برنامه های بازاریابی را در طرح کسب و کار خود فراموش نکنید

23 بهمن 1395 - 9:00
بازاریابی - برنامه های بازاریابی را در طرح کسب و کار خود فراموش نکنید
برنامه های بازاریابی را در طرح کسب و کار خود فراموش نکنید
امتیاز مطلب: 85%

برای کسانی که می خواهند کار اداری خسته کننده ی خود را کنار گذاشته و رویای خود را دنبال کنند، نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن، اولین گامی است که باید بردارند. یکی از حیاتی ترین مولفه های طرح کسب و کار شما، استراتژی های بازاریابی هستند. در اکثر مواقع، مردم تفکر یکسانی درباره ی تمامی مولفه های با اهمیت ندارند؛ برای مثال به بخش اهداف دراز مدت یا صورت جریان وجوه نقد توجه ویژه ای دارند، اما نگاه سطحی تری به موارد با اهمیت دیگر دارند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

در برخی شرایط نیز انرژی و زمان زیادی را برای تدوین بخش بازاریابی، ارتقا و موقعیت شغلی اختصاص می دهند، اما بخش هایی همچون مطرح کردن ایده های بزرگ خود را نادیده می گیرند.

مشکل بزرگی که باعث بروز چنین خطاهایی می شود این است که بیشتر کارآفرینان، تجربه ی بازاریابی ندارند. شاید یک تاجر قهار باشند و یک مشاور مالی یا یک نویسنده ی با استعداد باشند، اما اصلا بازاریابان خوبی نیستند. برخی از افراد نمی دانند که برنامه ریزی برای یک استراتژی بازاریابی منسجم، چه تاثیری را در موفقیت آینده ی کسب و کار آنها خواهد داشت. افراد دیگری نیز وجود دارند که به اهمیت آن پی برده اند، اما نمی دانند که گام اول کدام است.

دلیل اهمیت این موضوع: فرقی نمی کند که محصول یا خدمات شما تا چه اندازه کارگشا و مبتکرانه است، اگر مردم اطلاعات درستی از محل توزیع آن نداشته باشند، نمی توانند آن را پیدا کنند.

مولفه ی بازاریابی در طرح کسب و کار شما باید مبحث بودجه بندی به فراخور زمان را در بر داشته باشد؛ البته اگر منابع مالی و انجام دادن کارها را خودتان به عهده دارید. شما به یک جدول زمانی و وب سایت حرفه ای نیاز دارید؛ وب سایت شما باید بتواند که بازدید کننده را به خود جذب کرده و روند کسب اطلاعات درباره ی نوع فعالیت، محصول و خدمات شما را آسان تر کند. علاوه بر این، اگرمحصولاتی را برای خرید ارائه می دهید، باید پروسه ی خرید را در دسترس قرار داده و روند ساده ای را برای آن در نظر بگیرید.

در ادامه با موارد بیشتری آشنا می شوید که هنگام تدوین برنامه های بازاریابی در طرح کسب و کار باید به آنها بپردازید:

پیام من چیست؟

پیام شما باید چیزی بیشتر از "محصول من فوق العاده است" باشد. محصول ابداعی شما چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ اگر از حرفه ای های صنعت هستید، مشخص کنید که چه ارزش و خدماتی را ارائه می دهید؟ چه چیزی میان شما و رقیب هایتان تفاوت ایجاد می کند؟

مخاطب من کیست؟

شما باید مخاطبان بالقوه ی خود را در حال گسترش و بیشتر از چیزی که هست بشناسید. برای مثال، یک قهوه جوش کوچک و کم جا می تواند بک ابزار خوب برای دانشجویی باشد که در خوابگاه زندگی می کند؛ این دانشجو همان مخاطب اولیه ی شماست. اما والدین او که در جمع آوری لوازم و مرتب کردن اتاق به او کمک می کنند نیز احتمالا به مخاطبان ثانویه ی شما تبدیل خواهند شد. اگر آنها نیز در حال نقل مکان به یک خانه ی کوچک تر باشند، این احتمال وجود دارد که به محصول شما نیاز داشته باشند. این محصول برای هر کسی که فضای بزرگی را در اختیار ندارد، مناسب است.

رسانه های مناسب برای کمپین های برقراری ارتباط عمومی کدام ها هستند؟

شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات فیزیکی بسیار مناسب هستند؛ چرا که فوروم های آنلاین توانست جوامعی را بر حسب علاقه مندی های مشترک میان آنها تشکیل دهد. گفتگوهای تلویزیونی که در طول روز پخش می شود، خانم های خانه دار را به عنوان مخاطب خود می شناسد. بیشتر خواننده های روزنامه در حال حاضر، از 55 سال به بالا هستند. به محض اینکه مخاطب مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید تشخیص دهید که چه چیزهایی را نگاه می کنند، به چه چیزهایی گوش می دهند، می خوانند و یا به صورت آنلاین انجام می دهند؛ در مرحله ی بعد باید پیام های خود را به فراخور مخاطبان، شخصی سازی کنید.

بودجه ی شما چقدر است؟

زمانی که به این سوال ها پاسخ دهید، باید بدانید که چه حجمی از بازاریابی را خودتان می توانید انجام دهید و تا چه اندازه ای به کمک دیگران احتیاج دارید. اگر کنترل همه چیز را خودتان به عهده دارید، بری انجام کارهایی مثل فعال نگه داشتن وب سایت با پست های جدید، پست کردن محتوا در شبکه های اجتماعی و گسترش آنها از طریق رسانه های قدیمی مثل روزنامه، رادیو و تلویزین، زمان مورد نیاز برای آنها را بودجه بندی کنید. اگر می خواهید بازاریابی را به حرفه ای های این عرصه واگذار کنید، از طرح کسب و کار خود برای کشف هزینه ها و جدول های زمانی استفاده کنید و متناسب با آن، بودجه بندی کنید.

اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید و یا اینکه تجارت فعلی خود را گسترش می دهید، باید بدانید که همه چیز از یک طرح کسب و کار منسجم آغاز می شود. بازاریابی در واقع بخش اساسی طرح کسب و کار است و همان چیزی است که کسب و کار را هدایت می کند.

 

سایر مطالب مرتبط با این مقاله را می توانید از لینک زیر دنبال کنید :

"راهنمای گام به گام برای تدوین بیزینس پلن یا طرح کسب و کار"

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

خیر
  • نظرات
هیچ دیدگاهی ثبت نشده است
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.


کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

دسته بندی ها