نکاتی که انگیزه شما را برای دست‌یابی به اهداف تقویت می‌کند

13 مهر 1399 - 5:03
انگیزشی - نکاتی که انگیزه شما را برای دست‌یابی به اهداف تقویت می‌کند
نکاتی که انگیزه شما را برای دست‌یابی به اهداف تقویت می‌کند
امتیاز مطلب: 92%

اهداف زیادی در سر دارید و دقیقا می دانید به دنبال چه چیزی هستید، اما بعد از مدتی تمام شور و اشتیاقتان از بین می رود و به سختی به سمت هدف نهایی حرکت می کنید. شاید شما هم در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید، در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور انگیزه خود برای رسیدن به رویاهایتان را تقویت کنید.

در ادامه روش‌هایی را بیان می کنیم که به شما کمک می کند با انگیزه و اراده ی کافی در مسیر موفقیت گام بردارید.

خاطرات شیرین را در ذهنتان مرور کنید

اگر دنبال کردن هدفی، شما را مضطرب و نگران می کند، قبل از شروع، به خاطرات خوشی که موفقیت‌های قبلی در شما احساس شادی و غرور به وجود آورده فکر کنید. از این خاطرات مثبت بهره ببرید تا بتوانید از سختی‌های مسیر گذر کنید.

نگاهتان به دوردست باشد

باید قبل از شروع، هدف نهایی خود را در ذهنتان تجسم کنید. هدف نهایی خود را بنویسید و در جایی بگذارید تا مقابل چشمتان باشد. دقیقا مشخص کنید در زندگی به دنبال چه هدفی هستید.

از یک کار جذاب شروع کنید

بهتر است اول صبح بخش هیجان انگیزه و جذاب پروژه‌تان را انجام دهید و بعد به سراغ دیگر بخش‌ها بروید. مطمئن باشید همیشه هدف کوچکی وجود دارد که به شما برای ادامه مسیر انگیزه دهد.

به خودتان جایزه دهید

با خودتان عهد ببندید هر وقت سخت‌ترین کار پروژه‌تان را به انجام رساندید تفریح موردعلاقه‌تان را انجام خواهید داد. وقتی سخت‌ترین کار را انجام دادید توقف نکنید، با همان شتاب از ادامه‌ی مسیر بگذرید.

فعالیت بیشتری داشته باشید

گاهی از پشت میزتان بلند شوید، در فضای اطراف چرخی بزنید یا حتی در دفتر کارتان بالانس بزنید؛ هر کاری می توانید انجام دهید تا جریان خون را در بدنتان به گردش درآورد و ذهنتان را آزاد کند. با فعالیت بدنی، هورمون اندروفین در بدنتان ترشح می شود که شادابتان می کند و شما را به ایده‌های بهتری می رساند.

انگیزه - فعالیت

چند آهنگ پرانرژی انتخاب کنید

آهنگ‌های مورد علاقه خود را آرشیو کنید و قبل از شروع کار یا وقتی انرژی و انگیزه‌تان از بین می رود به آن‌ها گوش دهید.

کارهایتان را با برنامه‌ریزی جلو ببرید

باید هدف نهایی خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. با این روش می توانید هر بخش را تکمیل کنید و به مرحله‌ی بعد بروید، در این صورت انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت تا به سمت مراحل بعدی گام بردارید.

با زمان‌سنج کار کنید

اگر فکر می کنید دچار رکود شده‌اید به گونه‌ای عمل کنید که انگار مسابقه‌ی دو سرعت خلاقیت در انجام کارهایتان دارید. زنگ ساعت را روی نیم ساعت آینده تنظیم کنید تا ببینید در این مدت چه بهره وری دارید. بعد از آن کمی استراحت کنید و دوباره کارتان را ادامه دهید.

جملات مثبت برای آینده‌تان بنویسید

دست به قلم شوید و خودتان پیام‌های مثبت برای آینده خود بنویسید. بهتر است بنویسید به رویاهایتان دست یافته و از تمام موانع گذر کرده‌اید و از این جهت به خود افتخار می کنید. این یادداشت‌ها به شما کمک می کند تا بهتر در مسیر دست یابی به اهدافتان باقی بمانید.

عکسی از فردی الهام‌بخش داشته باشید

ابتدا باید ببینید چه کسی از نظر شما قهرمان است؟ پس عکسی از قهرمانتان را در اتاق کار خود قرار دهید. وقتی فکر کنید قهرمان زندگی‌تان به شما نگاه می کند انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت و می توانید به جایگاهی بالاتر برسید.

علت اصلی طرح‌ریزی هدفتان را بدانید

تمام دلایلی که برای رسیدن به هدفتان دارید را در لیستی بنویسید. روی تقویم‌های اعلان دار یا روی گوشی موبایلتان برای خود یادآور بگذارید تا همیشه یادتان باشد به سمت چه هدفی در حرکت هستید.

دوستان مشوق و مثبتی انتخاب کنید

با کسانی ارتباط برقرار کنید که ذهنیتشان همانند شماست، کسانی که می خواهند مانند شما به هدفی دست یابند. وقتی انگیزه‌تان پایین آمد پیش آن‌ها بروید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود. البته شما هم می توانید برای آن‌ها مشوق باشید. گاهی بهتر از دیگران می توانیم توانایی‌های آن‌ها را ببینیم، پس می توانیم نقش کمک کننده‌ای برای استفاده از مهارت‌های دوستانمان داشته باشیم.

دوستان مثبت - انگیزه بخشی

توجه کنید چه ساعتی از روز بهره‌وری بیشتری دارید

اگر نمی‌توانید صبح زود از خواب بیدار شوید، ساعت 9 صبح را برای حرکت به سوی هدفتان انتخاب نکنید. شاید نیاز باشد از ظهر شروع کنید. اگر بهترین شرایط کار را برای خودتان به وجود نیاورید نمی توانید انگیزه‌تان را حفظ کنید.

دست‌یابی به هدف را مجسم کنید

تمام مراحل را در مسیر دست یابی به هدف نهایی در ذهن داشته باشید. وقتی هر مرحله از کار را پشت سر می گذارید پیشرفت خود را جشن بگیرید. به خودتان اهمیت دهید تا انگیزه لازم برای ادامه مسیر را به دست آورید.

فضای کاری مناسبی ایجاد کنید

اگر از جایی که می خواهید روی هدفتان کار کنید راضی نیستید برای شروع کارتان انگیزه کافی نخواهید داشت. باید برای رفتن به محل کارتان هیجان زده باشید و از بودن در آنجا لذت ببرید.

با ترس‌هایتان مواجه شوید

برای رهایی از انرژی‌های منفی باید با آن‌ها رو به رو شوید. تمام ترس‌هایی که در مورد هدفتان دارید را روی کاغذ بیاورید، هر آنچه که فکر می کنید ممکن است اشتباه باشد. وقتی با ترس‌ها رو به رو شوید، دیگر قدرت قبلی را برای احاطه بر شما نخواهند داشت.

از وقتتان هوشمندانه استفاده کنید

قبل از این که روزتان به پایان برسد لیست کارهای خود را برای صبح فردا آماده کنید. با این کار با شروع روز احساس کسالت و خستگی نداشته و از همان ابتدای روز هیجان زده خواهید بود.

نقل قول‌هایی را بخوانید که به شما انگیزه می‌دهند

اگر در مسیر هدفتان نا امید شدید، به دنبال نقل قول‌هایی بروید که آن‌ها را قبول دارید. این نقل قول‌ها را روی میزتان بگذارید تا مطمئن شوید به هر آنچه که در ذهنتان روی آن متمرکز هستید دست پیدا می کنید.

باور کنید هر روز به هدفتان نزدیک‌تر می‌شوید

گاهی نیاز است کمی استراحت به خود دهید. اگر تنها نیمی از وظایف امروزتان را انجام دادید، با هم تلاش قابل توجهی داشته اید.

برنامه‌ای برای خودتان در نظر بگیرید

صبحتان را با برنامه‌ی مشابه شروع کنید تا ذهنتان را در وضعیت مناسبی برای آغاز روز قرار دهد. احتمالاً این کار آماده کردن صبحانه، مدیتیشن، پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی است. تنها باید متوجه شوید کدام کار برای شما مناسب‌تر است.

برنامه ریزی - انگیزه

از تجربه کسانی که در شرایط شما بودند استفاده کنید

اگر به بن بست خوردید به سخنرانی افراد موفق گوش دهید. شاید کمی پیاده روی سرحال تان کند تا بتوانید به مسیر دست یابی به هدفتان باز گردید.

به عضویت گروه‌های مجازی در آیید

اگر نمی توانید هدفتان را با خانواده و اطرافیانتان در میان بگذارید، از اپ ها یا گروه‌های مجازی شرکت کنید؛ گروه‌هایی که افراد با هدف‌های مشترک دور هم جمع می شوند.

کمی استراحت کنید

وقتی خسته و بی انرژی باشید هیچ انگیزه‌ای برای انجام کارهایتان نخواهید داشت. پس گاهی به خود استراحت دهید و خواب شبانه کامل و راحتی داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی را رها کنید

تنها کافی است یک یا دو روز از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید تا متوجه شوید چقدر بازدهی‌تان بیشتر می شود. وقتی شبانه روز تمام وقت و انرژی خود را صرف زیر نظر داشتن کارهای دیگران می کنید، هیچ انگیزه‌ای نخواهید داشت.

کتاب بخوانید

شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید و از وقت آزاد شده برای خواندن کتاب‌های جدید استفاده کنید. شاید در این مسیر به ایده‌هایی برسید که انتظار آن را نداشته‌اید، قطعاً برایتان هیجان انگیز است که ببینید فردی این ایده را داشته و آن را تدوین کرده است. وقتی دیگران توانسته‌اند ایده‌های خود را به اجرا در آورند پس شما هم می توانید.

دوش آب سرد بگیرید

در هنگام دوش صبحگاهی یا وقتی می خواهید سر قرارتان حاضر شوید، آب سرد را 30 ثانیه روی سر خودتان بگیرید. با این کار مغزتان بیدار می شود و برای بیرون رفتن آمادگی بیشتری خواهید داشت.

در محل کار در جاهای مختلفی بنشینید

در فضاهای جدید محل کار قرار گیرید تا تمرکز و انگیزه‌تان بیشتر شود. بهتر است جایی که می نشینید هوای خنک و نور طبیعی باشد تا قدرت تمرکزتان بالا رود. تمام فضاهای ممکن را امتحان کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در نقش مربی عمل کنید

در محل کار، برای کارمندان تازه وارد نقش مربی را ایفا کنید. کمک به دیگران برای دست یابی به اهدافشان و دیدن تلاش بی‌وقفه آن‌ها، به شما هم انگیزه می دهد تا در مسیر هدفتان گام بردارید.

گاهی مسیرتان را تغییر دهید

اگر بعد از مدتی متوجه شدید کارتان جلو نمی رود و برای ادامه مسیر دچار دلهره و ناامیدی شده‌اید، یک گام به عقب بردارید. گاهی می توان کاملاً تغییر جهت داد، از این که مسیرتان را تغییر دهید احساس شرمندگی نکنید.

شما هم می‌توانید اشتباه کنید

اگر از اشتباه کردن واهمه داشته باشید شکست در انتظار شما خواهد بود. اگر اشتباه نکنید یعنی به قدر کافی سخت تلاش نکرده‌اید. نباید اجازه دهید ترس از شکست زندگی شما را از کار بیندازد.

به دنبال همراه باشید

چطور می توانید کارایی بهتری داشته باشید؟ وقتی تنها هستید یا وقتی با کسی همراه می شوید و از او ایده می گیرید؟ اگر به صورت گروهی کارایی بیشتری دارید فردی را پیدا کنید که هدف مشترکی با او دارید.

وقتی را به استراحت اختصاص دهید

 اگر در طول روز بی‌وقفه کار می کنید غیرممکن است بتوانید انگیزه و انرژی خود را بدون تغییر نگه دارید. وقتی برنامه کاری خود را تنظیم می کنید، زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید تا بتوانید انرژی از دست رفته‌تان را بازیابی کنید.

استراحت - انگیزه

از افراد منفی‌باف و مسائل استرس‌زا دوری کنید

اگر گوش دادن به اخبار روزانه به شما استرس وارد می کند، تنها روزی یک بار عناوین اخبار را بخوانید. شاید در محل کارتان فردی سمی و منفی باف باشد که دائم غر می زند، بهتر است از این افراد دوری کنید و نحوه‌ی برخورد صحیح با آن‌ها را بدانید. پس تمام منبع انرژی‌های منفی را از زندگی خود بیرون کنید تا انگیزه‌تان از بین نرود.

لیستی برای سپاسگزاری داشته باشید

باید بدانید برای داشتن چه کسی و چه چیزی در زندگی‌تان شاکر هستید. این فهرست را در مقابل چشمتان قرار دهید تا یادتان بماند وقتی به هدفتان رسیدید چه کسانی به شما افتخار می کنند.

 یادتان باشد هیچ وقت برای شروع قدرتمند و با انگیزه دیر نیست

خیلی از افراد دست یابی به هدفی جدید را به سال نو یا فصل نو موکول می کنند؛ اما شما هر زمانی می توانید هدف جدیدتان را دنبال کنید. اگر یک روز یا یک هفته همه چیز بر وقف مرادتان نبود، نا امید نشوید. صبح روز بعد بیدار شوید و به خود بگویید امروز روز تازه‌ای است. این کار به شما انگیزه می دهد تا روزتان را با قدرت بیشتری شروع کنید.

غذاهایی بخورید که برای مغزتان مفید است

از میان وعده‌های سرشار از پروتئین چون گوشت بدون چربی، ماهی سالمون، مغزها یا مواد سرشار از آنتی اکسیدان مانند کلم بروکلی و توت استفاده کنید تا همیشه ذهنی سالم و آماده داشته باشید.

به قدر کافی آب بنوشید

اگر فکر می کنید عملکرد خوبی ندارید و به سختی می توانید متمرکز شوید شاید دچار کمبود آب هستید. خواب مناسب، رژیم غذایی سالم و آب کافی برای عملکرد درست مغز لازم است.

بیشتر بخندید

فیلمی خنده دار ببینید یا لطیفه‌ای بامزه برای دوستتان تعریف کنید. با خندیدن خلق و خوی بهتری خواهید داشت و می توانید از این انرژی و سرحالی برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

به عضویت انجمن‌های حرفه‌ای درآیید

در این انجمن‌ها با کسانی در ارتباط خواهید بود که از نظر فکری شبیه به شما هستند. آن‌ها همانند شما به دنبال اهدافشان هستند و این به شما انگیزه‌ی بیشتری می دهد تا در مسیر دست یابی به هدف گام بردارید.

جریمه‌ی نقدی برای خودتان در نظر بگیرید

هدفتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و برای دست یابی به هر بخش زمانی را در نظر بگیرید. اگر در موعد مقرر نتوانستید کاری را انجام دهید با خود قرار بگذارید مبلغی را به خیریه اهدا کنید.

مشوقی برای خودتان داشته باشید

برعکس مورد بالا از خانواده، دوستان یا همکارانتان بخواهید اگر دوست دارند در صورت دست یابی شما به هدفتان به خیریه‌ی انتخابی شما کمک کنند.

مشوق - انگیزه بخشی

همین حالا گام بردارید

اگر صبح‌ها انگیزه‌ای برای انجام کارهایتان ندارید، فقط شروع کنید. می توانید کارهای خود را به روزی که ذهن بهتری دارید واگذار کنید، اما اگر امروز شروع کنید بهتر است تا این که بخواهید فردا از صفر شروع کنید.

هر روز دنبال نکته‌ای مثبت باشید

در پایان هر روز جمله‌ای مثبت بنویسید. علاوه بر آن، چیزی که می خواهید فردا اتفاق بیفتد را هم روی کاغذ بیاورید. باید یاد بگیرید همیشه به دنبال اتفاقات خوب باشید تا ذهنتان به این تمرین عادت کند.

کمال‌گرایی را رها کنید

اگر همیشه به دنبال معیارهای غیرواقعی باشید، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر نخواهید داشت. نباید بگذارید کمال گرایی مانعتان شود و شما را از پیشرفت بازدارد.

به دوران کودکی خود باز گردید

گاهی نیاز است به دوران کودکی برگردیم تا همان هیجان را برای ادامه مسیر به دست آوریم. باید ببینید در آن موقعیت چه رفتاری داشتید، همان را دنبال کنید تا در طی زمان به احساس واقعی‌تان تبدیل شود.

رقابت همیشه هم خوب نیست

نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، زیرا این کار تمام انرژی و انگیزه‌تان را از بین می برد. وقتی فکر می کنید همه در حال انجام کارهای شگفت انگیز هستند و شما نمی‌توانید آن کارها را انجام دهید، با انگیزه ماندن کار سختی است. باید بدانید هر کسی با مشکلات و چالش‌هایی رو به رو است، اما هیچ وقت آن‌ها را در اینستاگرام یا فیس بوک به نمایش نمی گذارد.

از زندگی لذت ببرید

دست یابی به هدف به تلاش جدی نیاز دارد اما نباید خیلی هم به خود سخت بگیرید. باید از خودتان بپرسید برای چه کسی این کارها را انجام می دهم؟ به دنبال راه‌هایی باشید که لذت بیشتری از پیمودن مسیر به شما می دهد.

به رنگ‌های انرژی‌زا نگاه کنید

نارنجی و سبز از رنگ‌هایی هستند که به شما برای خلاقیت و نوآوری انرژی می دهند. پس دفتر کارتان را به رنگ نارنجی در آورید و گیاهان سبز رنگ در اطراف خود داشته باشید.

اهدافتان را تا پایان دنبال کنید

باید هر کاری که شروع می کنید را به پایان برسانید. هیچ وقت اهدافتان را نیمه کاره رها نکنید.

دنباله‌روی افراد موفق باشید

چه کسی را قهرمان و موفق می دانید؟ در مورد زندگی او بیشتر مطالعه کنید. آن‌ها برای بالا بردن انگیزه‌شان چه کارهایی انجام می دهند؟ یکی از آن کارها را امتحان کنید و ببینید چقدر روی شما تأثیر دارند.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-04 00:08:43
دسته بندی ها