چگونه نوت برداشتن به ایده پردازی کمک می‌کند؟

10 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه نوت برداشتن به ایده پردازی کمک می‌کند؟
چگونه نوت برداشتن به ایده پردازی کمک می‌کند؟
امتیاز مطلب: 91%

معمولاً نوت برداشتن برای ما حوصله سر بر است و هیچ وقت به آن به عنوان عملی که خلاقیت ما را افزایش می‌دهد نگاه نمی‌کنیم اما این امر حقیقت دارد. نوت برداشتن یکی از راه‌های کاربردی برای افزایش ایده پردازی و خلاقیت است. در ادامه با یوکن همراه باشید.

اگر به دنبال راه‌هایی برای کمک کردن به تفکر بهتر و خلاقانه‌تر هستید، نوت برداری بصری به شما کمک خواهد کرد. با این تکنیک می‌توانید ذهن خود را فعال و متعامل نگاه دارید.

در ادامه به معرفی مفهوم نوت برداری بصری، روش استفاده از آن و  نحوه‌ی توسعه‌ی آن می‌پردازیم.

نوت برداری بصری چیست؟

نوت برداری بصری ترکیبی از دست نوشته‌ها، نمادها، نقاشی‌ها و ذهن خلاق شما است. برای استفاده از این تکنیک نیازی نیست که یک آرتیست باشید و یا تجربه‌ی استفاده از آن را داشته باشید.

به علاوه نیازی به استفاده از ابزارهای گران‌قیمت ندارید. تنها چیزی که به آن نیاز خواهید داشت خودکار و کاغذ است.

نوت برداری بصری چگونه ذهن را تحریک می‌کند؟

نوت برداری بصری روشی عالی برای تحریک ذهن است. فواید نوت برداری بصری:

  • بهبود حافظه
  • مغز فعال، متعامل، تحریک شده
  • تفکر بهتر، خلاقانه‌تر و حل کننده‌ی بهتر مسائل
  • ایده‌های خلاقانه‌ی بهتر که به هم متصل هستند
  • آسان‌تر شدن خواندن نوت‌ها

انتقال ایده‌ها از طریق ارتباط بصری

دفعه‌ی بعدی که در کلاس درس نشسته‌اید و یا در جلسه‌ای حضور دارید، سعی کنید به صورت بصری نوت بردارید. اگر معلم، استاد و یا مربی هستید سعی کنید برنامه‌ی درسی بعدی‌تان را به صورت بصری توسعه دهید.

مراحل نوت برداری بصری

قدم اول: وسط کاغذ یک خط بکشید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید.

قدم دوم: یک طرف کاغذ را به نوشته‌ها و طرف دیگر را به نقاشی اختصاص دهید.

قدم سوم: کلمات را به طور کامل ننویسید، به جای آن از اختصار استفاده کنید.

قدم چهارم: 4 و یا 5 نکته‌ی کلیدی را بنویسید.

قدم پنجم: آن را آزمایش کنید.  

نحوه‌ی نوشتن نوت بصری

  • متن: نوشته‌ی خود را طوری بنویسید که جلوه کند. برای مثال، اگر کلمه‌ی حرکت را می‌نویسید طوری آن بنویسید که انگار در حال حرکت است.
  • اشکال: از اشکال هندسی ساده استفاده کنید و با ترکیب آن‌ها شکلی بسازید. برای مثال، دو دایره را هم به متصل بکشید و نمودار ون تشکیل دهید.
  • طرح‌ها: از طراحی‌های خاص برای ادغام یا جمع‌آوری ایده‌ها استفاده کنید. برای مثال، با کشیدن یک ابر بالای سر نقل قول را نشان دهید.
  • نمادها: استفاده از نمادها بهترین و آسان‎‌ترین روش برای آغاز نوت برداری بصری است. اگر از موضوع اقتصاد نوت برداری می‌کنید می‌توانید از نمادهای پول در نوت خود استفاده کنید. اگر از موضوع ارتباط نوت برمی‌دارید از نماد آیفون و یا ایمیل استفاده کنید.

حال چگونه همه‌ی این‌ها را کنار هم داشته باشیم؟ فقط کافی است آن را برای خود سرگرم کننده کنید و از انجام آن لذت ببرید. اگر تصویری را بد کشیدید دوباره آن را نقاشی کنید. برای عملی کردن این کار باید تمرین داشته باشید.

همیشه یادتان باشد که محدودیتی در ذهن شما برای خلاقیت وجود ندارد. تجسم زمانی موفقیتآمیز است که از این مهارت به عنوان روشی که حد و مرز و محدودیتی ندارد استفاده کنید.

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-28 16:15:22
دسته بندی ها