چگونه در مصاحبه‌ی استخدامی بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟

7 شهریور 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - چگونه در مصاحبه‌ی استخدامی بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟
چگونه در مصاحبه‌ی استخدامی بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟
امتیاز مطلب: 90%

شاید شما هم تاکنون به مصاحبه شغلی رفته باشید، در اغلب مصاحبه‌ها سوالاتی تکراری پرسیده می‌شود اما گاهی این سؤالات کلیشه‌ای برای شناخت فرد کافی نیست و کمکی به پیشرفت و توسعه سازمان شما نمی‌کند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا بایدها و نبایدهای مصاحبه‌های استخدامی را در اختیارتان قرار دهیم.

باید مصاحبه استخدامی به‌گونه‌ای باشد که تمام خصوصیات فرد مصاحبه شونده را فاش کند تا کارفرما بتواند تصمیم درستی برای انتخاب نیروی کاری خود بگیرد و سازمانش را در راستای توسعه بیشتر جلو ببرد. برخی سؤالات تکراری هیچ کمکی در شناخت فرد متقاضی به شما نمی‌کند. باید بهترین سؤالات را در زمان محدود مصاحبه از فرد مقابل بپرسید تا تصمیم درستی اتخاذ کنید.

در بیشتر مصاحبه‌های استخدامی سوالاتی پیرامون مهارت‌های فرد متقاضی پرسیده می‌شود و سؤالات خیلی در محور ویژگی‌های شخصیتی و قدرت مدیریتی مصاحبه‌شوندگان نیست. این در حالی است که بیشتر توانمندی‌های فردی به خصوصیات شخصیتی چون همدردی، ثبات، خودآگاهی و ارتباط اجتماعی وابسته است.

شاید اکنون سؤال کنید چه سؤالاتی بهتر است در مصاحبه‌ی استخدام بپرسیم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم.

باید شرایط خوبی برای انجام مصاحبه فراهم کنید

بهترین تصمیم وقتی اتخاذ می‌شود که ارتباطی صادقانه و هدفمند میان کارفرما و مصاحبه‌شونده به وجود آید. پس باید گفتگوی خوبی با فرد داشته باشید. اگر می‌خواهید نیروی جدیدی را برای مدیریت قسمتی از سازمان یا شرکت خود استخدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم به خارج از محل کار بروید و در یک رستوران یا کافی‌شاپ قرار ملاقات بگذارید، با این کار گفتگوی هدفمندتری با فرد متقاضی خواهید داشت.

سؤالاتتان هدفمند و با مفهوم باشد

اگر به دنبال جواب‌های تکراری نیستید، دست از سؤالات کلیشه‌ای هم بردارید. توصیه می‌کنیم نظر فرد مصاحبه‌شونده را درباره اتفاقات اخیر جامعه بپرسید؟ یا از او بخواهید یکی از خصوصیات بارز و قابل افتخاری که از پدر و مادر خود به ارث برده را نام ببرد و از توانمندی‌های ذاتی‌اش بگوید.

فرد متقاضی علاقه‌ای به آموزش دادن دارد؟

بهترین مدیران کسانی هستند که تمایل دارند مهارت‌های رهبری خود را به دیگران بیاموزند و خیلی به دنبال شهرت‌طلبی نیستند. حتماً می‌دانید زمانی صلاحیت یک فرد احراز می‌شود که نه‌تنها مدیران او عملکردش را مورد تائید قرار دهند، بلکه افرادی هم که این فرد مدیریت آن‌ها را بر عهده داشته از او راضی باشند. پس مدیران موفق و خوب کسانی هستند که از طریق آموزش به دیگران یک گروه قوی می‌سازند.

با دقت به صحبت‌های فرد متقاضی گوش دهید

خیلی از کسانی که جویای کار هستند دل خوشی از مصاحبه‌های استخدامی ندارند و حتی ممکن است از خیر شغل‌های با مصاحبه بگذرند. اصلی‌ترین وظیفه فردمصاحبه کننده این است که به‌خوبی به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهد. اگر در مصاحبه استخدامی به جواب موردنظر خود نرسیدید، سؤالات بیشتری از او بپرسید و از متقاضی بخواهید بیشتر درباره این موضوع برایتان حرف بزند تا اطلاعات جامعی از او به دست آورید.

به رفتار مصاحبه‌شونده قبل و بعد از مصاحبه توجه کنید

باید در هنگام مصاحبه به توانایی‌های فرد برای انجام کار موردنظر توجه داشته باشید، اما این تنها بخشی از وظیفه شماست. باید به دنبال استخدام کسی باشید که بتواند در آینده مدیریت بخشی از سازمان شما را به عهده بگیرد و به پیشرفت کاری‌تان کمک کند. پس توصیه می‌شود رفتار فرد متقاضی را قبل و بعد از مصاحبه موردتوجه قرار دهید. مثلاً دوست دارید با او برای مدت زیادی در ماشین باشید یا به رستوران بروید؟ آیا ارتباط با او حس مثبتی به شما می‌دهد یا تمام انرژی‌تان از دست می‌رود؟ حتی لازم است به رفتار او با دیگر کارمندان نیز توجه کنید.

حالا که اطلاعات کافی درزمینهٔ مصاحبه استخدامی به دست آورید، این پروسه به‌طور هدفمندتری انجام می‌شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم سؤالاتی بپرسید که خصوصیات شخصی فرد برایتان فاش شود و ببینید او می‌تواند به پیشرفت شرکت شما کمک کند و تأثیر مثبت روی ارتقای سازمانتان داشته باشد یا نه؟

 

منبع : inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:34:39
دسته بندی ها