8 ترفند درباره زبان بدن که کمک می‌کند فکر دیگران را بخوانیم

8 آذر 1399 - 11:57
انگیزشی - 8 ترفند درباره زبان بدن که کمک می‌کند فکر دیگران را بخوانیم
8 ترفند درباره زبان بدن که کمک می‌کند فکر دیگران را بخوانیم
امتیاز مطلب: 93%

زبان بدن، هر آنچه در ذهن دیگران می گذرد را برملا می کند، البته باید بدانید به دنبال چه چیزی هستید. هر فردی تمایل دارد فکر دیگران را بخواند، پس چه بهتر که با زبان بدن بتوانیم به خواسته‌ی خود برسیم. در ادامه چند تکنیک عالی را برای این کار معرفی خواهیم کرد. با یوکن همراه باشید.

قطعاً تا حدودی با زبان بدن (Body Language) آشنا هستید. پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه UCLA نشان می‌دهد تنها 7 درصد از ارتباطات انسانی بر پایه‌ی واژه‌ها هستند، 38 درصد را تُن صدا و 55 درصد را زبان بدن تشکیل می دهد. پس درصد زیادی از ارتباطات حول محور زبان بدن است، اگر این توانایی را پیدا کنید که چطور این 55 درصد را یاد بگیرید، قطعاً در برخورد با دیگران موفق‌تر خواهید بود. وقتی با تمام توان برای دست یابی به اهدافتان تلاش می کنید، از هر چیزی که راهتان را به سوی موفقیت هموار کند، استقبال خواهید کرد. در ادامه مقاله با چند تکنیک فوق‌العاده آشنا می شویم تا بتوانیم زبان بدن دیگران را بخوانیم.

بیش از یک میلیون نفر زیر ذره بین موسسه‌ی TalentSmart رفته‌اند و در نهایت مشخص شده افرادی که تا 90 درصد عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند، همان‌هایی هستند که هوش هیجانی بالاتری دارند. آن‌ها از تأثیر بالای زبان بدن در ارتباطات خود مطلع‌اند و زبان بدن خوبی از خود به نمایش می گذارند.

پس اگر قرار است در جلسه‌ی مهمی حاضر شوید، به این نشانه‌ها توجه کنید:

نشستن-لبخند-دست و پا

1. روی هم انداختن دست‌ها و پاها، نشان‌دهنده‌ی مقاومت شماست

روی هم انداختن دست‌ها و پاها نوعی زبان بدن است که نشان می‌دهد طرف مقابل با آنچه شما می گویید مخالف است. حتی وقتی او لبخند روی لب دارد و صحبت‌های گرمی می کند، باز هم با روی هم انداختن دست‌ها و پاها در پی حقیقت دیگری باشید. جرارد آی نیرنبرگ (Gerard I. Nierenberg) و هنری اچ کلرو (Henry H. Calero) در کتابی که پیرامون زبان بدن نوشته، بیش از 2000 مذاکره را ضبط کردند. در نتیجه مشخص شد، در تمام این مذاکرات که در طول آن یکی از طرفین دست یا پاهایش را روی هم انداخته، هیچ موافقتی حاصل نشده است.

از نظر روانشناسی، روی هم انداختن دست‌ها و پاها نشان می دهد فرد از نظر عاطفی و ذهنی با طرف مقابل مخالف است. این حرکت غیر عمد است اما می تواند اسراری را فاش کند.

2. لبخند واقعی زمانی است که کنار چشمانتان چین و چروک بیفتد

شاید لب‌هایتان به دروغ بخندد، اما چشمانتان این توانایی را ندارد. وقتی لبخند طرف مقابل واقعی است که پوست را بکشد و کنار چشم‌ها چروک بیندازد. بیشتر افراد لبخند می‌زنند تا آنچه در ذهنشان می گذرد را پنهان کنند. پس اگر می خواهید بدانید لبخند طرف مقابل واقعی است یا نه به چروک کنار چشمانش دقت کنید. اگر هیچ چروکی وجود ندارد، مطمئن شوید آن فرد تلاش می کند با لبخند خود چیزی را پنهان کند.

3. وقتی زبان بدن توسط دو نفر تقلید می‌شود

جالب است بدانید وقتی با طرف مقابل خود موافق باشیم، به صورت ناخودآگاه زبان بدن او را تقلید می کنیم. آیا تاکنون در جلسه‌ای بوده‌اید که وقتی پاهایتان را روی هم می اندازید، طرف مقابل هم همین کار را انجام دهد؟ یا گردنش را همانند شما کج کند؟ نگران نباشید، این نشانه‌ی موافقت اوست.

وقتی با طرف مقابل احساس نزدیکی داریم و با نظرات او موافقیم، ناخودآگاه زبان بدنش را تقلید می‌کنیم. این به معنای آن است که مکالمه خوب پیش رفته است. این نکته وقتی به کار می آید که در حال معامله‌ای هستید، آن وقت است که متوجه می شوید طرف مقابل درباره‌ی این معامله چه نظری دارد.

ایستادن-جلسه-صحبت-گفت و گو

4. به نحوه‌ی ایستادن طرف مقابل توجه کنید

حتماً برایتان اتفاق افتاده که در یک جلسه‌ی کاری هستید، شخصی وارد اتاق می‌شود و به سرعت متوجه می شوید او رئیس است. این به دلیل زبان بدن است. راست ایستادن و حرکت با کف دست رو به پایین و حرکت‌های باز، این مفهوم را می رساند. مغز انسان به گونه‌ای برنامه ریزی شده که قدرت را با مقدار فضایی که افراد می گیرند برابر می کند. ایستادن با شانه‌های رو به عقب، نشانه‌ی قدرت است؛ این نوع ایستادن، میزان فضایی که شما می گیرید را به بیشترین حد ممکن می رساند؛ اما وقتی خود را ول و خمیده می کنید، فضای کمتری می گیرید و این وضعیت قدرت کمتری را می طلبد. در هر مقامی که باشید، داشتن یک حالت خوب، برای شما احترام می آورد و میزان تعامل با دیگران را افزایش می دهد.

5. وقتی چشمانتان دروغ می‌گوید

حتماً شنیده‌اید "وقتی با من حرف می زنی، تو چشمانم نگاه کن." این فرضیه وجود دارد که وقتی کسی دروغ می گوید چشم در چشم شدن برایش مشکل است، البته این قضیه تا حد زیادی صحت دارد؛ اما گاهی فرد به عمد به چشمان شما خیره می شود تا حقیقت را پنهان کند؛ اما وقتی بیش از اندازه به چشمانتان خیره می شود به جایی می رسد که احساس بدی پیدا می کنید. معمولاً مردم آمریکا این ارتباط چشمی را 7 تا 10 ثانیه حفظ می کنند. وقتی با کسی حرف می زنید و نگاه خیره‌اش بدون پلک زدن، اذیتتان می کند، مطمئن باشید اتفاقی در جریان است و احتمالاً به شما دروغ می گوید.

6. بالا بردن ابروها، ناراحتی را نشان می‌دهد

ابروهای شما با احساس ترس، نگرانی و تعجب بالا می روند. وقتی با دوست صمیمی‌تان در حال صحبت کردن هستید، سعی کنید ابروهایتان را بالا ببرید، برایتان سخت است نه؟!

اگر فردی با شما حرف می‌زند، ابروهایش را بالا ببرد، در حالی که هیچ تعجب، نگرانی یا ترسی وجود ندارد، قطعاً مشکل جای دیگر است.

7. تکان دادن سر، نشانه‌ی اضطراب است

وقتی با کسی صحبت می کنید و او بیش از اندازه سرش را تکان می دهد، یعنی نگران است چه فکری درباره او می کنید یا شاید فکر می کند شما در توانایی او برای درک حرف‌هایتان تردید دارید.

فک-دهن

8. فشار دادن فک، نشانه‌ی استرس است

از نشانه‌های استرس می توان به فشار دادن فک، سفت کردن گردن و خط انداختن بالای ابرو اشاره کرد. همگی این‌ها نشان‌هایی از ناراحتی زیاد هستند. شاید گفتگوی شما سبب ناراحتی‌اش شده یا روی چیزی فکر می کند که نگرانش می کند. باید به عدم تطابق میان آنچه طرف مقابل می گوید و آنچه زبان بدنش به شما می گوید توجه کنید.

نمی‌توان دقیقا فکر طرف مقابل را خواند، اما می توان از زبان بدنش به چیزهای زیادی دست یافت. این اتفاقی وقتی شدت می یابد که کلام و زبان بدنتان با هم مطابقت ندارند.

 

منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-30 12:39:13
دسته بندی ها