چگونه می توان بهترین تاثیر را در برخورد اول ایجاد کرد؟

11 فروردین 1396 - 2:48
رفتار سازمانی - چگونه می توان بهترین تاثیر را در برخورد اول ایجاد کرد؟
چگونه می توان بهترین تاثیر را در برخورد اول ایجاد کرد؟
امتیاز مطلب: 97%

امی کادی، روانشناس دانشگاه هاروارد در زمینه ی تاثیرات برخورد اول فعالیت کرده و این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد. او و همکارانش به این نتیجه رسیده اند که ما بر اساس این دو پرسش، دوباره ی افراد قضاوت می کنیم:

  • آیا می توانم به این فرد اعتماد کنم؟
  • آیا می توانم به توانایی های این فرد احترام بگذارم؟

با توجه به تحقیقات کادی، 80 تا 90 درصد از تاثیرات برخوردهای اول بر مبنای این دو حالت ایجاد می شوند. شما و فردی که برای اولین بار با او ملاقات می کنید، به صورت ناخودآگاه از خود می پرسید که "آیا می توانم به این فرد اعتماد کنم؟ آیا این فرد نیت بدی نسبت به من ندارد؟" یا اینکه "آیا این فرد توانایی لازم را دارد؟"

ما اغلب تصور می کنیم که صلاحیت، مهم ترین فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود؛ و مردم در اکثر مواقع، تمایل دارند تا این حالت را در افرادی جدیدی که با آنها ملاقات می کنند، بررسی کنند. با این حال، تحقیقات کادی نشان می دهد که "اعتماد" مهم ترین فاکتور به شمار می رود. برای اینکه صلاحیت شما در نظر گرفته شود، باید در وهله ی اول، قابل اعتماد بودن خود را ثابت کنید؛ چرا که مردم در اکثر مواقع، صلاحیت را یک نکته ی منفی می دانند! همانطور که کادی می گوید: "یک فرد خونگرم و قابل اعتماد که همچنین تحسین پر قدرتی را بر می انگیزد، تنها در شرایطی مورد تایید قرار می گیرد که اعتماد اطرافیان را جلب کرده باشد؛ دیگران باید به این نتیجه برسند که قدرت این فرد، قبل از اینکه یک تهدید به شمار برود، یک موهبت خواهد بود."

چطور می توان بهترین تاثیر را در برخورد اول ایجاد کرد؟

از آنجایی که تنها چند ثانیه ی کوتاه را در اختیار دارید تا به دیگران نشان دهید که قابل اعتماد و صالح هستید، و با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده اند تغییر تاثیر به جا مانده از برخورد اول بسیار دشوار است، بنابراین، فشاری که ملاقات با افراد جدید ایجاد می کند، بسیار شدید است.

اگر تلاش کنید که میزان اعتماد به نفس را نشان دهید، در حالیکه قابل اعتماد بودن شما هنوز به اثبات نرسیده، با مشکل مواجه خواهید شد. هیچ کس دوست ندارد که احترام دیگران را جلب کند، اما مورد علاقه ی هیچکس نباشد. کادی در این باره می گوید: "اگر فردی که می خواهید روی او تاثیر بگذارید، به شما اعتماد ندارد، نمی توانید به نتیجه ی مطلوب خود برسید؛ در حقیقت، این احتمال وجود دارد که حس سوءظن را در او ایجاد کنید؛ چرا که در ذهن او، فردی هستید که بیش از حد درگیر و نگران می شود."

به محض اینکه اهمیت قابل اعتماد بودن در مقابل صلاحیت را درک کنید، می توانید کنترل تاثیری که در برخورد اول ایجاد می کنید را در اختیار بگیرید. در ادامه با ترفندهایی آشنا می شوید که در این زمینه به شما کمک می کنند؛ با یوکن همراه شوید:

1. اجازه دهید که فرد مقابل صحبت را آغاز کند.

اجازه دهید که آنها رهبر مکالمه باشند، شما نیز می توانید با مطرح کردن پرسش های مناسب، مکالمه با او را ادامه دهید. اگر به سرعت، میدان را در اختیار بگیرید، نشان می دهید که قصد تسلط بر او را دارید؛ این کار در ایجاد اعتماد به شما کمکی نمی کند. زمانی که دیگران احساس کنند که آنها را درک می کنید، احساس گرما و اعتماد به وجود می آید؛ بدین منظور باید مسائل زیادی به اشتراک گذاشته شود.

2. از زبان بدن مثبت استفاده کنید.

شما باید کنترل دقیقی روی حالت بدن، حالت چهره و لحن صدای خود داشته باشید. استفاده از یک لحن پر شور و شوق، دست های بازی که در کنار بدنتان قرار دارد، حفظ تماس چشمی و کمی خم شدن به سمت فردی که صحبت می کند، همگی نشانه های زبان بدن مثبت هستند که می توانند تاثیر خوبی را در ذهن فرد مقابل ایجاد کنند.

3. تلفن همراه خود را کنار بگذارید.

نمی توانید اعتماد کسی را به دست آورده و به صورت همزمان، با تلفن همراه خود کار کنید. هیچ چیز به اندازه ی یک پیام کوتاه در میانه ی مکالمه و یا حتی نگاهی گذرا به گوشی همراه، نمی تواند طرف مقابل را خشمگین کند. زمانی که متعهد به یک مکالمه و برقراری ارتباط هستید، باید تمامی انرژی خود را برای آن متمرکز کنید. بدین ترتیب، آن مکالمه برای شما خوشایندتر و موثرتر خواهد بود.

4. برای حرف های مختصر و بی ارتباط با موضوع اصلی وقت بگذارید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده اند که حرف زدن درباره ی موضوعات مختلف و بی ارتباط با موضوع اصلی (به مدت 5 دقیقه) می تواند نتایج مطلوب تری را به همراه داشته باشد. بسیاری از چیزهایی که اعتماد را به وجود می آورند، مثل اینگونه از حرف ها، برای افرادی که هدف طرف مقابل را درک نمی کنند، اتلاف وقت به نظر می رسد.

5. گوش کردن فعالانه را تمرین کنید.

گوش کردن فعالانه به معنای تمرکز کامل روی حرف های طرف مقابل است. در طول مدتی که او حرف می زند، نباید به این فکر کنید که جواب شما چه خواهد بود. مطرح کردن پرسش های مربوط یکی از بهترین روش ها برای این است که به طرف مقابل نشان دهید که به حرف های او گوش می کنید. اگر درک درستی نداشته و نمی دانید که چه سوالی را بپرسید، بهتر است که هیچ حرفی نزنید. فکر کردن به اینکه در جواب چه خواهید گفت، تمرکز شما را از بین می برد، علاوه بر این نشان می دهد که حرف های شما مهم تر است. این بدان معناست که نباید به سرعت راه حل هایی را برای مشکل طرف مقابل ارائه دهید. طبیعت انسان ها به گونه ای است که می خواهند به یکدیگر کمک کنند؛ اما چیزی که اکثر افراد تشخیص نمی دهند این است که با ارائه ی راه حل و توصیه، در واقع طرف مقابل را ساکت کرده و اعتماد را از بین می برند. این کار در واقع مشابه عبارتی مثل "بله، متوجه شدم. حالا می توانی ساکت شوی!" خواهد بود؛ شاید از لحاظ اجتماعی وجهه ی بهتری داشته باشد، اما تاثیر آن یکسان است.

6. تکالیف خود را انجام دهید.

اگر قبل از برخورد اول با دیگران، اطلاعاتی را درباره ی آنها بدانید که آنها مجبور به اشتراک گذاری آن نباشند، حس خوبی را در آنها ایجاد می کنید. البته به یاد داشته باشید که وارد مسائل شخصی طرف مقابل نشوید؛ تنها حقایق ساده ای که از صفحه ی لینکدین یا فیس بوک پیدا کرده اید، کفایت می کند. این کار در مواردی مثل مصاحبه های کاری یا ملاقات با مشتری های بالقوه، تاثیر بیشتری را ایجاد می کند. تا آنجایی که می توانید درباره ی افرادی که با آنها ملاقات می کنید، اطلاعات کسب کنید، اطلاعاتی در زمینه ی شرکت های آنها، چالش هایی که در عرصه ی کسب و کار با آن روبرو هستند و سایر اطلاعاتی از این دست، قابل قبول هستند. این کار علاوه بر به وجود آوردن اعتماد و نمایش صلاحیت، از مسولیت پذیری و اشتیاق شما خبر می دهد.

نتیجه گیری نهایی

رفتارهای کوچک است که در برخوردهای اول بزرگ ترین تاثیر را ایجاد می کند. اهمیت به وجود آوردن اعتماد را نادیده نگیرید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

خیر
  • نظرات
هیچ دیدگاهی ثبت نشده است
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.


کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

دسته بندی ها