رییس خودتان هستید یا اسیر کار؟

16 بهمن 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - رییس خودتان هستید یا اسیر کار؟
رییس خودتان هستید یا اسیر کار؟
امتیاز مطلب: 95%

اصولا برای پرداخت قبض ها به صورت ماهیانه، حمایت کردن خانواده از حیث مالی و داشتن یک سقف برای زندگی، باید هر روز صبح از خواب بیدار شوید، یک لیوان چای بنوشید و برای فراهم کردن مخارج زندگی به سر کار بروید مگر این که فردی پولدار باشید

اما یک کارآفرین این طور زندگی نمی کند. یک کار آفرین با این هدف کار می کند که علاقه اش را دنبال کرده و با ایده ی خاصی که در زندگی دارد از هیچ، همه چیز می سازد. متاسفانه گاهی اوقات آن قدر افراد در محل کارشان وقت سپری می کنند که باعث کم توجهی به عزیزانشان می شود و ساعت های کمی را کنار آن ها وقت می گذرانند. در این لحظه افراد باید از خودشان این سوال را بپرسند که آیا رئیس خودشان هستند یا اسیر کارشان؟

بین این دو عبارت تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.  با یوکن همراه باشید

رئیس کسب و کارتان باشید

کارآفرینی که مجبور باشد هر روز به سر کار برود وگرنه کار او به مشکل می خورد، کار آفرین نیست بلکه کارمند محسوب می شود. یک کارآفرین موفق، یک تیم خوب و متخصص استخدام می کند که  حتی بدون حضور شخص او هم از پس کارشان بربیایند.

Andy Bailey  تجربه ی کار آفرینی اش را این طور بیان می کند:

«مادامی که کسب و کار خود را به راه انداختم (طی مدت 18 سال) تصور می کردم که دیگر یک کارمند نیستم و اکنون می توانم رئیس خودم باشم. هر چه باشد من واقعا رئیس شرکت بودم. یک مافوق رفتار و عملکردم را زیر نظر نداشت و اگر می خواستم می توانستم با شلوار جین و تی شرت به محل کارم بروم. همه چیز خوب بود اما بعد از گذشت 9 سال دریافتم که نوع کار من مثل سایر صاحبان کسب و کار نیست، چرا که هنوز که هنوز است من مثل یک کارمند سر کار حضور پیدا می کردم. همچنان استرس داشتم و اوضاع و احوالم از زمانی که کار تمام وقت داشتم، بهتر نبود. به همین دلیل تغییراتی ایجاد کردم که باعث شد کسب و کار من تا 9 سال آینده سر پا نگه داشته شود و بیش از پیش توسعه پیدا کرد.»

کسب و کار - رئیس خود بودن

تغییراتی که Bailey در کسب و کار خودش انجام داد در 5 گام زیر خلاصه می شود:

1.برنامه ریزی

باید به صورت استراتژیکی جلو رفته، به خوبی طرح ریزی کنید و حتما از آن استفاده کنید. پس از آن اهداف تان را به قسمت های روزانه، هفتگی، ماهانه تقسیم بندی کنید. حتما باید جایگاهی که اکنون قرار دارید و انتظاراتی که در آینده از کسب و کار تان دارید و رویکردهایی که برای دستیابی به آن هدف لازم دارید را با دقت فراوان مشخص کنید.

2. بهترین ها را استخدام کنید

اگر تصور می کنید بدون داشتن همراه می توانید این مسیر پر پیچ و خم را طی کنید، سخت در اشتباه هستید. افراد دارای تخصص را استخدام کنید و اگر نیازمند آموزش هایی بودند، برای آن ها فراهم کنید.

کارمندان -صاحب کار-کارافرین

3. کارمندانی که حرفه ای هستند را به حال خود بگذارید

کار آفرینان چون خودشان صاحب کار هستند حساسیت زیادی نسبت به آن دارند. تیم متخصصی تان را بیش از اندازه زیر نظر نگیرید. وارن بافت جمله ی معروفی دارد:

«بهترین شخص را استخدام کن و کمتر مدیریت کن»

اگر گام اول و دوم را به درستی برداشته باشید تیم حرفه ای را در اختیار دارید. بهتر است اجازه دهید کارشان را انجام دهند.

4. کار را به حضور خودتان وابسته نکنید

سیستمی را در پیش بگیرید که بدون حضور شما هم اداره شود. اگر شما تنها شخصی باشید که اطلاعات را در دست دارد، تمام کارمندان برای ساده ترین موضوع هم به سراغ شما می آیند و وقت شما را خواهند گرفت. دانش تان را به آن ها هم یاد دهید تا خودشان بتوانند راه حل را پیدا کنند. پس از آن راه حل را بنویسید تا در صورت لزوم، کارمندان بعدی هم از آن استفاده کنند.

کارافرین -کارمندان-مشتریان-الگو -وعده

5. به حرف های تان عمل کنید

در کار تان حتما نسبت به کارمندان و مشتری هایی که دارید، انصاف داشته باشید. باید برای کارمندان و مشتریان الگو باشید. به موقع سر کار حاضر شوید تا آن ها هم به قوانین شما احترام بگذارند.

 

منبع: Allbusiness

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-27 12:11:17
دسته بندی ها