معرفی 5 روش آسان برای اینکه زودتر از خواب بیدار شوید

13 مهر 1396 - 8:00
مدیریت شخصی - معرفی 5 روش آسان برای اینکه زودتر از خواب بیدار شوید
معرفی 5 روش آسان برای اینکه زودتر از خواب بیدار شوید
امتیاز مطلب: 90%

برای دستیابی به موفقیت بیشتر، باید توانایی سحرخیز بودن را در خود تقویت کنید. فکر می کنید که وجه اشتراک افراد موفقی همچون ریچارد برانسون، جک دورسی،  تیم کوک و تیم گان در چیست؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

این افراد سوپر موفق و فوق العاده جالب، همگی به عنوان افراد سحرخیز شناخته می شوند. فکر می کنید که دلیل خوب بودن عادت سحرخیزی چیست؟ در آغاز باید گفت که این افراد، به خوبی نشان دهنده ی تاثیر بیدار شدن در صبح زود هستند؛ سحرخیز بودن توانست تفاوت بزرگی را در زندگی شخصی و شغلی آنها ایجاد کند و بدون شک، برای شما هم کارآمد خواهد بود.

سحرخیز بودن باعث تقویت بهره وری شما می شود، چشم انداز ذهنی را گسترده می کند، زمان کافی برای ورزش کردن را در اختیار شما قرار می دهد، برای چک کردن ایمیل ها نیز زمان خواهید داشت، صبحانه خودرن با اعضای خانواده هم یکی دیگر از مزیت های این عادت رفتاری است. به طور خلاصه، اگر می خواهید که فرد موفقی باشید، باید صبح زود از رختخواب بلند شوید.

حتی اگر تا به حال چنین عادتی نداشته اید، با به کار گیری این راهکارها می توانید سحرخیز بودن را در خود تقویت کنید:

1. روتین شبانه ی مشخصی داشته باشید.

اولین گام برای اینکه زودتر بیدار شوید، این است که یک روتین شبانه ی مشخص داشته باشید. این روتین یا برنامه ی شبانه، شما را به خوابیدن ترغیب می کند و علاوه بر آن، خواب آرام شما را در طول شب های دیگر نیز تضمین می کند.

نانسی راستین، استادیار دانشگاه نیویورک و مشاور سلامتی خواب که با عنوان سفیر خواب شناخته می شود، پیشنهاد می کند که:

  • هر شب در یک زمان ثابت به تختخواب بروید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب، گجت های خود مثل گوشی یا تبلت را کنار بگذارید.
  • میزان نوشیدنی های متفرقه را به حداقل برسانید.
  • یک روتین قبل از خواب مثل دوش آب گرم، کتاب خواندن یا مدیتیشن را انتخاب کرده و آن را انجام دهید.
  • در میانه ی شب، به ساعت خود نگاه نکنید.

2. هر روز، یک دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید.

به جای اینکه به یک باره، ساعت بیدار شدن دلخواه خود راروی آلارم تنظیم کنید، سعی کنید که هر روز، کمی زودتر از روز قبل از خواب بیدار شوید. در غیر اینصورت، باید هر چند دقیقه یکبار، روی دکمه ی اسنوز آلارم ضربه بزنید.

یکی از آسان ترین و موثرترین روش ها برای شکل گیری عادت سحرخیزی، این است که آلارم خود را هر یک روز در میان، یک دقیقه زودتر تنظیم کنید تا زمانیکه به ساعت هدف خود برسید. شاید هفته ها و حتی یک ماه به زمان نیاز داشته باشید، اما برای شما تفاوتی ایجاد نمی کند. با اعمال این روش، گاهی اوقات حتی قبل از اینکه آلارم روشن شود، شما از خواب بیدار می شوید؛ چرا که از شب قبل به آن فکر کرده اید.

3. کمپ بزنید.

محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان برنامه ی خواب بدن را با زمان طلوع و غروب خورشید، سازگار کرد. منظور این است که پیشنهاد می کنیم یک هفته را از نورهای مصنوعی فاصله بگیرید.

یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار، کمپ زدن در دامن طبیعت است؛ البته به یاد داشته باشید که گجت های خود را در خانه بگذارید و یا اینکه حداقل استفاده را از آنها ببرید. بعد از یک هفته، تضمین می کنیم که شما سحرخیز خواهید شد. علاوه بر این، یک تعطیلات مقرون به صرفه نیز به حساب می آید.

4. محیط اطراف خود را دستکاری کنید تا آسان تر بیدار شوید.

همانطور که محیط را برای خوابیدن آماده می کنید، می توانید برای بیدار شدن نیز آن را دستکاری کنید. برای مثال، ساعت یا گوشی خود را در دورترین نقطه ی اتاق قرار دهید تا برای خاموش کردن آن، مجبور شوید که از تختخواب بلند شوید.

همچنین، باید یک ساعت ثابت برای بیدار شدن داشته باشید. به محض اینکه آلارم را خاموش کردید، پتو را از روی خود کنار زده و از روی تخت بلند شوید. هرچه قدر که سریع تر بلند شوید، انرژی کمتری را هدر داده اید و در نهایت، پر انرژی تر خواهید بود. حتما تخت خود را مرتب کنید و اهداف روزانه ی خود را یادداشت کنید. انجام دادن این کارهای ساده، بهره وری شما را افزایش می دهد و انگیزه ی بیدار شدن را در شما ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که برای تسلط بر این عادت، به هفته ها زمان نیاز دارید. اما به محض سپری شدن این زمان، همه چیز آسان تر خواهد بود.

5. هوای تازه تنفس کنید و ورزش را در برنامه ی خود قرار دهید.

جنت کی کندی، روانشناش بالینی، بنیانگذار NYC Sleep Doctor و نویسنده ی کتاب The Good Sleeper: The Essential Guide for Your Baby  می گوید: "هوای تازه و نور خورشید می تواند با کاهش میزان هورمون ملاتونین، انرژی شما را افزایش دهد." ملاتونین، هورمونی است که چرخه ی خواب طبیعی را ایجاد می کند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که ورزش های هوازی در اندازه ی متوسط، مثل پیاده روی، بر الگوهای شبانه روزی تاثیر گذار است؛ برای مثال می تواند از طریق کاهش میل جنسی، اضطراب و نشانه های افسردگی، میزان بی خوابی را کاهش دهد.

این روش نه تنها خواب آرام تری را به وجود می آورد، بلکه روند به خواب رفتن را آرام تر کرده و زودتر بیدار شدن را نیز آسان تر می کند.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها