هر فردی که قصد فعالیت در بازار کار را دارد، باید مهارت مذاکره و گفتگوی سازنده را کسب نماید. برای به دست آوردن یک قرارداد خوب، یا یک موقعیت شغلی مناسب، این توانایی از ضرورت بالایی برخودار می باشد. مخصوصا برای افرادی که کمی خجالتی یا درونگرا هستند، داشتن این قابلیت از اهمیت خاصی برخوردار است. پس برای راهنمایی گرفتن در مورد مذاکره ای موفق، با یوکن در ادامه همراه باشید.
رسانههای دیجیتال را جدی بگیرید
در جهان امروز، رسانه های مجازی از هر نوعی که باشند، به شما در ارتباط برقرار کردن با کاربران و مشتریان کمک شایانی می کنند. در نتیجه با ایجاد گفتمان دوطرفه با جامعه هدف خود، میتوانید تا حدی از مذاکره و تعامل رو در رو فرار کنید. البته که راهش فرار نیست، پس ادامه مطلب را بخوانید. بدانید که حتی افرادی که از فروش و مارکتینگ هم متنفرند با راه کارهای آنلاین فروش و بازاریابی راحتتر میتوانند به موفقیت دست یابند. بنابراین افراد درونگرا میتوانند از طریق راهکارهای اینترنتی مانند ایمیل، شبکه های اجتماعی، مرکز تماس آنلاین و... مذاکرات خودشان رو جلو ببرند.
موقعیتهای چالشبرانگیز را با استفاده از زیرکی، درایت و سیاست خود تبدیل به موقعیتهای کنترلشده کنید
موقعیتهای چالشبرانگیز را به جای تبدیل کردن به میدان مناقشه و جنگ، به مذاکره بین صداقت و دروغ تبدیل کنید. پرسونای افراد درونگرا راستگو است و این مشخصه میتواند در جلسه مذاکره به آنها آسیب برساند. اما از سوی دیگر رکگویی میتواند به حسن شهرت شما آسیب بزند. بنابراین باید جایی که اصول اخلاقی و کاریتان به چالش کشیده میشود، با اصول اخلاقی مد نظر بهترین عکسالعمل ممکن را داشته باشید.
بر روی شبکهسازی گسترده خودتان کار کنید
سعی داشته باشید که کارت ویزیت خود را به شبکه گسترده ارتباطی نشان دهید. فرض کنید افرادی را در شبکه ارتباطی خود دارید و با استفاده از ایمیل می توانید ارتباطات جدیدی را شکل داده و پیگیری کنید. در مراحل اولیه شبکهسازی این روند را با افراد کمی جلو ببرید و بعد از اینکه مخاطبین در مورد شما شناخت خوبی بدست آوردند زمان آن فراخواهد رسید که فعالیتهای خود را از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی گسترش دهید و حضور خود را در فضای آنلاین پررنگتر نمایید. این روند باعث شکلگیری روابط کاری صحیح و مناسب میشود. از دیگر سو، حضور در انجمن های بحث و گفتوگو، تبادل نظر و شبکههای اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام و فیس بوک میتواند به ایجاد روابط و توسعه ارتباطات شما به شیوهای اثربخش و مقرون به صرفه کمک نماید.
با خودتان کنار بیایید
به عنوان یک درونگرا، شما قبل از مکالمه با دیگران به صحبت های خود فکر کنید. به این ترتیب شما می توانید از اهداف دیگران آگاه شوید، و در نتیجه بهترین استفاده را از گفتگو های کاری ببرید.
تحقیق کنید
انجام تحقیقات گسترده و متمرکز، باعث میشود که شما بدانید از مذاکرات چه میخواهید و مهمتر از آن، چگونه قصد رسیدن به آن را دارید. با به دست آوردن دانش مورد نیاز برای مدیریت یک گفتگو، شک نداشته باشید که حاصل کار شما یک نتیجه برد-برد خواهد بود.
تمرین، تمرین، تمرین
اگر قبل از اینکه وارد یک مکالمه شوید، به خوبی پاسخهای احتمالی را بررسی کرده باشید و به آن چه خواهید گفت فکر کرده باشید، اعتماد به نفس شما در مواجه با دیگران، به رغم خجالتی بودنتان افزایش خواهد یافت.
صمیمی و با وقار باشید
بردن یک مذاکره، لزوما به این معنی نیست که با لحن تند و طلبکارانه حرف خود را به کرسی بنشانید. مذاکره ای موفق شناخته میشود که هر دو طرف در آن شاد و راضی باشند. این که لحن تهاجمی نداشته باشید، به رابطههای کاری طولانیمدتتری منجر میشود.
برنامهریزی زیرکانهای داشته باشید
گاهی مجبور می شوید یک شب یا یک روز کامل را در کنار افرادی بگذرانید، حتی در موقعیت های کاری نیز این اتفاق رخ میدهد. به عنوان یک فرد حرفهای به گونه ای عمل کنید که مردم بدانند وقت شما ارزشمند است و برای رویداد های اجتماعی وقت اندکی دارید و امور مهم تر دیگری نیز برای انجام دادن دارید حتی اگر این امور مهم تر غذا دادن به گربهتان و یا روشن کردن آتش شومینه و خلوت کردن با خودتان باشد. اگر پای کنفرانس و رویدادهای مهمی در میان است سعی کنید در زمان استراحت از سالن بیرون بزنید و هوای تازه استنشاق کنید حتی اگر برای 5 دقیقه باشد. در محل کار خود نیز مکانی را برای استراحت 5 دقیقه ای در نظر بگیرید. اگر صاحب کسب و کار هستید گاهی در خارج از محل کار به اداره امور بپردازید و هنگامی که در سفر هستید نکات مهمی را که به ذهنتان میرسد را یادداشت نمایید.
ارتباط چشمی برقرار کنید
نگاه کردن به چشمان فرد مقابلتان حین یک مذاکره، شما را یک انسان با اعتماد به نفس نشان میدهد. با این کار، دیگران شما را بیشتر جدی میگیرند و حرف شما تاثیر به مراتب بیشتری خواهد گذاشت.
مکث در حین صحبت
اگر در حین مذاکره شرایط به گونه ای که می خواستید، پیش نرفت، میتوانید با یک مکث کوتاه تصمیمی در جهت ترک یا ادامه گفتگو اتخاذ نمایید. اگر به ادامه صحبت مجبور هستید، این مکث باعث میشود تا ایدههای جدیدی برای مدیریت حرف های خود به ذهنتان خطور نماید.
سوالات مختلف بپرسید
به عنوان یک درونگرا، شما پتانسیل تبدیل به یک مذاکرهکننده موفق را دارید، زیرا شنونده خیلی خوبی هستید. صحبت های طرف مقابلتان باعث می شود تا اطلاعات ارزندهای، جهت استفاده به نفع شما در اختیارتان قرار بگیرد.
بگذارید طرف مقابل بحث را شروع کند
اگر به فرد مقابل خود اجازه دهید تا خواستههایش را مطرح کند، با بدترین سناریو ممکن روبرو خواهید شد. در نتیجه، میتوانید برنامه ریزی بهتری برای ادامه گفتگو در ذهن خود آماده سازید.
از قبل خواستههایتان را مشخص کنید
افراد درونگرا نباید در محیطی تحت فشار قرار بگیرند و باید از پیش اهداف و مسیر مذاکره را باری خودشان تعیین کنند تا از قرارگیری در شرایط ناخواسته جلوگیری شود. بنابراین خودتان را برای شرایط ناخواسته و بدترین حالات اماده کنید. به طور مثال در مذاکرات مربوط به فروش سعی کنید به میزان حداقل قیمت نرسید و برای خودتان کمترین قیمت یا حداقل سود را تعیین نمایید.
سوالات را به صورت باز مطرح کنید
افراد درونگرا باید از قابلیت و توانایی خود برای گوش دادن فعالانه و پرسیدن سوالات آیندهنگر به خوبی استفاده نمایند و به عنوان یک ابزار قدرتمند برای موفقیت در مذاکره بهرهمند شوند. باید سعی کنید طرف مقابل مذاکره را برای برداشتن گام بعدی در مذاکره و دریافت اطلاعات تشویق کنید.
از کلمات تضعیفکننده استفاده نکنید
طرز بیان و لحن صحبت هر فرد بر روی میزان اعتماد به نفس و خلاقیت وی در جلسه مذاکره تاثیرگذار است به طوریکه باید از کلماتی مانند «گمان میکنم»، «حدس میزنم»، «فکر میکنم» و... که درجه اطمینان پایینی را بین طرفین مذاکره القا میکند، پرهیز نمود.
سکوت معجزه میکند
افراد درونگرا باید از رفتار و گفتار و پرسونای خود برای پیشبرد یک مذاکره موفق و سازنده استفاده کنند. به جای شکستن سکوت در جلسات مذاکره میتواند از این روش به عنوان روشی استراتژیک و هوشمندانه برای پیشبرد موفق مذاکره استفاده نمود. در این حالت، شما با اعتماد به نفس بیشتری مقابل مشتری ظاهر میشوید و از اینرو وی برای جلو بردن جلسه، پیشنهاد خاصی را مطرح میکند. قبل از پاسخ دادن به سوالات مکث کنید که این وقفه باعث میشود که توضیحات بیشتری از سوی طرف مقابل بشنوید.
خوب و قوی ظاهر شوید
مردم همواره گمان میکنند که مذاکرهکنندگان افرادی جدی، خشک و خشمگین، با درک تنها مفهوم «برنده» و «بازنده» هستند. اما در واقع، مذاکرهکنندگان بیشترین تلاش خود را در راستای کسب رضایت هر دو طرف مذاکره پیش میبرند. برای بالا بردن شانس رسیدن به یک معامله ی برد-برد ، یک رفتار مودبانه و حرفه ای میتواند به سود هر طرف بیانجامد. حفظ احترام در کنار محکم و قوی بودن نتیجهی بهتری را در پی دارد.
منبع: SuccessStory.com
یکی از عالی تمرین مطالبی که خوندم. کاش یه ویدیو هم داشت