معرفی انواع انگیزه؛ انگیزه‌هایی که ما را به موفقیت می‌رسانند

13 آذر 1399 - 11:56
انگیزشی - معرفی انواع انگیزه؛ انگیزه‌هایی که ما را به موفقیت می‌رسانند
معرفی انواع انگیزه؛ انگیزه‌هایی که ما را به موفقیت می‌رسانند
امتیاز مطلب: 94%

چرا عده‌ای با سرعت بیشتری به موفقیت می‌رسند؟ حتماً می دانید «انگیزه» مهم‌ترین عامل برای دست‌یابی به موفقیت است. انگیزه سبب می‌شود به دنبال یادگیری چیزهای جدید بروید و رفتار درستی از خود نشان دهید. در واقع انگیزه، نیرو محرکه‌ی ما برای تلاش بیشتر و رسیدن به موفقیت است. با یوکن همراه باشید.

در طی زمان متوجه می شویم چه چیزهایی به ما انگیزه می دهند. برای رسیدن به موفقیت نیاز به انگیزه داریم؛ پس شناخت انواع انگیزه بسیار مهم است.

انگیزه چیست؟

انگیزه نیرویی است که ما را به تلاش بیشتر و عمل کردن وادار می کند. انگیزه سبب تلاش بیشتر شده و ما در مسیر دست‌یابی به موفقیت قرار می‌دهد. در واقع انگیزه روی رفتار و توانایی‌های ما در جهت رسیدن به اهدافمان تأثیرگذار است.

انواع مختلفی از انگیزه وجود دارد که هر یک می تواند به شکل منحصر به فرد روی رفتار ما تأثیر بگذارد. با توجه به تفاوت‌های شخصیتی افراد، بهترین نوع انگیزه در هر فرد متفاوت است.

انواع انگیزه به عنوان نیرو محرکه موفقیت

تشویق

انگیزش تشویقی نوعی از انگیزه است که به صورت‌های مختلف چون پاداش مالی و غیرمالی ارائه می شود. خیلی از افراد با پاداش برای انجام کاری تشویق می شوند. ترفیع و پاداش شغلی نمونه‌ای از این نوع انگیزه است که برای انگیزه دادن به افراد به کار گرفته می شود.

ترس

انگیزه با ترس وقتی به کار گرفته می شود که انگیزش تشویقی به نتایج دلخواه منتهی نمی شود. در دنیای کسب و کار عبارت «هویج و چماق» به کار می‌رود که اشاره به تشویق (هویج) و ترس (چماق) دارد.

تنبیه یکی از شکل‌های انگیزش با ترس است. معمولاً این نوع انگیزه در نظام‌های آموزشی و در جایگاه‌های حرفه‌ای برای انگیزش کارکنان به کار گرفته می شود. در این شرایط اگر قوانین را رعایت نکنیم، به شکل‌های مختلف جریمه می شویم.

موفقیت

انگیزش ناشی از موفقیت یکی از انواع انگیزه است که نیروی محرکه‌ی ما برای موفقیت خواهد بود. ما تمایل داریم چالش‌های جدید را پشت سر بگذاریم و به اهدافمان برسیم، می خواهیم مهارت‌هایمان را تقویت کنیم تا اعتبار و شایستگی خود را در مقابل دیگران بالا ببریم. معمولاً این نیاز برای موفقیت و خوشبختی در طبیعت فطری انسان‌ها وجود دارد؛ اما گاهی بهره‌مندی از این نوع انگیزه نیاز به یک محرک بیرونی دارد. خیلی از افراد از دریافت بازخورد مثبت همکاران و مدیران لذت می برند. شاید این بازخورد یک "آفرین" ساده باشد اما بسیار ارزشمند است.

شکوفایی

نیاز به خودشکوفایی یک عامل انگیزشی درونی است. هر فردی به دنبال پیشرفت فردی و یادگیری است. شور و اشتیاق فراوان برای بالا بردن دانشمان پیرامون دنیای اطراف یکی از بهترین انواع انگیزه است.

انگیزه‌ی رشد و شکوفایی ممکن است در ما میل به تغییر ایجاد کند. خیلی از افراد به دلیل خصوصیات شخصیتی و نوع تربیتشان مدام به دنبال ایجاد تغییر و افزایش دامنه دانششان هستند.

قدرت

انگیزه‌ی قدرت به شما میل به کنترل کردن دیگران می دهد. ما در زندگی در طلب قدرت اختیار و انتخاب هستیم. تمایل داریم روش زندگی فعلی و مسیر زندگی آینده‌مان را تعیین کنیم.

میل به کنترل دیگران در خیلی از افراد وجود دارد. البته این میل در عده‌ای قوی‌تر است به طوری که گاهی سبب ایجاد رفتارهای آسیب زا و غیراخلاقی می‌شود. اما گاهی اوقات اشتیاق به قدرت طلبی تنها در حد میل به تأثیرگذاری روی رفتار دیگران است، به طوری که می خواهیم دیگران مطابق با خواست و زمان بندی ما رفتار کنند.

عوامل اجتماع

اجتماع یکی دیگر از انواع انگیزه است. نیاز به ارتباط با دیگران و نیاز به پذیرفته شدن در طبیعت ما انسان‌ها وجود دارد. میل و اشتیاق برای کمک به دیگران و تغییر زندگی آن‌ها یکی دیگر ازعوامل انگیزشی اجتماعی است. وقتی برای کمک به اطرافیانمان تلاش می کنیم یعنی انگیزه‌های اجتماعی به عنوان نیرو محرکه‌ی ما عمل می کند.

شناسایی انواع انگیزه به ما کمک می کند تا انگیزه‌ای که برایمان مناسب‌تر است را انتخاب کنیم؛ انگیزه‌ای که در بروز رفتار دلخواه در خودمان و دیگران مؤثرتر است. هیچ یک از عوامل انگیزشی خوب یا بد نیستند و نتیجه‌ی حاصل از آن‌ها به نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها وابسته است.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-04 22:30:12
دسته بندی ها