چگونه می توان ارتباطی بر پایه ی اعتماد و اعتبار را با مشتریان ایجاد کرد؟

23 اسفند 1399 - 11:00
بازاریابی - چگونه می توان ارتباطی بر پایه ی اعتماد و اعتبار را با مشتریان ایجاد کرد؟
چگونه می توان ارتباطی بر پایه ی اعتماد و اعتبار را با مشتریان ایجاد کرد؟
امتیاز مطلب: 97%

زمانی که تصمیم می گیرید یک کسب و کار را راه اندازی کنید، اولین گام این است که بازار هدف خود را تشخیص داده و راه حل هایی را برای آن ارائه دهید. کشور چین را در نظر بگیرید؛ سطح آلودگی هوا در این کشور به شدت رو به گسترش است. این سطح کیفی از آلودگی هوا، درهایی به سمت یک کسب و کار جدید را باز کرده که با نام Air Farming شناخته می شود.

منظور از این حرف چیست؟

یک میلیونر چینی به نام چن گوانگ بیاو در سال 2012 تصمیم گرفت که هوای تازه را قوطی و با قیمت 0.08 دلار به فروش برساند. به گفته ی چن، این هوای تازه از کوه های سین کیانگ جمع آوری می شد و جالب تر اینکه در رایحه های مختلف نیز در دسترس قرار می گرفت. چن توانست در اولین روز فعالیت خود، 100 هزار قوطی هوای تازه را به فروش برساند.

در سال 2015، یک شرکت استارتاپ به نام Vitality Air تصمیم گرفت که قوطی "هوای تازه ی کانادا" را در ازای 14 تا 20 دلار به فروش برساند؛ این کسب و کار نوپا توانست در دو هفته ی اول، 500 قوطی را بفروشد. یک مرد انگلیسی نیز همین کار را تکرار کرده و هوای تازه ی بریتانیا را در قالب قوطی به چینی ها می فروخت؛ او قیمت 115 دلار را برای هر قوطی در نظر گرفته بود.

احتمالا شما نیز شگفت زده شده اید و نمی دانید چرا این کلاهبرداری علنی، تا این حد پر سود بوده است. این مساله باعث شد که میزان توجه حیاتی به موضوع آلودگی هوا کاهش یابد و به مساله ای تبدیل شد که اعتماد و اعتبار برخی کارآفرینان را زیر سوال برد.

تفاوت عمده ای میان فرصت و فرصت طلب وجود دارد .

از سال 2000 که اینترنت برای تمامی افراد در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت، فرصتی را برای کارآفرینان فراهم کرد تا کسب و کار خود را به سطح جهانی ارتقا دهند. با اضافه شدن تکنولوژی های دیجیتالی و تاثیر کانال های آنلاین مثل شبکه های اجتماعی، کسب و کارهایی که بر پایه ی اینترنت استوار هستند، شرایطی را فراهم کردند تا بازارهایی که اقیانوس ها با هم فاصله دارند، به هم متصل شوند.

اما فراموش نکنیم که به همان اندازه نیز فرصت را برای کلاهبرداران فراهم کرده است.

با در نظر داشتن اینکه بیش از 1 میلیارد وب سایت در سراسر جهان فعالیت می کنند تا به 3.4 میلیارد کاربر آنلاین خود خدمات رسانی کنند، ارزش اعتماد واعتبار نیز به اندازه ی کیفیت کسب و کار آنلاین افزایش یافته است. شاید باور نکنید اما، ایجاد اعتماد و اعتبار در جهان آنلاین پیرامون، کار چندان دشواری نیست. تنها کافیست این راهکارها را به کار بگیرید؛ با یوکن همراه شوید.

1. روی وب سایت خود سرمایه گذاری کنید.

تنها داشتن یک وب سایت کافی نیست. باید مطمئن شوید که تجربه ی کاربری وب سایت شما کاملا بهینه است. وب سایت شما باید ویژگی های کیفی زیر را داشته باشد:

  • تجربه کاربری موبایل پسند
  • سرعت بالای دانلود
  • از طریق چندین مرورگر، در دسترس باشد.
  • ویژگی های کاملا کاربردی
  • قابلیت مکان یابی
  • طراحی ساده اما موثر

علاوه بر تمام اینها، باید کیفیت محتوای خود را نیز در بالاترین سطح نگه دارید. محتوا باید تازه، منحصر به فرد، مرتبط و به اندازه ای قانع کننده باشد که خواننده را به عکس العمل نشان دادن وادار کند. از همه مهم تر اینکه، یک صفحه با جزئیات کامل برای "تماس با ما" طراحی کنید. هیچ چیزی به اندازه ی عدم وجود اطلاعات ارتباطی، وب سایت شما را جعلی و تقلبی نمی کند.

2. خودتان باشید.

دنیل کانمان، روانشناس و برنده ی جایزه ی نوبل ، معتقد است که مشتری ها، بیشتر از قوه ی بصری استفاده می کنند تا اینکه بخواهند تصمیمات منطقی بگیرند. آنها ادامه ی کار با کسب و کاری را انتخاب می کنند که با اهداف آنها سازگار باشد. با مشتریان بازار خود حرف بزنید؛ برای آنها سخنرانی نکنید و تلاش نکنید که با اصطلاحات رده بالا، آنها را تحت تاثیر قرار دهید. پیام شما باید کوتاه و ساده باشد: "من می توانم به شما کمک کنم."

یکی از راه های موثر برای دستیابی به این منظور، استفاده از ویدیو در صفحه ی "خانه" و"درباره ی ما" است. شما می توانید خودتان را به مردم معرفی کنید؛ درباره ی کسب و کار خود صحبت کنید و به آنها بگویید که چگونه می توانید در مدت زمان کوتاهی، مشکلات آنها را برطرف کنید.

3. وبینار برگزار کنید.

یکی دیگر از روش ها برای به دست آوردن اعتماد و اعتبار در رابطه با مشتریان این است که وبینار برگزار کنید. میزبانی وبیمار از چندین مزیت برخوردار است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • باعث توسعه ی اعتماد و اعتبار می شود.
  • به برقراری رابطه کمک می کند.
  • تخصص شما را به نمایش می گذارد.
  • به شما کمک می کند تا مخاطب هدف خود را بشناسید.
  • آگاهی درباره ی نام تجاری را افزایش می دهد.

در این وبینارها می توانید از متخصصان مربوط به حوزه ی فعالیتی خود استفاده کنید. بدین ترتیب، مهمان ها می توانند از وبینار شما به وب سایت خودشان لینک بدهند و در این زمینه تبادل داشته باشند و در نهایت، دسترسی بازار را برای شما گسترده تر کنند.

4. بلاگ منظم.

بلاگینگ، پلتفرمی را در اختیار شما قرار می دهد تا به نیازها و نگرانی های مشتری های خود رسیدگی کنید. شرایطی را برای شما فراهم می کند تا ایده های قابل اجرایی را درباره ی موضوعات مختلفی به اشتراک بگذارید که مشتریان شما دائما درباره ی آنها جستجو می کنند.

در ادامه توصیه هایی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید به وسیله ی بلاگ ها، اعتماد و اعتبار مشتریان را به دست آورید:

  • از تجزیه و تحلیل ترافیک استفاده کنید؛ درباره ی کلید واژه و تعامل با مخاطب جستجو کنید تا بدانید که چه محتوایی برای مشتریان شما، جذاب تر است.
  • در طول هفته، حداقل سه یا چهار بلاگ را منتشر کنید و آن را از طریق کانال های مختلف اجتماعی، به اشتراک بگذارید.
  • پست بلاگ شما حداقل باید 1600 کلمه را در بر داشته باشد.
  • از اصطلاحات فنی استفاده نکنید.
  • از این بلاگ به گونه ای استفاده کنید که گویی در حال گفتگو با مشتری هستید.

اگر برای آپدیت بلاگ خود زمان کافی ندارید، یک نویسنده ی آزاد استخدام کنید؛ اما به یاد داشته باشد که قبل از انتشار، حتما آنها را بازخوانی کنید.

5. تاییدیه ها را به کار خود اضافه کنید.

تاییدیه ها یکی از ابزارهای قدرتمند برای به دست آوردن اعتماد و اعتماد هستند. این تاییدیه ها، همان مشتریانی هستند که از مزایای محصول یا خدمات شما برای دیگران تعریف می کنند.

موثر بودن تاییدیه ها نیز به همین دلیل است؛ چرا که طبیعی و کاملا واقعی هستند. این یکی از بهترین راه ها برای اعتبار بخشیدن به قابل اعتماد بودن و معتبر بودن شماست. در وب سایت خود، یک صفحه را برای تاییدیه ها اختصاص دهید؛ این امر باعث می شود که بازدید کننده ها، کسب و کار شما را انتخاب کنند.

6. در بررسی ها، راستگو باشید.

تفاوت بین تاییدیه و بررسی در چیست؟ در تاییدیه ها، مردم و مخاطبان اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. اما بررسی ها، هدفمند تر بی طرفانه هستند؛ چرا که درواقع، عقیده ی مجموعه ای از افراد گرد آوری شده است.

البته پر واضح است که می توانید از میان بررسی های به عمل آمده، گزینه ای که به نفع شماست را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که بازدید کننده های وب سایت، به طور طبیعی شکاک هستند. اگر تمام امتیاز ها کامل یا با پنج ستاره باشد، برای آنها غیر واقعی به نظر می رسد.

بری مثال، ShopInsuranceCanada از یک سیستم امتیازدهی برخوردار است که مشتریان از طریق آن می توانند به بررسی ها، امتیاز دهند. این یک رویکرد موثر است، چرا که روند کسب و کار را انسانی می کند. به یاد داشته باشد که نمی توان تمامی افراد را راضی نگه داشت.

اگر یکی از مشتریان، رتبه ی منفی یا تنها یک ستاره را به شما اختصاص دهد، باید از این موضوع استفاده کرده و محصول یا خدمات خود را با کیفیت بهتری ارائه دهید. اگر می توانید، به آن مشتری دسترسی پیدا کنید و جزئیات بیشتری را از خود بخواهید. از اطلاعات او استفاده کنید تا کسب و کار خود را توسعه دهید.

7. مطالعات موردی را در برنامه ی خود قرار دهید.

چگونه می توان به تاییدیه ها، قدرت بیشتری بخشید؟ یک مطالعه ی موردی را در برنامه ی کاری خود قرار دهید. در این مطالعه ها، مشتریان و یا کسانی که از خدمات یا محصول شما استفاده کرده اند، به وضوح بیان می کنند که این محصول یا خدمت، چگونه در برطرف کردن مشکل آنها مفید بوده و آنها را به هدفشان رسانده است.

با این کار می توان افزایش 400 درصدی را در بازگشت سرمایه مشاهده کرد. این مطالعات را به بازدید کننده های وب سایت خود نشان دهید و به یاد داشته باشید که برخی از مشتری ها، تحقیقات گسترده ای را قبل از خرید انجام می دهند.

8. گواهی نامه دریافت کنید.

یکی از کارهایی که مشتریان انجام می دهند، جستجو درباره ی اعتبارنامه های شماست. آنها ترجیح می دهند که احتمال هرگونه کلاهبرداری را از بین ببرند. یکی از راه هایی که از آن استفاده می کنند، بررسی آژانس های تاییدیه است.

اگر کسب و کار شما از چنین گواهی نامه هایی برخوردار است، یک کپی از آن را در صفحه ی خانه ی خود قرار دهید. این احتمال وجود دارد که عبور از این مرحله، هزینه ی کمی را به شما متحمل کند؛ اما باعث می شود که یک سر و گردن از کسب و کارهای دیگر بالاتر باشید.

9. در شبکه های اجتماعی فعال باشید.

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای نزدیک کردن کسب و کار به مردم است. ایده ی اصلی این است که بیشتر در میان مردم حضور داشته باشیم. اگر یک اکانت فیس بوک دارید، از طریق یک پست یا کامنت، با فالورهای خود در تعامل باشید. با کامنت های منفی، دلسرد و یا خشمگین نشوید. در یک حالت مودبانه و با آرامش کامل، پاسخگوی آنها باشید.

لازم به ذکر است که باید کسب و کار خود را انسانی تر کنید؛ یک شخصیت به آن ببخشید تا مردم بتوانند با آن در ارتباط باشند. به یاد داشته باشید که فقط درباره ی کسب و کار و محصولات خود حرف نزنید. اگر می خواهید اعتماد و اعتبار را به دست آورید، به مشتری ها نشان دهید که دقیقا چه کسی هستید. افکار و ایده های خود را خارج از حوزه ی کسب و کار، به اشتراک بگذارید.

10. به سرعت پاسخگوی مشتریان باشید.

اعتماد در واقع کیفیتی است که به مرور زمان حاصل می شود. نمی توان در عرض یک روز یا یک هفته، از آن برخوردار شد. گاهی اوقات، جلب اعتماد مشتریان، ماه ها و یا حتی سال ها از زمان شما را به خود اختصاص می دهد. کلید به دست آوردن اعتماد، استمرار است. اگر یکی از مشتریان شما درباره ی یک مشکل و یا چیزی که او را نگران کرده با شما تماس می گیرد، به سرعت پاسخگوی او باشید.

پیشنهاد می کنیم که این توصیه ها را همیشه به خاطر داشته باشید:

  • در 80 درصد از مواقع، شنونده باشید.
  • از کلیشه هایی مثل "می دانم که از کجا تماس گرفته اید" یا "از شنیدن آن متاسفم" خودداری کنید. با مشتری خود گفتگو کنید. روابط با یک گفتگوی ساده شکل می گیرند.
  • حالت دفاعی به خود نگیرید و با مشتریان بحث نکنید.
  • اگر مشکل از شما بوده است، آن را قبول کنید و به آنها اطمینان دهید که به سرعت، مشکل را برطرف می کنید.
  • اگر باید محصول جایگزین ارائه دهید، پس این کار را انجام دهید.
  • اگر مشتری از شما درخواست بازپرداخت پول را می کند، پس پول را به او باز گردانید.
  • اگر مشکل از مشتری شماست، به دنبال راه حلی باشید که شرایط را آسان تر کنید.
  • از قبل آماده باشید و اگر رسیدگی به شرایط، به زمان نیاز دارد؛ مشتری را نیز در جریان کار قرار دهید.

ما در دوره ای زندگی می کنیم که تکنولوژی های دیجیتال، نوعی دوگانگی را به وجود آورده اند. در دوره ای که اتوماسیون، بهره وری و برقراری ارتبط از مولفه های ضروری برای موفقیت به شمار می روند، اهمیت انسانی بودن سازمان ها برای کسب و کار ها نیز افزایش یافته است.

مشتری ها دسترسی فراوانی را به اطلاعات دارند و می توانند از طریق پلتفرم های گوناگون، صدای خود را به گوش دیگران برسانند. تکنولوژی به خوبی توانست تا قدرت را در میان مشتری ها، متعادل کند.

تنها به دست آوردن مشتری های جدید برای دستیابی به موفقیت، کافی نیست. شما همچنین باید روابط فعلی با مشتریان حال حاضر را تقویت کنید. آنها به شما کمک می کنند که در صنعت مورد نظر خود، اعتماد و اعتبار بیشتری را به دست آورید.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-14 01:13:33
دسته بندی ها