چگونه همانند افراد موفق بهترین تصمیم‌ها را بگیریم؟

17 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه همانند افراد موفق بهترین تصمیم‌ها را بگیریم؟
چگونه همانند افراد موفق بهترین تصمیم‌ها را بگیریم؟
امتیاز مطلب: 98%

هر فردی در زندگی خود باید تصمیمات بزرگی بگیرد، تصمیماتی که روند زندگی ما را تغییر می‌دهند و سبب موفقیت یا شکستمان می‌شوند. تصمیم گیری مهم‌ترین مسئله‌ای است که در زندگی با آن سر و کار داریم و باید بهترین تصمیم را برگزینیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم انسان‌های موفق چطور می‌توانند تصمیمات هوشمندانه بگیرند.

هر روز با تصمیمات زیادی رو به رو هستیم. مطالعات دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد روزانه بیش از 70 بار تصمیم می‌گیریم. خیلی از تصمیمات مانند این که غذا چه بخوریم، چه مسیری را انتخاب کنیم و یا به چه ترتیبی به کارهایمان رسیدگی کنیم، بی‌اهمیت هستند؛ اما برخی تصمیمات نقش مؤثری در زندگی‌مان دارند، مثلاً وقتی باید یکی از دو پیشنهاد شغلی را انتخاب کنیم، به شهر دیگری برویم یا تصمیم بگیریم با فردی منفی باف قطع رابطه کنیم. باید بدانیم چطور تصمیماتمان را اولویت بندی کنیم تا به موفقیت و سعادت برسیم. اگر در تصمیم گیری‌های خود از روش و استراتژی افراد موفق استفاده کنیم، حتماً می‌توانیم همانند آن‌ها تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنیم.

افراد موفق انرژی و وقت خود را صرف تصمیمات بزرگ‌تر و مهم‌تر می‌کنند

تصمیم گیری همانند عضله کار می‌کند و اگر در طول روز بیش از حد از آن استفاده کنید، نمی‌تواند عملکرد درستی نشان دهد. افراد موفق همواره تصمیمات کوچک را تبدیل به روال روزمره خود کرده‌اند، پس تصمیمات بی‌اهمیت را حذف کرده و انرژی و وقت خود را صرف تصمیم‌های مهم‌تر و پیچیده‌تر می‌کنند.

حتماً دیده‌اید استیو جابز همیشه در سرکار خود یقه اسکی مشکی رنگ می‌پوشد. مارک زاکربرگ همیشه سوئیشرت کلاه دار می‌پوشد. آن‌ها به این پوشش ساده راضی شده‌اند تا تصمیم گیری‌های کوچک را از زندگی خود حذف کنند. آن‌ها به این درک رسیده‌اند که تصمیم گیری خوب در روز بسیار مهم است.

باراک اوباما درباره فرآیند تصمیم گیری می‌گوید: "من هر روز کت و شلوار سرمه‌ای یا خاکستری می‌پوشم تا تصمیمات روزمره را کمتر کنم. من تصمیمات گیری‌های مهم‌تری دارم و این که چه بپوشم یا چه غذایی بخورم چندان اهمیت ندارد."

افراد موفق، صبح‌ها تصمیمات مهم را اتخاذ می‌کنند

توصیه می‌شود تصمیمات کم اهمیت را در زمان برگشت از محل کار بگیرید و تصمیمات مهم را به صبح‌ها موکول کنید که ذهنتان بازتر و سرحال‌تر است. پس وقتی باید تصمیم مهمی بگیرید صبح زود از خواب بیدار شوید و تصمیمات سرنوشت ساز را بگیرید؛ قبل از این که درگیر تصمیمات روزمره شوید. البته می‌توانید تصمیمات کوچک را شب قبل بگیرید تا با شروع روز فکرتان درگیر نشود، مثلاً لباس‌هایتان را شب قبل آماده کنید تا نیاز نباشد صبح زود به این فکر باشید که چه لباسی بپوشید.

افراد موفق به احساسات خود اهمیت می‌دهند

افراد موفق درک کاملی از احساسات خود دارند و می‌توانند منطقی و بدون هیچ غرضی بهترین تصمیم را بگیرند. خیلی از افراد نمی‌توانند به‌درستی احساسات خود را مدیریت کنند.

TalentSmart، کمپانی مشاوره‌ی مدیریت کسب و کار، آزمایشی روی یک میلیون نفر انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسید که تنها 36 درصد افراد می‌توانند احساسات خود را مدیریت و کنترل کنند. افراد موفق که همیشه تصمیمات هوشمندانه می‌گیرند به این درک رسیده‌اند که روحیه‌ی خوب اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و اخلاق بد و منفی بافی می‌تواند نظر آن‌ها را نسبت به دیگران تحت تأثیر قرار دهد.

افراد موفق گزینه‌های پیش روی خود را بی‌طرفانه می‌سنجند

وقتی تصمیمات مهمی در مقابل افراد موفق قرار می‌گیرد، موارد پیش روی خود را با معیارهای مشخص می‌سنجند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند این کار سبب تصمیم گیری‌های بهتر و آسان‌تر خواهد شد.

فرد موفق از خود می‌پرسد تصمیم چه منفعتی برای من دارد؟ با این تصمیم چه ضرری در انتظارم خواهد بود؟ آیا من از تصمیمم پشیمان خواهم شد؟ آیا از نگرفتن این تصمیم پشیمان می‌شوم؟

افراد موفق برای اجرای تصمیم تا روز بعد صبر می‌کنند

اگر بعد از تصمیم گیری، شب را استراحت کنید، روز بعد با ذهنیت بهتر و روشن‌تری به مسئله نگاه خواهید کرد. افراد موفق زمان بیشتری را برای تمرکز روی تصمیم خود صرف می‌کنند، زیرا وقت گذاشتن برای تصمیم به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه مسائلی شوند که قبلاً آن‌ها را نادیده گرفته‌اند.

افراد موفق دست دست نمی‌کنند

افراد موفق به این درک رسیده‌اند باید تا جای ممکن اطلاعات لازم را جمع کنند، البته نباید اجازه دهند بررسی بیش از اندازه داده‌ها وقت زیادی از آن‌ها بگیرد. آن‌ها خیلی منتظر نمی‌مانند، بلکه برای تصمیمات خود برنامه‌ی زمانی مشخص کرده و بعد از این که تصمیم درستی گرفتند، برای انجام آن تاریخ مشخص می‌کنند.

افراد موفق ورزش می‌کنند تا انرژی دوباره‌ای بگیرند

شاید تصمیمات مهم و سرنوشت ساز سبب استرس و ترشح هورمون کورتیزول شود. این ماده‌ی شیمیایی سبب می‌شود از منطقی فکر کردن دور شویم. توصیه می‌شود برای غلبه بر استرس تصمیمات بزرگ، ورزش کنید. 30 دقیقه ورزش کافی است تا هورمون اندروفین ترشح شود و شادابی و شفافیت به ذهنتان برگردد. مطالعات نشان می‌دهد ورزش کردن در طولانی مدت سبب می‌شود کارایی بخشی از مغز که مربوط به تصمیم گیری است، افزایش یابد.

افراد موفق وجدان خود را در نظر می‌گیرند

افراد موفق به این درک رسیده‌اند که در تصمیم گیری‌های مهم وجدان آن‌ها اهمیت بالایی دارد. پس وقتی احساسات جلوی منطقشان را می‌گیرد، وجدان می‌تواند راهنمایی مورد اعتماد باشد.

افراد موفق مشورت می‌کنند

وقتی باید تصمیم مهمی بگیریم، گرایشی در وجود ماست تا گزینه‌ای را انتخاب کنیم و بعد به دنبال اطلاعاتی برای تائید آن گزینه باشیم، نه این که ابتدا اطلاعات را جمع آوری و بعد بهترین گزینه را برگزینیم. برای مقابله با این جهت گیری تأییدی باید از نظرات و پیشنهادات افرادی که نگرش متفاوتی نسبت به موقعیت ما دارند، استفاده کنیم. پس با مشورت کردن می‌توانیم نگاه بی‌طرفانه‌ای به گزینه‌های انتخابی داشته باشیم.

افراد موفق به تصمیمات قبلی هم توجه دارند

مارک تواین درباره فرآیند تصمیم گیری می‌گوید: "تصمیمات خوب از تجربه‌های ما نشات می‌گیرند، اما تجربه محصول تصمیم گیری‌های نادرست است." البته این بدین معنا نیست که برای تصمیمات درست باید زیاد اشتباه کنیم، بلکه همیشه باید تصمیمات گذشته را مد نظر داشته باشیم. افراد موفق تصمیمات گذشته خود را به یاد دارند و از تجربیاتشان در موارد مشابه استفاده می‌کنند.

تصمیمات مهم و سرنوشت ساز ارزش وقت و انرژی گذاشتن را دارد. شاید نیاز باشد مدت زیادی به گزینه‌های پیش روی خود فکر کنید، اما مطمئناً در آخر تلاشتان به نتیجه می‌رسد.

 

منبع : linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:21:32
دسته بندی ها