سه قدم تا دست‌یابی به اهداف و رویاهای خود فاصله دارید

21 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - سه قدم تا دست‌یابی به اهداف و رویاهای خود فاصله دارید
سه قدم تا دست‌یابی به اهداف و رویاهای خود فاصله دارید
امتیاز مطلب: 97%

هر فردی در جستجوی موفقیت و کامیابی است، اما آیا می‌دانید روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید ذهنتان را برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید تا از وقتی که از رختخواب بلند می‌شوید روی دور موفقیت باشید و در طول روز نیز تصمیماتی بگیرید که شما را در راستای دستیابی به اهداف و خواسته‌هایتان سوق دهد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

خیلی از افراد در زندگی خود مرده‌ی متحرک هستند و دقیقا به سمت کارهایی می‌روند که دیگران انجام می‌دهند. بیشتر ساعات روز به دنبال پاسخ به محرک‌های بیرونی و اتفاقاتی هستیم که در اطرافمان روی می‌دهد؛ اما باید حواسمان به خودمان باشد و در راستای دست‌یابی به خواسته‌هایمان حرکت کنیم، این در حالی است که در بیشتر مواقع خودمان و اهدافمان را فراموش می‌کنیم.

هوشیار زندگی کنید

اگر در اتخاذ تصمیمات روزمره‌تان هوشیار باشید، رفتار و واکنش‌های مناسب‌تری از خود نشان می‌دهید که شما را به اهدافتان نزدیک‌تر خواهد کرد. باید در زندگی خود هدف تعیین کنید و در راستای اهداف و ارزش‌های خود قدم بردارید، نباید بگذارید دیگران برای شما تصمیم بگیرند و بگویند چه کاری انجام دهید.

وقتی در زندگی هوشیار باشید و تصمیمات آگاهانه‌تر بگیرید، دائماً این فکر به ذهنتان می‌رسد که با این کار به هدف خود نزدیک‌تر می‌شوم یا از آن فاصله خواهم گرفت؟ باید با انجام هر کاری بدانید دلیل انجامش چیست. مثلاً خواندن این کتاب چه کمکی در زندگی به شما می‌کند؟ سایتی که در حال مرور آن هستید چه نکته‌ی مفیدی برایتان دارد تا بتوانید آن را در زندگی خود به کار بگیرید و در مسیر دست‌یابی به اهدافتان گام بردارید؟

به دنبال تعیین اهدافتان باشید

باید در زندگی خود بدانید به دنبال چه چیزی هستید؟ برای مثال می‌خواهید سلامت جسمی و تناسب‌اندام خود را حفظ کنید؟ به دنبال پیدا کردن شغل ایده آل تان هستید؟ می‌خواهید خانه و ماشین رویایی خود را بخرید؟ به دنبال ازدواج و تشکیل خانواده هستید؟ در صدد کارآفرینی و ایجاد شغلی نو هستید؟

وقتی اهداف و خواسته‌های خود را مشخص کردید باید دست به کار شوید تا خواسته‌هایتان به واقعیت مبدل شود. در این زمینه سه کار را آگاهانه انجام دهید، همین سه راز است که شما را به موفقیت می‌رساند:

  1. اهداف خود را روی کاغذ بیاورید.
  2. باورهایتان را تقویت کنید.
  3. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

اهداف خود را روی کاغذ بیاورید

بهترین روش برای دست‌یابی به اهداف این است که آن‌ها را بنویسید. پس هر شب قبل از خواب یا صبح اول وقت دقیقا مشخص کنید که امروزتان باید چگونه بگذرد. باید از لحظه بلند شدن از رختخواب برای خود برنامه داشته باشید و به ذهنتان بفهمانید که در طول روز توانمند باشد، به‌طور قطع با این روش روز پرکار و مفیدی را پشت سر خواهید گذاشت.

پس هر روز صبح اهدافتان را روی کاغذ بیاورید و دور خواسته‌های مهم‌تر خط بکشید؛ این همان هدفی است که بیشترین تأثیر را روی زندگی‌تان خواهد داشت. حالا باید به دنبال رسیدن به هدفتان باشید و هرروز از خود بپرسید چه‌کاری باید انجام دهم تا مرا به هدفم نزدیک‌تر کند؟

به شما که به دنبال موفقیت و رسیدن به خواسته‌هایتان هستید پیشنهاد می‌کنیم تمام کارها و خواسته‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را روی کاغذ بنویسید و دور دو مورد از آن‌ها خط بکشید. بعد از آن در مسیر درست قدم بردارید و تا وقتی که این دو کار را انجام ندادید از حرکت باز نایستید.

تصور کنید صبح با کسالت و خواب‌آلودگی از رختخواب بلند می‌شوید و نمی‌دانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و ممکن است یک ساعت طول بکشد تا هوشیار شوید؛ اما در مقابل تکنیک فوق‌العاده این است که همان اول صبح کارها و اهداف خود را روی کاغذ بیاورید و ذهنتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که در شرایط قوی و پربازده قرار گیرد.

وقتی اهدافتان را یادداشت کنید با خواندن آن‌ها احساس خوبی خواهید داشت، پس جملات را کاملاً مثبت بنویسید طوری که انگار اکنون به هدفتان رسیده‌اید. وقتی هر روز جملات را برای خود تکرار کنید، در نهایت فردی مثبت اندیش و خوش‌فکر خواهید شد که تنها دست‌یابی به اهداف برایش اهمیت دارد. لازم است بدانید نیروی فوق‌العاده‌ای در نوشتن اهداف وجود دارد که شما را به سمت موفقیت می‌برد. البته نیاز است دومین شرط لازم برای موفقیت یعنی باورهای قدرتمند را نیز داشته باشید.

باورهایتان را تقویت کنید

افراد موفق همواره خود را باور دارند. پس اگر می‌خواهید به موفقیت برسید باید باورهای خود را تقویت کنید و با تمام ایمان بگویید که خود و باورهایتان را قبول دارید. زمانی که دیگران درباره اهدافتان از شما سؤال می‌کنند، خیلی صریح به بیان آن‌ها بپردازید. ممکن است آن‌ها به اهداف شما بخندند و با تمسخر نگاهتان کنند اما این شما هستید که باید بر تکیه بر باورهای خود گام بردارید و عکس‌العمل اطرافیان هیچ اهمیتی برایتان نداشته باشد. اگر خود و خواسته‌هایتان را باور نداشته باشید، تصمیمات قاطع و محکمی نخواهید گرفت و در نهایت به‌جایی نمی‌رسید. تمام افرادی که به رویاهای خود رسیده‌اند در زندگی‌شان هدف داشته و با باور کامل و اراده در راستای اهدافشان گام برداشته‌اند.

پس اگر شما هم به دنبال دست‌یابی به اهدافتان هستید با عزم و اراده راسخ گام بردارید و خودتان را باور داشته باشید. مطمئن باشید با این کار در نزد دیگران نیز عزت و احترام بیشتری خواهید داشت.

وقتی می‌توانید به رویاهای بزرگ دست یابید که سیستم فکری قدرتمندی برای خود داشته باشید. پس اولین قدم برای رسیدن به آن‌ها این است که باورشان کنید. زمانی که در ذهنتان یقین دارید به اهداف خود خواهید رسید، به سمتی حرکت می‌کنید که در راستای دست‌یابی به هدف است زیرا می‌دانید چه نتیجه‌ای در انتظارتان است و راحت‌تر می‌توانید برای رسیدن به نتیجه حرکت کنید.

وقتی اهداف و موفقیت‌هایتان را در ذهن خود تجسم کنید، راه‌های عصبی جدیدی در مغرتان ایجاد می‌شود. پس رؤیاپردازی کنید و باور داشته باشید، به خود بقبولانید که به خواسته‌هایتان خواهید رسید. اگر اهداف و رویاها ملکه ذهنتان شود، مطمئن باشید نتیجه همان چیزی است که می‌خواهید.

 روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

وارن بافت (Warren Buffett) به‌عنوان کارآفرین و سرمایه‌گذار موفق می‌گوید اگر می‌خواهی بهترین سرمایه‌گذاری ممکن را انجام دهی، روی خودت سرمایه‌گذاری کن.

این کارآفرین هم اکنون سرمایه‌ی 53.5 میلیارد دلاری دارد و می‌گوید رفتن به باشگاه ورزشی، خوردن غذاهای سالم و مغذی، خریدن کتاب و استخدام مربی خصوصی هیچ یک ولخرجی نیست بلکه نشان می‌دهد شما روی خودتان سرمایه‌گذاری کرده اید.

اما چگونه روی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم؟

به باشگاه ورزشی بروید

ورزش و تحرک بدنی سبب می‌شود میزان ترشح هورمون اندروفین افزایش یابد، پس احساس بهتری خواهید داشت و میزان انرژی‌تان نیز بالاتر می‌رود. وقتی زمانی از روز را به ورزش اختصاص دهید کارهایتان را با بازدهی بیشتری انجام خواهید داد و با مشکلات زندگی بهتر مواجه می‌شوید. توصیه می‌شود هر روز 45 تا 50 دقیقه وقت برای ورزش و تمرین بگذارید تا روحیه‌تان بهتر شود.

در زمان برگشت از محل کار به فروشگاه بروید و از خود بپرسید: "چه چیزی نیاز است تا احساس و عملکرد بهتری داشته باشم و ذهن و بدنم تقویت شود؟"

پس با این سؤال به دنبال مواد غذایی سالمی می‌روید که سبب می‌شود تصمیمات بهتری بگیرید و توانایی جسمی و ذهنی خود را بالا ببرید.

کتاب‌های موردعلاقه‌تان را بخرید

کتاب بخرید و با جان و دل مطالعه کنید. خیلی از افراد کتاب‌هایی که می‌خرند را نمی‌خوانند و تعداد بسیار کمتری چیزی که خوانده‌اند را به یاد می‌سپارند.

برایان تریسی (Brian Tracy) دراین‌باره می‌گوید: "با یک ساعت مطالعه روزانه، در عرض سه سال بهترین متخصص در حوزه کاری‌تان خواهید شد و در عرض هفت سال یکی از بهترین افراد دنیا در زمینه کاری خود می‌شوید."

هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید

هر فکر و ایده‌ی تازه‌ای که دارید را روی کاغذ بیاورید، نباید فکر کنید یادتان می‌ماند. با یادداشت کردن ایده‌ها به ذهنتان امکان می‌دهید تا آن‌ها را به خاطر بسپارد و به ایده‌های بهتری برسد. لازم است بدانید بهترین ایده‌ها در شرایط نامناسب به ذهنتان می‌رسند و نباید در نوشتن آن‌ها کوتاهی کنید.

به دنبال یادگیری مهارتی جدید باشید

برای خود این عادت را به وجود آورید که هرروز به دنبال یادگیری یک مهارت یا مطلب جدید باشید. با این کار تا پایان سال 365 مهارت جدید یاد خواهید گرفت و به پیشرفت قابل‌توجهی می‌رسید.

گاهی برای خودتان وقت بگذارید

با پشتکار و سخت کوشی به موفقیت می‌رسید، اما باید حداقل ماهی یک بار تفریح کنید و کار موردعلاقه‌تان را انجام دهید. به سراغ کارهای هیجان‌انگیزی بروید که به شما احساس شادابی و نشاط می دهد.

راه موفقیت را طی کنید

گاهی راه موفقیت را طولانی می‌بینید؛ اما باید به مسیرتان ادامه دهید و یک لحظه وقفه نکنید. باید همواره اهدافتان را در ذهن خود یادآوری و تجسم کنید و در مسیری قدم بردارید که شما را به موفقیت و تعالی می‌رساند.

هر فردی با هر سن و حرفه و شغلی، میل به موفقیت دارد و از طریق سه راز می‌تواند به خواسته‌ها و اهداف خود دست یابد.

 

منبع : lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-10 09:38:09
دسته بندی ها