عادت‌های مخربی که شادی و خوشبختی را از زندگی ما می‌گیرد

18 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - عادت‌های مخربی که شادی و خوشبختی را از زندگی ما می‌گیرد
عادت‌های مخربی که شادی و خوشبختی را از زندگی ما می‌گیرد
امتیاز مطلب: 95%

هر فردی در زندگی خود به دنبال خوشبختی و شادی است، اما آیا می‌دانید تصمیمات روزانه ما روی چگونگی فکر و احساس ما تأثیر می‌گذارند؟ در ادامه 10 عادت مخرب را معرفی می‌کنند که شادی را از شما می‌گیرد. با یوکن همراه باشید.

انسان‌ها به طور فطری به دنبال یک زندگی راحت و آرام هستند اما گاهی انتخاب‌های اشتباه سبب می‌شود تا اضطراب و ناراحتی به زندگی‌مان وارد شود. در واقع این عادت‌های بد و مخرب است که به زندگی ما آسیب می‌رساند و شادی را از بین می‌برد. اگر بخوانید 10 عادت زیر را از خود دور کنید، از اندوه، یاس و استرس دور شده و شادی را در زندگی‌تان به دست می‌آورید.

خودتان را دائماً با دیگران مقایسه می‌کنید

برخی افراد وسواس دارند دائماً خود را در کنار اطرافیان قرار دهند و به مقایسه بپردازند، اما نمی‌دانند که مقایسه خودمان با دیگران چطور سبب عدم رضایت از زندگی و از بین رفتن شادی و خوشبختی می‌شود.

وقتی به ظاهر زندگی دیگران نگاه کنیم در نظرمان آن‌ها پول بیشتر، ظاهر بهتر و خانواده و شغل بهتری دارند؛ اما این مقایسه‌ها همیشه هم درست نیست، زیرا هر انسانی در جایگاه خود خاص بوده و استعدادها، اهداف و خواسته‌های منحصربه‌فردی دارد.

مدام به خودتان یادآوری کنید هیچ انسانی کامل نیست و همه می‌خواهند تمام تلاش خود را به کارگیرند تا به رویاهایشان برسند. اگر می‌خواهید خودتان را با کسی مقایسه کنید، قضاوت عادلانه و سنجیده داشته باشید تا به زندگی‌تان آسیب نرسد.

شکر گذاری کردن را یاد نگرفته‌اید

شاید مشکلات و سختی‌های زیادی در زندگی‌تان کشیده باشید، اما بازهم چیزهایی هست که باید شکر گذار آن‌ها باشید. به خود یادآوری کنید هر روز که از خواب بیدار می‌شوید فرصت دوباره‌ای برای کار کردن، خدمت به دیگران و لذت بردن از زندگی خواهید داشت. تا زمانی که شکرگزار داشته‌هایتان نباشید، به ارزش زندگی پی نخواهید برد و خود را پوچ می‌بینید.

وقتی دائماً به دنبال شکرگزاری باشید، فکرتان به سمت داشته‌هایتان منعطف می‌شود؛ اما اگر ندانید در زندگی چه چیزهایی دارید و قدردان آن‌ها نباشید، در زندگی به رضایت دست نمی‌یابید. با قدردانی از استرستان کاسته می‌شود، آرام می‌شوید و به یک شخصیت مهربان و رئوف تبدیل خواهید شد.

گرفتار ترس یا نفرت می‌شوید

گاهی مغزمان فرمان ترس یا خطر می‌دهد و باید برای حفظ امنیت خود اقدام کنیم، اما گاهی ترس و استرس غیرطبیعی زندگی‌مان را مختل می‌کند. وقتی در دام ترس گرفتار شویم از رویاهای خود دور شده و نمی‌توانیم تصمیمات درستی بگیریم.

به همان اندازه نفرت و کینه هم به زندگی‌مان آسیب می‌رساند. وقتی اجازه دهید خشم به شما نفوذ کند، در دام بدبینی و کینه‌ورزی گرفتار می‌شوید. در این صورت است که هیچ احساس خوشایندی از زندگی نداشته و تمرکز خود را روی مسائل مهم از دست می‌دهیم.

پس هیچ‌گاه تسلیم ترس و کینه نشوید. بهترین توصیه این است که افکار منفی‌تان را بنویسید یا مدیتیشن انجام دهید تا با احساسات منفی مقابله شود. روی رفتار و برخورد با دیگران تمرکز کنید و اجازه دهید نفرت در زندگی‌تان ریشه‌دار شود.

تمام حواستان را روی گذشته یا آینده می‌گذارید

اگر توجه خود را روی گذشته یا آینده زندگی‌تان بگذارید، تمام فرصت‌های پیش رویتان را نادیده خواهید گرفت. باید توجهتان روی حال باشد و از شرایط و تجربیاتی که مقابلتان قرار می‌گیرد استفاده کنید. در غیر این صورت تنها روزها را پشت سر می‌گذارید و هیچ لذتی از زندگی کردن نخواهید برد.

اگر بخواهیم در گذشته غرق شویم، همواره مسائلی وجود دارد که هیچ‌وقت برایمان حل نمی‌شوند. تمرکز روی آینده نیز سبب بروز استرس و اضطراب درباره اتفاقات بعدی زندگی و نحوه مواجهه با آن‌ها می‌شود.

افرادی که در زمان حال زندگی می‌کنند، روحیه شادتری دارند و با دیگران ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای افزایش توجهتان در زمان حال تمرین‌های تمرکز حواس انجام دهید.

روی مسائل غیرقابل‌کنترل تمرکز می‌کنید

وقتی روی کارهایی که از کنترل شما خارج است، زمان و انرژی زیادی صرف کنید به هیچ نتیجه‌ای دست نخواهید یافت. شاید در پایان با خود بگویید: "نمی‌دانستم این‌جوری میشه" این نتایج ممکن است شما را در مسیر متفاوتی قرار دهد، به طوری که تصور آن را هم نمی‌کردید.

باید به این درک برسید که همیشه همه چیز تحت کنترل شما نیست. می‌توانید تمام وقت و توان خود را به‌کارگیرید تا بهترین روش برنامه‌ریزی را پیدا کنید، اما همیشه زندگی بر وفق مرادتان نخواهد بود.

در بیشتر مواقع اضطراب و ترس سبب می‌شود تا بخواهیم تمام مسائل زندگی‌مان را در کنترل خود داشته باشیم، زیرا فکر می‌کنیم اگر فرمان زندگی در دستمان نباشد، اتفاقات بدی رخ خواهد داد. تلاش برای در دست گرفتن کنترل همه امور سبب می‌شود تا شادی و آرامش را از زندگی خود دور کنیم. پس به جای تمرکز روی کنترل جزئیات اطراف، بگذارید زندگی‌ روی روال عادی خود جریان یابد. خیلی روی مسائل غیرقابل‌کنترل زندگی تمرکز نکنید تا از طرز فکر جدید خود لذت ببرید و به آرامش بیشتری برسید.

مدام خودتان و اطرافیان را سرزنش می‌کنید

برخی افراد عادت دارند مدام خودشان و دیگران را به خاطر مشکلات و شرایط موجود سرزنش کنند، این کار تنها به زندگی آن‌ها آسیب می‌زند. وقتی دیگران را مورد سرزنش قرار می‌دهید، در تلاش هستید از مسئولیت کارها و رفتارهای خود شانه خالی کنید چون نمی‌خواهید خودتان را مقصر بدانید. دیگران را مقصر ناکامی و شکست‌ها می‌دانید تا احساس بهتر و آرامش بیشتری داشته باشید.

شاید تصور کنید با مقصر کردن اطرافیان، پشیمانی از شما دور می‌شود، اما باید بدانید هر فردی مسئول کارهای خود است. هیچ کس نمی‌تواند ما را وادار به انجام کارهایی کند که فایده‌ای برایمان ندارد یا مسئولیت کارهای ما را به عهده بگیرد.

مدام نگاهتان به دارایی دیگران است

خیلی از افراد مدام در آرزوی خانه‌ای شیک، لباس‌های مارک دار، ماشین مدل بالا و وسایل گران‌قیمت هستند، اما باید بدانید هیچ یک از آن‌ها به شما احساس آرامش و رضایت خاطر نمی‌دهد. حتی ممکن است برای داشتن آن‌ها خودتان را در مضیقه و تنگنای مالی بگذارید، اما با این کار تنها استرس و فشار زیادی به خود وارد می‌کنید.

وقتی تمرکزتان روی مادیات زندگی باشد، از شادی و حقایق آن دور خواهید شد. البته پول ما را به رفاه می‌رساند، اما وقتی تمام تمرکزمان روی دارایی و به دست آوردن آن باشد، از تمام چیزهایی که سبب آرامش و شادی واقعی‌مان می‌شود، دور خواهیم شد. باید در زندگی متعادل باشید و باور کنید با پول نمی‌توان شادی و آرامش را خرید.

با افراد بدبین و سمی رابطه دارید

وقتی با افراد بدبین که رفتارهای مخرب و سمی دارند در ارتباط باشید، از شادی و آرامش دور خواهید بود. شاید بدبینی آن‌ها به شما سرایت کند، چرا که این افراد اهمیتی به اطرافیان خود نمی‌دهند و اصلاً متوجه نیستند که چقدر برای آن‌ها وقت گذاشته‌اید.

باید در زندگی مراقب رابطه با این افراد باشید زیرا آن‌ها مرتب نظرات و حرف‌های شما را انکار می‌کنند، هر وقت به چیزی نیاز دارند به سراغتان می‌آیند و به آرزوها و عقاید شما هیچ توجهی ندارند.

نباید اجازه دهید رابطه با افراد بدبین به زندگی شما آسیب برساند و کیفیت زندگی‌تان را پایین بیاورد. بلکه باید با کسانی معاشرت کنید که مثبت اندیش هستند و رفتارشان همراه با احترام و مهربانی است.

به خاطر تنبلی دنبال آرزوهایتان نمی‌روید

گاهی کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم و دنبال بهانه‌تراشی هستیم زیرا از انجام آن‌ها می‌ترسیم و نمی‌خواهیم درباره علت انجام ندادن آن‌ها حرف بزنیم. تعویق انداختن کارها سبب می‌شود از شادی و آرامش محروم بمانیم.

خیلی از افراد تنبل، تنها وقت و انرژی خود را هدر می‌دهند، درحالی‌که می‌توانند از این دو برای دست‌یابی به رویاها و اهداف خود بهره ببرند.

وقتی به گذشته زندگی خود نگاه می‌کنید از طی کردن زمان احساس پشیمانی می‌کنید؟ آیا برای خود هدفی داشته‌اید؟ آیا فرصت‌های با ارزش زندگی‌تان را از دست داده‌اید؟

هیچ وقت در زندگی خود نگویید "هنوز وقت دارم" یا "دفعه‌ی بعد انجامش می‌دهم"، بلکه از همین لحظه دست به اقدام بزنید.

دائماً از خودتان انتقاد می‌کنید

اگر به هدفتان نمی‌رسید، باید انتظارات خود را بالا ببرید و کمی به خودتان سخت بگیرید، زیرا انتقاد از خود به ما کمک می‌کند عیوب مان را پیدا کنیم و در جهت رفع آن‌ها گام برداریم. خیلی خوب است که از نقاط ضعف خود مطلع شویم. خیلی از افراد به دلیل اعتماد به نفس بالا و غرور به این قضیه اهمیت نمی‌دهند و در نهایت در زندگی خود به جایی نمی‌رسند. البته نباید این انتقادات درونی بیش از اندازه باشد، زیرا خود گویی های منفی سبب می‌شود تجربه‌ای از شادی‌های زندگی نداشته باشید.

باید بدانید چرا به خودتان سخت می‌گیرید؟ آیا انتظار دارید عملکرد بهتری از خود نشان دهید؟ آیا به خودتان سختی می‌دهید زیرا نمی‌خواهید دیگران را نا امید کنید تا فکرهای دیگری درباره شما داشته باشند؟

برای ارتباط با خود واقعی‌تان کمی حوصله و زمان صرف کنید تا راهتان را پیدا کنید. افکار منفی را رها کنید و تنها به انتقادات سازنده توجه داشته باشید. وقتی با خودتان و اطرافیان مهربان باشید، طعم واقعی شادی را در زندگی خواهید چشید.

منبع : Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-05 11:35:21
دسته بندی ها