چگونه یک ارائه‌ی حرفه‌ای داشته باشیم

11 مرداد 1396 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه یک ارائه‌ی حرفه‌ای داشته باشیم
چگونه یک ارائه‌ی حرفه‌ای داشته باشیم
امتیاز مطلب: 83%

رویکرد معمول هنگام تهیه یک ارائه، قرار دادن نکته‌ها در اسلایدهای پاورپوینت است. اما بهترین سخنرانی‌ها صرفاً به دنبال اطلاع رسانی نیستند. آن‌ها نشانه‌ای پایدار از خود به جا می‌گذارند. با یوکن همراه باشید.

 سخنرانی مارتین لوتر کینگ در سال 1963، "من یک رویا دارم"، یک ملت را به بازنگری در فرضیه‌های خود در برابر نژاد و عدالت اجتماعی القا کرد. سخنرانی رونالد ریگان در برلین که در سال 1987 ارائه شد، سخنان عینی در مورد وقایع تاریخی نبود، بلکه یک درخواست پرشور بود، تلاش برای تشدید خراب شدن دیوار برلین. هر دوی این سخنرانی‌ها برای نمایش‌های پاورپوینت خود شناخته نمی‌شوند، بلکه برای پیام‌های قلبی‌شان به یادها می‌مانند.

ارائه را مانند یک نمایش درام در نظر بگیرید

بهترین ارائه‌ها مجموعه‌ای از حقایق یا آمار نیستند. آن‌ها داستان‌هایی هستند که با ظرافت دراماتیک ترکیب و اجرا می‌شوند. اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است - "هدف این ارائه چیست؟" تا زماتی که بتوانید یک پاسخ مطمئن دریافت کرده آماده سازی خود را شروع نکنید. شما چه احساسی‌ را می‌خواهید در مخاطبین خود ایجاد کنید؟ چطور دقیقا می‌خواهید بر آن‌ها تأثیر بگذارید، و چه اقداماتی را می‌خواهید آن‌ها در نتیجه ارائه شما داشته باشند؟

یک سخنرانی بسیار بیشتر از نوشتن کلمات و حرکت از طریق مجموعه‌ای از نکات کلیدی نوشته شده بر روی یک کارت یا مجموعه‌ای از اسلاید است‌. چگونه حرکت خواهید کرد و چگونه صدای خود را برای تاکید بیشتر تغییر خواهید داد؟ به حرکات دست و حالت چهره‌ای که می‌توانید استفاده کنید و به حرکت خود بر روی صحنه فکر کنید.

یک سخنران بزرگ بازیگر اصلی است، نه پس زمینه

اکثر سخنرانی‌ها صرفا آموزنده هستند. تماشاگران بیشتر روی اسلایدهای ارائه شده به جای صحبت شخص تمرکز می‌کنند، در حالی که اگر می‌خواهید یک تصور خوبی از خود به جا بگذارید باید خود را تمرکز قرار دهید. اسلایدهای ارائه فقط مکمل هستند. هرگز به آن‌ها اجازه ندهید که چشم‌ها را به سمت خود خیره کنند. ببینید چگونه اسکات دینمور این کار را انجام داد.

چگونه مخاطبان خود را وادار به گوش دادن با دقت کنیم؟

برای مورد توجه قرار گرفتن در صحنه، شما نمی‌توانید همه‌ی آنچه را که می‌خواهید بگویید در اسلاید بگوید به‌طور مستقیم قرار دهید. شما باید به دقت برنامه ریزی کرده و هر بخشی را ویرایش کنید.

فقط در مورد یک نکته کلیدی در آن واحد صحبت کنید. طمع‌کار نباشید.

هنگامی که شما فقط یک کلمه بر روی یک اسلاید قرار می‌دهید، افراد به شما برای توضیحات بیشتر نگاه خواهند کرد. هنگامی که چندین نکته را در یک اسلاید قرار می‌دهید، مخاطبان برای هضم اطلاعات نمایان شده در اسلاید به سختی تلاش می‌کنند. این به آن‌ها کمک نمی‌کند بهتر درک کنند زیرا مغز انسان برای انجام چند کار طراحی نشده است. می‌خواهید که آن‌ها نکته‌های بیشتری را بدانند، اما هر چه این نکته‌ها بیشتر باشد کمتر می‌توانند درک کنند.

اطمینان حاصل کنید که مردم بتوانند موضوعی که قصد ارائه آن را دارید در ظرف 3 ثانیه بفهمند

بیشتر از آن به معنی این است که پیامی که قصد رساندن آن را دارید به اندازه‌ی کافی واضح نیست و مخاطبان دیگر به ارائه شما توجه نخواهند کرد و آن‌ها آن چیزی را که می‌گویید را کاملا نادیده می‌گیرند حتی اگر ایده‌های شما بسیار عالی باشد.

همیشه مقرون به صرفه باشید، چیزهایی را که به هدف شما مرتبط نیستند را حذف کنید

اگرچه وسوسه‌انگیز است که همه چیزهای جالبی را که می‌دانید و یا در هنگام تحقیق یافتید در ارائه خود شامل کنید، اما این نکات اگر مرتبط با موضوع تحقیق شما نباشند تنها پیام کلیدی شما را ضعیف‌تر می‌کنند.

هر نکته‌ای که ارزشی بر پیام کلیدی اضافه نمی‌کند را حذف کنید.  اغلب آنچه اضافه می‌شود اهمیت ندارد، بلکه مهم آنچه که حذف می‌شود است.

نکات را با تصاویر شرح دهید

ممکن است متناقض با نکات قبلی گفته شده به نظر برسد اما این گونه نیست.  تصاویر می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند و آن‌ها را بیدار کنند و شما در واقع به مخاطبین‌ خود می‌گویید که دوباره به شما نگاه کنند، زیرا که شما قصد بیان یک نکته عالی را در ادامه دارید؛ علاوه بر این، افراد‌ تا سه روز  10 درصد  از آنچه را که در ارائه  شنیده‌اند را به حافظه می‌سپرند، اما اگر ای اطلاعات با یک تصویر همراه باشند، این رقم به 65٪ می‌رسد.

همیشه خاص باشید

کلیشه‌ها به سختی قابل یادآوری هستند همیشه  جزئیات و آمار جذاب را به ارائه‌ی خود اضافه کنید تا علاقه‌ی مخاطبان را برانگیزید. برای مثال، شما می‌توانستید به سادگی به مخاطبان خود بگویید که خرید یک خودرو تصمیم مهمی است، اما یک رویکرد بهتر این است که آن را از لحاظ تعداد و احساسات بازنویسی کنید: " برای خرید یک ماشین، باید  وسیله نقلیه‌ای را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند تا خاطرات خود را حفظ کنید، زندگی شما را هموار می‌کند و سالانه شما و عزیزانتان را بیش از 13،000 مایل حمل می‌کند." حقایق خاص و داستان‌های احساسی دل‌های مخاطبین شما را جذب می‌کنند و شما مطمئن هستید که یک تصور خوب را از خود بر جا می‌گذارید.

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

خیر
  • نظرات
هیچ دیدگاهی ثبت نشده است
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.


کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

دسته بندی ها