اگر می‌خواهید به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید، این 14 عادت را در خود تقویت کنید

25 آذر 1395 - 10:34
عادت‌های موفقیت - اگر می‌خواهید به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید، این 14 عادت را در خود تقویت کنید
اگر می‌خواهید به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید، این 14 عادت را در خود تقویت کنید
امتیاز مطلب: 94%

دسترسی داشتن به افراد فوق العاده موفق می تواند اطلاعات با ارزشی را درباره ی شخصیت واقعی آنها، چیزهایی که آنها را خوشحال می کند و از همه مهم تر، دلایلی که به موفقیت آنها منجر می شود، در اختیار شما قرار دهد.

ویباه شاه در این باره می گوید: "زمانی که یک فرد موفق را می بینید، در واقع تنها شکوه و عظمت عمومی را تماشا می کنید و توانایی دیدن سختی های آنها برای رسیدن به این هدف را ندارید."

کوین کروز یکی از همین افراد است. او اخیرا با 200 فرد فوق موفق مصاحبه کرده است که شامل 7 میلیاردر، 13 قهرمان المپیک و یک کارآفرین موفق می شوند. یکی از منابع اطلاعاتی که مسائل زیادی را برای او فاش کرد، از یک سوال ساده نشات گرفته است: "اصلی ترین راز شما برای بهره وری چیست؟"

کروز به تحلیل و بررسی پاسخ های آنها پرداخته و ترفندهای فوق العاده ای را از میان آنها بیرون کشیده است. در ادامه، با بهترین ترفندهای کشف شده توسط کوین آشنا خواهید شد؛ با یوکن همراه شوید:

1. آنها روی دقیقه‌ها تمرکز می‌کنند، نه روی ساعت‌ها

بیشتر افراد به صورت پیش فرض، زمان ها را هر یک ساعت یا نیم ساعت روی تقویم ها تنظیم می کنند. اما افراد سوپر موفق می دانند که هر شبانه روز شامل 1440 دقیقه می شود و هیچ چیز به اندازه ی زمان، با ارزش نیست. پول از بین می رود و باز هم به دست می آید؛ اما زمانی که از دست رفته، هرگز باز نمی گردد. شانون میلر، ژیمناستیک کار المپیکی در مصاحبه ی خود با کوین گفت: "تا همین امروز، من جدول زمانی را تنظیم می کنم که همه چیز در آن دقیقه به دقیقه برنامه ریزی شده است." برای اینکه زندگی موفقی داشته باشید، باید بر دقیقه ها مسلط شوید.

2. آنها تنها روی یک چیز تمرکز می‌کنند

افرادی که بهره وری فوق العاده بالایی دارند به خوبی می دانند که مهم ترین کار روزانه ی آنها چیست و هر روز صبح، یک تا دو ساعت را بدون هیچگونه مزاحمتی، برای انجام دادن آن اختصاص می دهند. کدام یک از وظایف شما، مهم ترین و مستقیم ترین تاثیر را در دستیابی به اهدافتان دارد؟ دقیقا چه کارهایی شما را به ترفیع شغلی مورد نظر می رساند؟ اینها دقیقا همان وظایفی هستند که باید آنها را در اولویت قرار دهید و هر روز صبح دقایقی را برای انجام دادن آن سپری کنید.

3. آنها از لیست To Do یا کارهایی که باشد انجام شود استفاده نمی‌کنند

لیست To Do خود را کنار بگذارید؛ در عوض، همه چیز را روی تقویم خود برنامه ریزی کنید. اینطور که به نظر می رسد، تنها 41 درصد از کارهایی که در اینگونه از لیست ها وجود دارد، به سرانجام می رسد؛ و تمام کارهای ناتمام این لیست، باعث ایجاد استرس و بی خوابی می شود. این تاثیر با نام Zeigarnik  شناخته می شود؛ ماهیت آن بدان معناست که کارهای انجام نشده تا زمانی که به سرانجام نرسند، در ذهن شما باقی می مانند. افرادی که بهره وری بالایی دارند، کارها و وظایف خود را روی تقویم برنامه ریزی کرده و بر اساس آن برنامه، زندگی می کنند.

4. آنها با سفر در زمان، بر عادت بد به تعویق انداختن کارها غلبه می‌کنند

نمی توان روی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهند، سرمایه گذاری کرد و بنابراین، کارهای شما نیز در آن زمان، غیر قابل پیش بینی خواهد بود؛ چرا که ما با زمان، سازگار نیستیم. برای مثال، امروز کمی سبزیجات خریداری می کنید و انتظار دارید که تا آخر این هفته، سالادهای سالم میل کنید؛ با اینکار در واقع سبزیجات فاسد شدنی را برای آینده برنامه ریزی کرده اید. افراد سوپر موفق به کارهایی که می توانند در حال حاضر انجام دهند، فکر می کنند تا تصمیم گیری های آینده ی خود را بر اس آن برنامه ریزی کنند. باید پیش بینی کنید که چه چیزهایی می تواند برنامه های آینده ی شما را خراب کند و از همین امروز، راه حل های جلوگیری از آن را پیاده کنید.

5. آنها برای شام خود را به خانه می‌رسانند

کوین کروز این نکته را از اندی گروو از کمپانی اینتل یاد گرفته است؛ او در این باره می گوید: "همیشه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، بنابراین بهتر است که کارهای بیشتری را انجام دهید، حتی بیشتر از حد توانایی های روز." افرادی که به موفقیت های بزرگ دست یافته اند، به خوبی می دانند که در زندگی خود برای چه چیزهایی ارزش قائل می شوند. البته که کار برای آنها با اهمیت است؛ اما برای چه چیزهای دیگری ارزش قائل می شوند؟ هیچ جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد؛ اما برای بسیاری از افراد، سپری کردن زمان با اعضای خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنها به صورت کاملا آگاهانه، 1440 دقیقه ی روز خود را برای چیزهای ارزشمند، اختصاص می دهند و به آن پایبند هستند. البته، تمامی این موارد در تقویم آنها برنامه ریزی شده است.

6. آنها از دفترچه یادداشت استفاده می‌کنند

ریچارد برانسون بارها اعلام کرده است که اگر دفترچه یادداشت خود را همیشه همراه نداشت، نمی توانست کمپانی ویرجین را راه اندازی کند. او همیشه و تحت هر شرایطی این دفترچه را به همراه دارد. ارسطو اوناسیس در این باره گفته است: "همیشه یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید. همه چیز را بنویسید. این یک آموزه ی میلیون دلاری است که در مدرسه های کسب و کار به شما آموزش نمی دهند." افرادی با بهره وری بسیار بالا، با نوشتن تمامی افکار خود، ذهن را برای چیزهای دیگر آزاد می کنند.

7. مدت زمان کوتاهی را برای بررسی ایمیل‌ها اختصاص می‌دهند

اینگونه از افراد، سرتاسر روز را برای چک کردن ایمیل ها صرف نمی کنند. آنها با هر ویبره یا صدای دینگی که از دستگاه های الکترونیکی آنها خارج می شود، به سراغ آن نمی روند. در عوض، آنها را نیز مثل کارهای دیگر در جدول زمان بندی خود قرار می دهند تا با بازده هرچه بالاتر به بررسی آنها بپردازند. برای برخی از آنها، این پروسه ی بررسی، تنها یک بار در روز انجام می شود . برای برخی دیگر به سه مرحله ی صبح، ظهر و شب تقسیم می شود.

8. آنها تحت هر شرایطی از ملاقات‌های غیر ضروری خودداری می‌کنند

زمانی که کوین کروز از مایک کیوبان خواست تا بهترین راز بهره وری بالای خود را به اشتراک بگذارد،  بلافاصله گفت: "تحت هر شرایطی از ملاقات ها خودداری کنید، مگر اینکه یکی از طرفین، در حال نوشتن چک باشد." (منظور انجام قرارهای کاری مهم است.) اینگونه از ملاقات ها، قاتل بی رحم زمان هستند. آنها دیرتر از زمان برنامه ریزی شده تشکیل می شوند، افراد مناسب در آن حضور ندراند، برای رسیدن به اصل مطلب، وقت را هدر می دهند و بیش از اندازه، طول می کشند. تا آنجایی که می توانید از این جلسه ها یا ملاقات ها اجتناب کنید و در صورت نیاز، خودتان آنها را برگزار کنید. اگر میزبان یک جلسه هستید، آن را خلاصه کنید و به سرعت به اصل موضوع بپردازید.

9. آنها تقریبا به همه چیز «نه» می‌گویند

وارن بافت، میلیاردر مشهور در جایی گفته است: "تفاوت افراد موفق با افراد سوپر موفق، این است که افراد سوپر موفق تقریبا به همه  چیز "نه" می گویند." جیمز آلتوکر نیز توصیه ای را در این باره با کوین به اشتراک گذاشت: "اگر جواب به درخواست احتمالی دیگران، "البته" یا "با کمال میل" نیست، پس باید به آن "نه" بگویید." به خاطر داشته باشید که در طول روز، تنها 1440 دقیقه را در اختیار دارید. آنها را به سادگی از دست ندهید.

10. آنها از قانون 80 / 20 استفاده می‌کنند

این قانون که همچنین با عنوان اصل پارتو نیز از آن یاد می شود، مدعی است که 80 درصد از نتیجه ی مورد نظر، تنها از 20 درصد فعالیت انجام شده حاصل می شود. افرادی که بهره وری فوق العاده ای دارند به خوبی می دانند که چه نوع فعالیتی می تواند آنها را به نتیجه ی مورد نظرشان برساند. پیشنهاد می کنیم که روی همان کارها متمرکز شوید و باقی آنها را نادیده بگیرید.

11. آنها کارهای کوچکتر را به دیگران واگذار می‌کنند

اینگونه از افراد هرگز نمی پرسند که: "چطور می توانم این کار را انجام دهم؟" در عوض این سوال را مطرح کمی کنند: "این کار چگونه انجام می شود؟" آنها تا جایی که می توانند، قسمت "من" را حذف می کنند. افرادی که بهره وری بالایی دارند، با مشکل کنترل کردن اوضاع روبرو نمی شوند، به دیگران اعتماد می کنند و برای مدیریت ریز همه چیز تلاش نمی کنند. در اکثر مواقع، "به اندازه ی کافی خوب است" برای آنها کفایت می کند.

12. آنها تنها یک بار به سراغ کارها می‌روند

چند بار تا به حال به سراغ یک ایمیل، قبض و موارد مشابه رفته اید و آن را ناتمام رها کرده اید؟ تا به حال، چند بار به سراغ یک ایمیل رفته، آن را خوانده اید و جواب دادن آن را به زمان دیگری موکول کرده اید؟ افراد سوپر موفق سعی می کنند که همه چیز را تنها یک بار لمس کنند. اگر کاری به بیش از 5 تا 10 دقیقه زمان نیاز داشته باشد (حال هر چیزی که باشد) همان جا و همان لحظه آن را انجام می دهند. این کار موجب کاهش استرس می شود؛ چرا که هرگز در پس زمینه ی ذهن شما نمی ماند. علاوه بر اینکه با بهره وری بالاتری انجام می شود.

13. آنها روتین صبحگاهی دارند و به آن پایبند هستند

یکی از جالب ترین مواردی که کوین در مصاحبه با این 200 نفر تجربه کرد این بود که تعداد بسیاری از آنها قصد داشتند تا روتین صبحگاهی خود را به اشتراک بگذارند. هر کدام از آنها عادت های متفاوتی را به کار می گیرند؛ اما از جمله ی مواردی که در میان آنها مشترک بود می توان به  نوشیدن آب، صرف صبحانه ی کامل و سالم، ورزش سبک، تغذیه ی ذهن با مدیتیشن یا روش های مشابه، مطالعه های انگیزشی و خاطره نویسی اشاره کرد.

14. انرژی همه چیز است

نمی توانید دقایق بیشتری را به روز اضافه کنید. اما می توانید انرژی خود را افزایش دهید تا موجب بالا رفتن سطح دقت، تمرکز و بهره وری شوید. افراد فوق العاده موفق هیچ وعده ای را جا نمی اندازند؛ خواب و استراحت آنها نیز به اندازه ی کافی است. آنها غذا را به عنوان سوخت می شناسند؛ خواب برای آنها به منزله ی بازیافت یا ترمیم است و استراحت، نقش فرصت هایی برای شارژ دوباره را ایفا می کند تا بتوانند کارهای بیشتری را به سرانجام برسانند.

در نهایت باید گفت که شاید یک کارآفرین، قهرمان المپیک یا میلیاردر نباشید؛ اما رمز و رازهای آنها به شما کمک می کند که در مدت زمان اندک خود، کارهای بیشتری را انجام دهید. این راهکارها به شما کمک می کند که احساس خستگی و استرس را تجربه نکنید.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-17 16:43:53
دسته بندی ها