چگونه و چه زمان استرس برای بدن و ذهن ما مفید است؟

7 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه و چه زمان استرس برای بدن و ذهن ما مفید است؟
چگونه و چه زمان استرس برای بدن و ذهن ما مفید است؟
امتیاز مطلب: 96%

آیا از آن دسته افرادی هستید که در همه‌ی حال دارای استرس هستند و این امر باعث شده است که نتوانید به خاطر آن کارهای خود را آن طور که می‌خواهید به انجام برسانید؟ خبر خوب این است که می‌توانید با انجام تمریناتی آن را تحت کنترل قرار دهید و در بعضی از مواقع از آن به نفع خود استفاده کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

امروزه بیشتر از هر زمان دیگر ما انسانها متحمل مقدار زیادی استرس در خانه، محل تدریس و یا محل کارمان هستیم. رسانههای اجتماعی مدام در حال گوشزد کردن به ما هستند که ما به عنوان یک جامعه بیشتر از گذشته استرس داریم.

نشستن در ترافیک باعث افزایش فشار خون ما می‌شود. فکر کردن در مورد بدهیها و قسطهایمان باعث میشوند تپش قلب داشته باشیم. وضعیت اقتصاد ما را نگران کردهاند و ما در مورد از دست دادن شغل و یا شریک زندگی خود، سلامت و یا هر چیز مهم دیگر در زندگی خود مضطرب هستیم.

علاوه بر این، ما فکر میکنیم که استرس چیز بدی است، برای ما مضر است و برای سلامتی ما سمی ست و این امر حقیقت دارد. در حالی که داشتن استرس یک پاسخ فیزیولوژیکی است که می‌تواند جان ما را در بعضی از موارد نجات دهد، در معرض مداوم استرس قرار داشتن و سطوح بالای آدرنالین می‌تواند منجر به فشار خون بالا، افزایش وزن و در نهایت پوسیدگی و پارگی در اندام شما شود.

هنگامی که شما به طور مداوم تحت تأثیر استرس قرار میگیرید، احتمال بیشتری برای تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی، سردرد و بی خوابی وجود دارد. اما تمام استرس‌ها برابر نیستند و برخی از انواع آن‌ها واقعاً می‌تواند برای شما مفید باشند.

سه سطح استرس

طبق مقاله پروفسور بروس مک یون، سه سطح از استرس وجود دارد:

"استرس خوب" را زمانی که قصد به دست آوردن فرصتی داریم تجربه میکنیم، مانند مصاحبه برای یک شغل یا ورود به دانشگاه یا صحبت کردن در مقابل غریبه‌ها و یا احساس خوشبختی در هنگام موفقیت .

"استرس قابل تحمل" بدان معنی است که اتفاق بدی افتاده است، مانند از دست دادن یک شغل یا یک دوست، اما منابع شخصی و سیستم‌های پشتیبانی برای آرام کردن ما وجود دارند‌.

"استرس سمی" بسیار برای ما بد است و ما منابع شخصی و یا سیستم‌های پشتیبانی برای مقابله کردن با آن‌ها را نداریم، این استرس می‌تواند سلامت ذهنی یا بدنی ما را به خطر بیندازد.

پس چگونه سطح استرس خود را کنترل کنیم و از آن‌ها به عنوان یک نیروی خوب استفاده کنیم؟ چگونه از استرس «سمی» اجتناب کنیم و "استرس خوب" داشته باشیم؟

جنبهی مثبت استرس

در حالی که مقدار کمی از استرس میتواند برای انگیزه دادن به ما به منظور انجام دادن کارها و به تعویق نینداختن آن‌ها مفید باشد، هر چه کمتر این حالت را تجربه کنیم بهتر است؛ اگر چه باعث می‌شود ما آماده و قادر به پاسخگویی به چالش‌های پیش رو باشیم، تجربهی آن برای مدت طولانی عوارض زیادی بر بدن ما میگذارد و می‌تواند منجر به خستگی یا فرسودگی شود.

سه راه عملی برای کاهش استرس

بهترین روش برای کاهش استرس و اضطراب این است که ببینم چه چیزی به ما آرامش میدهد و ما را آرام میکند. این امر میتواند به معنای این باشد که زمان خود را صرف انجام سرگرمیها و یا کارهای مورد علاقهتان مانند انجام یک ورزش، باغبانی کردن، بیرون رفتن با دوستان، دوچرخه سواری و یا رفتن به طبیعت کنید.

هر روشی که انتخاب کردید باید چیزی باشد که از انجام آن لذت میبرید. برای کمک به شما در ادامه به معرفی سه روش که کاهش استرس شما را به صورت روزانه تضمین میکند میپردازیم:

1. ذهن خود را آزاد کنید

الان بهترین زمان برای شما است که انجام مدیتیشن را آغاز کنید اگر از قبل این کار را نمیکردید. 5 دقیقه مدیتیشن در روز میتواند تغییر زیادی در زندگی شما ایجاد کند. مدیتیشنهای مختلفی وجود دارند که میتوانید متناسب با نیاز خود بهترین را انتخاب کنید. برای این منظور میتوانید اپلیکیشن‌‌های مدیتیشن را دانلود کنید و آن را در منزل انجام دهید.

یا میتوانید به سادگی ذهنیت خود را تمرین دهید؛ هنر آگاه بودن در لحظه را تمرین کنید. ممکن است ساده به نظر برسد اما در ابتدا سختتر از آنچه تصور میکنید است. با توجه و تمرکز در لحظه فعلی، می‌توانید استرس را از ذهنتان بیرون کنید، و به این فکر کنید که زندگی چه نعمت خوبی است و شما چقدر خوش شانس هستید که زندهاید و بر تمام زیبایی اطراف خود که بعضی اوقات آن‌ها را فراموش میکنید تمرکز کنید.

2. ورزش کنید.

به جای اینکه همیشه در استرس و اضطراب باشید، این انرژیهای منفی را با ورزش تخلیه کنید. حتی یک پیادهروی ساده میتواند به شما کمک کند. پیاده روی نه تنها باعث عمیقتر شدن تنفس شما میشود بلکه به کاهش تنش عضلانی نیز کمک میکند.

ممکن است تکنیک‌هایی مانند یوگا یا تای چی به شما کمک کنند. این ترکیب حرکات با نفس عمیق و تمرکز ذهنی می‌تواند در شما آرامش ایجاد کند.

همچنین میتوانید به کوهنوردی بروید، دوچرخهسواری کنید  و یا با کودکان خود بازی کنید.

همه این‌ها باعث جریان اکسیژن در رگ‌های شما میشود و اکسیتوسین را تولید می‌کنند که معمولاً به عنوان دارو عشق شناخته می‌شود و استرس شما را نیز کاهش پیدا میدهد‌‌.

3. اجتماعی شوید

منظور از اجتماعی شدن افزایش فعالیت در شبکههای اجتماعی نیست بلکه منظور تلفن زدن یا ملاقات با دوستان، خانواده، همسر، همکاران و مربیان است. هر کسی که شما را خوشحال می‌کند، به شما  انگیزه میدهد و از شما حمایت میکند، به شما در افزایش طول عمرتان کمک می‌کند.

روابط نزدیک با خانواده و دوستان به شما حمایت احساسی در زمان استرس میدهد و باعث آرامش شما میشود.

نفس عمیق بکشید

در پایان روز زمانی که احساس میکنید همه چیز به شما فشار آورده است، یک نفس عمیق بکشید و هر چه قدر هم که سخت باشد به آن چیزی که برایش قدردان هستید فکر کنید.

از اینکه چگونه منحرف شدن توجهتان از منفی به سمت مثبت  فوراً می‌تواند سطح استرس شما را تغییر داده و زندگی را در چشم انداز قرار دهد شگفتانگیز خواهید شد. 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-25 15:18:30
دسته بندی ها