7 عادت اشتباهی که آینده ی شغلی شما را به خطر می اندازد

30 آذر 1395 - 11:37
رفتار سازمانی - 7 عادت اشتباهی که آینده ی شغلی شما را به خطر می اندازد
7 عادت اشتباهی که آینده ی شغلی شما را به خطر می اندازد
امتیاز مطلب: 97%

آیا شما از افراد حرفه ای در عرصه ی کسب و کار هستید که به زندگی کاری خود اهمیت داده و به بی صبرانه منتظر ترفیع گرفتن به جایگاه رهبری هستید تا بتوانید توانایی های واقعی خود در رهبری را به اجرا بگذارید؟

حقیقت این است که شما در همان شرایطی که در آن حضور دارید، با توجه به عادت ها و رفتارهایی که هر روزه در محیط کار نشان می دهید، برای موقعیت رهبری ارزیابی شده اید؛ بنابراین، اگر به دنبال چنین موقعیتی هستید، باید از همان روز اولی که کار خود در یک سازمان را شروع می کنید، روی رفتارهای خود متمرکز شوید. رفتارهای منفی وجود دارند که می تواند حتی بهترین ابتکارات را باطل کند.

رهبری به این معنا نیست که در جایگاه رئیس بودن قرار گرفته و به خوبی فرمان صادر کنید؛ بلکه بیشتر به کارهایی بستگی دارد که انجام می دهید، نه حرف هایی که می زنید.

با توجه به این مفهوم، لیستی از رفتارهایی را تهیه کرده ایم که با توقف آنها می توانید خودتان را به عنوان یکی از گزینه های رهبران آینده معرفی کنید؛ با یوکن همراه شوید:

1. مقصر دانستن دیگران

زمانی که برنامه ای با شکست مواجه شده و شما به دنبال این باشید که تقصیر را به گردن موراد گوناگون یا افراد مختلف بیاندازید، حتی اگر کاملا حق با شما باشد، نشان می دهد که شما از رفتار خوبی برای جایگاه مدیریت برخوردار نیستید.

همه ی افراد اشتباه می کنند؛ بنابراین به جای اینکه برنده ها را از بازنده ها جدا کنید، مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد و درس هایی که عواقب آن شکست، در بر داشته است را بیاموزید.

2. بروز استرس در میان عموم افراد و نگرانی با صدای بلند

اعضای تیم انتظار دارند که رهبران، نگرانی های خود را کنترل کنند؛ نه اینکه آنها را به صدای بلند به گوش همه برسانند. نگرانی هایی که با صدای بلند ابراز می شوند، در بهترین حالت به این معنا هستند که فرد مورد نظر، به دنبال بهانه جویی برای شکست هایی است که ممکن است در آینده به وجود آید.

تمامی رهبران با ترس ها و تردیدهایی دست و پنجه نرم می کنند. بهترین آنها، تنها ایده های مثبت خود را مطرح می کنند تا بتوانند برای عبور از چالش ها، به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهند.

3. پر رنگ کردن ویژگی های منفی سایر افراد فعال در شرکت

رهبری کسب و کار تنها به پر رنگ کردن ویژگی ها و قابلیت های مثبت مربوط می شود و انتشار ویژگی های منفی در میان اعضای تیم، نقشی در آن ندارد. افرادی که از همکاران، دوستان و مشتری ها بد می گویند، در واقع آنها را به عنوان مسئول و سپر بلای شکست های آینده به افراد دیگر می شناسانند.

رهبران خوب برای ارائه ی بازخوردهای منفی، جلسه ی خصوصی را با فرد مورد نظر ترتیب می دهند.

4. وانمود به اینکه تا اندازه ای سرتان شلوغ است که نمی توانید به دیگران کمک کنید

رهبران واقعی همیشه برای در دسترس بودن و گوش کردن به حرف دیگران وقت پیدا می کنند. آنها خودشان پیشنهاد کمک به دیگران را ارائه می دهند.

وانمود کردن به اینکه "سرتان خیلی شلوغ است"، یکی از رایج ترین مواردی است که شما را از میان گزینه های احتمالی برای رهبری حذف خواهد کرد. مهارت های شما در اولویت بندی، مدیریت زمان و تقسیم وظایف، پادزهر فرض مشغول بودن بسیار است. به بیان دیگر، اگر به این مهارت ها تسلط کافی داشته باشید، هرگز تا این اندازه مشغول نخواهید بود.

5. انجام دادن چندین کار به صورت همزمان را به عنوان بهانه ای برای متوسط بودن توانایی خود معرفی کنید

در تمامی موقعیت های شغلی، رهبر به عنوان نشان صداقت و کیفیت شناخته می شود، فرقی نمی کند که چه تعدادی از کارهای مربوط یا نامربوط را مدیریت می کند.

توانایی های متوسط و نه چندان خوب، یک بیماری است که به سرعت دیگران را نیز مبتلا می کند و در نهایت می تواند شرکت شما را به نابودی بکشاند.

6. به تعویق انداختن کارها و نامرتب بودن محیط کار

اگر دیگران شما را به عنوان فردی بشناسند که کنترل وظایف خود را در اختیار ندارید، هیچگاه در موقعیت ترفیع برای رهبری با وظایفی که مسئولیت های بیشتری دارد، قرار نمی گیرید. انجام دادن کارها بدون هیچگونه برنامه ریزی و کاملا به صورت اتفاقی و به تعویق انداختن کارها باعث بروز خطا و کاهش بهره وری می شود.

همکاران شما همیشه به دنبال کسانی هستند که الگوهای مثبتی را به دیگران معرفی کنند.

7. عدم توانایی در برقراری ارتباط منظم و موثر

اگر اینباکس ایمیل شما دائما از پیام های مختلف انباشته شده باشد، و یا اینکه به خودتان زحمت نمی دهید تا تماس تلفنی دیگران را پاسخ داده و یا دوباره با آنها تماس بگیرید، پس بعید به نظر می رسد که دیگران نیز شما را به عنوان فردی مناسب برای موقعیت رهبری قبول داشته باشند.

برقراری ارتباط باید دائمی، زمانبندی شده و موثر باشد؛ این ارتباط ها باید در انواع رسانه ها و کانال هایی که در آن فعالیت دارید برقرار شود.

ممکن است که تمامی ما در محیط های پر فشار، تمامی این رفتارها را ابراز کنیم. مساله ی چالش برانگیز این است که اجازه ندهید که این رفتارها در نهایت به عادت تبدیل شوند. روی رفتارهای خود کنترل داشته و رفتارهای خوب بیشتری را ابراز کنید.

درغیر اینصورت، تمامی افرادی که در محیط با شما همکاری می کنند، تنها رفتارهای بد شما را مشاهده خواهند کرد و دستاوردهای مثبت شما نادیده گرفته می شود. شهرت و اخلاق شما از این موضوع آسیب می بیند، فرصت های ترفیع شغلی کاهش می یابد و بهره وری شما نیز تحت تاثیر این موارد قرار می گیرد.

عادت ها و ویژگی های مخصوص رهبری، به عنوان بخشی از ترفیع شغلی به شما تحویل داده نمی شود و یا به صورت اتوماتیک در رفتارهای شما ظاهر نخواهد شد. بهترین عادت ها را با برداشتن گام های کوچک فعالانه ای که هر روز بر می دارید، یاد می گیرید. علاوه بر این، یادگیری از شکست ها و پر رنگ کردن نقاط قوتی که دارید نیز در توسعه ی این عادت ها نقش خواهد داشت.

شما به مرور زمان می توانید این عادت ها را در خود تقویت کرده و به موفقیتی که انتظار داشتید دست پیدا کنید.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-15 12:30:54
دسته بندی ها