چطور می توان وفاداری مشتری را برای همیشه به دست آورد؟

29 بهمن 1395 - 7:50
بازاریابی - چطور می توان وفاداری مشتری را برای همیشه به دست آورد؟
چطور می توان وفاداری مشتری را برای همیشه به دست آورد؟
امتیاز مطلب: 97%

بزرگ ترین چالشی که کسب و کارهای جدید با آن روبرو هستند، جذب مشتریان است. همزمان با رشد کسب و کار، این چالش نیز به مرحله ی متفاوتی از رشد می رسد؛ چطور می توان مشتریان جدید را جذب کرد و چطور می تواد وفاداری به نام تجاری را در میان مشتریان فعلی ایجاد کرد؟ باید در این مهارت ها استاد شوید، بدین ترتیب متوجه می شوید که کسب و کارتان، فراتر از رویایی که تصور می کرده اید، پیش رفته است.

اهمیت حیاتی این موضوع در چیست؟ شما به عنوان کارآفرینی که کسب و کار جدیدی را راه اندازه کرده اید، احتمالا تمامی تلاش های بازاریابی خود را برای پیدا کردن و جذب مشتریان متمرکز کرده اید. بدون شک متوجه شده اید که هزینه هایی که مخاطبان بالقوه را به مشتریانی حقیقتا خرید می کنند، تبدیل می کند، بسیار سنگین است.

مشتریان فعلی نیز چنین هزینه هایی را به شما تحمیل می کند. آنها قبلا از شما خرید کرده اند، اما حالا باید به گونه ای تلاش کنید که به محصول و شرکت شما علاقه پیدا کنند و بازهم به شما مراجعه کنند. آنها در این مرحله، در قیف فروش شما قرار دارند؛ تنها کاری که باید انجام دهید، این است که آنها را هدایت کرده و در برداشتن قدم های نهایی برای خرید های دیگر به آنها کمک کنید.

به همین دلیل است که کسب وکارهای جوان تر باید به دنبال روش هایی باشند تا هرچه زودتر، وفاداری مشتری را به دست بیاورند. در حقیقت، بسته به زمینه ی ای که در آن فعالیت می کنید، از 20 تا 40 درصد احتمال دارد که به این مهم دست پیدا کنید.

در ادامه با 10 روش برای ایجاد و ترغیب وفاداری مشتری به شرکت و نام تجاری آشنا خواهید شد؛ با یوکن همراه شوید:

1. احساس ویژه و خاص بودن را در مشتری خود ایجاد کنید.

روزهای مهمی مثل تولد و تاریخ های مهم دیگر مربوط به مشتریان خود را به دست بیاورید و از آنها برای ایجاد یک رابطه ی صمیمانه با مشتری استفاده کنید. برای مثال، ارسال یک کارت شخصی سازی شده برای تولد مشتری ها و یا به مناسب سالگرد اولین خرید آنها، پیام واضحی را به مشتریان انتقال می دهد؛ شما در واقع به آنها می گویید که ارتباط آنها با نام تجاری شما، برایتان بسیار ارزشمند است.

2. از طریق شبکه های اجتماعی با آنها در ارتباط باشید.

با استفاده از شبکه های اجتماعی، یک رابطه ی صمیمانه را با مشتریان خود آغاز کنید و به یاد داشته باشید که شبکه های اجتماعی، یک تعامل دو طرفه است. راز موفقیت کسب و کارهای موفق در زمینه ی شبکه های اجتماعی این است که آنها از پلتفرم های گوناگون استفاده می کنند تا یک مکالمه ی دو طرفه و دوستانه را با مشتریان برقرار کنند.

3. از مشتریان مشاوره بخواهید و نسبت به آنها عکس العل نشان دهید.

مشتریان می خواهند که بازخوردهای با ارزش خود را در اختیار شما قرار دهند، درواقع آنها نیاز دارند که این کار را انجام دهند. حال سوال اینجاست که آیا شما، به این بازخوردها اهمیت داده و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهید یا خیر. تنها راهی که می توانید از طریق آن از عملکرد شرکت یا نیاز به بهبود یک محصول مطلع شوید این است که از افرادی بپرسید که قصد خرید آن را دارند. از طریق وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل و غیره، به دنبال دریافت بازخورد مشتریان باشید.

4. با آپگریدهای رایگان به وفاداری مشتریان خود پاداش بدهید.

مشتریان وفادار درواقع سنگ بستری هستند که کسب و کارهای موفق روی آنها بنا شده اند. اگر یکی از مشتریان وفادار شما محصولی را سفارش می دهد، یک لوازم جانبی را نیز به صورت رایگان، همراه با محصول برای او ارسال کنید؛ یا اینکه یکی از محصولات جدید که هنوز به عرضه ی عمومی نرسیده را برای او بفرستید. هزینه ای که در قبال این موارد متحمل می شوید، ارزش چیزی که در قبال آن دریافت می کنید را خواهد داشت، از افزایش وفاداری مشتری گرفته تا دریافت بازخورد خوب و افزایش فروش.

5. از مشتری خود حمایت کنید.

حتی بهترین محصول جهان نیز بدون حمایت از مشتری، ارزشی نخواه داشت. در هر مرحله ای که مشتری به پشتیبانی شما نیاز دارد، باید آن را برای او فراهم کنید. بهترین حمایت ممکن را قبل و بعد از فروش در اختیار مشتریان خود قرار دهید؛ آنها نیز با وفاداری خود به شما پاداش می دهند.

6. چیزی را به مشتریان خود بدهید که رقیبانتان ارائه نمی دهند.

متمایز بودن، کلید دستیابی به موفقیت در این بازار شلوغ است. چیزی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید که رقیبانتان توانایی آن را نداشته و یا تمایلی به آن ندارند. مورادی مثل وعده ی تحویل 24 ساعته، گارانتی بهتر و پشتیبانی از مشتری، باعث می شود که یک سرو گردن از رقیبان بالاتر باشید. به یاد داشته باشید که هدف شما، ارائه ی ارزش مشابه با رقیبان نیست، بلکه خدمات بهتر و بالاتری را باید در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

7. تسهیلات بهتری را در مقایسه با رقیبان خود ارائه دهید.  

وقت برای مشتریان شما طلاست؛ و تسهیلات بیشتر به معنای ذخیره ی بیشتر زمان و انرژی است. صدور صورتحساب اتوماتیک، ثبت سفارش خودکار و یادآوری برای سفارش ها، از نمونه خدمات محدودی هستند که می توانید ارائه دهید و در عوض، وفاداری مشتری را دریافت کنید.

8. آفرهای ویژه ای را برای مشتریان ویژه در نظر بگیرید.

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد وفاداری مشتری این است که به آنها یادآوری کنید که تا چه اندازه برای شما با اهمیت هستند و رابطه ای که با شما برقرار می کنند، بسیار با ارزش است. برای انتقال این پیام می توانید فروش های ویژه، تخفیف مخصوص وفاداران و یا کاهش قیمت را برای آنها در نظر بگیرید. این میزان از انحصار برای آنها باعث می شود که همچنان به شما وفادار بمانند.

9. محصولات تازه ای را ارائه دهید و مشتریان خود را در این چرخه حفظ کنید.

محصولات خوب در واقع محصولاتی هستند که دائما پیشرفت می کنند. با اینحال، بخشی از این معادله به این مربوط می شود که مشتریان خود را از بهتر کردن محصولات خود مطلع کنید. به اطلاع مشتریان خود برسانید که در حال بهبود و ایجاد تغییرات در محصولات هستید، این کار باعث می شود که احساس کنند بخشی از تیم هستند.

10. سوال جادویی را بپرسید.

مهم ترین سوالی که می توانید از مشتری خود بپرسید این است: "ترجیح می دهید که چه خدمات یا محصولی را ارائه دهیم؟" پاسخ به این سوال ساده، درواقع راهگشای شما در بازاریابی است. شما به خوبی می دانید که مشتریان، چه محصولاتی را بیشتر از همه خرید می کنند، اما مطلع شدن از اینکه ترجیح می دهند که چه چیزی را در اختیار داشته و یا خریداری کنند، باعث می شود که یک کسب و کار کوچک موفق به یک نیروی عظیم منهدم کننده ی تجاری تبدیل شود. فراموش نکنید که مشتریان می خواهند که بازخوردهای خود را در اختیار شما قرار دهند، اما شما نیز باید گوش شنوای آن را داشته باشید و متناسب با آنها برنامه ریزی کنید.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-08-03 14:19:00
دسته بندی ها