چطور با استفاده از زبان بدن، فروش موفقی داشته باشیم؟

25 بهمن 1399 - 11:00
بازاریابی - چطور با استفاده از زبان بدن، فروش موفقی داشته باشیم؟
چطور با استفاده از زبان بدن، فروش موفقی داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 93%

زبان بدن به معنای ارتباط غیرکلامی یا ارتباط بدون زبان گفتاری است که در فروش بسیار کارساز است. برای داشتن فروش موفق، 55 درصد پیام‌ها از طریق زبان بدن، 38 درصد از طریق لحن صدا و 7 درصد از طریق کلام منتقل می شود. در واقع، زبان بدن مهم‌ترین ابزار انتقال پیام در مذاکرات روش است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا فوت و فن‌های استفاده از زبان بدن در فروش را بیان کنیم.

قاطع و با اعتماد به نفس گام بردارید

زبان بدن در هنگام راه رفتن بسیار مهم است. باید در حالی که مستقیم رو به جلو نگاه می کنید، سر و چانه‌تان را بالا بگیرید و با قامت راست راه بروید. در این حال نفس عمیقی بکشید و طوری راه بروید که شانه‌ها و ستون فقراتتان در خطی راست قرار گیرد. باید با اعتماد به نفس و قاطع راه بروید و تندتر گام بردارید، به گونه‌ای که انگار قرار مهمی دارید. در کل زبان بدنتان باید شما را فردی با اعتماد به نفس، فعال، پر مشغله و تأثیرپذیر نشان دهد.

محکم دست بدهید

وقتی کسی را می بینید، با قدرت، کامل و محکم دست دهید. این حرکت نشان دهنده موفقیت یا شکست فرد مذاکره کننده است. وقتی با کسی دست می دهید، طرف مقابل می تواند از طرز دست دادنتان پیش بینی‌هایی کند و به شخصیتتان پی ببرد. اگر محکم و با قدرت دست بدهید، در نگاه طرف مقابل، پذیرفتنی خواهید بود و او تمایل بیشتری به خرید محصول و خدماتتان نشان می دهد. افرادی که شُل و تنها با انگشتانشان دست می دهند، تأثیری منفی از خود به جای می گذارند.

در اولین برخورد تأثیرگذار باشید

وقتی مذاکره‌ای در پیش دارید، دستتان را برای دست دادن جلو ببرید و در حالی که مستقیماً به چشمان طرف مقابل نگاه می کنید، سلام و احوال پرسی کنید. اگر مذاکره اول به طریقه مناسبی انجام گیرد، نتیجه را طوری رقم می زند تا فروش موفقی را تجربه کنید.

صاف و مستقیم در مقابل طرف مقابل بنشینید

نتیجه‌ی مذاکره به طریقه نشستن در مذاکرات وابسته است. پس وقتی قرار مذاکره‌ای می گذارید، همیشه مستقیماً رو به طرف مقابل بنشینید. نباید روی صندلی لَم بیندازید، زیرا این زبان بدن بی خیالی شما را نشان می دهد و به طرف مقابل می فهماند اهمیتی برای مذاکره قائل نیستید. پس صاف بنشینید و کمی بدنتان را به سمت جلو متمایل کنید. در زمان مذاکره باید از نظر جسمی و روحی آماده باشید، همانند دونده‌ای که در پشت خط ایستاده و منتظر صدای شلیک برای شروع مسابقه است.

ارتباط غیرکلامی - فروش موفق - زبان اندام - بادی لنگوویج - بازاریابی

زبان بدن دو مذاکره کننده فروش می تواند روی روند مذاکره تأثیر بگذارد. اگر صاف و کمی متمایل به جلو بنشینید و حواستان به اطراف باشد، طرف مقابل را به مذاکره علاقه‌مند خواهید کرد. پس طرف مقابل با دقت بیشتری به صحبت‌های شما گوش می‌دهد. در واقع، طرف مقابل از طریق ضمیر ناخودآگاه خود متوجه می شود مذاکره با اهمیت و قابل توجه است؛ اما اگر در طی مذاکره فروش روی صندلی لَم دهید، از توجه مخاطب می کاهید.

با روحیه‌ی باز در مذاکره حاضر شوید

اگر فرد مقابل مذاکره روی زبان بدن مسلط باشد، قطعاً فروش موفقیت آمیزی را تجربه خواهد کرد. اگر طرف مقابل دست به سینه بنشیند، احساس خوبی به طرف مقابل نمی دهد. البته شاید او احساس سرما دارد و به همین خاطر دست به سینه نشسته، اما این طرز نشستن در بیشتر موارد نشانه‌ی بی‌علاقگی اوست. در بیشتر مواقع، کسی که دست به سینه می نشیند، در وضعیتی قرار دارد که ذهنش بسته است، زیرا دست به سینه نشستن یک زبان بدن برای مسدود کردن اطلاعات ورودی است. وقتی طرف مقابل دستانش را از هم باز می کند، ذهنش هم باز می شود.

پس مذاکره‌کننده‌ی فروش باید به گونه‌ای جلوی طرف مقابل قرار گیرد که پذیرای اطلاعات ورودی باشد. برای این منظور، مذاکره کننده باید جلسه را با چند سؤال مهم شروع کند. باز هم اگر طرف مقابل دستانش را از روی سینه برنداشت، مذاکره کننده باید لیست قیمت‌ها یا بروشورها را به او بدهد یا از او بخواهد کارت ویزیت را ارائه کند. در هر حال باید طرف مقابل را متقاعد کنید با علاقه به صحبت‌های شما گوش دهد.

از زبان بدن مثبت استفاده کنید

انداختن پا روی پا همانند دست به سینه نشستن، نشان می دهد طرف مقابل مذاکره حقیقت را نمی‌گوید. پس اگر طرف مقابل مچ یکی از پاهایش را روی پای دیگر گذاشته، سعی دارد بخشی از اطلاعات ضروری را از شما پنهان کند. شاید طرف مقابل زبان بدنتان را تقلید کند، پس زبان بدنتان به گونه‌ای باشد که به فروش محصول و خدماتتان کمک کند.

ارتباط غیرکلامی - فروش موفق - زبان اندام - بادی لنگوویج - بازاریابی

پیشنهاد می‌کنیم دست به سینه ننشینید و دستانتان را از هم باز کنید. هر دو پا را روی زمین بگذارید، یعنی مچ پا یا زانویتان را روی پای دیگر قرار ندهید. بهتر است بدنتان را به سمت جلو متمایل کنید، با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید، سرتان را به نشانه‌ی تایید تکان دهید، لبخند بزنید تا طرف مقابل به تقلید از شما همین کارها را انجام دهد. با این استراتژی می توانید گفت و گوی موفقیت‌آمیزی با طرف مقابل داشته باشید؛ بدین ترتیب او با دقت بیشتری سؤال می پرسد و به صحبت‌های شما گوش می دهد.

با راهکارهای ارائه شده می توانید مذاکره موفقیت‌آمیزی را تجربه کنید و در زندگی به اهدافتان برسید.

منبع: briantracy

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-13 01:24:41
دسته بندی ها