10 ترفندی که به شما کمک می کند بین کار و زندگی‌تان تعادل برقرار کنید!

19 اسفند 1396 - 8:00
مدیریت شخصی - 10 ترفندی که به شما کمک می کند بین کار و زندگی‌تان تعادل برقرار کنید!
10 ترفندی که به شما کمک می کند بین کار و زندگی‌تان تعادل برقرار کنید!
امتیاز مطلب: 86%

با گسترش فناوری و رواج شبکه‌های اجتماعی، تعادل میان کار و زندگی به مسئله‌ی مهمی تبدیل شده است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با 10 نکته‌ی مهم برای تعامل با همکاران و مدیر خود آشنا شوید که برای ایجاد تعادل کار و زندگی به آن‌ها نیاز دارید.

شاید از جمله افرادی باشید که هر روز به میلیون‌ها ایمیل پاسخ می دهد و احساس خستگی هم نمی کند. در این صورت خیلی بیشتر درگیر کار شده‌اید و باید جایی برای زندگی و تفریحات شخصی خود باز کنید؛ اما می خواهید میان زندگی روزمره و کار خود تعادل ایجاد کنید، به چند توصیه زیر گوش دهید و آن‌ها را در زندگی‌تان به کار گیرید:

ایمیل را رها کنید

اخبار جدید اعلام می کند بر اساس قانونی که در کشور فرانسه تصویب شده، کارمندان نباید از ساعت 6 بعدازظهر به بعد به ایمیل‌های خود پاسخ دهند و حتی صندوق ورودی خود را چک کنند. این خبر تکذیب شد، اما خیلی هم بی اساس نبود، زیرا مردم فرانسه به ناهارهای طولانی و پنج روز تعطیلات معروف‌اند و بیشتر کارهای خود را شب‌ها انجام می دهند، پس شاید قانونی در این رابطه وضع شود.

خیلی از کارشناسان می‌گویند نمی توان کسی را مجبور کرد در ساعت غیر اداری به ایمیل‌های کاری پاسخ ندهد؛ چرا که همواره هر شرکتی به دنبال بهره وری بیشتر است؛ اما آیا پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بعد از ساعت کاری سبب بهره‌وری بیشتر می شود یا تنها انرژی شما را می گیرد تا از استراحت و رسیدگی به کارهای شخصی‌تان باز بمانید؟

گاهی "نه" بگویید!

شاید از جمله کارمندانی باشید که تمام هفته و ساعات شبانه روز را در اختیار مدیرتان هستید و تمام کارهای او را انجام می دهید، در این صورت باید قدرت "نه" گفتن را در خود به وجود آورید. وقتی به هر تقاضای رئیستان جواب مثبت دهید، کار بیشتری به شما واگذار می شود؛ پس هیچ وقت پاسخ مستقیم به او ندهید. مثلاً می توانید بگویید بعد از فکر کردن درباره آن مسئله به شما پاسخ خواهم داد و بعد از تفکر درباره نتایج بله یا نه گفتن، در زمان دیگری به او پاسخ دهید. اگر جواب شما مثبت است که هیچ مشکلی نخواهید داشت، اما اگر صلاح نمی دانید به نیاز او پاسخ آری دهید، با قاطعیت و بدون هیچ واهمه‌ای "نه" بگویید و به دنبال بهانه تراشی هم نباشید. البته باید پاسخ خود را محترمانه و آرام به رئیستان منتقل کنید. موسسه‌ی سلامت روان در این باره می گوید اگر فشار کاری بالایی دارید، باید به این شرایط معترض باشید.

هوشمندانه کار کنید و خیلی به خود سخت نگیرید

خیلی‌ها می گویند برای رسیدن به موفقیت باید کارهای بیشتری انجام داد و دست از استراحت کشید. این طرز تفکر مارگارت تاچر است، زیرا او تنها 4 ساعت از شبانه روز را می خوابید و مابقی وقت خود را به اداره‌ی امور کشور اختصاص می داد. او ذهن خود را آماده کرده بود که بدن به خواب زیادی نیاز ندارد؛ اما کارشناسان این طرز تفکر را اشتباه می‌دانند و در نهایت به نتیجه رسیدند میزان کار فرمولی دارد. ساعت * ساعت کار = خروجی

کسانی که خواب کمتر دارند و بیشتر کار انجام می دهند، در ساعت کاری این معادله متمرکزترند. با تقسیم واحد کار بر ساعت، بهره‌وری به دست می آید. بهره‌وری بدین معناست کارها و وظایفتان را اولویت بندی کنید و برای انجام هر کاری زمان مشخصی را در نظر بگیرید و به دنبال انجام کارهای وقت گیر و بیهوده نباشید. گاهی ممکن است نیازی به حضور در یک جلسه نباشد، اما می خواهیم در آن جلسه شرکت کنیم؛ جلساتی که همکاران و مدیر در مورد مسائل شخصی خود صحبت می کنند. آیا حضور در این جلسه کمکی به پیشرفت و بهره‌وری ما می کند؟

خیلی از ما بلد نیستیم هوشمندانه کارکنیم، اما راهی برای به کار گیری این عادت وجود دارد. جالب است بدانید مردم انگلیس ساعات بیشتری را نسبت به همسایگان اروپایی خود کار می کنند، اما بهره‌وری آن‌ها بسیار کمتر است.

بررسی‌ها نشان می دهد وقتی ساعت کاری کارمندان بالا می رود، 27 درصد آن‌ها افسرده، 34 درصد مضطرب و نگران و 58 درصد وحشت زده‌اند.

کارهایتان را تنها در محل کار انجام دهید

وقتی می خواهید برای ناهار یا کار دیگری اتاق خود را ترک کنید، بهتر است لیستی از کارهای باقی مانده بنویسید و روی میز کارتان قرار دهید. بعد از تمام شدن ساعت کاری، کامپیوتر را خاموش و اتاق را ترک کنید.

روانشناسان معتقدند برای هر روز، تصویر روشنی از رها کردن خاطرات یک روز کاری، نوشتن لیست کارهای انجام نشده و خاموش کردن کامپیوتر دفتر کار در ذهنتان ایجاد کنید و مرتب آن را مرور کنید.

البته روانشناسان می گویند تکنیک نگهداری نفس هم کارساز است. برای این منظور باید دم کوتاهی داشته باشید و در ذهن خود تداعی کنید کار تمام شده است. حتی می توانید وقتی در مسیر رسیدن به منزل هستید نیز در ذهن خود تصور کنید یک روز کاری به اتمام رسید. وقتی سوار ماشین خود می شوید، قبل از روشن کردن خودرو، چند لحظه‌ای چشمانتان را روی هم بگذارید و پایان یک روز کاری را در ذهنتان تصور کنید.

با مفهوم "بسته شدن" می توانید میان کار و زندگی روزمره‌تان تعادل ایجاد کنید. روانشناسان سازمان سلامت روان می گویند اگر مجبورید کارهای نیمه تمام خود را در منزل تمام کنید، قسمتی از خانه را متصور شوید که در آن روز کاری‌تان به پایان می رسد.

نیاز نیست تمام کارهایتان را به بهتر وجه ممکن انجام دهید

خیلی از کارمندان بعد از تمام شدن یک روز کاری فکر می کنند که می توانستند کار خود را بهتر انجام دهند، به همین خاطر ممکن است به دفتر کار خود برگردند تا کارشان را تکمیل و بهبود دهند.

روانشناسان می گویند این نگرش از نظر برخی‌ها بسیار ایده آل است، اما فشار ذهنی زیادی به آن‌ها وارد می کند. آن‌ها می گویند نباید فشار کاری کاذب به خود وارد کنید بلکه نیاز است کمی به خودتان استراحت دهید. شاید گاهی نیاز باشد به این که تمام خانه‌تان تمیز است یا بهترین برنامه‌ی غذایی را برای بچه‌هایتان دارید، توجه نکنید.

خیلی به خودتان فشار نیاورید

برخی کارمندان ادعا می کنند تمام کارهای شرکت برعهده ی آن‌هاست. یکی از روانشناسان در این باره می گوید برای این که وظایف زیادی را به فردی بسپارید، کافی است به او قدرت دهید؛ اما چرا این نگرش در کارمندان درست نیست؟ مدیرانی که این تفکر را درباره‌ی بعضی از کارمندانشان دارند، توجهی به پرخاشگری و خستگی آن‌ها ندارند، غافل از این که پرخاشگری آن‌ها ممکن است محیط کار را بر هم بریزد. شاید علت تمایل برخی کارمندان به قبول مسئولیت‌های بیشتر، نیاز به تائید و تحسین مدیر و اطرافیان است، اما متوجه نیستند که جان خود را پای کار گذاشته‌اند و از خود سوء استفاده می کنند.

کمی از استرس و هیجان خود بکاهید

وقتی کارهای هیجان انگیز یا تمرینات ورزشی انجام می دهید، آدرنالین زیادی در بدنتان ترشح می شود. هورمون آدرنالین به سبب هیجان یا استرس زیاد در بدن تولید می شود؛ اما باید ببینید چطور می توانید زندگی آرام‌تر و شادتری داشته باشید. به جای که این همواره مضطرب باشید و کارهای خود را با عجله انجام دهید، این زمان را با آرامش در کنار خانواده‌تان سپری کنید. هیجان کاذب روی روابطتان تأثیر می گذارد و به شما کمک می کند تا تصمیمات اشتباهی بگیرید. پس کمی از استرستان بکاهید و از پرخاشگری، عصبانیت و هیجانات کاذب دور شوید.

به فکر بازنشستگی باشید

برخی افراد نمی خواهند تا زمان بازنشستگی هم دست از کار بکشند. باید از خود بپرسید اگر این کسب و کار نباشد یا با شکست مواجه شود، چه کار می کنید؟ اگر بازنشسته شوید، چه می کنید؟ شاید باید کارهای پاره وقت انجام دهید تا از زندگی لذت بیشتری ببرید.

شاید کار را بتوان علاقه‌مندی برخی افراد دانست، البته این علاقه با علاقه به فست فود متفاوت است. سازمان سلامت و روان به مشتریان خود توصیه می کند با روش‌هایی چون ورزش، مدیتیشن یا خوردن شکلات، استرس خود را پایین بیاورند. جالب است بدانید پرتاب دارت به تصویر مدیرتان، احساس رضایت و شادی در شما به وجود می‌آورد که نمی توان آن را با هیچ چیزی مقایسه کرد.

اجازه دهید منتظر بمانند

نباید خیلی زود جواب ایمیل و پیام‌های مشتریان یا همکاران خود را دهید، حداقل 24 تا 48 ساعت دست نگه دارید. تا وقتی که این کار به شغل و شخصیت شما آسیب نمی رساند، آن را به تعویق بیاندازید. البته از پاسخ به پیام کوتاه اطرافیان درنگ نکنید و در سریع‌ترین وقت ممکن به آن‌ها پاسخ دهید، اما اگر نیاز است نه بگویید. باید به مدیر و همکاران خود بفهمانید در پایان ساعت کاری برای انجام امور اداری و حرفه‌ای آماده نیستید.

قوانین مشخصی برای خود داشته باشید

باید برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود قوانینی وضع کنید، البته ممکن است در این مسیر به کمک دیگران نیاز داشته باشید. این قوانین باید براساس آسایش و آرامش خودتان باشد و خیلی به دنبال رضایت اطرافیان نباشید.

در حال حاضر با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات از راه دور، مرزی میان کار در خانه یا محل کار وجود ندارد و شاید خانه را هم بتوان محل کار تلقی کرد. گاهی برخی کارمندان مجبورند برای بالا رفتن حقوق و دستمزد، کار بیشتری انجام دهند.

پس اگر خودتان می خواهید مرزی میان کار و زندگی شخصی‌تان باشد، از به کارگیری 10 نکته ذکر شده غافل نشوید.

 

منبع: theguardian

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها