حقایقی تلخ درباره نظرات و انتقادات که هیچکس نمی‌داند

9 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - حقایقی تلخ درباره نظرات و انتقادات که هیچکس نمی‌داند
حقایقی تلخ درباره نظرات و انتقادات که هیچکس نمی‌داند
امتیاز مطلب: 96%

شما روزانه چه مقدار تحت تأثیر نظرات دیگران قرار می‌گیرید؟ شبکه های اجتماعی تفکرات و نظرات افراد دیگر را در اختیار ما قرار می‌دهند اما سوال اصلی اینجا است که نظرات ما در این بین چه می‌شوند؟ برای آشنایی با تاثیراتی نظرات دیگران بر تجربیات شخصی هر فرد دارد، در ادامه یوکن همراه باشید.

 هر پست ویدئوئی یا مقاله‌ای که در اینترنت گذاشته می‌شود، با نظرات و انتقاداتی مواجه می‌شود که در زیر همان پست نوشته شده است و خوانندگان را به خود جذب می‌کنند و حتی نظر آن‌ها را نسبت به آن پست تغییر می‌دهند.

بسیاری از مردم قبل از تصمیم‌ گرفتن به تماشای یک فیلم نظرات و نقدهای فیلم را در سایت IMDB می‌خوانند و بسیاری از مشتریان قبل خرید هر محصولی نظرات مشتریان قبلی را درباره آن محصول به دقت خوانده و سپس نسبت به خرید آن تصمیم می‌گیرند.

در اصل این نظرات و انتقادات بدون اینکه ما نظرات و انتقادات خود را داشته باشیم به صورت ناخودآگاه به ما تحمیل می‌شوند.

خطر خواندن نظرات و نقدها

ما فکر می‌کنیم که نظرات را برای گرفتن تصمیمی آگاهانه و عادلانه می‌خوانیم، اما این موضوع را در نظر نمی‌گیریم که اهداف آن فرد از نوشتن یک نظر خاص چه بوده است.

اغلب ما زمانی نظرات خود را نوشته یا بیان می‌کنیم که کاملا موافق یا مخالف موضوعی هستیم این بدان معنی است که 90% نظراتی را که می‌خوانیم یا از طرف حامیان وفادار است یا از طرف کسانی است که نسبت  به آن موضوع ضرر دیده‌اند؛ بنابراین ما باید در نظر بگیریم که این نظرات ممکن است سعی در تخریب داشته یا به دلیل تعصب نوشته شده باشد و هیچ‌کدام از این نظرات به هیچ‌وجه سازنده نیستند.

احساسات می‌توانند به تصمیمات ما جهت داده و می‌توانند به سرعت و بدون تفکر در زندگی روزانه ما مداخله کنند. اگر ما حسی مثبت (اشتیاق یا شاد بودن) یا حسی منفی (اضطراب یا نگرانی) در هر شرایطی داشته باشیم می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما بسیار تاثیرگذار باشد.

تحقیقاتی در سال 2003 صورت گرفت که در آن از گروهی از ساکنان آمریکا خواسته شد تا اخباری درباره حملات تروریستی و تهدیدات مختلف مربوط به آن را بخوانند؛ نتیجه تحقیقات این بود که افرادی که از خواندن این اخبار عصبانی شده بودند از عملکردهای شدیدتر در مقابل تروریست‌ها پشتیبانی کردند. این نشان می‌دهد که ما هنگامی که یک انتقاد به نظر بی‌ضرر با این حال تاثیرگذار را می‌خوانیم، حالات احساسی آن فرد منتقد در هنگام نوشتن نظرش را نمی‌دانیم. ما به راحتی این نظرات دروغین را به عنوان واقعیت می‌پذیریم.

یک توطئه ناشناخته

آیا به این فکر کرده‌اید که نظراتی که می‌خوانید چه مقدار حقیقت دارند؟ فرصت درآمدزایی به تجارت‌ها اجازه می‌دهد تا قدرتی به وجود آورده و نظرات و تصمیم‌های ما را تغییر دهند.

بسیاری از شرکت‌ها برای تاثیر بر روی ذهنیت مشتری‌ها، افرادی را استخدام می‌کنند تا نظراتی تقلبی و دروغین را نسبت به محصولات یا خدمات شرکتشان بیان کنند و حتی بدتر برخی شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند تا نظراتی منفی نسبت به محصولات یا خدمات رقبای آن‌ها بیان کنند تا به آن‌ها ضربه بزنند.

قدرت و دانش این سلاح‌های بزرگ یعنی نظرات و انتقادات را دست‌کم نگیرید زیرا نظرات می‌توانند به راحتی با یک نقد و یا امتیازدهی ساده ایده ها و تصمیمات مشتریان را تغییر دهند. با اینکه هنوز این‌گونه عملکرد غیرقانونی نیست، افراد مراقب افزایش نظرات تقلبی در سایت‌های بزرگ هستند. این بحث به دلیل اینکه ما با خواندن نظرات به آن‌ها اعتماد کرده و خریدهای بزرگ خود را نسبت به این‌گونه انتقادات انجام می‌دهیم، بسیار نگران‌کننده است.

چگونه می‌توان تحت تأثیر نظرات و انتقادات دروغین قرار نگرفت

ما باید هنگامی که بحث نظرات به پیش می‌آید بسیار هوشیار باشیم. آگاهی داشتن نسبت به نظرات تقلبی یا فهمیدن اینکه شخص منتقد  ممکن است تحت تأثیر احساسات خویش قرار گرفته باشد در این زمان می‌تواند اولین قدم ما باشد.

نسبت به نظرات دیگران عکس‌العمل سریع از خود نشان ندهید

شما ممکن است نقدی خشمگینانه و منفی نسبت به محصولی که می‌خواهید بخرید بخوانید اما سعی کنید این‌گونه نظرات را بررسی کنید.

آیا شرایط یا دلایل خاصی بر روی نظر منفی آن‌ها تاثیر گذاشته است؟ شاید این شرایط برای شما صدق نکند. سعی کنید تا نظرات دیگر آن منتقد را بخوانید تا ببینید که آیا او به نظرات منفی تمایل دارد؟ به عبارتی دیگر یک قدم به عقب برداشته و سخنان آن‌ها را بررسی کنید و از تاثیرات کلی آن آگاه باشید.

نظرات دیگران  بر اساس دیدگاه شخصی و احساسی آن‌ها است درحالی که دیدگاه برخی کاملا صحیح است، بهترین کار این است که به نظرات تنها به عنوان یک توصیه نگاه کنید. انجام دادن تحقیقات دقیق به ویژه هنگامی که می‌خواهید بر روی محصولی سرمایه‌گذاری کنید بسیار حائز اهمیت است.

متاسفانه اگر ما تحت تأثیر نظرات و انتقادات منفی باشیم ممکن است چیزهای خوبی را از دست بدهیم، پس به جای انتخاب فیلم یا کتاب بر اساس نظرات و انتقادات دیگران با معیارهای موردعلاقه خود فیلم‌ها و کتاب‌ها را انتخاب کرده و خوبی یا بدی آن را خودتان کشف کنید.

نظرات و انتقادات را تنها به عنوان یک توصیه در نظر بگیرید

در نهایت ما باید آگاهی بیشتری نسبت به تاثیر دیگران بر خودمان داشته باشیم. نظرات و انتقادات را در نظر گرفته و همیشه آن‌ها را به عنوان ارزش یک محصول یا خدمات در نظر نگیرید.

تجربیات و احساسات ما به طور جامع می‌تواند عکس‌العمل ما را در هر لحظه تعیین کند، بنابراین تنها نظری که اهمیت خواهد داشت نظر شما خواهد بود. هر چیزی را از دیدگاه خودتان تجربه کنید، چیزی که مورد پسند دیگران نیست ممکن است مورد پسند شما باشد.

 

منبع: LifeHack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-25 15:19:22
دسته بندی ها