12 درسی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیریم

16 آذر 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - 12 درسی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیریم
12 درسی که برای موفقیت در زندگی باید یاد بگیریم
امتیاز مطلب: 91%

خیلی خوب است که بتوان مسئولیت کار خود را بپذیریم، البته این کار کمی دل و جرات می‌خواهد. وقتی بخواهید شغلتان را تغییر دهید، در رشته‌ی دیگری مشغول تحصیل شوید یا کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید، باید برای این تغییرات جرات داشته باشید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور از تصمیمات خود پشیمان نشوید و پای تصمیمات خود تا آخر بمانید.

بعد از این که تصمیمی گرفتید و در مسیر دست یابی به آن گام برداشتید، تنها درصد کمی از راه را پیموده‌اید. باید برای رسیدن به موفقیت تمام تلاش خود را به کار گیرید و با تمام ترس‌هایی که جلوی راهتان قرار دارد، مواجه شوید. گاهی در زندگی هیچ راهنمایی نداریم و باید روی پای خود بایستیم و مسئولیت تمام کارها و زندگی‌مان را به عهده بگیریم.

افرادی که تنها با تلاش بی‌وقفه خود موفق شده‌اند به تجربه‌ای از شادی، غم، شکست و آسایش دست یافته‌اند. اگر می‌خواهید همانند این افراد تصمیمات بزرگ اتخاذ کنید و مسئولیت آن‌ها را روش دوش خود بکشید، باید این درس‌ها را فراگیرید.

در هر شرایطی اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند و تمام توانایی‌های خود را شناخته‌اند. در واقع موفقیت سبب اعتماد به نفس آن‌ها نشده بلکه آن‌ها اعتماد به نفس را کلید اصلی دستیابی به موفقیت می‌دانند. لازم است برای رسیدن به اعتماد به نفس، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • وقتی خودتان به توانایی و نظرات خود ایمان نداشته باشید، قطعاً دیگران هم نمی‌توانند روی شما حساب باز کنند.
  • با داشتن اعتماد به نفس، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوید. کسانی که در زندگی اعتماد به نفس پایینی دارند، هیچ گاه نمی‌خواهند از کنج آسایش خود بیرون آیند. لازم است بدانید در کنج آسایش شما هیچ تغییر و پیشرفتی به وجود نمی‌آید. به همین خاطر است که افراد ترسو در شغل خود به هیچ رشدی نمی‌رسند و به‌آسانی تمام فرصت‌های ارزشمند را از دست می‌دهند.
  • کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، همواره خود را تحت تأثیر شرایط و عوامل خارجی می‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند محیط بیرونی کنترل هر چیزی را در دست دارد، این در حالی است که افراد موفق و با اعتماد به نفس از هر مانعی عبور می‌کنند و با شجاعت کافی در مسیر رشد و موفقیت گام برمی دارند.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی شغلی و شخصی خود نیازمند اعتماد به نفس هستید. با اعتماد به نفس بالا می‌توانید به همان جایگاهی که در ذهنتان است برسید. تنها خودتان می‌توانید مانع دست یابی به موفقیت شوید و هیچ مانع دیگری وجود ندارد. اگر در دام شک و دو دلی گرفتار شده‌اید، همین حالا با تمام قدرت از جای بلند شوید و تردید و شبهات را کنار بگذارید.

آینده زندگی‌تان را خود ساخته‌اید

هیچ کسی و هیچ چیزی نمی‌تواند شما را در جهت خلاف خواسته‌ها و آرزوهایتان سوق دهد. خودتان زندگی امروز را ساخته‌اید و آینده نیز در دستتان خودتان است. اگر فکر می‌کنید گرفتار شده‌اید و توان تغییر دادن ندارید، دلیل آن ریسک ناپذیری و ترس از گام برداشتن در مسیر اهداف و آرزوهاست. پس باید برای موفقیت رویاها و آرزوهای خود را دنبال کنید و از هیچ چیزی و هیچ کسی نترسید.

با پرکاری و انجام دادن چند کار هم‌زمان، بهره‌وری بالایی ندارید

برخی از مدیران در تمام ساعات روز درگیر هستند، جلسات متعددی برگزار می‌کنند، مدام مشغول خواندن و نوشتن ایمیل‌های جدید هستند. آن‌ها هیچ زمانی را برای خود صرف نمی‌کنند و مدام مشغول کار و فعالیت هستند، اما آیا می‌دانید درصد ناچیزی از افراد پرکار به موفقیت و بهره‌وری بالا می‌رسند؟

موفقیت با تمرکز به دست می آید، نه این که تمام ساعات روز را بدون هیچ برنامه‌ای سرگرم کار شویم. باید بتوانیم از ساعات شبانه روز خود به‌طور مؤثر استفاده کنیم تا به بهره‌وری بالا دست یابیم. تلاش‌های بی‌نتیجه و بی‌برنامه، ما را به هیچ جایی نمی‌رسانند. تلاش بی‌نتیجه همان تلاشی است که برنامه ریزی نشده و ما را به مسیر اشتباه می‌کشاند.

با افراد موفق معاشرت و رفت و آمد کنید

برای دست یابی به موفقیت باید با کسانی ارتباط برقرار کنید که شما را برای بهتر شدن تشویق می‌کنند؛ آن‌ها الهام بخش شما هستند و در کنارشان موفق خواهید شد. نباید با افراد منفی باف در ارتباط باشید، زیرا تنها می‌خواهند شما را به زمین بزنند. از کسانی که باعث می‌شوند احساس بی‌ارزش بودن، بی‌انگیزگی، نگرانی و ناامیدی داشته باشید نیز دوری کنید. آن‌ها دائماً در تلاش‌اند تا شما را شبیه خودشان کنند. پس نباید زندگی خود را وابسته این افراد کنید. همین حالا تصمیم بگیرید آن‌ها را از زندگی کنار بگذارید.

فکر و خیال‌های منفی نداشته باشید

وقتی تصمیم می‌گیرید به تنهایی مسئولیت کار و زندگی خود را برعهده بگیرید، گاهی دچار شک و دودلی می‌شوید. وقتی به فکرهای منفی و تردیدهای خود پر و بال دهید، قدرت بیشتری پیدا می‌کنند؛ اما اغلب فکرهای منفی تنها فکر هستند و حقیقت ندارند.

ندای منفی درونی شما را از حرکت باز می‌دارد. اگر به فکرهای منفی خود بیندیشید و درستی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید، متوجه خواهید شد که چقدر بی‌ پایه و اساس هستند و تنها زندگی را برای شما متوقف می‌کنند.

"اگر و اماها" هیچ فایده‌ای ندارد

اما و اگرهای بی‌اساس تنها به نگرانی و اضطراب شما می‌افزاید و شما را از دست یابی به اهدافتان باز می‌دارد. شاید مسیرهای مختلفی مقابلتان باشد اما شک و تردید و دنباله روی از اما و اگرها، تنها کارایی و بهره‌وری شما را پایین می‌آورد. وقتی از خود بپرسید که چه می‌شود، سرانجام به جایی می‌روید که دوست نداشتید. با برنامه ریزی صحیح و اصولی به سوی اهدافتان رهسپار می‌شوید و می‌توانید مشکلات را ارزیابی و پیش بینی کنید.

برای خواب و ورزش خود برنامه ریزی کنید

خواب کافی اهمیت زیادی در بهره‌وری و کارایی ما دارد. مغز وقتی که خواب هستید، پروتئین‌های سمی را از نورون‌ها می گیرد، پس وقتی به قدر خواب کافی نخوابید، این پروتئین‌های مضر در سلول‌های مغزی شما می‌مانند و هوشیاری‌تان را پایین می‌آورد و توانایی فکر کردن نخواهید داشت. با کمبود خواب احساس بی‌حالی و کرختی خواهید داشت که مصرف هیچ کافئینی جای آن را نمی‌گیرد.

خواب ناکافی سبب از بین رفتن حواس، توجه و قدرت حافظه شما می‌شود، حتی کم خوابی با وجود نبود عوامل استرس زا، سبب افزایش میزان هورمون‌های استرس زا می‌شود که نتیجه‌ی آن کاهش بازدهی و بهره‌وری‌تان خواهد بود.

گاهی برخی افراد برای انجام کار بیشتر، شب را بیدار می‌مانند و دیر وقت می‌خوابند، این بیداری طولانی مدت تنها بهره‌وری آن‌ها را پایین می‌آورد؛ پس باید به‌اندازه‌ی لازم بخوابید.

مطالعه‌ای که توسط موسسه‌ی تحقیقات انتاریوی شرقی انجام گرفته، اعلام می‌کند کسانی که دوبار در هفته، به مدت 10 هفته، ورزش می‌کنند توانایی بیشتری در حوزه‌های مختلف به دست می‌آورند.

ورزش منظم سبب اعتماد به نفس و عزت نفس بالا می‌شود و تصویر ذهنی بهتری نسبت به خود خواهید داشت. با ورزش کردن هورمون اندروفین ترشح می‌شود؛ همان هورمونی که نقشی مؤثر در مثبت اندیشی و افزایش اعتماد به نفس دارد. برای ورزش کردن باید برنامه مشخص و مدونی داشته باشید تا بتوانید از تأثیر فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوید.

به دنبال موفقیت‌های کوچک باشید

شاید به پیروزی‌های کوچک خود اهمیت ندهید، وقتی تنها در جستجوی آرزوهای بزرگ باشید. گیرنده‌های آندروژنی در ناحیه مغزی مربوط به انگیزه و پاداش نقش مؤثری در موفقیت دارد. بالا رفتن این گیرنده‌ها سبب افزایش هورمون تستوسترون می‌شود که اعتماد به نفس و اشتیاق شما برای مواجه با چالش‌های زندگی را افزایش می‌دهد. با این پیروزی‌های کوچک، اعتماد به نفس کافی برای حرکت به سمت موفقیت‌های بزرگ‌تر را خواهید داشت.

اگر واقعاً تمایل دارید، پاسخ مثبت دهید

بنا بر تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، هر چه مهارت کمتری برای نه گفتن داشته باشید، کمتر دچار اضطراب، نگرانی و افسردگی خواهید شد؛ پس این بدین معناست که در پذیرش مسئولیت‌های زندگی خود مشکل دارید.

خیلی از افراد به سختی می‌توانند "نه" بگویند. نباید از نه گفتن واهمه داشته باشید. از گفتن جملاتی چون "مطمئن نیستم"، "من نمی‌توانم" و ... پرهیز کنید. در مسیری که قرار گرفته‌اید با اطمینان گام بردارید و تلاش کنید فرصت‌های فعلی خود را به سرانجام برسانید، پس لازم است به موقعیت‌های جدید "نه" بگویید.

خیلی کمال گرا نباشید

هر فردی می‌تواند دچار اشتباه و نقصان شود. اگر همیشه به دنبال بهترین چیز باشید، دچار احساسات منفی خواهید شد و ممکن است دست از تلاش بکشید. در این شرایط به جای تمرکز روی پیشرفت و به دست آوردن پیروزی‌های جدید، روی شکست و نقص‌های خود تمرکز می‌کنید و تمام فرصت‌های پیش رو را از دست می‌دهید.

به دنبال بهترین راه حل باشید

روی هر چیزی که متمرکز شوید، همان حس و حال را خواهید داشت. وقتی تمام تمرکزتان روی مشکلات باشد تمام وجودتان را احساسات منفی در بر می‌گیرد؛ پس هیچ توانی برای دست یابی به اهداف نخواهید داشت و حس و حالتان نیز منفی می‌شود؛ اما وقتی روی پیدا کردن بهترین راه حل تمرکز کنید، بهره‌وری بیشتری داشته و عملکرد بهینه‌تری از خود نشان می‌دهید.

اشتباهات و لغزش‌های خود را ببخشید

وقتی اشتباه می‌کنید، برای طی کردن ادامه مسیر باید بتوانید خود را ببخشید. باید بتوانید از اثرات منفی این اشتباه دور شوید. پس به جای این که در گذشته خود غرق شوید، از آن درس بگیرید و برای بهتر شدن جلو بروید.

شکست‌ها سبب می‌شود اعتماد به نفستان از بین برود و تصور کنید در آینده به هیچ موفقیتی دست نخواهید یافت؛ اما شکست گاهی نتیجه ریسک کردن و تلاش برای دست یابی به چیزی است که خیلی دشوار به دست می‌آید. پس می‌توانید از شکست‌ها درس بگیرید و به موفقیت برسید. برای هر چیز ارزشمندی باید سختی‌ها را پشت سر بگذرانید و خطرات احتمالی را بپذیرید. با ایمان به توانایی‌های خود می‌توانید شکست را مغلوب کنید. وقتی خاطرات تلخ گذشته را مرور کنید، همان حال و هوا به زمان فعلی می‌آید و نمی‌توانید انتظاری برای موفقیت داشته باشید.

در آخر یادآوری می‌کنیم تمام کسانی که به موفقیت رسیده‌اند این درس‌ها را تجربه کرده‌اند. هیچ شادی و پیروزی یک شبه به دست نمی‌آید، پس برای رسیدن به خواسته‌های خود تلاش کنید.

 

منبع : linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-12-01 15:29:10
دسته بندی ها