25 ویژگی مشترک کارآفرینان برتر و کسب‌و‌کارهای خانگی موفق

27 اردیبهشت 1399 - 6:05
کار آفرینی - 25 ویژگی مشترک کارآفرینان برتر و کسب‌و‌کارهای خانگی موفق
25 ویژگی مشترک کارآفرینان برتر و کسب‌و‌کارهای خانگی موفق
امتیاز مطلب: 98%

هر چند تعاریف مختلفی برای موفقیت وجود دارد، اما اغلب کارآفرینان موفق دنیا ویژگی‌های رفتاری مشترکی دارند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 25 ویژگی کارآفرینان موفق را مرور کنیم، هر یک از ویژگی‌هایی که فکر می کنید از آن‌ها بهره‌مند هستید را مشخص کنید. البته اگر هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارید، ناراحت نشوید، زیرا خیلی از آن‌ها با تمرین کردن به دست می آیند. اگر برنامه‌ی دقیقی برای دست یابی به اهدافتان داشته باشید، می توانید به سرعت به آن‌ها برسید.

دست یابی به موفقیت به یک سری "بایدها" نیازمند است. مثلاً برای رانندگی درست در شهر باید گواهینامه داشته باشید؛ برای گرفتن مقام ورزشی، باید سخت تمرین کنید، برای داشتن دوران بازنشستگی راحت و آرام، باید برای این دوران سرمایه گذاری کنید. شاید هدفتان موفقیت در کسب و کار است. برای این کار هم بایدهایی وجود دارد که باید به درستی اجرا و مدیریت شود. در ادامه مقاله مهم‌ترین بایدهایی که برای کسب و کار خانگی وجود دارد را متذکر می شویم که از ویژگی کارآفرینان موفق به حساب می‌آید.

کسب و کار -کار افرینی -موفقیت-لذت از کار

1. کاری را در دست بگیرید که از آن لذت می‌برید

باید به کاری مشغول شوید که از آن لذت می برید. آنچه در قالب رضایت‌مندی، سودآوری و لذت از کسب و کار به دست می آید، همان چیزی است که در کار خود وارد می کنید. پس اگر از کار خود لذت نمی برید، قطعاً عدم رضایت‌مندی شما روی موفقیتتان سایه می اندازد. پس عدم رضایت از کاری که انجام می دهید، به احتمال زیاد سبب عدم موفقیت شما خواهد شد.

2. کسب و کارتان را جدی بگیرید

وقتی باید انتظار موفقیت در کسب و کارتان را داشته باشید که کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را باور کنید. خیلی از کسب و کارهای خانگی، کار خود را جدی نمی گیرند که این عامل سبب عدم موفقیت آن‌ها و خارج شدن از مسیر اصلی می شود. آن‌ها انگیزهای برای کارشان ندارند و شرایط روز به روز برایشان سخت تر می شود. به دلیل این که در یک دفتر، فروشگاه یا کارخانه مشغول به کار نیستید، کسب و کار خود را جدی نمی گیرید و به آن با بدبینی نگاه می کنید. البته صاحبان کسب و کار خانگی باید امیدوار باشند، زیرا در سال‌های اخیر تعداد افرادی که در خانه مشغول به کار هستند و درآمد خوبی دارند رشد قابل توجهی داشته است.

3. برای هر چیزی برنامه‌ریزی کنید

خیلی مهم است برای کسب و کار خانگی خود برنامه ریزی کنید. لازم است تمام صاحبان کسب و کارهای خانگی برنامه‌ای توسعه داده و اجرا کنند. برنامه ریزی برای کسب و کار به شما کمک می کند تا تمام جوانب کسب و کارتان را بررسی کرده، داده‌ها را جمع آوری کنید و بر اساس آن به نتیجه گیری برسید. علاوه بر آن، برنامه ریزی برای کسب و کار مزیت دیگری نیز دارد که باعث می‌شود اهدافتان و نحوه‌ی دست یابی به آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. پس می‌توانید از این برنامه به عنوان معیاری برای سنجش میزان موفقیت استفاده کنید.

درامد-مخارج -کسب و کار -هزینه ها

4. درآمد خود را هوشمندانه خرج کنید

هر کسب و کاری برای ادامه حیات خود نیازمند پول است. در واقع از پول برای خرید محصولات، دریافت خدمات، تبلیغات، بازاریابی، تعمیر و تعویض وسایل و سودآوری استفاده می کنید تا به حیات کاری خود ادامه دهید. پس لازم است تمام صاحبان کسب و کارهای خانگی هوشمندانه خرج کنند تا حفظ جریان نقدی و پرداخت به موقع صورت حساب‌ها تضمین شود. مدیریت هوشمندانه پول دو جنبه دارد:

  • پولی که برای ارائه محصولات و خدماتتان دریافت می کنید (درآمد).
  • پولی که برای پرداخت دستمزد، تأمین کالا و دیگر موارد به منظور حفظ کسب و کارتان خرج می کنید (مخارج).

5. هدف اصلی‌تان را فروش قرار دهید

صاحبان کسب و کار خانگی باید توجه ویژه‌ای به فروش داشته باشند. تا زمانی که به درخواست فروش بی‌توجهی شود، تمام فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی با وجود تمام هزینه‌ها، دقت و هدف گذاری مناسب بی‌ارزش خواهد بود. قطعاً یک فروشنده‌ی با مهارت، بازاریاب باهوش و متخصص روابط عمومی از دارایی‌های ارزشمند کسب و کارتان هستند، اما تا وقتی از مشتری نخواهید محصول شما را خریداری کنند، تمام این مهارت‌ها بی‌نتیجه خواهند بود.

کسب و کار -خرید و فروش-مشتری

6. قبول کنید همه چیز به مشتری مربوط است

باید بپذیرید کسب و کار خانگی تنها به مشتری ختم می شود. در واقع مشتری کسی است که تصمیم می گیرد کسب و کارتان رونق یابد یا به شکست منتهی شود. پس موفقیت کسب و کار خانگی در گرو قیمتی که در مقابل عرضه محصولات و خدمات خود دریافت می کنید نیست. علاوه بر آن، به از میان برداشتن رقبا هم نیازی ندارید. باید تمام فعالیت‌هایی که در راستای کسب و کار خود انجام می دهید از جمله خدمات پس از فروش، روش پرداخت، ساعت کاری، فعالیت‌های تبلیغاتی و وب‌سایت روی محور مشتری قرار گیرد.

7. خودتان دست به کار تبلیغ شوید

باید مشتریان کسب و کار شما را بشناسند، بدانند چه کسی هستید و چه می فروشید و چرا باید از شما خرید کنند، در این صورت باید انتظار داشته باشید مشتریان برای خرید محصولات به سراغتان بیایند. پس بزرگ‌ترین دستاورد برای موفقیت کسب و کار این است که کسب و کار، محصولات و خدمات و توانایی‌های شخصی شما مورد توجه قرار گیرند.

خود تبلیغی یکی از بهترین و سودمندترین ابزارهای بازاریابی است که امروزه کمتر استفاده می شود، اما در اختیار صاحبان کسب و کارهای خانگی قرار گرفته است.

8. تصویر مثبتی از کسب و کار خود به نمایش بگذارید

باید تصویری مثبت برای افرادی ایجاد کنید که با آن‌ها می خواهید وارد کار شوید. صاحبان کسب و کار خانگی لازم است تمام تلاش خود را به کار ببندند تا تصویر روشنی از کسب و کار خود به نمایش بگذارند. اغلب آن‌ها صاحب دفتر کار، فروشگاه یا نمایشگاهی شیک و بزرگ نیستند تا از این طریق توجه مشتریان را جلب کنند. پس باید به قدرت تخیل و خلاقیت خود تکیه کنند تا تصویری حرفه‌ای برای کسب و کارشان ارائه نمایند.

کسب و کار -روابط -مشتریان

9. با مشتریان خود وارد رابطه شوید

مزیتی که کارآفرینان خانگی نسبت به دیگر کسب‌وکارها دارند، این است که می توانند به صورت مستقیم و کاملاً شخصی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. اغلب مشتریان تمایلی به تماس صوتی و فناوری‌های جدید ندارند که به آن‌ها می گوید اطلاعاتتان باید در کامپیوتر مورد بازیابی قرار گیرد یا برای تماس با این بخش فلان عدد را بزنید. گاهی مشتری پیامی برای کسب و کار موردنظر خود می گذارد اما هیچ پاسخی دریافت نمی کند که سبب عصبانیت و کلافه شدن او می شود.

اما در مقابل صاحبان کسب و کار خانگی می توانند پاسخ تماس‌های تلفنی را به صورت شخصی بدهند، با مشتریان خود رابطه برقرار کرده و به کارهای شخصی آن‌ها رسیدگی کنند. با این کار مشتری فعلی را به سمت خود جلب می کنند و امکان کسب مشتریان جدید به وجود می آید. علاوه بر آن، عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته و توجه آن‌ها مورد تقدیر قرار می گیرد.

10. با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، فرصت رقابتی به دست آورید

صاحبان کسب و کار خانگی نباید به دنبال فناوری‌های جدید باشند اما با این حال می توانند از آن‌ها برای کسب مزیت بهره ببرند. مثلاً با استفاده از اینترنت می‌توانید در یک زیرزمین بنشینید و از طریق یک وب سایت معتبر و فوق‌العاده، درآمد قابل توجهی برای خود دست و پا کنید و حتی هیچ کسی هم متوجه این مسئله نشود. پس مطابق با نیازهای خود با فناوری‌های جدید آشنا شوید.

11. تیم کاری توانمندی داشته باشید

مطمئن باشید به تنهایی نمی توانید کسب و کار موفقی راه بیاندازید. برای این منظور نیازمند تیمی هستید که به اندازه‌ی خودتان به موفقیت کسب و کار پایبند باشد. می توانید تیم کاری را از بین اعضای خانواده، دوستان، کارمندان و ... انتخاب کنید. قطعاً اصلی‌ترین اعضای این تیم، مشتریان شما خواهند بود. شاید هر یک از اعضای تیم نظر متفاوتی درباره طریقه فعالیت کسب و کار شما داشته باشند، اما در نهایت هدف تمام اعضا موفقیت کسب و کار است.

کسب و کار -متخصص -کارشناس

12. خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید

وقتی در کسب و کارتان دچار مشکلی می شوید، به دنبال توصیه‌ی کسی هستید یا می خواهید با کارشناسی مشورت کنید تا به شما در حل مشکل کمک برساند؟ قطعا شما به دنبال بهترین اطلاعات و مساعدت هستید. پس کاملا طبیعی است به دنبال کارشناسی برای حل مشکل خود باشید. همان طور که وقتی آب گرم خانه‌تان آب می‌دهد با یک لوله‌کش تماس می‌گیرید، برای فروش خانه به سراغ مشاور املاک می‌روید، وقتی دندان‌درد دارید، به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید. پس اگر در کسب و کار خود به مهارت برسید، افراد بیشتری به خاطر این مهارت به سراغتان می آیند و فرصت بیشتری برای عرضه محصولات و خدمات خود خواهید داشت. این روش معکوس بسیار تأثیرگذار است و با شناخته شدن به عنوان یک متخصص در کسب و کارتان پیشرفت خواهید کرد. پس به جای پیدا کردن افراد مناسب برای فروش محصول، دیگران به خاطر تخصصتان به سراغ شما می آیند و این فرصت خوبی برای فروش محصولات و ارائه خدماتتان خواهد بود.

13. مزیتی رقابتی به وجود آورید

باید پیشنهادی ویژه و منحصر به فرد در اختیار مشتریان قرار دهید. در واقع باید این سؤال را از خود بپرسید که "چرا مشتریان برای خرید محصولات و دریافت خدمات به جای این همه رقیب، به سراغ شما می آیند؟" در واقع چه جنبه‌ای از کسب و کارتان میان شما و رقیبان تمایز به وجود می آورد؟ شما محصولات بهتر، گارانتی معتبرتر، خدمات رسانی بهتر، پرداخت آسان‌تر یا بازگشت سرمایه‌ی بهتر دارید؟

14. همواره به دنبال ارتقای خود باشید

کارآفرینان موفق به دنبال یادگیری بیشترِ مهارت‌های بازاریابی و کسب‌وکار هستند و با این هدف به سراغ کتاب‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها، خبرنامه‌ها و نشریات مرتبط با کسب و کار و بازاریابی می‌روند. آن‌ها به باشگاه‌ها و انجمن‌های کسب و کار خود می پیوندند تا رازهای دست یابی به موفقیت را فراگیرند و اهداف درستی برای خود تعیین کنند. کارآفرینان موفق و برتر در سمینارها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کسب و کار و بازاریابی شرکت می کنند، هر چند به خیلی از مباحث مطرح شده در این رویدادها تسلط دارند. آن‌ها باور دارند یادگیری و آموزش، فرآیندی مداوم است. همیشه راهکارهایی برای انجام کار بهتر در زمان کمتر وجود دارد. پس کارآفرینان موفق هیچ وقت از سرمایه گذاری روی بهترین و مؤثرترین ابزارهای کسب‌وکار و بازاریابی غافل نمی شوند.

15. همیشه در دسترس باشید

در دوره‌ای زندگی می کنیم که می خواهیم همه چیز به سرعت در اختیارمان قرار گیرد، پول موردنظر ما در دستگاه خودپرداز باشد، ناهارمان در عرض چند دقیقه آماده شود، لباس‌هایمان در همان روز توسط خشک‌شویی آماده باشد و پیتزا تا نیم ساعت دیگر به درب خانه‌مان برسد. با این الگو که هر روز در حال گسترش است، کسب و کار خانگی‌تان باید شرایط را تا جای ممکن برای مشتری آسان کند.

همیشه این حقیقت را بپذیرید که مشتری سخت تلاش می کند تا پولی که بابت زحماتش دریافت کرده، به شما بدهد. پس شما هم باید به نوبه‌ی خود اقدام کنید. باید همیشه در دسترس باشید و اطلاعات کاملی درباره محصولات و خدماتتان داشته باشید. باید بتوانید کالای موردنیاز مشتری را به سرعت در اختیار او بگذارید.

کار افرین-کسب و کار-شهرت -مقام

16. برای خود شهرت به وجود آورید

شهرت بهترین و ملموس‌ترین دارایی هر کسب و کاری است. البته کسب شهرت چندان آسان نیست؛ بلکه چیزی است که می‌توانید با پایبندی به وعده‌ها کسب کنید. اگر به مشتری قول می دهید محصول را تا فلان روز به دست او برسانید، هیچ عذر و بهانه‌ای قبول نیست. اگر می خواهید کالایی را تعمیر کنید، باید برای تعمیر هر چه بهتر آن تمام تلاش خود را به کار ببندید. اگر نمی توانید به‌اندازه قابل توجهی به عرضه محصولات و خدمات به مشتری بپردازید، آن‌ها دلیلی برای اعتماد به شما نمی‌بینند و بدون وجود اعتماد هم به شهرت نخواهید رسید.

17. مزیت محصولات و خدماتتان را عرضه کنید

کارآفرینان تازه کار و بی‌تجربه نمی توانند به خوبی ویژگی‌های محصولات خود را خبر دهند؛ اما کارآفرینان موفق و حرفه‌ای روی عرضه مزیت‌های محصولات و خدمات خود تمرکز دارند تا مشتریان را به سمت خرید ترغیب کنند. پس تبلیغ درست، ارائه‌ی محصول، وب‌سایت، خبرنامه، حضور در نمایشگاه‌های تجاری و تابلوهای تبلیغاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

18. حضور فعال داشته باشید

باید در جاهایی که از کسب‌وکار شما حمایت می شود حضور فعال داشته باشید. به روش‌های مختلفی می توانید این کار را انجام دهید، مثلاً کمک به خیریه‌های محلی یا مراکز عرضه غذای رایگان. علاوه بر آن، می توانید به باشگاه‌ها و اتحادیه‌هایی بپیوندید که برای بهبود مجامع محلی راه اندازی شده‌اند. مطمئن باشید کسانی هستند که بخواهند با افرادی که می‌شناسند، دوست دارند، به آن‌ها احترام می گذارند و در مجامع محلی کمک می رسانند کار کنند.

19. کمی جلب توجه کنید

صاحبان کسب و کارهای کوچک این فرصت را ندارند که وقت، پول و انرژی خود را صرف تبلیغات طولانی مدت و پرهزینه کنند. اگر چنین کاری کنند، قطعاً تا قبل از رسیدن به اهداف خود ورشکست می شوند. باید فعالیت‌های تبلیغاتی انجام دهید که بازگشت سرمایه داشته باشد و بتوانید توجه مشتریان بیشتری را جلب کرده و کسب و کار خود را رونق دهید.

20. مهارت مذاکره را به دست آورید

صاحبان کسب و کار خانگی باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا روی مهارت مذاکره مسلط شوند. البته عرضه مزیت‌ها اهمیت بیشتری دارد و مهارت مذاکره در رتبه دوم بایدهای کسب و کار خانگی جای می گیرد. مهارت مذاکره در کسب و کار به کار شما می آید. باید تا جایی مهارت‌های خود را ارتقاء دهید تا همیشه در وضعیت برد-برد قرار گیرید. در این شرایط تمام افراد حاضر در مذاکره احساس برنده شدن خواهند داشت و این یک رابطه کاری سودآور و دراز مدت را پایه ریزی می کند.

21. بهترین جای خانه را به عنوان محل کار خود طراحی کنید

باید محیط کارتان به گونه‌ای طراحی شود که بیشترین بهره‌وری را برایتان به ارمغان آورد و حرفه‌ای بودن شما را در معرض نمایش مشتریان قرار دهد. پس نباید گوشه‌ی اتاق خوابتان را به دفتر کار تبدیل کنید. لازم است اتاق جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا کسب و کار خانگی خود را در ساعات مشخص و بدون حضور اعضای خانواده دنبال کنید. زیرزمین، پارکینگ یا اتاق اضافه بهترین مکان برای دفتر کار خانگی شما هستند. اگر چنین شرایطی برایتان وجود ندارد، اتاقتان را پارتیشن بندی کنید یا فعالیت‌های کسب و کار خود را در ساعاتی از روز انجام دهید که کسی در خانه نیست.

22. مدیریت منظم و سازمان یافته داشته باشید

منظور از سازمان یافتگی این نیست که کاغذهایتان را جمع کنید و میز کارتان مرتب باشد، بلکه سازمان یافتگی به معنای مدیریت درست کسب و کار است. باید ساختار درست و نظام‌مندی برای کارهایتان داشته باشید. پس برنامه‌ای سازمان دهی می کنید که بر اساس آن می‌توانید با کار روزانه، سه ساعت به صورت پاره وقت یا هفت ساعت به صورت تمام وقت، به اهدافتان دست یابید. تهیه لیست فعالیت در پایان هر روز یا آخر هفته، به شما کمک می کند تا ابتدا به کارهای مهم‌تر و با اولویت بالاتر رسیدگی کنید. داشتن تقویم کاری به شما کمک می کند تا کارهایتان را طبق برنامه جلو ببرید و به قرارها سر موعد مقرر برسید. البته بهتر است در این تقویم قرارهای شخصی و خانوادگی‌تان را هم وارد کنید تا تمام کارها و فعالیت‌ها طبق یک برنامه واحد جلو برود.

23. برای خودتان اوقات فراغت داشته باشید

خیلی از صاحبان کسب و کارهای خانگی تمایل دارند در تمام 24 ساعت شبانه روز کار کنند؛ زیرا مدیری بالای سرتان نیست که به شما بگوید باید اداره را ترک کنید و قادر به پرداخت پول اضافه کاری نیست. توصیه می کنیم برنامه‌ی اوقات فراغت داشته باشید و با یک برنامه کاری جلو بروید که در آن زمان استراحت و وقت ناهار مشخص شده و برای روزهای تعطیل نیز برنامه ریزی شده است. با شروع کسب و کار خانگی خود به دنبال تهیه این برنامه‌ی زمان بندی باشید. نباید تمام ساعات روز خود را پر کنید، زیرا کار مداوم و طولانی مدت باعث خستگی شما می شود و مشتری انتظار بدخلقی و بی‌حوصلگی را ندارد. پس یک تا دو ساعت را به عنوان ساعت پشتیبان خالی بگذارید و به کارهای شخصی خود رسیدگی کنید.

کسب و کار-موفقیت

24. به تنهایی تمام وظایف را انجام ندهید

خیلی از صاحبان کسب و کار خانگی می خواهند به تنهایی به تمام وظایف رسیدگی کنند. توانایی انجام چند کار و مسئولیت ویژگی مشترک تمام کارآفرینان موفق است. گاهی لازم است یک قدم به عقب بگذارید و ببینید چه چیزی در طولانی مدت به نفع شما و کسب و کارتان خواهد بود. اغلب کارآفرینان موفق در هنگام شروع می دانستند در انجام چه وظیفه‌ای مهارت دارند و چه وظایفی را باید به دیگران محول کنند.

25. پیگیر مشتریان باشید

صاحبان هر کسب و کاری همواره باید به دنبال برقراری ارتباط و پیگیری کارهای مشتریان باشند. با پیگیری مداوم و مستمر می توانید مشتریان فعلی را به مشتریان وفادار تبدیل کنید، به سودآوری بیشتری برسید، روابط کاری قوی‌تری با تیم کاری و تأمین کنندگان کسب و کار خود برقرار کنید و ارزش خرید را برای مشتریان بالا ببرید. پیگیری کارهای مشتریان اهمیت بالایی دارد. در واقع فروش محصولات کار آسانی است اما حفظ مشتری و بازگشت دوباره او نیازمند تلاش بیشتر خواهد بود.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-27 12:44:03
دسته بندی ها