این 6 روش در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می کند

9 فروردین 1396 - 12:19
مدیریت شخصی - این 6 روش در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می کند
این 6 روش در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس به شما کمک می کند
امتیاز مطلب: 90%

حتی بزرگ ترین رهبران نیز در برخی شرایط با کمبود اعتماد به نفس مواجه می شوند. اعتماد به نفس یک کیفیت ثابت نیست، بلکه طرز فکری است که حفظ آن در شرایط دشوار به تلاش نیاز دارد. اعتماد به نفس نیز همانند دیگر مهارت ها به آموزش، تمرین و تسلط نیاز دارد. به محض اینکه به تسلط کافی دست پیدا کنید، به سطوح بالاتر ارتقا خواهید یافت.

در ادامه با 6 روش موثر آشنا می شوید که اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد؛ با یوکن همراه شوید:

1. مطابق نقش خود عمل کنید.

زبان بدن شما می تواند به سرعت میزان اعتماد به نفس را به نمایش بگذارد و یا اینکه آسیب پذیری شما را نمایش دهد. خودتان را به گونه ای نمایش دهید که آمادگی شما برای تسلط یا فرمان پذیری در هر شرایطی را منعکس کند. اگر با اعتماد به نفس به نظر برسید و مطابق با نقشی که دارید، عمل کنید، نه تنها کنترل همه چیز را در اختیار خواهید داشت، بلکه اعتماد دیگران نیز به شما افزایش خواهد یافت.

سرتان را بالا نگه دارید، صاف بنشینید، شانه هایتان را به آرامی در عقب نگه دارید و در طول تعاملات، مستقیما به فرد مقابل نگاه کنید. از دست دادن های شل و وارفته پرهیز کنید و تماس چشمی خوبی را در حین صحبت کردن فرد مقابل حفظ کنید.

2. مطابق با نقش خود لباس بپوشید.

زمانی که ظاهر خوبی داشته باشید، احساس بهتری خواهید داشت. اگر لباس ها و لوازم تزئینی مناسب با شخصیت، شرایط و سبک زندگی خود را انتخاب کنید که احساس بهتری را در شما ایجاد می کنند، متوجه می شوید که اعتماد به نفستان نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است. ظاهر همان نقشی را داشته باشید که به عهده گرفته اید، به بیان دیگر، لباس موفقیت را به تن کنید. اجازه دهید که شخصیت واقعی تان با لوازم تزئینی که انتخاب کرده اید، به نمایش گذاشته شود. جواهرات برجسته و یا کراوات های رنگارنگ می توانند نقطه ی کانونی آغاز یک مکالمه ی خوب باشند.

3. قاطعانه صحبت کنید.

زمانی که به حرف های فرد مورد علاقه ی خود گوش می کنید، به نحوه ی انتقال پیام توسط او دقت کنید. یک سخنور خوب، با اعتماد به نفس و با لحنی موزون و قدرتمند حرف می زند. اینگونه از افراد به جای من و من کردن، سکوت می کنند تا به نوعی ایده هایشان را تاکید کنند.

سبک قاطعانه و نه گستاخانه ای را برای حرف زدن انتخاب کنید. به زودی احساس می کنید که عزت نفستان افزایش می یابد. برای اینکه شما را جدی تر تلقی کنند، از صدای بلند، پچ پچ های عصبی و خنده های بی مورد پرهیز کنید. زمانی که مردم احساس کنند که روحیه ی رهبری از درون شما نشات می گیرد، با دقت بیشتری به حرف های شما گوش می کنند.

4. با نگرشی مثبت حرف بزنید و رفتار کنید.

انرژی مثبت به بازده و خروجی مثبت منجر می شود؛ پس ذهن خود را روی نیمه ی پر لیوان متمرکز کنید. از حرف ها و افکار منفی که اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد، خودداری کنید. لبخند بزنید، بخندید و با افراد شاد و مثبت اندیش معاشرت کنید؛ در اینصورت احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و اطرافیان نیز از معاشرت با شما لذت خواهند برد.

یک دفترچه خاطرات برای قدردانی تهیه کند و در آن، نکته های ارزشمند روز و دستاوردهای کوچک خود را بنویسید. زمانی که مغز شما در حالت قدردانی باشد، آرامش و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه می کنید.

5. عمل کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس، به چیزهایی بیشتر از ظاهر خوب نیاز دارید. شما باید نقشی که پذیرفته اید را اجرا کنید. در رویدادهای شبکه ی انسانی، با یک فرد غریبه گفتگو کنید و یا همکاری در پروژه ای را قبول کنید که معمولا رد می کنید. رفتارهای افراد با اعتماد به نفس را تمرین کنید، به زودی متوجه می شوید که به حالت طبیعی شما تبدیل شده اند.

بی حرکتی منجر به تردید و ترس خواهد شد، این در حالیست که عمل کردن، به اعتماد به نفس و شجاعت منجر می شود. نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید. بیشتر افراد به شما توصیه می کنند که روی نقاط ضعف خود کار کنید، اما شما باید از چیزهایی که دارید استفاده کرده و روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید. به محض اینکه انرژی بیشتری را برای رفتارهای مثبت خود صرف کنید، اعتماد به نفس نیز شکوفا می شود.

6. آماده باشید.

این جمله را به خاطر داشته باشید: برنامه ظهای از پیش تعیین شده ازعملکرد ضعیف جلوگیری می کنند. هرچقدر که بیشتر آماده باشید، نسبت به تخصص و مهارت های خود، اعتماد به نفس بیشتری را احساس می کنید. آماده بودن باعث می شود که هرگز از اتفاقات غیر منتظره در زندگی متعجب نشوید.

سطح دانش خود را در حوزه ی فعالیتی خود افزایش دهید، اطلاعات لازم درباره ی هدف و چیزهایی که شما را به موفقیت می رساند را نیز کسب کنید. قبل از اینکه کاری را شروع کنید، تصور کنید که بعد از اتمام آن کار، چه احساسی خواهید داشت. سعی نکنید که که همه چیز را در یک لحظه به اتمام برسانید، وظایف پیچیده و بزرگ تر را به بخش های کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کنید.

ویلیام آبرام جونیور، ژنرال ارتش آمریکا در این باره می گوید: "برای خوردن یک فیل باید آن را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرد." اگر صبور و ثابت قدم باشید، متوجه می شوید که تنها چند گام تا شکوفا شدن اعتماد به نفس درونی فاصله دارید.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-13 15:25:00
دسته بندی ها