10 روش سریع افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

6 مرداد 1399 - 6:00
اعتماد به نفس - 10 روش سریع افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
10 روش سریع افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
امتیاز مطلب: 91%

 راه‌های زیادی وجود دارند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید اعتماد به نفس خود را در بلندمدت افزایش دهید، اما گاهی اوقات نیاز به افزایش اعتماد به نفس در کوتاه‌مدت دارید. برای انجام این کار در ادامه با یوکن همراه باشید.

در ادامه سعی کردیم شما را با برخی نکات آشنا کنیم تا بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها اعتماد به نفس خود را به سرعت در عرض چند ثانیه افزایش دهید.

1. لبخند بزنید

اگر شما عصبی هستید و اعتماد به نفس ندارید لبخند یک کمک 1 ثانیه‌ای است. شما زمانی که احساس هیجان و اعتماد به نفس دارید لبخند می‌زنید ؛ به جای آن، می‌توانید برای داشتن احساس بهتر لبخند بزنید. لبخند زدن باعث احساسات مثبت می‌شود، به طوری که وقتی شما لبخند می‌زنید، به سختی احساس ناراحتی می‌کنید.

 لبخند سبب آزاد شدن هورمون اندورفین شده که این هورمون باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته و گردش خون در چهره شما افزایش می‌یابد و احساس راحتی خواهید کرد و مطمئنا اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهید. شما هم‌چنین هنگامی که لبخند می‌زنید به چشم دیگران نیز با اعتماد با نفس‌تر جلوه خواهید کرد.

2. تماس چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی - آی کانتکت - روشهای بالا بردن اعتماد به نفس - تقویت اعتماد به نفس

همان‌طور که در مورد لبخند صدق می‌کند، نگاه کردن به چشم نیز اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. لبخند بزنید و مطمئن شوید که دیگران به لبخند شما پاسخ خواهند داد؛ با توجه به دیگران، لبخند می‌تواند اعتماد به نفس شما را به سرعت افزایش دهد. تماس چشمی، نشان می‌دهد که شما فرد مطمئنی هستید. خیره شدن به کفش‌های خود یا پنهان کردن احساسات، شما را فردی با مردَد و خجالتی جلوه می‌دهد. این راهنمایی‌ها در زمان کار بسیار مفید هستند. با فردی که از شما مصاحبه می‌گیرد یا افرادی که در ارائه شما حضور دارند، تماس چشمی برقرار کنید.

3. صدای درون خود را تغییر دهید

اکثر ما یک صدا در درونمان داریم که می‌گوید که ما احمق، ناتوان، بیش از حد چاق، لاغر، آرام، شلوغ و غیره هستیم. توانایی تغییر صدای درونتان کلید کسب اعتماد به نفس‌ درونی ا‌ست. صدایی را در درون خود ایجاد کنید که طرفدار شما باشد و استعدادهای شما را بشناسد و شما را برای رسیدن به بهترین پتانسیل تشویق کند.

4. استانداردهای دیگران را فراموش کنید

صرف نظر از وضعیتی که باعث ایجاد یک بحران اعتماد به نفس می‌شود، می‌توانید با تطبیق قوانینی که دارید، به خودتان کمک کنید. دیگران با شما فرق دارند و هر چقدر هم که تلاش کنید، هرگز نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. نگران نباشید اگر مردم شما را چاق، لاغر، تنبل، آزاردهنده، خجالتی، مسخره و... بدانند. بر استانداردی که دارید تمرکز کنید، نه استانداردهای دیگران. به خاطر داشته باشید ارزش‌ها و معیارها در جامعه متفاوت هستند؛ شما مجبور نیستید این استانداردها و ارزش‌ها را بپذیرید فقط به این دلیل که افراد اطراف شما آن‌ها را قبول دارند.

5. به ظاهر خود توجه کنید

حتی اگر زمان کمی داشته باشید، به حمام بروید تا اطمینان حاصل کنید که مرتب و تمیز به نظر می‌رسید. موهای خود را شانه کنید، صورت خود را بشویید، آرایش چهره خود را اصلاح کنید، یقه خود را صاف کنید، مطمئن شوید که در دندان‌های شما غذایی وجود نداشته باشد. همه این‌ها می‌توانند تفاوت بین اطمینان به ظاهر و ترس نسبت به خود را نشان دهد.

توجه به ظاهر - خوش پوشی -  روشهای بالا بردن اعتماد به نفس - تقویت اعتماد به نفس

«به ظاهر فیزیکی خود توجه کنید؛ شکل ظاهری یک شخص در ایجاد اعتماد به نفس او نقش مهمی دارد. با وجود این‌که ما می‌دانیم که برای خودمان مهم‌ایم، ظاهر فیزیکی شما، دیدگاه دیگران نسبت به شما را تعیین می‌کند.» (ساختن اعتماد به نفس، سلامت کامل)

6. دعا یا مدیتیشن کنید

اگر به خداوند متعال ایمان داشته باشید، نماز می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد (هم‌چنین می‌توانید مدیتیشن را علاوه بر نماز انجام دهید). این گام به شما کمک می‌کند تا از یک وضعیت بد بیرون بیایید و از خدای بزرگ کمک بگیرید.

7. بازسازی کنید

اگر چیزی خارج از پیش‌بینی شما اتفاق بیافتد، از دست دادن اعتماد به نفس نسبتا آسان است. شاید نوشیدنی خود را ریختید، در یک جلسه مهم دیر حاضر شدید یا کسی نظر بدی به شما داده است. در این شرایط سعی کنید وضعیت را بازسازی کنید و آن را در یک موقعیت مطلوب قرار دهید. اغلب این رویدادها به دلیل درک خودمان منفی می‌شوند.

8. مرحله بعدی خود را انتخاب کنید

اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، یک گام ساده را پیدا کنید که می‌تواند به شما‌ در حرکت به جلو کمک کند. این گام ساده ممکن است برقراری تماس چشمی در یک مهمانی، معرفی خود به غریبه‌ها، شکستن یخ در یک جلسه یا نشان دادن دانش در صنعت و شرکت خود برای فردی که از شما مصاحبه می‌گیرد باشد.

شروع به کار کنید حتی اگر تصویری واضح از آن‌چه باید انجام دهید ندارید. به سوی هدف خود حرکت کنید. تصحیح خود را برای فرصتی دیگر بگذارید.

9. به آرامی صحبت کنید

یک نکته ساده برای افزایش اعتماد به نفس آرام سخن گفتن است. سخن گفتن به آرامی به شما فرصتی می‌دهد تا در مورد آن چه که در ادامه می‌خواهید بگویید فکر کنید. اگر در حال صحبت کردن یا ارائه دادن هستید، در انتهای عبارت یا جمله برای لحظه‌ای متوقف شوید تا دیگران آن‌چه که گفته‌اید را متوجه شوند.

آرام صحبت کردن - یواش حرف زدن - آهسته صحبت کردن -  روشهای بالا بردن اعتماد به نفس - تقویت اعتماد به نفس

صحبت کردن به آرامی اعتماد شخص را نشان می‌دهد. کسی که احساس می‌کند شایسته شنیده شدن نیست، سریع صحبت می‌کند زیرا او نمی‌خواهد دیگران برای چیزهایی که ارزش گوش دادن ندارد، صبر کنند.

10. نقشی داشته باشید

آیا تا به حال در تمام کلاس‌های درس یا جلسه نشسته‌اید بدون اینکه یک کلمه سخن بگویید؟ آیا تا به حال با دوستان خود بیرون رفته‌اید در حالی که دوستانتان شما با خوشحالی صحبت می‌کنند، شما فقط نشسته باشید و به نوشیدنی خود نگاه کنید؟ این موقعیت‌ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما اعتماد به نفس کافی ندارید و شاید بعد از آن شب احساس ناراحتی بیشتری کنید. وضعیت هر چه که باشد، تلاش کنید تا در بحث شرکت کنید و نقشی داشته باشید. حتی اگر احساس کنید چیز زیادی برای گفتن ندارید، آن را بگویید، ذهن و دیدگاه شما برای افراد اطرافتان ارزشمند است.

با تلاش برای صحبت کردن حداقل یک بار در هر بحث گروهی، شما تبدیل به سخنران بهتر، با اعتماد به نفس بیشتر خواهید شد و ذهن شما به عنوان رهبر توسط هم‌سالان شناخته می‌شود.

منبع: Lifemotivation

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-21 01:54:34
دسته بندی ها