زندگی‌نامه پروفسور لطفی‌زاده؛ نخبه ایرانی و پایه‌گذار منطق فازی

1 مهر 1399 - 6:05
بیوگرافی - زندگی‌نامه پروفسور لطفی‌زاده؛ نخبه ایرانی و پایه‌گذار منطق فازی
زندگی‌نامه پروفسور لطفی‌زاده؛ نخبه ایرانی و پایه‌گذار منطق فازی
امتیاز مطلب: 93%

لطفعلی عسکرزاده ملقب به "لطفی زاده" که با نام پرفسور زاده نیز شناخته می شود، در سال 1921 در شهر باکو جمهوری آذربایجان چشم به جهان گشود. مادر لطفی زاده پزشک و پدر ایرانی‌اش یک ژورنالیست بود که به خاطر شغلش در باکو زندگی می کرد. با یوکن همراه باشید.

لطفی زاده در 15 بهمن 1299 خورشیدی (4 فوریه 1921 میلادی) از پدری ایرانی در شهر باکو متولد شد. پدر او روزنامه نگار و بازرگان و زاده اردبیل و مادرش فانیا کوریمان پزشک روس بود. لطفی زاده مقطع ابتدایی را در شهر باکو و به زبان روسی شروع کرد؛ اما قحطی سبب شد تا خانواده اش شهر باکو را ترک کنند و به ایران بروند. در آن زمان لطفی ده سال داشت. او در دبیرستان البرز تهران و بعد از آن دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.

او در سال 1942 در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. سپس در جریان جنگ جهانی دوم برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرد و دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتو تکنولوژی ماساچوست MIT در شهر بوستون گذراند. سپس به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت و مدرک دکترای خود را در سال 1949 کسب کرد.

لطفی زاده در سال 1956 به عنوان دانشمند وارد انستیتوی مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون واقع در نیوجرسی شد تا به تدریس مشغول شود. او در همان سال به عنوان استاد در دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شروع به کار کرد و در بازه زمانی 1963 تا 1968 نیز ریاست دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا را عهده دار شد.

پرفسور لطفی زاده در سال 1991 بازنشسته شد، اما همچنان دست از تلاش برنداشت و در دانشگاه کالیفرنیا به فعالیت‌های علمی خود ادامه داد. او به طور مداوم در سمینارها و کنفرانس‌های برگزار شده در شهرهای مختلف دنیا شرکت می کرد، در 2 اکتبر 2002 نیز شاهد سخنرانی او در بین مهندسین تورنتو بودیم.

تحقیقات لطفی زاده تا سال 1965 در حوزه تئوری سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل تئوری تصمیمات بود. در همان سال، تئوری و منطق فازی (Fuzzy Logic) را بنیان گذاری کرد و در حوزه این تئوری چون هوش مصنوعی، منطق، زبان شناسی، سیستم های خبره، شبکه اعصاب و ... به تحقیق و بررسی مشغول شد. در این راستا، پرفسور لطفی زاده به عنوان بنیان گذار و مبتکر منطق فازی معرفی شد. بعد از معرفی تئوری فازی توسط این دانشمند بزرگ، بیش از 15 هزار مقاله علمی توسط دانشمندان دنیا در این زمینه در نشریات علمی منتشر شد و 3000 درخواست ثبت اختراع نیز در کشورهای مختلف به ثبت رسید.

تحقیقات لطفی زاده در بخش تئوری منطق فازی به بخش‌های طراحی نرم افزار و سخت افزار و محاسبات کامپیوتری بر مبنای کلمات، تئوری شعور کامپیوتر، درک زبان طبیعی و ... متمرکز شده بود. او در یک مقاله علمی که در سال 1343 منتشر شد، مفهوم منطق فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم‌های پیچیده است، بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.

منطق فازی را می‌توان همانند شیوه عملکرد مغز انسان تلقی کرد. مغز دیتاها را جمع آوری کرده و به نتایج کلی‌تر می رسد. منطق فازی در توسعه مهارت‌های شبیه به انسان برای هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و گاهی آن را هوش کلی مصنوعی می نامیم. ارائه توانایی‌های شناختی کلی انسان در نرم افزار به طوری که اگر هوش مصنوعی با یک مسئله نا آشنا مواجه شد بتواند راهکاری مناسب پیدا کند.

پس از آن، مراکز علمی و صنعتی ژاپن با شکل دهی اتحادیه بین‌المللی سیستم‌های فازی و برگزاری کنفرانس‌هایی درباره منطق فازی توانستند محصولات فازی چون دوربین عکاسی، پنکه، ماشین لباسشویی، یخچال، جارو برقی و دیگر محصولات الکترونیکی و الکتریکی را با تکیه بر منطق فازی به مرحله تولید برسانند. برای مثال در ماشین‌های لباسشویی که سیستم کنترل اتوماتیک فازی نصب شده، دستگاه می تواند با تشخیص جنس لباس‌ها میزان تمیزی و چرکی آن را برآورد کند و بر این اساس حرارت آب، میزان آن و سرعت چرخش ماشین را تعیین نماید.

امروزه منطق فازی در مسیر پیشرفت قرار دارد و می توان از آن برای آسایش و راحتی بیشتر استفاده کرد، البته پرفسور لطفی زاده عقیده داشت توانمندی‌های انسان بیشتر از سیستم‌های منطقی و کامپیوتری است و نمی توان آن را با منطق فازی مقایسه کرد.

پرفسور لطفی زاده در مصاحبه‌ای گفت: "لجاجت و سرسختی؛ نترسیدن از مجادله و درگیری؛ این سنت ترکی است. شاید بخشی از شخصیت من هم باشد. من گاهی بسیار سرسخت هستم، احتمالاً همان ویژگی است که برای توسعه و پایه گذاری منطق فازی مفید بود."

دانشگاه تهران در اسفندماه 1394 به دانش آموخته پیشین خود دکتری افتخاری داد. البته ده‌ها دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف جهان به او اعطا شده بود.

سرانجام پروفسور لطفی زاده، بنیان گذار منطق فازی و استاد تمام دانشگاه برکلی کالیفرنیا، در مردادماه 1396، در 96 سالگی چشم از جهان فروبست. روحش شاد و یادش گرامی.

تکذیب شد : خبر فوت این استاد بزرگوار که به نقل از دانشگاه تهران منتشر شده بود تکذیب شد.  ( برای مشاهده لینک خبر تکذیب فوت پرفسور زاده اینجا کلیک کنید )

منبع : wikipedia

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:58:50
  • نظرات
تصویر آواتار رضا محمودی
   رضا محمودی

ایشون فوت کردند؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار محمد
   محمد

در تعجبم چرا ایشون مثل پروفسور سمیعی به ایران نیومدن تا برای کشورشون کاری بکنن البته استاد بنده که خودشون شاگرد پرفسور لطفی زاده بودن میگفتن که ایشون هیچ موقع فارسی حرف نمیزدن اما یک بار دیدم که ترکی حرف زدند.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار رضا فراهادی
   رضا فراهادی

اگر به جایی رسید از حاتم بخشی ایران بود وگرنه تو باکو باید به زندگی بخور و نمیر زمان استالین رضایت می داد

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار علی
   علی

ایرانی؟ ایشون خودش رو آذربایجانی میدونسته و حتی وصیت کرد تو باکو دفنش کنن، شما چرا به دروغ میگی ایرانی؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار مهدیه1 حسینی1
   مهدیه1 حسینی1

مقاله بسیار جالبی بود. لطفا بیشتر در مورد شخصیتهای معاصر بنویسید.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها