چگونه در زندگی خود با ترس از شکست مقابله کنیم؟

7 بهمن 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - چگونه در زندگی خود با ترس از شکست مقابله کنیم؟
چگونه در زندگی خود با ترس از شکست مقابله کنیم؟
امتیاز مطلب: 99%

گاهی پیشرفت و شکوفایی یک انسان به دلیل ترس از بازگو کردن آن ظهور نمی‌کند و دنبال کردن رویاها و خواسته‌های مهم زندگی به دلیل ترس از شکست به تعویق می‌افتد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور ترس را کنار بگذارید و در مسیر دست یابی به اهداف خود گام بردارید.

ترس سبب می‌شود رویاها و آرمان‌های یک انسان بر باد رود و جامعه از دست‌یابی به پیشرفت‌های بزرگ بی‌بهره بماند، چرا که خیلی از افراد می‌ترسند خواسته‌های خود را به زبان بیاورند و تا پایان عمر از بروز استعدادها و مهارت‌های خود بی نصیب می‌مانند.

ترس واقعی باعث نمی‌شود تا از صحبت در جمع واهمه داشته باشیم یا به خاطر دور بودن از شکست به دنبال آرزوها و خواسته‌های خود نرویم، این ترس همان داستان دروغینی است که هر روز در ذهن خود مرور می‌کنیم و در تلاشیم تا از دست‌یابی به اهداف و بهره‌مندی از توانایی‌ها و استعدادهای خود دور بمانیم.

گاهی ترس در افراد موفق نیز بروز می‌کند، مثلاً وقتی می‌خواهید به هدف بزرگی برسید، کاملاً طبیعی است که ترس به وجودتان نفوذ کند؛ اما نباید این ترس مانع از حرکت شما شود، باید ذهنتان را به‌گونه‌ای رشد دهید تا در این مواقع واکنش مناسبی از خود نشان دهد و احساس ترس سبب افزایش انگیزه برای دست‌یابی به هدف شود. گاهی ترس از دوران کودکی در ما رشد می‌کند، زمانی که در بازی با همکلاسی‌های خود برنده نشدید و نتوانستید به کسی ثابت کنید که در این رشته چقدر مستعد و توانمند هستید؛ همان موقع بود که ترس در وجود شما بنیان شد و اگر جلوی آن را نگیرید مجبور می‌شوید استعدادها و مهارت‌های خود را تا پایان عمر پنهان کنید.

گاهی اجازه می‌دهیم ترس باعث تغییر مسیر سرنوشتمان شود. ترس از شکست، ترس از تجربیات ناشناخته یا ترس از اطرافیان که درباره ما چه فکر می‌کنند سبب می‌شود تا استعدادهایمان را پنهان کنیم. خیلی از افراد از این که دوستان، اقوام و نزدیکان درباره آن‌ها چه فکری می‌کنند می ترسند و حتی افسرده می‌شوند، این ترس باعث می‌شود زندگی‌مان را از دست بدهیم و اجازه ندهیم سرنوشتمان تغییر کند.

باید یاد بگیریم ترس حسی درونی و طبیعی است و نمی‌تواند مانع از پیشرفت و جلو رفتن زندگی ما شود. هر فردی می‌تواند با آموزش، کنترل ترس درونی را به دست بگیرد و به زندگی رویایی و آرزوهای بلندپروازانه خود دست یابد.

اما چطور می‌توانیم مانع از نفوذ ترس شویم و در مسیرهای سخت گام برداریم؟

با وجود ترس در راستای دست یابی به اهداف باز هم قدم بردارید

ترس وقتی بر شما غالب می‌شود که دست به اقدام نزنید، باید حرکت کنید و برای مقابله با محدودیت‌ها جلو بروید. اولین کار این است که ترس را حس کنید و هر طور شده کار خود را انجام دهید. پس وقتی فکر می‌کنید از کسی، چیزی یا شرایطی ترس و واهمه دارید، دست به اقدام بزنید و با تمام توان خود به سمت جلو حرکت کنید.

دستیابی به اهداف

حتماً نباید در اول حرکت از همه‌چیز مطلع باشید و تمام جزئیات را بدانید. البته لازم است برنامه داشته باشید و خود را برای اقدام آماده کنید، اما وقتی می‌توانید بر ترس غلبه کنید که دست به عمل بزنید.

وقتی این عادت را در خود بوجود آورید که با وجود احساس ترس، باز هم کار موردنظرتان را شروع کرده و ادامه دهید، نه تنها اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت بلکه قدرتی فوق‌العاده در وجودتان احساس می‌کنید. در این زمان است که به سمت جلو حرکت می‌کنید و شاهد رخداد اتفاقات شگفت‌انگیز در زندگی تان خواهید بود، در این صورت است که در مسیر درست حرکت می‌کنید و به هدف خود می‌رسید.

تعریفتان از شکست را تغییر دهید

ترس از شکست سبب می‌شود استعدادهایتان را بروز ندهید و همواره همان انسان متوسط یا ضعیف باقی بمانید؛ اما اگر شکست را مقدمه‌ای بر پیروزی بدانید که به شما کمک می‌کند تا به همان زندگی رویایی خود برسید، کاملاً مسیرتان عوض می‌شود. بیشتر افراد موفق در دنیا کسانی هستند که از شکست‌های بزرگ درست گرفته و آن را بزرگ‌ترین هدیه زندگی خود می‌دانند. پس در روزهای سخت است که خودتان را می‌شناسید و با توانمندهای واقعی خود روبه‌رو می‌شوید. با داشتن این روحیه و طرز تفکر می‌توانید از شکست‌ها عبور کنید و ترس از شکست نمی‌تواند مانع شما شود.

زمانی که با خود عهد می‌بندید که از هیچ‌چیز و کسی نترسید، نباید با وجود هر احساس بازدارنده‌ای بازایستید و کار خود را متوقف کنید، بلکه همواره تلاش کنید ترس را از وجودتان بیرون بیاندازید تا استعدادهایتان هر چه بیشتر شکوفا شود.

 

منبع : entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-27 10:57:23
دسته بندی ها