چرا گاهی برای رسیدن موفقیت نیاز است "نه" بگوییم؟

22 اردیبهشت 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - چرا گاهی برای رسیدن موفقیت نیاز است "نه" بگوییم؟
چرا گاهی برای رسیدن موفقیت نیاز است "نه" بگوییم؟
امتیاز مطلب: 92%

"نه" گفتن مهارتی است که نقش مؤثری در موفقیت هر فردی دارد. باید بدانیم به چه مواردی پاسخ منفی دهیم تا زندگی‌مان به بهترین نحو ممکن مدیریت شود. با یوکن همراه باشید.

افرادی که بسیار مهربان یا خجالتی هستند، وقتی با درخواستی از جانب دوستان و اطرافیان خود مواجه می شوند، توان "نه" گفتن ندارند؛ حتی ممکن است نسبت به انجام آن کار بی‌میل یا پرمشغله باشند. اگر این مهارت را نداشته باشید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکلاتی رو به رو خواهید شد.

کیمانزی کانستبل، کارآفرین موفق، نویسنده و مشاوری است که درباره شرایط زندگی خود می گوید: "از وقتی خودم را پیدا کردم به مدت 12 سال رویایی در سر داشتم، اما هیچ وقت نتوانستم به برنامه‌ای برای تحقق بخشیدن به آن برسم. صبح‌ها که از خواب بیدار می شدم کمی بیشتر از روز قبل تلاش می کردم. در نهایت در سال 2011 میلادی توانستم برنامه‌ای برای زندگی‌ام پیدا کنم و کسب و کاری جدی راه بیاندازم."

او می گوید: "در هر هفته 60 تا 80 ساعت کار می کردم. گاهی اتفاقات پیش بینی نشده‌ای رخ می داد که مرا از مسیر دست یابی به اهدافم دور می کرد؛ اما من یاد گرفتم برای جلوگیری از اتلاف وقت باید به برخی موانع "نه" بگویم تا انرژی و زمان بیشتری برای انجام کارهایم پیدا کنم."

در ادامه به شما می گوییم به این 6 مورد باید "نه" بگویید:

1. خود را وابسته نکنید

گاهی نیاز است پدر و مادر، دوست، شریک، همسر یا همکار را در کنار خود داشته باشیم. مشورت بسیار اهمیت دارد اما وابسته بودن به تصمیم گیری مخرب است. اگر فرد قابل اعتمادی در نزدیکی شماست، بسیار خوش شانس هستید؛ اما نباید تمام وظایف و تصمیم گیری‌ها را به او محول کنید که تنها سبب تنبلی و کم شدن تلاشتان می شود.

خود را وابسته نکنید

2. به ارتباطات نامناسب پایان دهید

شاید در اطرافتان افرادی منفی باف باشد؛ کسانی که حرف و عملشان متفاوت است، کنترل اعصاب و رفتار ندارند، در زندگی خود هدفمند نیستند و ممکن است سبب ناراحتی و شکست شما شوند. نباید خود را مجاب به هم نشینی و رفت و آمد با آن‌ها کنید. تصمیم بگیرید آن‌ها را از زندگی خود کنار بگذارید، در این صورت متوجه می شوید که چه باری از دوشتان برداشته شده و به چه پیشرفتی دست یافته‌اید.

به ارتباطات نامناسب پایان دهید

3. شغل‌های اجباری را رها کنید

اگر مشغول شغلی هستید که به آن علاقه‌ای ندارید از آن دست بکشید. من 12 سال در بخش فروش یک کمپانی فعالیت می کردم اما تمایلی به انجام این شغل نداشتم تا این که تصمیم گرفتم به دنبال کارآفرینی بروم. هم اکنون مشغول کاری هستم که هر روز به پیشرفت و علاقه‌ام می افزاید.

شغل‌های اجباری را رها کنید

4. عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید

عادت‌ها هستند که سبب موفقیت یا شکست ما می‌شوند. برای دست یابی به نتایج خوب باید بتوانید عادت‌های خوب را جایگزین عادات بد کنید. مثلاً باید عادت به مصرف غذاهای سالم را در خود به وجود آورید تا تمرکز و عملکرد ذهنی بهتری داشته باشید. علاوه بر آن، اضافه وزن سبب می شود در اجتماع گوشه گیر شویم و اعتماد به نفسمان از بین برود. توصیه می‌شود عادت‌های خوب مانند خواب مناسب، ورزش، مطالعه، برنامه ریزی و ... را در خود ایجاد کنید که تأثیر به سزایی روی زندگی شخصی و شغلی‌تان دارد.

عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید

5. منفی باف ها را از زندگی‌تان حذف کنید

نباید دوستان خود را از بین افراد منفی نگر انتخاب کنید. این افراد تنها انرژی‌تان را از بین می برند و امکان خلاقیت و ریسک کردن را از شما می گیرند. پس بهتر است آن‌ها را از اطراف خود دور کنید و هیچ معاشرت و رابطه‌ای با آن‌ها نداشته باشید.

منفی باف ها را از زندگی‌تان حذف کنید

6. گذشته را مرور نکنید

همین حالا مسیر درست زندگی را بپیمایید؛ نیاز نیست خاطرات تلخ گذشته را مرور کنید. اگر وضع مالی‌تان خوب نبوده یا از کسی ناراحتی به دل دارید، همه را به همان گذشته بسپارید. از جای خود بلند شوید و تغییرات مثبت به وجود آورید. قرار نیست گذشته برای شما تکرار شود. هر زمانی می توان شروعی تازه داشت، تنها کافی است راه خود را پیدا کنید.

نباید اجازه دهید کسی برای شما تصمیم بگیرد. این زندگی و شغل برای شماست. به هر چیزی که نیاز است "نه" بگویید و با اعتماد به نفس و خودباوری به تصمیماتتان جامه‌ی عمل بپوشانید.

منبع: Entrepreneur

همچنین مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه بدون احساس گناه «نه» بگوییم

چرا گاهی برای رسیدن موفقیت نیاز است "نه" بگوییم؟

۹ روش برای نه گفتن به اندیشه‌های منفی

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-05-04 14:30:04
دسته بندی ها