7 عادت مخربی که باید هرچه سریع تر آنها را کنار بگذارید

29 بهمن 1395 - 7:47
مدیریت شخصی - 7 عادت مخربی که باید هرچه سریع تر آنها را کنار بگذارید
7 عادت مخربی که باید هرچه سریع تر آنها را کنار بگذارید
امتیاز مطلب: 93%

فضای اینترنت از مطالبی درباره ی رفتارها و عادت های خوبی که باید آنها را در روتین روزانه ی خود بگنجانید انباشته شده است؛ اما با عادت های بدمان چه باید بکنیم؟ برخی عادت ها تا اندازه ای در زندگی روزانه ی ما ریشه دوانده که اغلب متوجه نمی شویم برخی از آنها چه تاثیر مخربی را بر موفقیت آینده ی ما دارند.

با ترک کردن عادت های زیر و حذف آنها از برنامه ی زندگی روزانه، متوجه می شوید که موقعیت شغلی شما بهبود یافته و زندگیتان پیشرفت کرده است؛ با یوکن همراه شوید:

1. اکنون زمان آن فرا رسیده که عادت غلط به تعویق انداختن کارها را کنار بگذارید.

زمانی که "سندرم فردا" چهره ی زشت خود را نشان می دهد، به آسانی تحت تاثیر آن قرار می گیرید و پروژه های خود را تا آخرین لحظه به پایان نمی رسانید. قبل از اینکه حتی متوجه شوید، موکول کردن کارها به زمان دیگر، تاثیر خود را گذاشته و بهره وری شما را تا میزان چشمگیری کاهش داده است.

متخصصان توصیه کرده اند به جای اینکه کار و پروژه ی سنگین امروز را به فردا بیاندازید، می توانید آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کرده و آن را مرحله به مرحله انجام دهید. شاید اصطلاح "فیل را بخور" را شنیده باشید؛ برای اینکه بتوانید یک فیل را بخورید، باید آن را تکه تکه کنید. این کار باعث از بین رفتن واهمه و دلهره ی پروژه های سنگین شده و بدون هیچ تلاش اضافه ای، کار را روی غلتک می اندازد. برای مثال اگر قرار است که وب سایت را از پایه راه اندازی کنید، در وهله ی اول به طراحی لوگوی آن بپردازید. زمانی که حالت بهره وری شما فعال شود، برگشتن به عادت های اشتباه حرفه ای دشوار تر خواهد شد.

2. باید مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنید.

گاهی اوقات حجم انبوهی از کارها به عهده ی شما گذاشته می شود، در این صورت نمی توانید به آسانی به حرف های دیگر توجه کنید، به ویژه اگر موضوع کسل کننده ای را مد نظر قرار داده باشند. با اینحال و علیرغم خسته کننده بودن برخی از مکالمه ها، باید بدانید که گوش کردن واقعی به یکی از اساسی ترین فاکتورهای رهبری موفق تبدیل شده است.

با این اوصاف، اگر می خواهید که به موفقیت دست پیدا کنید، عادت های اشتباه در حرفه ی خود را با گوش کردن فعالانه جایگزین کنید. به جای اینکه فقط سرتان را تکان دهید، باید به مخاطب خود نشان دهید که به موضوع علاقه دارید و حقیقتا تلاش کنید تا حرف های او را به درستی درک کنید؛ می توانید با مطرح کردن پرسش های مختلف، میزان توجه خود را به او نشان دهید. حتی اگر هیچ علاقه ای به شنیدن موضوع ندارید، باز هم اطلاعات را دریافت کرده و خودتان را به عنوان یک فرد حرفه ای نشان داده اید.

3. بیش از اندازه دلپذیر نباشید و با همه چیز موافقیت نکنید.

به ما آموخته اند که پاسخ مثبت دادن و موافق بودن در برابر بسیاری از درخواست ها و مکالمه ها، ما را به فردی مودب و دوست داشتنی تبدیل می کند. شاید این روش در مهمانی هایی که ترتیب داده اید، کارساز باشد؛ اما در دنیای حرفه ای کسب و کار، می تواند عواقب چشمگیری را به همراه داشته باشد. شما هم یک انسان هستید و با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارید، این احتمال وجود دارد که نتوانید به قول خود وفادار بمانید. علاوه بر این، باید نیازهای خود را در اولویت قرار دهید؛ در غیر اینصورت افسردگی به سراغ شما آمده و در نهایت نمی توانید رضایت هیچ کس، حتی خودتان را نیز کسب کنید. به جای اینکه به تمامی درخواست ها پاسخ مثبت بدهید، باید مهارت "نه" گفتن خود را تقویت کنید.

4. گاهی به خودتان در آینه نگاه کنید، نه به موقعیت شغلی نه چندان متفاوتی که بعدها نصیبتان خواهد شد.

اگر از افرادی هستید که دائما خودشان را با دیگران مقایسه می کنند (متاسفانه اکثر افراد این عادت را دارند)، پس هرچه زودتر باید این عادت را کنار بگذارید. اگر به موفقیت ها و عملکرد بهتر همرده های خود نگاه کرده و احساس بدی نسبت به خودتان پیدا می کنید و یا اینکه به شکست های آنها نگاه کرده و از موفقیت های خودتان لذت می برید، باید بگوییم که در هر دو حالت، بهره وری خود را کاهش می دهید؛ علاوه بر این، هر دو حالت، این پتانسیل را دارند که روحیه را به شدت از درون تخریب کنند. اگر نسبت به کار خوبی که انجام داده اید، احساس خوبی دارید، پس از آن لذت ببرید؛ به دنبال تاییدیه ی دیگران نباشید.

همچنین به خاطر داشته باشید که برداشت شما از افراد دیگر، در اکثر مواقع درست نیست. مطالعات اخیری که انجام شده نشان می دهد افراد ترجیح می دهند که احساسات و خصایص مثبت خود را به نمایش بگذارند. بنابراین، اگر بار دیگر به یکی از همکاران خود برخورده اید که همیشه خودتان را با او مقایسه می کنید، به این فکر کنید که او بسیاری از موارد را به نمایش نمی گذارد و شما از آن بی اطلاعید. باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید.

5. غیبت کردن و شایعه پراکنی را کنار بگذارید.

این رفتار به ویژه در محیط کار، تاثیر مخرب خود را به نمایش می گذارد. نه تنها باید از انجام این کارها خودداری کنید، بلکه هر زمان که یکی از این اخبار بی پایه و اساس به گوشتان رسید، زنجیره ی انتقال آن را قطع کرده و آن را به گوش دیگران نرسانید. به یاد داشته باشید که گوش افراد دیگر، دائما در حال شنیدن است؛ اگر آنها متوجه شوند که شما درباره ی آنها حرفی زده اید یا شایعه ای را منتشر کرده اید، اعتماد آنها را از دست خواهید داد. از دست دادن اعتماد نیز یکی از اساسی ترین دلایلی است که به پاشیده شدن گروه های کاری منجر می شود.

6. گشت و گذار بی هدف در اینترنت را متوقف کنید.

از گشت و گذار در اینترنت هدف داشته باشید، روی چیزی که به آن نیاز دارید متمرکز شوید و بی دلیل از این شاخه به آن شاخه نپرید. تحقیقات اخیری که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شده نشان می دهد که کارمندان در یک محیط کاری، تنها یازده دقیقه را برای این گشت و گذارهای بی هدف صرف می کنند، این در حالیست که به دست آوردن تمرکز دوباره و رسیدن به سطح بهره وری مطلوب، 25 دقیقه از زمان آنها را می گیرید.

این تحقیقات نشان می دهد زمانیکه در حالت "جریان" قرار می گیرید، سطح بهره وری شما از حالت میانگین، 5 برابر بیشتر است. با این اوصاف، هر زمان که روی تب فیس بوک کلیک کرده و می خواهید نگاه کوتاهی به آن بیاندازید، به یاد داشته باشید که در واقع زمان بیشتری را هدر می دهید.

7. وقت خود را با افکار سمی دیگران هدر ندهید.

اوپرا وینفری در جایی گفته است: "با افرادی نشست و برخاست کنید که تنها شما را به سطوح عالی تر می کشانند."

اگر همکاری دارید که فشار خون شما را بالا می برد، از او دور شوید و به او فکر نکنید. در عوض به خانواده و دوستان خود فکر کنید، کسانی که قدردان حضور آنها هستید، کسانی که فکر کردن به آنها باعث حس خوشبختی در شما می شود. اینها در واقع افرادی هستند که ارزش فکر، انرژی و فضای ذهنی شما را دارند.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-28 09:20:00
دسته بندی ها