چگونه بهترین استفاده را از زمان‌های تلف شده انتظار ببریم؟

1 فروردین 1399 - 6:10
مدیریت زمان - چگونه بهترین استفاده را از زمان‌های تلف شده انتظار ببریم؟
چگونه بهترین استفاده را از زمان‌های تلف شده انتظار ببریم؟
امتیاز مطلب: 99%

انتظار بسیار سخت است، گویی زمان از حرکت باز می ایستد. وقتی انتظار طولانی‌تر شود، شما بی‌حوصله‌تر خواهید شد و شاید به دلیل روحیه‌ی بدی که دارید، مابقی روزتان را از دست بدهید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا وقتی مجبور هستید منتظر بمانید، با انجام این کارها از وقت‌های مرده استفاده بهتری ببرید.

هر فردی در زندگی خود برای برخی مسائل باید منتظر بماند؛ البته گاهی می توان پیش بینی کرد که باید منتظر ماند و گاهی نه. پس باید نگرشتان نسبت به زمان انتظار را تغییر دهید و به دنبال کارهای بهینه‌ای باشید که می توانید در این زمان‌ها انجام دهید. در ادامه‌ی مقاله، چند ایده را معرفی می کنیم که امتحان آن‌ها ضرر ندارد. پس وقتی مجبور هستید منتظر بمانید، این ایده‌ها را به کار ببندید تا این زمان زودتر سپری شود و مدیریت زمان‌های مرده را به دست بگیرید.

تصور کنید سر موقع در مطب پزشک حاضر می شوید اما می بینید هنوز چند نفر دیگر که پیش از شما نوبت داشته‌اند، منتظرند؛ چندین ساعت برای تأخیر در پرواز هواپیما منتظر می مانید، اما بعد از آن اعلام می شود ساعت پرواز تغییر کرده است.

اگر صاحب فرزند هستید، حتماً به دلیل فعالیت‌های مربوط به فرزندتان چون کلاس فوتبال، کلاس پیانو، کلاس شنا و ...، با مشکل مواجه می شوید. اگر کارهای زیادی برای انجام دارید، انتظار کوتاه نیز برای شما مشکل ساز می شود. ساعاتی که منتظر می مانید، زمان‌هایی است که از دست می رود و برگشتی ندارد. اگر برای استفاده از "زمان انتظار" برنامه‌ای نداشته باشید، قطعاً خسته کننده ترین زمان ممکن خواهد بود؛ اما می توانید با برنامه ریزی، این زمان را مدیریت کنید و از آن به بهترین نحو ممکن بهره ببرید.

در ادامه 10 نکته را یادآور می شویم که به شما کمک می کند از زمان‌های انتظار بهترین استفاده را ببرید:

از زمان انتظار برای از بین بردن استرس و تقویت اعصاب استفاده کنید

در زمان انتظار با گوشی هوشمند خود وارد اینترنت شوید و سری به ایمیل‌ها، توییتر و فیس بوک تان بزنید. همیشه کتابی در کیف خود داشته باشید. به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید. باید در زمان‌های انتظار به طور عمدی به استراحت و تفریح بپردازید، نه این که فقط از روی بی حوصله بودن کارهای مذکور را انجام دهید.

برای مابقی روزتان برنامه ریزی کنید

گاهی به قدری سرمان شلوغ است که مدام به این طرف و آن طرف می رویم و در آخر به دلیل سرگردانی به بن بست می رسیم. در مواقعی که منتظر هستید فهرستی از کارهای روزانه‌تان تهیه کرده و مابقی روز خود را اولویت بندی کنید تا بعد از پایان زمان انتظار، به بهترین نحو ممکن به بقیه‌ی کارهایتان برسید.

مکالمات تلفنی داشته باشید

گاهی به قدری سرمان شلوغ است که فرصتی برای احوالپرسی با دوستان و بستگانمان نداریم. روزهای تعطیل نیز احساس خستگی می کنیم و تمایل نداریم با تلفن حرف بزنیم. پس زمان انتظار می تواند بهترین فرصت برای برقراری این تماس‌ها باشد.

طرف دیگر مغزتان را تمرین دهید

اگر در کارتان نیازمند تفکر منطقی هستید، از زمان انتظار برای تمرین دادن بخش خلاق مغز خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم به روش دودل (Doodle) نقاشی بکشید، شعر بنویسید، داستانی برای بچه‌ها بسازید، تصاویر موجود در گوشی هوشمندتان را ببینید. در مقابل اگر در کارتان به خلاقیت نیاز دارید، از این زمان برای تمرین بخش منطقی مغزتان استفاده کنید. توصیه می شود جدول سودوکو حل کنید، برای کنسرت آخر هفته بلیت رزرو کنید یا دسته چک تان را مرور کنید.

با امکانات گوشی هوشمندتان آشنا شوید

گوشی‌های هوشمند دارای امکانات و اپلیکیشن های متنوعی هستند که برای کار کردن با آن‌ها نیاز به زمان دارید. پس منتظر ماندن در مطب پزشک یا ایستگاه اتوبوس، فرصت خوبی برای آشنا شدن با امکانات گوشی‌تان است.

با فرد کناری‌تان سرگرم حرف زدن شوید

در هر جایی می توانید چیزهای خوبی از افراد غریبه یاد بگیرید. شاید بتوانید در این مکالمات مشکلی را حل کنید یا به اسرار ارزشمندی در زندگی دست یابید. کمک کردن به افراد غریبه بسیار لذت بخش است. وقتی بتوانید دیگران را در حل مشکلی یاری کنید، تأثیر مثبتی روی مابقی روزتان خواهید گذاشت.

بگذارید کمی حواستان پرت شود

ذهنتان را آزاد بگذارید تا خیال بافی کند، البته فکرهای استرس زا را از خود دور کنید. به کارهای موردعلاقه خود یا تعطیلات آینده‌تان فکر کنید. این نوع خیال بافی سبب آرامشتان می شود و شما را برای ادامه‌ی زندگی آماده می کند.

داشته‌هایتان را مرور کنید

گاهی به قدری سرگرم روزمرگی می شویم که فرصتی برای در نظر گرفتن نعمت‌هایمان نداریم. در زمان انتظار درباره تمام چیزهای خوبی که در زندگی‌تان دارید فکر کنید و برای تمام کسانی که مسبب آن شده‌اند، دعا کنید. نباید نقش خود را در موفقیت زندگی‌تان دست کم بگیرید، پس قدردان تمام چیزهایی باشید که در زندگی شما وجود دارد، با این کار می توانید روحیه خود را تقویت کنید.

تمرینات مدیتیشن انجام دهید

در هر جایی می توانید مراقبه کنید و هیچ نیازی به موسیقی، وسایل یا گفتن هیچ ذکری ندارید. مدیتیشن برای آرامش ذهن و رهایی از استرس بسیار مفید است، پس حتماً آن را امتحان کنید.

کمی حرکات کششی انجام دهید

یک بار پروازم در فرودگاه با تأخیر زیادی همراه شد، در این حین کلافه و بی حوصله قدم می زدم، ناگهان خانمی را دیدم که در جایی خلوت، در حال انجام تمرینات کششی بود. پس می توانید با توجه به موقعیتی که در آن هستید، این کار را انجام دهید.

هیچ کسی حس خوبی به انتظار کشیدن ندارد و این زمان برای همه سخت است. اگر بتوانید به درستی از آن بهره ببرید، شاید از آن استقبال هم کنید.

نظر شما درباره زمان‌های طولانی انتظار چیست؟ آیا ایده‌های گفته شده، کمکی به شما می‌کند؟

 

منبع: pickthebrain

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-18 17:14:46
دسته بندی ها