10 راهکار مسلط شدنِ کسب‌و‌کارهای کوچک بر بازارهای محلی

2 شهریور 1400 - 11:00
بازاریابی - 10 راهکار مسلط شدنِ کسب‌و‌کارهای کوچک بر بازارهای محلی
10 راهکار مسلط شدنِ کسب‌و‌کارهای کوچک بر بازارهای محلی
امتیاز مطلب: 90%

بیشتر کسب و کار های کوچک باید انسجام بیشتری را در طول سال به اجرا بگذارند تا توانایی رشد در این بازار پُررقابت امروزی را داشته باشند. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که این‌گونه از کسب و کارها را در شرایط بهتری برای رقابت در بازار محلی قرار می‌دهد. برای مطلع شدن از این راهکارها، با یوکن همراه شوید:

1. ترفندهای آنلاین کسب و کارهای کوچک

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، نزدیک به 39 درصد از افرادی که برای خرید به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه می‌کنند، به صورت آنلاین درباره‌ی آن محصول تحقیق می‌کنند. این بدان معناست که کسب و کار کوچک شما نیز باید در فضای آنلاین حضور داشته باشد تا بتواند در بازار محلی رقابت کند. کسب و کار کوچک شما چطور می‌تواند حضور آنلاین خود را بهبود بخشد؟

2. سئوی محلی خود را تقویت کنید

تمرکز بر تقویت و بهینه سازی سئوی محلی کسب و کارتان می تواند ترافیک بیشتری را روانه‌ی وب سایت شما کند؛ این امر در نهایت به فروش بیشتر نیز منجر خواهد شد. با در نظر داشتن این‌که 97 درصد از مشتریان، درباره‌ی کسب و کارهای کوچک محلی خود تحقیق می‌کنند، شما نیز باید تقویت سئوی محلی خود را در اولویت تلاش‌هایتان قرار دهید.

کسب و کار های کوچک - رونق بازار محلی - بازار محلی - خرید از فروشنده محلی

علاوه بر این، گوگل نیز قصد دارد تا نتایج را بر اساس جستجوهای محلی به نمایش بگذارد. با این اوصاف، گوگل نتایج محلی را به گونه‌ای تغییر داده که تمرکز بر روی سه کسب و کار برتر در منطقه باشد. این بدان معناست که علی‌رغم دشواری قرار گرفتن در سه کسب و کار برتر منطقه، این مساله می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را در بازگشت سرمایه به همراه داشته باشد.

برای شروع می‌توانید وب‌سایت خود را در دسته‌بندی کسب و کاری گوگل قرار دهید. در گام های بعدی به منظور بهبود سئو، باید از تولید محتوای با کیفیت و مناسب برای منطقه استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید با سایر وب‌سایت‌های محلی نیز همکاری کنید. وب‌سایت خود را تقویت کنید و مدیریت استراتژیک شبکه های اجتماعی را نیز فراموش نکنید.

3. بررسی‌های آنلاین را افزایش دهید

بررسی‌های آنلاین یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها در رنکینگ جستجوهای محلی است. علاوه بر این می‌توان گفت که بررسی‌های آنلاین در واقع، نسخه‌ی مدرن تبلیغات شفاهی است و می‌تواند مشتریان را قانع کند که کاربر کسب و کار شما باشند. در واقع، نزدیک به 67 درصد از مشتریان اعلام کرده‌اند که تصمیمات آنها برای خرید محصولات از بررسی‌های آنلاین تاثیر گرفته است. بنابراین، بررسی‌ها را با استفاده از مشتریان، دائمی کنید؛ به ویژه در حالتی که می‌دانید تجربه‌ی مثبتی داشته اند. کال تو اکشن‌ها را نیز به دستور کار خود اضافه کنید. می‌توانید کارمندان خود را ترغیب کنید که در شبکه‌های اجتماعی مثل گوگل پلاس، فیس بوک و غیره، به دنبال بررسی باشند.

4. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

بازاریابی ایمیلی یکی از منابعی است که کسب و کارهای کوچک آن را نادیده می گیرند. با این روش می‌توانید ابزار قدرتمندی را برای برقراری ارتباط با مشتری‌های بالقوه‌ی فعلی، قبلی و آینده در اختیار داشته باشید. اینطور که به نظر می‌رسد، کسب و کارهای کوچک بیشتر از آن‌چه که باید برای بازاریابی ایمیلی انرژی بگذارند، وقت و انرژی خود را برای شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند؛ این در حالی‌ست که برآورده شده بازده بازاریابی ایمیلی، 3 برابر بیشتر بوده و ارزش نرخ تبدیل آن نیز تا 17 درصد بیشتر است.

5. تبلیغات کلیکی را در منطقه‌ی خود به کار بگیرید

با توجه به دشوارتر شدن نتایج جستجوهای محلی، شاید بهتر باشد که از گزینه‌های پرداخت در ازای هر کلیک استفاده کنید. پرداخت در ازای هر کلیک یا PPC به این معناست که در ازای هر کلیکی که مشتریان بازدید‌کننده از وب‌سایت شما روی تبلیغات می‌کنند، مبلغی را از تبلیغ‌کننده دریافت می‌کنید. این روش تبلیغاتی را خودتان نیز می‌توانید به کار بگیرید.

کسب و کار های کوچک - رونق بازار محلی - بازار محلی - خرید از فروشنده محلی

بهترین بخش این رویکرد این است که شما می توانید کمپین PPC را به منظور هدف قرار دادن کلید واژه‌های مقرون به صرفه و عملی در منطقه جغرافیایی مورد نظر بهینه‌سازی کنید. PPC شرایطی را برای شما فراهم می‌کند تا تبلیغات خود را در معرض کلید واژه های مورد هدف در بازار محلی قرار دهید؛ این مساله باعث افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

6. ترفندهای آفلاین کسب و کارهای کوچک

مناطق مسکونی، جزء اصلی کسب و کارهای کوچک به شمار می‌روند. حتی در دنیای دیجیتالی امروزی نیز تاکتیک‌های آفلاین متعددی وجود دارد که در پیشرفت کسب و کارهای کوچک موثر خواهد بود.

7. در جوامع فعال باشید

کسب و کارهای کوچک اغلب به عنوان ستون فقرات یا پایه‌ی اصلی جوامع مربوطه به شمار می‌روند. بدین ترتیب، شرکت های محلی می‌توانند با فعال بودن در زمینه‌های محلی، خودشان را از دیگران متمایز کنند. بررسی ها نشان می‌دهند که 82 درصد از مشتریان، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در زمان خرید در نظر می‌گیرند.

با این اوصاف، در وهله‌ی اول می‌توانید عضوی از اتاق بازرگانی منطقه‌ی خود باشید تا بتوانید از وقایع و رویدادهای مربوط به بازار هدف خود مطلع شوید. اگر واقعا قصد دارید که سر و صدای زیادی به پا کنید، در یک رویداد محلی یا خیریه سرمایه گذاری کنید. فعالیت های اجتماعی در جوامع محلی یکی از ابزارهای فوق‌العاده در بازاریابی محلی به شمار می‌رود و می تواند ارتباطات عمومی مثبتی را جمع‌آوری کند.

8. قراردادهای دولتی محلی را هدف قرار دهید

مقامات دولتی محلی قراردادهای ویژه ای را برای شرکت هایی که به عنوان کسب و کارهای کوچک محلی شناخته می شوند، در نظر می گیرند. اگر کسب و کار شما نیز با شرایط آنها تطابق دارد، می توانید از این فرصت نیز بهره مند شوید. به دست آوردن قراردادهای دولتی، جریان درآمدی ثابت و مستمری را  فراهم می کند.

9. تمرکز خود را روی تجربه‌ی مشتری قرار دهید

اگر کسب و کارهای کوچک را به عنوان ستون فقرات یک جامعه بدانیم، پس مشتریان نیز قلب آن جامعه خوهند بود. کسب و کار کوچک شما باید تمرکز ویژه‌ای را در زمینه‌ی بهبود تجربه ی مشتری قرار دهد. نتیجه‌ی بررسی‌های Cox  نشان می‌دهد که 90 درصد از مشتریان آمریکایی، حداق هفته‌ای یک‌ بار به کسب و کارهای کوچک سر می‌زنند. 63 درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که احساس می‌کنند باید از این کارآفرینان محلی حمایت کنند. این مساله احتمالا به دلیل راحتی، خدمات به مشتریان و عدالتی است که کسب و کارهای کوچک در مقایسه با تجارت های بزرگ اعمال می‌کنند.

کسب و کار های کوچک - رونق بازار محلی - بازار محلی - خرید از فروشنده محلی

با این اوصاف کسب و کارهای کوچک می‌توانند با ارائه‌ی بهترین خدمات به مشتریان، زمان‌های عملیاتی مناسب، محیط دوستانه و صیمی، گنجاندن نظرات مشتریان و استفاده از بازخوردها برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، بر بازارهای محلی مسلط شوند.

10. از تغییر و تحول هراسی نداشته باشید

تغییر و دگرگونی یکی از دشوارترین مواردی است که صاحب یک کسب و کار کوچک باید پذیرای آن باشد. به یاد داشته باشید که عدم توانایی در اعمال تغییراتی که گرایشات بازار ایجاب می‌کند، به سرعت می‌تواند باعث نابودی کسب و کار شما شود. در حقیقت، استقلال و انعطاف پذیری، دو مزیتی است که کسب و کارهای کوچک در مقایسه با تجارت‌های بزرگ از آن بهره‌مندند. بوروکراسی رایج در شرکت های بزرگ اغلب روند تغییرات اسراتژیک را دشوارتر می‌کند. اما کسب و کارهای کوچک با سبک مدیریتی ساده‌تر می‌توانند هر تغییری را به راحتی اعمال کنند. مدیریت ارتباط با مشتریان  یا هر سیستم یکپارچه‌سازی داده‌ها می‌تواند بینشی را برای کسب و کارهای کوچک فراهم کند تا گرایش‌های مربوط به حوزه‌ی فعالیتی خود را کشف کنند. بدین ترتیب می‌توانید روی فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و خود را برای خطرهای احتمالی آماده کنید.

زندگی افرادی که کسب وکارهای کوچک را اداره می‌کنند، مشکل‌تر است. با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که به سرعت جهانی می‌شود، حتی فشارهای کوچک نیز می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک‌تر، چالش‌برانگیز باشد. با این‌ حال، استراتژی‌های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک از طریق آن‌ می‌توانند روی شرایط رقابتی خود متمرکز شوند. بازاریابی آنلاین را فراموش نکنید، ارتباط خود با مشتریان را تقویت کنید و هرگز از تغییر و تحول نترسید.

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-25 01:40:40
دسته بندی ها