افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، چه کارهایی را انجام نمی دهند؟

29 فروردین 1399 - 6:00
اعتماد به نفس - افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، چه کارهایی را انجام نمی دهند؟
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، چه کارهایی را انجام نمی دهند؟
امتیاز مطلب: 95%

بسیاری از مطالعات تا به حال ثابت کرده اند که اعتماد به نفس، کلید دستیابی به موفقیت است. بررسی های متفاوتی که در زمینه ی تفاوت های عملکردی میان مهارت های فضایی و ریاضی مردان و زنان انجام شده، نشان داده است که اعتماد به نفس، نقش اساسی را در این میان بازی می کند. زنانی که از آنها خواسته شد تا جنسیت خود را قبل از آزمون های مهارت های فضایی شناسایی کنند، عملکرد ضعیف تری را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این، زمانی که از آنها خواسته شد تا خودشان را "مرد" تصور کنند، عملکرد بهتری به اجرا گذاشتند. نکته ی جالب تر اینکه، زمانی که به هر دو جنسیت گفته شد که عملکرد آنها بهتر است، وظیف خود را با بازده بالاتری به سرانجام رساندند.

چیزی که از این هم جالب تر است به زمانی مربوط می شود که از آنها خواسته شد تا به پرسش ها پاسخ دهند؛ تفاوت های میان عمکردها در این آزمون، عملا ناپدید شد. این طور که به نظر می رسد، زمانی که به زنان اجازه داده شد که به برخی پرسش ها پاسخ ندهند، آنها به خاطر عدم اعتماد به نفس از جواب دادن به آنها خودداری کرده و نمی توان دلیل آن را عدم اطلاعات دانست.

اشاره به نقل قولی از ونسان ون گوگ خالی از لطف نیست، او می گوید: "زمانی که صدایی را در درون خود می شنوید که به شما می گوید نمی توانید نقاشی بکشید، آن صدا و مهارت نقاشی، خاموش خواهند شد."

اعتماد به نفس واقعی به طور کل با تکبر و غرور فرق دارد. زمانی که مردم حقیقتا به خود و توانایی هایشان باور دارند، در واقع از برخی موارد خودداری می کنند؛ برای آشنایی بیشتر با یوکن همراه شوید:

1. آنها بهانه تراشی نمی کنند.

اگر یک ویژگی در میان تمامی افراد با اعتماد به نفس مشترک باشد، خودکارآمدی و تاثیر شخصی است؛ آنها باور دارند که می توانند همه چیز را عملی کنند. همه چیز به قدرت درونی کنترل مربوط شده و ارتباطی با عوامل خارجی ندارد. به همین دلیل است که افراد با اعتماد به نفس، ترافیک را مقصر دیر رسیدن خود ندانسته و یا اینکه مدیران بی انصاف را دلیلی برای شکست های خود نمی دانند. اینگونه از افراد بهانه تراشی نمی کنند، چرا که معتقدند کنترل زندگی خودشان را به عهده دارند.

2. آنها تسلیم نمی شوند.

افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، با اولین شکست دست از تلاش بر نمی دارند. آنها مشکلات و موانع را به عنوان موانعی برای دستاوردها می دانند، تا اینکه آنها را به عنوان سدهایی برای موفقیت بشناسند. البته این بدان معنا نیست که آنها یک اشتباه را بارها و بارها تکرار می کنند. یکی از کارهایی که اینگونه از افراد، بعد از شکست خوردن انجام می دهند این است که دلیل آن را جویا شده و از تکرار آن در مراحل بعدی جلوگیری می کنند.

3. آنها برای اجرای برنامه های خود به اجازه نیازی ندارند.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، به افرادی که به آنها بگوید چه کاری را در چه شرایطی و در چه زمانی انجام دهند، نیازی ندارند. آنها وقت خود را با پرسیدن سوال هایی مثل "آیا می توانم؟" یا "آیا انجام دهم؟" تلف نمی کنند. آنها ترجیحا از خودشان می پرسند: "چرا که نه؟" حتی اگر در شرایطی باشند که برای مثال، سخنگوی جلسه ای حاضر نشده و یا باید نیازی از مشتریان برآورده شود، به این فکر نمی کنند که منتظر کسی بمانند تا آن کار را انجام دهند. آنها می توانند کارهایی که باید انجام شود را شناسایی کنند و برنامه ی خود را به اجرا می گذارند.

4. آنها به دنبال جلب توجه نیستند.

مردم اغلب از کسانی که دائما به دنبال توجه دیگران هستند، روی گردان هستند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که ثابت کردن خودشان برای دیگران، هیچ تاثیری نداشته و تنها اتلاف وقت است. زمانی که برای ثابت کردن خودتان تظاهر می کنید، دیگران به زودی این موضوع را درک کرده و ترجیحا به سمت کسانی کشیده می شوند که خود واقعی شان را به نمایش می گذارند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، همیشه رفتار و نگرش درستی را اجرا می کنند. این افراد در انتشار توجه مهارت دارند. زمانی که آ«ها به خاطر یکی از دستاوردهایشان در مرکز توجه قرار می گیرند، به سرعت این میزان توجه را با سایر افرادی که با آنها همکاری کرده و در پروژه سهیم بوده اند، به اشتراک می گذارند. آنها به دنبال ستایش و تصدیق دیگران نیستند، چرا که ارزش را از درون خود طلب می کنند.

5. آنها به ستایش و تحسین های دائمی نیاز ندارند.

آیا تا به حال با افرادی برخورد داشته اید که دائما به تعریف و تمجید دیگران نیاز داشته باشند؟ افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، چنین رفتاری ندارند. این مساله به همان قدرت کنترل درونی برمی گردد. آنها فکر نمی کنند که موفقیت آنها به تصدیق و تایید دیگران نیاز دارد؛ علاوه بر این، آنها به خوبی می دانند که علیرغم چگونگی تلاش هایشان، همیشه افرادی حضور دارند که دائما از آنها انتقاد می کنند. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند همچنین معتقدند که اعتمادی که به ستایش و تحسین دیگران وابسته باشد، یک اعتماد واقعی به شمار نرفته و نوعی خود شیفتگی به حساب می آید.

6. آنها کارهای خود را به تعویق نمی اندازند.

آیا می دانید دلیل عادت بد به تعویق انداختن کارها چیست؟ گاهی اوقات، تنبلی را می توان تنها دلیل قانع کننده است؛ اما در اکثر مواقع، ترس را می توان دلیل عمده ی آن به شمار آورد. افراد از اعمال تغییر می ترسند و گاهی اوقات، حتی از موفقیت. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند کارهای خود را به زمان دیگری موکول نمی کنند. آنها به خودشان ایمان دارند و انتظار دارند که فعالیت هایشان، آنها را به سمت اهدافشان هدایت کند. افراد با اعتماد به نفس منتظر فرا رسیدن زمان و شرایط مناسب نمی مانند. آنها ارزش امروز را درک می کنند و اگر فکر کنند که زمان مناسب فرا نمی رسد، آن را ایجاد می کنند.

7. آنها دیگران را قضاوت نمی کنند.

افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، رفتارهای دیگران را مورد قضاوت قرار نمی دهند؛ آنها می دانند که تمامی افراد از پتانسیل های منحصر به فردی برخوردار هستند و برای اینکه احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند، دیگران را سرکوب نمی کنند. مقایسه ی خود با دیگران می تواند محدود کننده باشد. افراد با اعتماد به نفس به اندازه گیری افراد نپرداخته و نگران این نیستند که با معیارهای دیگران سازگاری داشته باشند.

8. آنها از کشمکش ها و مناقشات روی گردان نیستند.

افراد با اعتماد به نفس، کشمکش ها را به عنوان مواردی که باید از آنهاها دوری کرد، تلقی نمی کنند؛ بلکه آن را چیزی برای مدیریت موثر مسائل می دانند. آنها می دانند که شرایط دشوار نیز بخشی از زندگی است.

9. آنها اجازه نمی دهند که کمبود منابع به مانعی بر سر راه آنها تبدیل شود.

افراد با اعتماد به نفس به خاطر عدم وجود منابعی مثل عنوان، لوزام مناسب و یا پول، دست از تلاش بر نمی دارند. آنها تلاش می کنند تا موارد مورد نیاز خود را به دست آوردند و یا اینکه راهی را پیدا می کنند که بدون آن منابع نیز به کار خود ادامه دهند.

10. آنها بیش از اندازه راحت نمی شوند.

افراد با اعتماد به نفس می دانند که بیش از اندازه راحت بودن، دشمن خونی دستیابی به اهداف است. آنها می دانند که راحتی به خوشنودی و خوشنودی به رکود منجر می شود. زمانی که احساس راحتی بیش از اندازه به آنها دست می دهد، آن را به عنوان یک پرچم قرمز می دانند؛ سپس مرز های جدیدی را برای خود تعیین می کنند تا به روند رشد شخصی و حرفه ای خود ادامه دهند. آنها می دانند که کمی ناراحتی، هیچ زیانی را در بر ندارد.

نتیجه گیری نهایی

یاد گرفتن از عادت های رفتاری افراد با اعتماد به نفس، یکی از بهترین روش ها برای افزایش احتمال دستیابی به موفقیت است؛ همین امر نیز به افزایش اعتماد به نفس منجر می شود. روش های علمی مشخص هستند، تنها کافیست که آنها را به کار بگیرید.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-15 14:00:28
دسته بندی ها