کارهای ساده روزمره که اعتماد به نفستان را بالا می‌برد

10 اردیبهشت 1399 - 6:00
اعتماد به نفس - کارهای ساده روزمره که اعتماد به نفستان را بالا می‌برد
کارهای ساده روزمره که اعتماد به نفستان را بالا می‌برد
امتیاز مطلب: 93%

اعتماد به نفس در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما بسیار مهم است و ممکن است کمبود اعتماد به نفس مشکلاتی را برایتان پدید آورد. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری در زندگی داشته باشید و آن را تقویت کنید، با یوکن همراه باشید.

در این مقاله چند راهکار ساده و سریع را عنوان می کنیم که باید هر روز انجام دهید تا اعتماد بیشتری به خودتان پیدا کنید. تقویت اعتماد به نفس نیازمند حوصله و زمان زیادی است، زیرا اعتماد به نفس پایدار، براساس ترقی و موفقیت پیوسته به وجود می‌آید. بدین ترتیب می توانید راحت‌تر بر اضطراب و نگرانی‌هایتان غلبه کنید و کارها را به خوبی جلو ببرید.

کارهای زیر را انجام دهید تا بتوانید به سرعت اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. خیلی از افراد با انجام کارهای حرفه‌ای و به دست آوردن موفقیت‌های بالا به اعتماد به نفس می رسند. البته اعتماد به نفس نتیجه برخی تلاش‌هاست که به سمت موفقیت رهنمونتان می کند و شما را به سمت تلاش‌های بیشتر می کشاند.

وقتی می‌خواهید اراده خود را بالاتر ببرید دستانتان را جمع کنید

جف هدن در این باره می گوید: جمع کردن دست‌ها نشانه مقاومت در برابر قبول ایده‌ها و نظرات دیگران است و ظاهراً سیگنال‌های منفی به طرف مقابل می دهد. البته جمع کردن دست‌ها، سبب می شود روی مشکلات غیرقابل حل تمرکز کنید و از طرفی وقتی مشکلی قابل حل باشد سبب می شود عملکرد بهتری از خود نشان دهید. خیلی از کارآفرینان موفق دو خصوصیت تمرکز و پافشاری را در خود به وجود آورده‌اند.

علاوه بر آن، وقتی مضطرب هستید جمع کردن دست‌ها سبب آرامش بیشترتان خواهد شد. البته اگر می‌خواهید کسی متوجه استرس شما نشود، این کار را در جایی خلوت انجام دهید. پس وقتی قادر به حل مسئله نیستید، دست‌هایتان را جمع کنید و با اقتدار به سمت جلو بروید.

همانند یک قهرمان بایستید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود

پروفسور دانشگاه هاروارد می گوید: "برای دو دقیقه مانند قهرمانان ژست بگیرید، صاف بایستید، دست‌هایتان را به بیرون نگه دارید، همانند سوپرمن بایستید و دست‌هایتان را روی کمرتان بگذارید، این کار اعتماد به نفستان را بالا می برد."

پیش از این که وارد مکانی شوید که از حضور در آن جمع احساس ترس و دلهره دارید، ژست قدرتمندانه بگیرید.

بخندید تا استرستان کاهش یابد

اخم کردن، صحبت‌های منفی یا بیان احساسات منفی با صورت، این سیگنال را به ذهنتان می فرستد که کاری که مشغول آن هستید سخت است. در این وضعیت، بدنتان هورمون کورتیزول ترشح می کند و سطح استرس بالا می رود. وقتی استرستان بالا رود، در طول زمان به مرور بیشتر شده و در نهایت کلافه‌تان می‌کند.

باید بخندید تا دستپاچگی و استرس کاهش یابد. با خندیدن، حتی اگر شرایطتان تغییر نکند استرس کمتری خواهید داشت. حقیقت این است وقتی شما می‌خندید اطرافیانتان هم احساس استرس کمتری می کنند. پس با یک بار خندیدن تا دو برابر استرس خود را کاهش خواهید داد.

فعالیت بدنی داشته باشید تا عوامل شیمیایی ایجادکننده استرس را از بین ببرید

وقتی احساس استرس و تشویش دارید، غده‌های آدرنالین شما هورمون کورتیزول ترشح می کنند و به دنبال واکنش‌های شیمیایی درگیری یا فرار خواهید رفت. میزان بالای کورتیزول سبب افزایش احساساتتان می‌شود، خلاقیت را محدود کرده و توانایی‌تان در پردازش اطلاعات پیچیده را کاهش می دهد.

باید کورتیزول بسیار بالا را از طریق ورزش بسوزانید. در وقت نهار پیاده روی کنید. قبل از سرکار رفتن، ورزش روزانه انجام دهید. پس وقتی خیلی استرس دارید تصمیم به ورزش بگیرید. اگر فعالیت بدنی داشته باشید انگیزه‌تان افزایش یافته و اضطرابتان کم می شود. طرز فکر و باورهایی که دارید، بخش زیادی از آن‌ها به دلیل کاهش سطح هورمون کورتیزول است.

تغذیه سالم داشته باشید تا هوشیاری ذهنتان بالا رود

Dopamine و Epinephrine دو ماده شیمیایی هستند که سبب هوشیاری ذهن می شوند. هر دو ماده در tyrosine که یک آمینو اسید موجود در پروتئین است وجود دارد. پس وقتی استرس دارید، غذایی حاوی پروتئین بخورید و تا دقایق آخر برای غذا خوردن منتظر نمانید. بیشتر افرادی که مضطرب و نگران هستند غذا خوردن را به آخرین زمان موکول می کنند.

«چه اتفاقی می‌افتد اگر... ؟» را از صحبت‌های خود حذف کنید

وقتی قرار جلسه‌ای دارید، قطعاً همانند بسیاری از افراد «چه اتفاقی می افتد اگر...؟» سبب نگرانی‌تان می شود. چه اتفاقی می افتد اگر پاورپوینت ارائه خراب شود؟ چه اتفاقی می افتد اگر نتوانم پاسخ سؤالات را بدهم؟ چه اتفاقی می افتد اگر زمان کم بیاورم؟

ترس از اتفاقات و ناشناخته‌ها سبب از دست رفتن اعتماد به نفس می شود. پس کمتر درباره اتفاقات بدی که ممکن است رخ دهد فکر کنید. بدین ترتیب اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت، پس "چه اتفاقی می افتد اگر...؟" را به جمله مثبت‌تر "با توجه به شرایط تصمیم می گیرم که ..." تغییر دهید.

به دنبال خرافاتی بروید که برایتان مفید است

خرافات تلاش بیهوده‌ای برای کنترل ترس و دلهره است. مثلاً پوشیدن جوراب‌های خوش شانسی کمکی به ارائه بهتر نخواهد کرد. پس به جای دنباله روی از خرافات، الگویی ایجاد کنید که به شما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید.

برخی سخنرانان تمایل دارند قبل از ارائه در سالن راه بروند تا جهت دید حضار را بسنجند. شاید تصمیم بگیرید یک ساعت قبل از ارائه تمرین داشته باشید، حتی وقتی مطمئن هستید می توانید به خوبی مطلب را ارائه دهید. ممکن است بخواهید قبل از برگزاری جلسه موضوعات مورد نظرتان را مرور کنید، حتی اگر فروش مشابه ای در سال قبل داشته‌اید.

کاری که برایتان سودمند بوده و بر پایه خرافات نیستند را انجام دهید. راحتی و اعتماد به نفس در انجام کارهای آشنا نشان داده می شود.

هدف دوم در نظر بگیرید

فرض کنید می‌خواهید یک گروه را برای انجام کاری متقاعد کنید، اما متوجه می شوید آن‌ها هیچ توجهی به حرف‌های شما ندارند. در این وضعیت چه کاری انجام می دهید؟ تمام اعتماد به نفستان از بین می رود. پس یا تلاش زیادی می کنید یا تصمیم می گیرید دست از تلاش بردارید. در هر صورت احساس شکست کرده و آن مکان را ترک خواهید کرد.

اگر می خواهید کاری را به انجام برسانید حتی وقتی انجام آن سخت است، همیشه هدف دومی در ذهنتان داشته باشید. باید برای موفقیت و کامیابی برنامه ریزی کنید. اگر فکر می کنید با هدف اصلی‌تان به موفقیت نمی رسید، آماده باشید تا برنامه‌های دیگر سبب موفقیتتان شود.

فرض کنید در حال معرفی یک سرمایه گذاری هستید و می توانید مطمئن شوید که نظرهای مخالف دارید. باید آماده باشید تا برای جلسه‌ی بعدی برنامه ریزی کنید. درباره کارهایی که انجام داده‌اید و می خواهید انجام دهید توضیح دهید.

اطمینان حاصل کنید برای جمله "بله ما برای شما تأمین سرمایه خواهیم کرد" آماده هستید. شاید نیاز به شنیدن این جمله داشته باشید اما باید بدانید شاید مجبور شوید یک ملاقات یک جلسه‌ای را در چند جلسه‌ی مختلف برگزار کنید.

هدفتان هر چه هست، هدف دومی داشته باشید و آماده باشید هدفتان را تغییر دهید. اگر برنامه‌ها مطابق انتظارتان جلو نمی‌رود، باز هم می توانید اعتماد به نفس داشته باشید و به سمت جلو گام بردارید.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-29 09:08:42
دسته بندی ها