چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم؟

28 اردیبهشت 1399 - 6:05
کار آفرینی - چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
چطور یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
امتیاز مطلب: 99%

در مطالب گذشته به طور مفصل به اهمیت طرح کسب و کار پرداختیم؛ حال که به خوبی می‌دانید بنا بر چه دلایلی به طرح کسب و کار نیاز دارید و اطلاعات مورد نیاز آن را جمع‌آوری کرده‌اید، وقت آن فرا رسیده که آنها را روی کاغذ پیاده کنید. مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، 7 بخش ضروری در طرح کسب و کار را تشریح می کند: چه چیزهایی را باید در آن بگنجانید، چه چیزهایی را باید از آن حذف کنید، آمار و ارقام را چگونه ارائه دهید و منابع اضافی که برای کمک به آنها نیاز خواهید داشت را چگونه در آن قرار دهید؟ با در نظر داشتن این موارد، شما را به خواندن ادامه‌ی مطلب در  یوکن دعوت می‌کنیم:

خلاصه‌ی اجرایی

بخش خلاصه ی اجرایی در طرح کسب و کار، بعد از صفحه‌ی عنوان قرار خواهد گرفت. این خلاصه به خواننده می‌گوید که قصد شما از این طرح چیست. این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در اکثر مواقع، چیزی که صاحب کسب و کار خواستار آن است در صفحه‌های بعدی قرار می‌گیرد. در این بخش باید به سادگی و با شفافیت کامل بگویید که خواستار چه چیزی هستید.

توضیح کسب و کار

به طور معمول، بخش توضیح کسب و کار با شرح خلاصه ای از صنعت آغاز می‌شود. زمانی که به تشریح صنعت می پردازید، اطلاعات شرایط فعلی و مواردی که ممکن است در آینده رخ دهد را در آن بگنجانید. علاوه بر این باید اطلاعات بازارهای مختلف صنعت حوزه ی فعالیت خود را نیز در آن بگنجانید؛ برای مثال به محصولات جدید یا پیشرفت هایی که به نفع کسب و کار شما خواهد بود اشاره کنید.

استراتژی‌های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی در نتیجه ی تجزیه و تحلیل دقیق بازار حاصل می شود. یک تحلیلگر بازار، کارآفرین را مجبور می کند تا با تمامی جوانب بازار آشنا شود تا تعریف درستی از بازار هدف صورت بگیرد؛ در نتیجه شرکت می تواند موقعیت مناسبی را برای فروش در بازار پیدا کند.

تجزیه و تحلیل‌های رقابتی

هدف از تجزیه و تحلیل رقابتی این است که بتوانید نقاط قوت و ضعف رقیبان حال حاضر در بازار را تشخیص دهید، استراتژی هایی را تعیین کنید که برتری فاحشی را برای شما ایجاد کند، موانعی را توسعه دهید که مانع ورود رقیبان به بازار شما شود و نقاط ضعفی که ممکن است موجب سوء استفاده قرار گرفتن محصولات شما شود را از بین ببرید.

برنامه‌ی طراحی و توسعه

شما در بخش برنامه ی طراحی و توسعه، سرمایه گذار احتمالی خود را از طراحی محصول باخبر می کنید، روند پیشرفت آن را در بخش متن تولید، با نمودار نشان می دهید، به بخش بازاریابی و خود شرکت اشاره می کنید و بودجه بندی را برای آن ایجاد می کنید که شرکت را در دستیابی به اهداف کمک می کند.

برنامه‌ی اجرایی و مدیریت

بخش برنامه ی اجرایی و مدیریت برای این طراحی شده که درباره ی عملکرد و زیرساخت های اجرایی آن صحبت کنید. در این بخش به اهمیت تدارکات مورد نیاز برای سازمان مثل مسئولیت های مختلف تیم مدیریت، وظایفی که برای هر بخش تعیین شده و نیازهای مالی مرتبط با برنامه های اجرایی کسب و کار  می پردازید.

فاکتورهای مالی

داده های مالی همیشه به عنوان پایه ی یک طرح کسب و کار به شمار می روند؛ البته این بدان معنا نیست که دیگر مولفه ها مثل مفهوم کلی کسب و کار و تیم مدیریتی از اهمیت کمتری برخوردارند.

سایر مطالب مرتبط با این مقاله را می توانید از لینک زیر دنبال کنید :

"راهنمای گام به گام برای تدوین بیزینس پلن یا طرح کسب و کار"

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-17 09:31:35
دسته بندی ها