چطور در اوج ناامیدی، تغییرات مثبت در زندگی‌مان به وجود آوریم؟

18 شهریور 1396 - 2:00
انگیزشی - چطور در اوج ناامیدی، تغییرات مثبت در زندگی‌مان به وجود آوریم؟
چطور در اوج ناامیدی، تغییرات مثبت در زندگی‌مان به وجود آوریم؟
امتیاز مطلب: 93%

جی. کی. رولینگ (J.K. Rowling)، نویسنده‌ی هری پاتر، گفت: "در تاریک‌ترین لحظات زندگی منتظر خوشبختی باشید، تنها باید ناامید نشوید و به دنبال نور بروید."

گاهی باید در ناامیدی غرق شد تا انرژی لازم برای بالا رفتن را پیدا کرد. اگر می خواهید در اوج ناامیدی، به زندگی‌تان سرو سامان دهید، باید تغییراتی ایجاد کنید که به شما کمک می کند عادت‌های بد را کنار بگذارید، تفکر مثبت داشته باشید و به درآمد ثابت برسید. با یوکن همراه باشید.

برای شروع دوباره زندگی، باید مراقب جسم و روح تان باشید تا شروع دوباره آسان‌تر شود. در ادامه 21 راهکار مؤثر را برای شروع دوباره زندگی بیان می کنیم.

راهکار اول: پاسخگوی نیازهای اولیه‌تان باشید

کمی گریه کنید

بله شکست تلخ است و هیچ کسی هم نمی تواند نسبت به احساس خود بی تفاوت باشد. گریه کردن اولین قدم برای شروع دوباره است. سرکوب کردن احساسات سبب می شود تا بعداً با احساس بدتری مواجه شوید؛ اما پذیرفتن احساسی که دارید به شما کمک می کند تا کاری انجام دهید. پس درک شرایط، راه اصلی غلبه بر آن شرایط است. ذره‌ای شک نکنید، کمی غر بزنید، آه و ناله کنید، نارضایتی و احساسات درونی‌تان را نشان دهید.

افرادی که می خواهند رژیم غذایی سختی بگیرند، همه را باخبر می کنند تا اطرافیان شان بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد، زیرا آن‌ها نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.

پس خیلی خوب است، شما بتوانید کسی را پیدا کنید که دوست و همراهتان باشد و بتوانید به او تکیه کنید تا ادامه‌ی مسیر را رها نکنید. هر کسی به حمایت و همراه بودن نیاز دارد.

کمی به خودتان استراحت دهید

گاهی باید زندگی و تلاش کردن را متوقف کرد، زیرا هر کسی نیاز به استراحت دارد. پس هر از گاهی هیچ کاری انجام ندهید، به سراغ کار موردعلاقه‌تان بروید و کاملاً متوقف شوید. انرژی لازم برای طی کردن مسیر را به دست آورید و قدرت خود را به زندگی نشان دهید.

*اگر شاغل هستید نیاز است چند روزی مرخصی بگیرید، البته نه زمانی طولانی که باعث از دست دادن کارتان شود. تنها یک یا دو روز برای توجه به خود، آرامش و تمرکز کافی است.

درآمد ثابتی داشته باشید

انسان برای تأمین نیازهای اولیه خود به پول نیاز دارد. شاید در جیب تان پول باشد، اما برای پیشرفت و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی، نیازمند درآمد ثابت و مطمئنی هستید.

*اگر شغل ثابتی ندارید، در جستجوی کار باشید. شاید نیاز باشد در هر هفته 40 ساعت وقت بگذارید تا شغل مناسبی پیدا کنید. امروزه پیدا کردن شغل مناسب خیلی راحت نیست، اما امکان پذیر است. نباید هیچ فرصتی را از دست دهید، بلکه با هوشیاری تمام گزینه‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

دانشگاهتان را تمام کنید

برای پیدا کردن شغل مناسب، نیازمند مدرک هم هستید. با در دست داشتن مدرک، انتخاب‌های بیشتری داشته و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد، زیرا توانسته‌اید کاری را به انجام برسانید. پس اگر دانشگاهتان را رها کرده‌اید، به فکر اتمام آن باشید، زیرا تکمیل دوران دانشگاه می تواند نگرشتان را متحول کند.

عادت‌های بد را کنار بگذارید

اگر هر عادت بدی دارید، برای کنار گذاشتن آن تلاش کنید. اگر این کار را نکنید، از پیشرفت فردی دور خواهید ماند. برای این که به پیشرفت برسید، نباید عادت‌ها و رفتارهای بد گذشته را ادامه دهید. خودتان باید بخواهید تا تصمیم درستی بگیرید.

*شخصیت مقبول و ایده آلی از خود تجسم کنید. آیا این فرد ایده آل به چیزی یا کسی وابستگی دارد؟ سعی کنید تصویر ایده آلی از خود در ذهن داشته باشید. شما می توانید بهترین باشید. اگر عادت‌های بد را کنار نگذارید، هیچ عادت جدید و مؤثری وارد زندگی‌تان نمی شود.

تفکری جدید داشته باشید

وقتی می خواهید شرایطتان را بهبود دهید و زندگی جدیدی داشته باشید، باید تغییراتی در تفکر خود ایجاد کنید. باید همانند یک فرد جدید فکر کنید، همانند یک فرد جدید رفتار کنید، همانند یک فرد جدید لباس بپوشید و با افراد بهتری معاشرت کنید. برای رسیدن به تمام این‌ها، عزمتان را جزم و تفکرتان را مثبت کنید. پس تمام "نمی توانم" و "اما و اگر" و "شایدها" را رها کنید، زیرا برای شروع یک زندگی بهتر جایی برای این فکرها نیست.

اگر متفاوت فکر کردن را یاد بگیرید، قدرت تغییر هر شرایطی را خواهید داشت. در زندگی به همان چیزی می رسید که فکر می کنید. طرز تفکر مثبت و اعتماد به نفس بالا سبب می شود تا پیمودن مراحل بعدی آسان‌تر شود.

دقیقا بدانید به دنبال چه شخصیتی هستید

می خواهید چطور دیده شوید، چه لباسی بپوشید، در کجا زندگی کنید، سوار چه خودرویی شوید، چه روابطی داشته باشید؟

تنها 15 دقیقه زمان لازم است تا زندگی و احساسی که می خواهید را تصور کنید. از زندگی ایده آل تان تجسمی ذهنی داشته باشید، تنها کافی است این تصویر را باور کنید، بدون هیچ شک و تردیدی، همانی خواهید شد که تجسم می کردید.

باید دقیقا بدانید در چه جایگاهی قرار دارید، از کجا باید شروع کنید، به کجا می خواهید برسید؟ تمام هدف‌هایی که دارید را روی کاغذ بنویسید. هیچ کس کامل نیست و نیاز است روی تقویت برخی توانمندی‌هایمان کار کنیم.

راهکار دوم: به جسم تان توجه کنید

دوش بگیرید

لازم است بدانید، برای ذهن تمیز و سالم باید به جسم تان اهمیت دهید. حمام کردن به همراه دیگر تکنیک‌های آرامش بخش به شما کمک می کند تا استرس را از خود دور کنید و به ذهنتان یاد دهید زمان شروع دوباره است. با دوش گرفتن شاداب و تمیز می شوید و برای شروع هم آماده خواهید شد.

ورزش کنید

شاید خنده دار باشد، زیرا هیچ کسی در اوج ناامیدی و افسردگی، اراده‌ای برای ورزش کردن ندارد؛ اما باید بتوانید این توانایی را خود به وجود آورید، لازم نیست به این فکر کنید که آیا فرد موفق ورزش می کند یا فرد ورزشکار موفق است.

در هنگام ناامیدی به جسم تان اهمیت بیشتری دهید. اگر بخواهید تنها در رختخواب بمانید، حالتان بدتر خواهد شد. در این زمان جسم تان خسته و فرسوده شده و قوای ذهنتان از بین می رود. وقتی ورزش می کنید، ذهنتان به جای این که به سراغ منفی بافی برود، از بدنتان الهام می گیرد و احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. در این شرایط ظاهر بهتری هم خواهید داشت و زندگی برایتان لذت بخش تر می شود.

تغذیه‌ی سالم داشته باشید

شاید مدت زیادی پشت میز بنشینید و بدون این که توجهی به سلامتی‌تان داشته باشید مشغول خوردن هله و هوله و غذاهای ناسالم شوید. بعد از پرخوری، احساس بدی دارید اما باز هم مجبورید روی مبل لم دهید و همان غذاهای ناسالم را بخورید.

در این وضعیت هیچ انرژی به دست نمی آورید و رخوت و بی حالی به سراغتان می آید، حتی بعد از آن خودتان را سرزنش می کنید؛ اما بعد از خوردن تغذیه سالم، بدنتان احساس بهتری دارد و در نهایت ذهنتان نیز به حس بهتری می رسد. تغذیه‌ی سالم سبب می شود ذهنتان از قرار گرفتن در مسیر ناامیدی و کسالت دور شود.

به ظاهرتان اهمیت دهید

با داشتن ظاهر خوب می توانید از درون هم به احساس خوبی برسید. پس ورزش کنید، دوش بگیرید، لباسی زیبا و شکیل بپوشید و از خانه بیرون بزنید.

وقتی ظاهر خوبی داشته باشید نگاهتان نسبت به هر چیزی تغییر خواهد کرد و ارتباطات بهتری برقرار می کنید. وقتی ظاهرتان خوب باشد، اعتماد به نفس بالاتری پیدا می کنید که سبب می شود رفتار و نگرشتان بهتر شود، هر کسی با شما مهربان‌تر شده و در نهایت شما هم می توانید با خودتان مهربان‌تر باشید.

راهکار سوم: به روح و روان تان اهمیت دهید

منفی بافی نکنید

حتماً می دانید منفی بافی چه بلایی بر سر زندگی‌تان می آورد. به جای این که به این فکر باشید: "من هیچ توانایی ندارم و هرگز نمی توانم به اهدافم برسم، پس چرا باید تلاش کنم؟"، به چیزهای منطقی و مثبت فکر کنید.

باید باور کنید این فکرها واقعی نیستند، بلکه ناشی از احساساتی هستند که می توانند تغییر کنند.

اگر فکرهای منفی به سراغتان آمد خودتان را مجبور کنید از آن وضعیت خارج شوید یا به دنبال چیزهای مثبت باشید. مثلاً به جای "نمی توانم" بگویید "من امروز توانایی انجام این کار را ندارم، اما فردا روز بهتری است."

به دنبال سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان باشید

خیلی خوب است در هیاهوی روزمرگی و مشکلات، به دنبال سرگرمی‌هایی باشیم که برایمان لذت بخش هستند. برای رها کردن احساس ناامیدی و رخوت به سراغ کارهایی بروید که قبلاً برایتان جذاب بوده‌اند و حالا آن‌ها را کنار گذاشته‌اید. اگر قبلاً عاشق آشپزی بودید، باز هم آشپزی کنید. حقیقت این است دنبال کردن دوباره چیزهایی که زمانی برایتان لذت بخش بوده، حالا می تواند به تغییراتی که باید ایجاد شود، سرعت ببخشد.

البته به جز پیگیری سرگرمی‌های جذاب گذشته، عادت‌های جدید هم مفید هستند. باید فعال باشید تا بتوانید از مأیوس و بی انرژی بودن رها شوید و خود را از نظر جسمی و ذهنی وادار به حرکت کنید.

آیا فرصت مناسبی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید؟ آیا یکی از دوستانتان کاری انجام می دهد که برای شما هم جذاب باشد؟ چه چیزهایی می تواند سبب سرگرمی‌تان شود و از احساس کسالت و ناامیدی دورتان کند؟

فهرستی از کارهای روزانه خود تهیه کنید

صبح با کسالت و افسردگی از رختخواب بلند می شوید و روزتان شروع می شود، شاید گاهی تنها دلیل بیرون آمدن از رختخواب، رفتن به دستشویی است. باید لیستی از کارهای روزانه خود تهیه کنید تا انگیزه‌ی بیشتری برای شروع روز داشته باشید. در این فهرست تمام کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید. نیاز نیست کار فوق‌العاده‌ای انجام دهید، تنها باید بتوانید از رختخواب بلند شوید و کارهایتان را به انجام برسانید.

می توانید کارهای مختلفی انجام دهید. به دنبال چیزهایی باشید که می خواهید در زندگی‌تان اتفاق بیفتد. از خود بپرسید هر روز باید چه کارهای کوچکی انجام شود تا به اهدافتان برسید؟

به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران سبب می شود از کسالت و ناامیدی رها شوید و از ناملایمات فاصله بگیرید. با این کار نه تنها به آن‌ها احساس خوبی می دهید، بلکه به خود شما هم احساس بهتری خواهد داد.

البته باید به دنبال فرصت‌های کوچک هم باشید. کمک به پیرزن برای حمل کیسه‌های خرید، کمک به اعضای خانواده و پیشنهاد پیاده روی به یک دوست یا همسایه، به شما احساس مفید بودن می دهد. شاید دوستان جدیدی پیدا کنید و زندگی را برای خود دلنشین تر سازید.

با افراد مثبت معاشرت کنید

باید بدانید با چه کسانی ارتباط دارید، شاید انسان‌های اطرافتان تمام انرژی و نیروی شما را از بین ببرند. از خود بپرسید روابط فعلی شما را کسل و ناامید می کند؟ اگر جوابتان "شاید" هست، بهترین راه حل این است که به دنبال قطع چنین روابطی باشید.

گاهی باید ارتباط خود را با افراد منفی باف و سمی پایان دهید. اگر کسی در اطرافتان هست که ارتباط با او ثمری برایتان ندارد، وقت آن است او را کنار بگذارید.

به جای دیگری نقل مکان کنید

موقعیت و حال نامناسب شما به مکانی وابسته است که در آن هستید. اگر بیکار هستید، شغل مناسبی ندارید یا دوست خوبی پیدا نکرده‌اید، به جای دیگری نقل مکان کنید. البته نیاز نیست به شهر دیگری بروید، بلکه تغییر محل سکونت هم می تواند تأثیر بسیار خوبی داشته باشد. آیا راه بهتری برای عوض کردن حال و هوایتان وجود دارد؟

با تغییر مکان، خیلی زود همه چیز را در مورد زندگی گذشته‌تان فراموش می کنید. اگر خاطرات بدی دارید که به محل سکونت تان ارتباط دارد، محل زندگی‌تان را تغییر دهید. به جایی بروید که امتیازات خوبی برای شما دارد و می توانید همچنان آن‌ها را حفظ کنید. با خودتان فکر کنید و همه چیز را مورد بررسی قرار دهید، ببینید این جابه‌جایی ارزش دارد؟

راهکار چهارم: روی ویژگی‌های شخصیتی‌تان کار کنید

شکیبایی پیشه کنید

برای یک زندگی جدید و شاد، سال‌ها زمان نیاز است. شاید این تغییرات به قدری ناچیز باشد که متوجه آن نشوید. وقتی هر روز چند گرم از وزن خود را کم کنید، شاید خیلی سخت نگذرد، اما بعد از مدتی می بینید چقدر لاغر شده‌اید.

اگر در طی زمان، متوجه تغییرات شوید، خوشحال و هیجان زده خواهید شد، به طوری که انگار هیچ ناامیدی و سختی وجود نداشته است. شاید از خواب بیدار شوید و با خود بگویید: "واقعاً من این‌قدر ناامید و بی‌انگیزه بوده‌ام؟ باورم نمی شود."

منتظر این زمان باشید که به زودی فرا می رسد، تنها باید کمی صبور باشید.

در تمام مراحل تمرکز خود را حفظ کنید

در طی این مراحل زمانی فرا می رسد که هیچ قدرت کنترلی ندارید و فکر می کنید در حال بازگشت به جایگاه قبلی‌تان هستید، آرامش خود را حفظ کنید، موقعیتی بدتر از آن ناامیدی و رخوت وجود ندارد. باید تمرکزتان را حفظ کنید و مثبت باشید، در زندگی هر کسی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد.

در حال حاضر شما به دنبال ایجاد تعادل میان زندگی قبلی و جدیدتان هستید و این کمی وهم برانگیز است. در مسیر تغییر، نابه سامانی‌هایی وجود دارد، اما تمام این‌ها موقتی هستند و می توانید با تمرکز، از آن‌ها گذر کنید.

برای خود انگیزه و هیجان به وجود آورید

شما در مسیر پیشرفت قرار دارید، اما حالا باید بتوانید یک هیجان جدید پیدا کنید، چیزی که به شما انگیزه می دهد و از روزهای سخت و چالش برانگیز دورتان می کند. آیا کاری هست که شور زیادی برای آن داشته باشید؟ کمی وقت بگذارید و خلاقیتتان را به کار ببندید تا هدفی پیدا کنید.

خوب بودن در کاری که از انجام آن لذت می برید، بسیار ارزشمند و هیجان برانگیز است. انگیزه و اشتیاق تأثیر زیادی روی احساس شما دارد و در نهایت به جایی می رسید که افسردگی و ناامیدی جایی در زندگی‌تان نخواهد داشت.

یک روال طبیعی و راضی کننده در پیش بگیرید

اکنون به تمام ایده‌ها و تغییرات جدید دست پیدا کردید، اما باید بتوانید به آن‌ها تداوم بخشید تا به بخشی از زندگی‌تان تبدیل شوند. شاید چندین هفته یا ماه طول بکشد، اما در آخر، تعادل در کار، زندگی روزمره، اوقات فراغت و لذت‌ها اتفاق خواهد افتاد.

 

منبع: Wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها