تکنیک‌هایی برای مدیریت زمان که برای بهره‌وری بیشتر نیاز است

16 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت زمان - تکنیک‌هایی برای مدیریت زمان که برای بهره‌وری بیشتر نیاز است
تکنیک‌هایی برای مدیریت زمان که برای بهره‌وری بیشتر نیاز است
امتیاز مطلب: 95%

به هر شغل و حرفه‌ای که مشغول باشید، باید مدیریت زمان داشته باشید تا بتوانید به تمام کارهای خود برسید. هر فردی با مسئولیت‌های زیادی رو به رو است که باید انجامشان دهد، پس باید زمان خود را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا موفقیت مان حتمی شود. در ادامه چند نکته مهم برای مدیریت زمان را متذکر می‌شویم. با یوکن همراه باشید.

خیلی از افراد برای استفاده درست از زمان خود تلاش زیادی می‌کنند، زیرا یک دلیل اساسی در پس تلاش‌های آن‌ها وجود دارد. میان زمان ساعتی و زمان واقعی تفاوت است که خیلی از افراد از درک آن ناتوان‌اند، در واقع زمان ساعتی مربوط به ثانیه، دقیقه و ساعت‌های هر روز است اما زمان واقعی بر اساس نوع کاری که بر عهده دارید و نگرش شما در نحوه‌ی انجام آن، تفاوت می‌کند. با تمایز درست میان این دو می‌توانید به طور بهتری مدیریت زمان را به کار بگیرید و بهره وری بالاتری خواهید داشت. در ادامه نکاتی را متذکر می‌شویم که باید برای استفاده درست از زمان خود به کار بگیرید تا از هر روز خود بهترین بهره را ببرید.

الگوی مناسبی برای خواب خود داشته باشید

بهره‌وری هر روز شما به شب قبل بستگی دارد، زیرا وقتی خواب مناسبی داشته باشید روز پرباری در انتظارتان خواهد بود. دکتر استفانی سیلبرمان، روانشناس بالینی، می‌گوید بهترین راهکار برای تنظیم الگوی خواب، تغییر آن در طی افزایش‌های 15 دقیقه‌ای است تا در نهایت بتوان خواب مناسبی داشت و آن را در طی زمان به‌طور پایدار حفظ کرد. پس اگر می‌خواهید سحرخیز شوید و احساس خستگی و خواب آلودگی به سراغتان نیاید، در هر 3 تا 4 روز یک بار 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا بتوانید بدنتان را با الگوی مناسب خواب سازگار کنید و به بهره‌وری بالایی دست یابید. این چرخه قابل تکرار است تا در نهایت خوابتان به گونه‌ای تنظیم شود که بتوانید هر روز سر ساعت مشخصی بیدار شوید.

مسئولیت‌های نزدیک بهم از نظر مکانی را، زودتر انجام دهید

وقتی روز خود را شروع کردید، تمام کارهایی که از نظر مکانی نزدیک‌تر هستند را زودتر انجام دهید تا در زمان خود صرفه جویی کنید. مثلاً وقتی در آشپزخانه صبحانه خوردید، کارهای دیگری که در آشپزخانه دارید را هم انجام دهید و بعد به سراغ دیگر وظایف خود بروید. وقتی مسئولیت‌های زیادی را در یک مکان و در مدت زمان مشخصی انجام دهید، دیگر نیاز نیست تا مرتب از جایی به‌جای دیگر بروید و دوباره به سر جای اول خود برگردید، بلکه با داشتن برنامه ریزی منظم و کارآمد به تمام کارهای خود می‌رسید و دسترسی به اهداف برایتان آسان‌تر خواهد شد. البته برای به‌کارگیری این راهکار باید در نگرش خود تغییر ایجاد کنید تا بهره‌وری بالاتری داشته باشید.

از مسیر رفت و آمد روزانه خود نهایت استفاده را ببرید

خیلی از افراد در انجام کارهای خود تمایل دارند به جای کمیت، از کیفیت آن بزنند. پس وقتی چند کار را به طور هم‌زمان انجام می‌دهید، در انتخاب وظایف خود عملکردی گزینشی داشته باشید تا بتوانید میان اهداف و خروجی کارها توازن خوبی به وجود آورید. اگر برای رفتن به سرکار از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، وقت بیشتری برای انجام کارهای خود خواهید داشت تا این که با تمام شدن ساعت کاری مجبور شوید نگاهی گذرا به ایمیل‌ها داشته باشید و سریعاً سوار خودروی شخصی خود شوید. خیلی از افراد بخشی از کارهای روزمره خود را در طول مسیر رفت و آمد به محل کار انجام می‌دهند، پس در رفت و آمدهای هر روز خود از این زمان‌ها استفاده کنید و بهره‌وری‌تان را بالا ببرید.

غذایی سالم و مغذی بخورید

ناهاری که در محل کار می‌خورید، تأثیر زیادی در کیفیت کار شما دارد. اگر برنامه‌های زیادی برای انجام دادن داشته باشید، معمولاً عادات غذایی خود را کنار می‌گذارید و به سراغ انواع فست فود می‌روید تا انرژی زیادی در بدن خود ایجاد کنید. استفاده درست از زمان ارتباط مستقیمی با نحوه جذب کالری در طول روز دارد، پس حتماً باید ناهار سالم و مناسبی بخورید. اگر بخواهید در طول روز بازدهی بالایی داشته باشید، در وعده‌ی ناهار به 400 تا 600 کالری نیاز دارید. توصیه ما مصرف بیشتر غذاهای با کربوهیدرات پایین و فیبر بالاست که از آن جمله می‌توان به نان سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه اشاره کرد. اگر نیاز به میان وعده‌ای برای تأمین انرژی بعدازظهر خود دارید به سراغ موز یا آووکادو بروید که انرژی را به صورت آهسته آزاد می‌کنند.

بعد از ناهار، 20 دقیقه چرت بزنید

مارگارت تاچر، نخست وزیر انگلیس، در سخت‌ترین دوران صدارت خود در تمام ساعات کاری چرتی انرژی زا داشت. او به جای این که 6 تا 8 ساعت به صورت بی‌وقفه بخوابد، در طول روز چرت‌های 20 دقیقه‌ای داشت تا بتواند کمبود خواب را در بدن خود جبران کند و انرژی از دست رفته را به دست آورد. یکی از تکنیک‌هایی که سبب هشیاری بیشتر و شارژ شدن دوباره مغز می‌شود، چرت 20 دقیقه‌ای بعد از صرف ناهار است. بدین ترتیب فارغ از محرک‌های مصنوعی مانند کافئین می‌توانند بهره‌وری خود را در طول روز بالا ببرید.

در زمان کار با رایانه، استراحت‌های کوتاه و منظمی داشته باشید

شاید در هنگام انجام کارهای روزمره احساس کنید تمرکزتان کاهش یافته و کج خلق شده‌اید. گاهی نگاه کردن مداوم به نمایشگر کامپیوتر، کتاب خواندن یا رانندگی سبب خستگی شدید چشم می‌شود که این مسئله سبب گردن درد، کتف و کمر دردهای طولانی مدت خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود هر زمان که امکان دارد استراحت کوتاه و منظمی به خود دهید. کارمندانی که دائم در پشت میز کامپیوتر نشسته‌اند، در 50 تا 90 درصد موارد دچار خستگی چشم می‌شوند، پس نیاز است محیط کار خود را به صورتی تنظیم کنند که نمایشگر حداقل 50 سانتی متر با چشمانشان فاصله داشته باشد.

نتیجه کار را تجسم کنید و روی دست یابی به هدف متمرکز شوید

در ساعات پایانی روز، تمرکز کمتری برای انجام کارها و مسئولیت‌هایمان داریم. معمولاً در اطراف ما عوامل حواس پرتی وجود دارد که توجه ما را به چیزهای دیگر جلب می‌کند. دیوید راک، مؤسس انستیتو Neuro Leadership، معتقد است مغز انسان نسبت به عوامل حواس پرتی واکنش نشان می‌دهد. پس باید بتوانید تا جای ممکن روی یک هدف خاص متمرکز بمانید، البته تصور نتیجه کار و رضایت خاطر حاصل از آن نیز به شما کمک زیادی می‌کند.

برای استفاده درست از زمانِ شب، به سراغ فناوری‌های جدید بروید

فناوری به کارمندان کمک می‌کند تا بهره‌وری بالاتری داشته باشند و از زمان خود بهترین استفاده را کنند. کارآفرینی که از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار می‌کند و وقتی به خانه بر می‌گردد باید در نقش مدیر یک ساعت عمل کند، اما می‌توانید یکی از سایت‌های وردپرسی را انتخاب کنید تا بتوانید محتوایتان را ایمن نگه دارید و پلاگین ها و تم‌های جدید را به طور خودکار آپدیت کنید. با استفاده از فناوری‌های روز در برنامه‌ی روزانه خود می‌توانید هم‌زمان چند کار را به طور خودکار جلو ببرید و در زمان خود صرفه جویی کنید.

شب‌ها کمی فعال بمانید

با وجود تمام وظایفی که باید در طول روز انجام دهید، کمی از وقت خود را به استراحت و تقویت اعصاب اختصاص دهید و کارهای شخصی‌تان را به انجام رسانید. توصیه می‌شود ورزش‌های قلبی-عروقی را در شب انجام دهید که سبب بهبود عملکرد فیزیکی بدن می‌شود. این ورزش‌ها سبب می‌شود تا تمرکز کافی برای انجام کارهایی که قبل از رفتن به رختخواب باید انجام دهید، داشته باشید. ورزش‌های عصرگاهی سریع‌تر انجام می‌شوند و این مسئله سبب می‌شود تا بتوانید بیشترین بهره را از روز خود ببرید.

با آهنگ ملایم و آرامی از خواب بیدار شوید

معمولاً افرادی که نمی‌توانند صبح زود از خواب بیدار شوند، آهنگ گوش خراش و بلندی انتخاب می‌کنند تا بتوانند بهتر بیدار شوند؛ اما بهتر است به ریتم ساعت طبیعی بدن یا نشانه‌های طبیعی برای بیدار شدن آرام متکی باشید، مثلاً صداهای آرامش بخش باران در جنگل که به تدریج بیشتر می‌شود و شما را به‌آرامی بیدار می‌کند.

منبع : lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:20:51
دسته بندی ها