مبلغی را پس انداز کرده اید.

7. مقروض شدن

استرس و اضطراب ناشی از مسائل مالی می تواند آسیب های جدی را بر سلامت افراد وارد کند. نگرانی های نشات گرفته از پول باعث افزایش فشار خون، زخم معده، مشکلات گوارشی، سر درد، افسردگی، فشار عضلات و کمردرد می شود.

راه حل: پول و درآمد خود را بودجه بندی کنید و به آن پایبند باشید. به این ترتیب، درک درستی از نحوه ی خرج کرد خواهید داشت؛ علاوه بر این، هر ماه می توانید برنامه ی دقیق تری را تنظیم کنید. برای مثال، اگر بیش از چیزی که دارید، خرج  می کنید، پس احتمالا زمان آن رسیده که برخی افراد یا مسائل را از زندگی خود حذف کنید.

8. غیبت کردن

دکتر کتی دولی می گوید: "غیبت کردن می تواند گستاخی، حسادت و عذابی را ایجاد کند که روند گوارش را مختل کرده و بار استرس را افزایش می دهد. این استرس، باعث تشدید اضطراب، سردردهای ناشی از فشار و سایر علائم مربوط به استرس می شود." علاوه بر اینها، غیبت کردن به دیگران نیز آسیب می رساند و شرایط ناسالمی را در محیط کار و زندگی به وجود می آورد.

راه حل: حقیقت امر این است که کمی غیبت کردن، باعث می شود که افراد گروه، ارتباط عمیق تری را با یکدیگر ایجاد کنند؛ البته تا زمانیکه به درستی انجام شده و به خود برتر بینی یا خود مخربی منجر نشود. با اینحال، پیشنهاد ما این است که به طور کل، غیبت کردن را کنار بگذارید. اگر نیاز دارید که چیزی را به کسی بگویید، حداقل کسی را انتخاب کنید که به او اعتماد دارید؛ مثلا همسر و یا بهترین دوست.

9. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند به سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های تنفسی دراز مدت منجر شود. فراموش نکنید که عادت پر هزینه ای نیز به شمار می رود.

راه حل: دشواری روند ترک سیگار به دلیل  خاصیت اعتیاد آوری زیاد آن است. احتمالا باید برای ترک سیگار به پزشک و مشاور مراجعه کنید. جایگزین هایی برای نیکوتین وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

10. بهانه جویی کردن

گاهی اوقات در زندگی شرایطی به وجود می آید که ما را از دستیابی به هدف یا رسیدن به نقطه ی مورد نظر، باز می دارد. به جای اینکه توضیح دهیم چه چیزی باعث شکست ما شده، می توانیم مسئولیت آن را به عهده بگیریم. به یاد داشته باشید که بهانه ها، در بهره وری و موفقیت ما تاثیری نخواهند داشت. تنها توضیحاتی هستند که بدشانسی های ما را بازگو می کنند.

راه حل: کار را با تنظیم اهداف واقع بینانه و دست یافتنی آغاز کنید تا احتمال بروز شکست را کاهش دهید. سپس، اولویت های خود را مشخص کنید و خود را برای پذیرش شکست ها آماده کنید. از همه مهم تر اینکه، زمانی که کاری را به صورت اشتباه انجام می دهید، نباید خودتان را ببازید. از حس آزادی که از آن نشات می گیرد، شگفت زده خواهید شد.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها