5 آیتم ضروری که باید در طرح کسب و کار خود بگنجانید

2 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - 5 آیتم ضروری که باید در طرح کسب و کار خود بگنجانید
5 آیتم ضروری که باید در طرح کسب و کار خود بگنجانید
امتیاز مطلب: 93%

راه اندازی کسب و کار مساله ای نیست که بتوانیم ساده از آن عبور کنیم. برخی از کارآفرینان بر این عقیده اند که طرح کسب و کار، یک موضوع فرمالیته است که تنها سخنرانی های پر زرق و برق یا تصاویر و ویدیو های چشمگیر، از آن حذف شده اند؛ اما حقیقت این است که نباید اهمیت حیاتی طرح کسب و کار را نادیده گرفت.

با طرح کسب و کار می توان چشم انداز شرکت را به سرمایه گذاران بالقوه، مشتری ها و کارمندان آینده معرفی کرد؛ علاوه بر این، یک طرح خوب، عملکردهای اجرایی و نحوه ی فعالیت ها در دراز مدت را به نمایش می گذارد.

این احتمال وجود دارد که طرح کسب و کار خود را پیچیده تر، دشوار تر و طولانی تر از حد مجاز تهیه کنید؛ بنابراین ما به شما کمک می کنیم که با 5 آیتم ضروری که باید در تمامی طرح های کسب و کار به آنها اشاره شود، بیشتر آشنا شوید؛ با یوکن همراه شوید:

1. محتوا

هدف اصلی طرح کسب و کار این است که یک درک کلی از اهداف شرکت و نحوه ی دستیابی به آنها را به خواننده ارائه کنید. معرفی محتوا یکی از بهترین فرصت ها برای این کار است. این بخش از طرح کسب و کار به طور معمول به سه بخش تقسیم می شود: خلاصه ی اجرایی، توضیح مختصری درباره ی شرکت و محصولات یا خدمات.

خلاصه ی اجرایی در واقع یک معرفی سریع است که درباره ی مدیر یا ینبانگذار کسب و کار و چیزی که عرضه می کند، توضیح می دهد. بخش بعدی که توضیح مختصری درباره ی شرکت است، شامل یک بررسی و توضیح خلاصه از ساختار شرکت، کارکنان اصلی، طبیعت کسب و کار و اهداف کوتاه و بلند مدت می شود. در نهایت باید محصولات یا خدمات را معرفی کنید.

2. تجزیه و تحلیل بازار

یک کارآفرین باید نشان دهد که به خوبی می داند پا در چه عرصه ای گذاشته و وارد چه ماجرایی می شود. تجزیه و تحلیل بازار باید جزئیاتی از خصوصیات جمعیتی مخاطبان و یک نگاه کلی به صنعت را در بر داشته باشد. ویژگی های رقیبان نیز باید در این بخش گنجانده شود. هرچقدر که ارزیابی های چشم انداز را با جزئیات تشریح کنید، بیشتر می توانید توجه مخاطبان را جلب کنید.

3. استراتژی

سرمایه گذاران می خواهند که از جزئیات با اهمیت ترین بخش برنامه های اجرایی شرکت و فعالیت های لازم برای دستیابی به موفقیت مطلع شوند. برای مثال اگر ایده ی یک اجاق خوراک پزی بدون دود را به سرمایه گذار معرفی می کنید، او باید بداند که چرا این اجاق، بهتر از اجاق های دیگر بوده و چه توجیه اقتصادی دارد. چه چیزی این مدل را موثرتر می کند؟ پایداری آن چگونه خواهد بود؟ این کسب و کار تا شش ماه تا یک سال آینده به چه صورت خواهد بود؟

4. سازمان

این آیتم به شما اجازه می دهد که جزئیات عملکردهای اجرایی شرکت را ارائه کنید. بهتر این است که نشان دهید با دریافت سرمایه ی مورد نظر یا رسیدن به میزان مشخصی از درآمد، به چه شکلی رشد خواهد کرد. اگر بتوانید به همکاری با مشاوران یا منتورها اشاره کنید، به نفع شما خواهد بود. این کار در واقع باور به یک پروژه را نشان می دهد.

5. منابع مالی

طرح کسب و کار همچنین باید نشان دهد که چرا این ایده، یک کسب و کار خوب به شمار می رود؛ بنابراین باید تجزیه و تحلیل های مالی را نیز در آن بگنجانید. بخش منابع مالی به ویژه برای کسب و کارهای نوپایی که می خواهند برنامه ی خود را به سرمایه گذاران بالقوه معرفی کنند، بسیار مهم است. کارآفرینانی که هیچ منابع مالی ندارند و یا هنوز به هیچ درآمدی نرسیده اند، می توانند با توجه به رشد پیش بینی شده، بودجه ی مورد نظر تا پنج سال آینده را نشان دهند. تدوین طرح کسب و کار اغلب به کمک حسابدار یا متخصصان مالی نیاز دارد، کسانی که می توانند آمار و ارقام را تضمین کنند و ثابت کنند که همه چیز بر مبنای خوش بینی و بلند پروازی نبوده است.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-21 12:18:23
دسته بندی ها