33 راهکاری که محیط کار را برایتان مفرح و لذت‌بخش می‌کند

16 شهریور 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - 33 راهکاری که محیط کار را برایتان مفرح و لذت‌بخش می‌کند
33 راهکاری که محیط کار را برایتان مفرح و لذت‌بخش می‌کند
امتیاز مطلب: 96%

بیشتر کارفرمایان تمایل دارند موفقیت شغلی را بهره وری بالاتر تفسیر کنند. مطالب زیادی پیرامون سخت کوشی در محل کار شنیده می شود، اما هر چقدر هم سخت کوشی مهم باشد، باز هم سلامت روان ما اهمیت بیشتری از مسئولیت‌ها و ایمیل‌های کاری دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم؛ اما چطور می‌توانیم عمل کنیم که هم در محیط کار شاد باشیم و هم خللی در فعالیت حرفه‌ای‌مان به وجود نیاید؟ با یوکن همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای بالا بردن بهره‌وری و حفظ سلامت روان در محیط کار متذکر شویم.

1. به خودتان پاداش‌های سرگرم‌کننده بدهید

شاید از وظایفی که باید انجام دهید لذت نبرید، پس با پاداش دادن به خودتان، انگیزه به دست آورید و اراده‌تان را تقویت کنید. مثلا به خودتان بگویید: «اگر این کار را به خوبی انجام دهم، از فروشگاه کیکی می‌خرم تا در زمان استراحت با چای بخورم». یا «اگر این گزارش را به موقع تحویل دهم، با دوستانم برای شام به بیرون می‌روم.»
با توجه به علاقه‌مندی‌های خود خلاقانه عمل کنید، می‌توانید پاداشی به خودتان بدهید که انگیزه خوبی برای انجام دادن کارهای کل هفته باشد.

2. گاهی کودکانه عمل کنید

برای شاد بودن در محیط کار می‌توانید همانند کودکان رفتار کنید، البته نباید در این رفتار زیاده‌روی شود زیرا هنوز هم نیاز است رئیستان شما را جدی بگیرد. چند دقیقه ترک کردن میز کار و بازی کردن همانند کودکان، فشار کاری را از روی دوشتان بر می‌دارد و با اشتیاق بیشتری به سمت کار بازمی‌گردید. می‌توانید همانند بچه‌ها خمیربازی کنید یا روی میزتان پازل درست کنید. با انجام این کارها ذهنتان آرام می‌شود و خلاقیت‌تان بروز می‌کند. شاید بهتر باشد چند دقیقه‌ای تمرینات ورزشی ساده انجام دهید تا سرحال‌تر از قبل به سراغ مسئولیت‌های شغلی‌تان بروید.

3. برای خودتان گل بخرید

گل‌ها بسیار زیبا هستند و بوی خوش آن‌ها حالتان را خوب می‌کند. پس چند شاخه از گل موردعلاقه‌تان را روی میز کار بگذارید تا هم انرژی بگیرید، هم احساس شادی کنید و هم ظاهر زیبایی به میزتان بدهید.

4. آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید

گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان سبب تقویت روحیه و افزایش خلاقیت شما خواهد شد، مخصوصا وقتی مسئولیت‌های سختی برای انجام دادن دارید. پس موسیقی موردعلاقه‌تان را گوش دهید. البته می‌توانید از آهنگ‌هایی که روانشناسان پیشنهاد می‌دهند هم استفاده کنید.

5. به سراغ فضای مجازی بروید

فضای مجازی - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

گاهی وقتی حوصله‌ی انجام وظایفتان را ندارید، به سراغ اینترنت و سایت‌های مورد علاقه‌تان بروید یا فیلم‌های سرگرم‌کننده ببینید. با این کار روحیه‌تان تقویت می‌شود و با انرژی به سراغ کارها می‌روید.

6. مدیتیشن کنید

تمرینات مدیتیشن تأثیر مثبت زیادی روی ذهن دارند و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود. به تازگی تحقیقی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که هیچ وقت مدیتیشن انجام نداده بودند، با انجام تمرینات مدیتیشن توانستند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند و به پیشرفت‌های ذهنی و عاطفی چشم‌گیری برسند. پس در محل کار برای 5 تا 10 دقیقه مسئولیت‌هایتان را روی زمین بگذارید و در آرامش نفس عمیق بکشید.

7. کمی قدم بزنید

در زمان استراحت یا وقتی ذهنتان خیلی خسته است، از دفتر کار بیرون بزنید و کمی در محوطه پیاده روی کنید. قدم زدن برای سلامت جسم و روحتان مفید است و روحیه‌تان را تقویت می‌کند. شاید بهتر باشد در حین این که با همکارانتان درمورد کار حرف می‌زنید، پیاده‌روی کوتاهی هم داشته باشید.

8. غذای کافی بخورید تا بدخلقی نکنید

بدخلقی - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

ناهاری در سرکار بخورید که شامل گروه‌های غذایی اصلی چون آهن، کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، ویتامین B و... باشد. این مواد غذایی تأثیر زیادی روی خلق و خویتان دارند. البته این مواد در بیشتر غذاها وجود دارد، پس هم می‌توانید غذای موردعلاقه‌تان را نوش جان کنید و هم احساس خوبی داشته باشید.

9. آب بیشتری بنوشید

شاید تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشید، پس حتما از فواید آب بی‌اطلاع هستید. بهتر است همیشه یک بطری آب روی میز کارتان بگذارید و همیشه بطری مخصوص به خود را همراه داشته باشید. نوشیدن آب به بدنتان کمک می‌کند همیشه هیدراته بماند، پس دچار سردرد نخواهید شد، بهتر تمرکز می‌کنید و فکرتان هم بهتر عمل می‌کند. حتما این توصیه را به کار بگیرید تا ببینید چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

10. بیشتر لبخند بزنید

خیلی از کارمندان در محیط کار کاملا جدی هستند و از خندیدن  خودداری می‌کنند، در حالی که مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد خنده بهترین عامل در افزایش کارایی است. لبخند زدن و خندیدن سبب می‌شود تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید. تحقیقات حاکی از آن است لبخند چه طبیعی و چه ساختگی باشد، مغز این واکنش را مثبت تلقی کرده و پس از آن هر کاری که انجام دهید را لذت‌بخش می‌داند. پس وقتی خوشحال نیستید هم لبخند بزنید، در این زمان مغز شما فکر می‌کند شاد هستید و احساس لذت و خوشبختی خواهد کرد. در حین انجام هر کاری، لبخند بزنید تا احساس بهتری را تجربه کنید.

11. هر روز صبح به جای قهوه خوردن، ورزش کنید

هر روز صبح کمی ورزش کنید. پس دیگر نیازی نیست به سراغ قهوه بروید، با این کار در هزینه‌هایتان صرفه جویی می‌کنید و به سلامتی بیشتری خواهید رسید. ورزش قبل از کار به شما کمک می‌کند تا روز پر انرژی و شادابی داشته باشید و بهره‌وری‌تان بالا رود. بعد از تمام شدن ساعت کاری، کارهای شخصی زیادی در خانه دارید، پس لازم است به قدر کافی انرژی و روحیه برای خانواده‌تان ذخیره کنید.

12. به یکی از همکارانتان کمک کنید

کمک به همکار - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

کمک به دیگران و نوع دوستی باعث ایجاد احساس شادی و خوشحالی می‌شود. پس وقتی یکی از همکارانتان نیاز به کمک دارد، لحظه‌ای درنگ نکنید. شاید کمک به همکارتان تنها 10 دقیقه طول بکشد، اما این کار باعث می‌شود در تمام طول هفته احساس بهتری داشته باشید.

13. به سه اتفاق خوبی که برایتان رخ داده، فکر کنید

به چیزهایی فکر کنید که باعث رضایت خاطر شما می‌شود و از نظر اجتماعی، روانی، جسمی و عاطفی، نوعی مزیت به حساب می‌آید. مثلا به این که مشکل بی‌خوابی ندارید، سالم هستید و احساس خوشبختی می‌کنید، فکر کنید. شما باید برای داشته‌هایتان قدردان باشید، مهم این است که تمامی آن‌ها را به خودتان یادآوری کنید تا باعث خوشحالی‌تان شود.

14. برای خودتان یک وسیله کاربردی جذاب و بامزه بخرید

توصیه می‌کنیم برای خوردن چای در محل کار یک لیوان کارتونی با طراحی جالب بخرید. می‌توانید هر چیزی بسته به شغل خود بخرید. فردی که به شغل نویسندگی مشغول است، بهترین هدیه برای او لوازم‌التحریر است، قطعا او با داشتن جامدادی، مداد و پاک‌کن جذاب به روحیه بهتری می‌رسد.

15. فضای کارتان را تغییر دهید

اگر به صورت انفرادی کار می‌کنید و محل کار کوچکی دارید، به دنبال تغییر دکوراسیون باشید و میز کوچک و تنگ خود را رها کنید. بهتر است فضای کاری خود را با همکارانتان به اشتراک بگذارید و در هنگام کار با آن‌ها در ارتباط باشید. با این کار مشارکت بهتری با آن‌ها خواهید داشت و می‌توانید همکارانتان را بهتر بشناسید.

16. بیست دقیقه در روز را به برنامه‌ریزی کارهای شخصی اختصاص دهید

هر فردی به جز مسئولیت‌های شغلی، وظایف شخصی زیادی دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند. وقتی فشار کاری زیادی دارید، دچار اضطراب شده و احساس درماندگی خواهید کرد. این کار باعث پایین آمدن بهره‌وری‌تان می‌شود. به جای این که دچار اضطراب شوید و خوشحالی را از خود بگیرید، تنها 20 دقیقه برای برنامه‌ریزی کارهای شخصی، بیرون رفتن با دوستان و خانواده وقت بگذارید و بعد از آن تنها روی کارتان متمرکز شوید.

17. قدر خود را بدانید

قدرشناسی - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

کیت وایت (Kate White)، سردبیر یکی از مجلات مُد می‌گوید: «بیشتر افراد وقتی دچار اشتباه می‌شوند، به سختی به عقب بر می‌گردند تا ببینند کجای کار درست انجام نشده است؛ اما همیشه وقتی به عقب بر می‌گردید و به تجربیاتتان فکر می‌کنید، کارهایی که باید به خاطر آن‌ها به خودتان افتخار کنید را هم به یاد بیاورید. باید به خود بقبولانید که زحمات زیادی برای پیشرفت کارتان کشیده‌اید و حضور شما در محل کار بسیار مؤثر بوده است. بعد از آن برای کارهای بعدی و دست‌یابی به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید. اهدافی برای خود مشخص کنید که به شما انگیزه می‌دهند. همیشه باید سه هدف انگیزشی خوب برای شغلتان داشته باشید تا هم ارتقاء بگیرید و هم رزومه شغلی خوبی برای خودتان فراهم کنید.»

18. روی مسیر دست‌یابی به هدف متمرکز شوید

همیشه باید روی کیفیت کارتان تمرکز کنید. این که کارهایتان را چگونه و با چه کیفیتی انجام می‌دهید، بسیار مهم‌تر از مقدار کاری که انجام می‌دهید، هست. شاید مدام به دنبال بالا بردن تعداد فالوور شبکه های اجتماعی و افزایش درآمد باشید، اما باید بدانید هر چه قدر این ارقام بالاتر رود، لزوما خوشبخت‌تر نخواهید بود. به دنبال علاقه‌مندی‌هایتان باشید واهداف کوچک را پیگیری کنید؛ مطمئن باشید به دنبال آن‌ها اهداف بزرگ‌تر به دست می‌آید.

19. به دنبال ایجاد تغییر در زندگی خود باشید

گاهیزندگی روزمره ما تکراری می‌شود و بیرون آمدن از این وضعیت سخت به نظر می‌رسد. برای رهایی از این شرایط باید به دنبال تغییر و تنوع باشیم. اگر همیشه با خودروی شخصی به محل کار می‌روید، شاید بهتر باشد یک بار وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی را امتحان کنید. هر از گاهی خود را به صرف صبحانه در یک کافه مهمان کنید یا غذای موردعلاقه‌تان را با خود به سرکار ببرید. ناهار را با دوستانتان صرف کنید یا بعد از کار به رستوران یا کافی‌شاپ بروید.

20. برنامه‌ی هیجان‌انگیزی با همکارانتان داشته باشید

دورهمی‌هایی با همکارانتان داشته باشید و از کنار هم بودن لذت ببرید. با هم قرار بگذارید آخر هفته‌ها به کوهنوردی بروید یا دوچرخه سواری کنید. اگر برای اوقات بیکاری خود برنامه مهیج بگذارید، هم روحیه‌تان تقویت شده و هم بازدهی کاری‌تان بالا می‌رود. پس دست به کار شوید و با این کار همکارانتان را هم خوشحال کنید.

21. به اندازه‌ی لازم بخوابید

هر چقدر بهتر استراحت کنید، تمرکز و آرامش بیشتری خواهید داشت. پس دیگر نیازی به متمرکز کردن ذهن خود ندارید و بهتر به وظایف کاری‌تان می‌پردازید. پس بهتر است به اندازه‌ی کافی بخوابید. مطالعات انجام شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد، افرادی که 8 ساعت از وقت خود را به خواب و استراحت اختصاص می‌دهند، خوشحال‌تر و سالم‌تر از بقیه هستند.

22. افکارتان را سر و سامان دهید

افکار - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

هر روز صبح 15 دقیقه برای نظم بخشیدن به افکار و برنامه‌ریزی اهداف روزانه‌تان وقت بگذارید. برای این منظور کافی است کمی وقت صرف کنید و روی مسائل مهم متمرکز شوید. باید به چیزهایی فکر کنید که سبب خوشحالی‌تان می‌شود و راه‌های دست‌یابی به خوشحالی‌های کوچک را دریابید.

23. از آخر هفته‌تان استفاده بهینه کنید

نباید کارهای خود را به خانه ببرید. از پایان هفته برای تفریح و استراحت استفاده کنید و هر طور که دلتان می‌خواهد از آن لذت ببرید. نیاز نیست برای انجام دادن کارها، از وقت استراحتتان بزنید، چون صبح روز شنبه به قدر کافی برای انجام کارهایتان وقت خواهید داشت.

24. خلاقیت و نوآوری به خرج دهید

کارهایی انجام دهید که شما را به چالش می‌کشند و مجبورتان می‌کنند کمی نوآوری و خلاقیت داشته باشید. باید در زمینه شغلی‌تان چالش‌های جدیدی برای خود ایجاد کنید. این کار شما را امیدوار و هیجان‌زده می‌کند و سبب می‌شود شغلتان جذابیت بیشتری پیدا کند.

25. ارتباط خوبی برقرار کنید

برقراری ارتباط موثر یک مهارت باارزش است، اما در بیشتر مواقع توجهی به این مسئله نداریم. مطمئن باشید ارتباطات به پیشرفت شغلی و کنترل استرس شما کمک می‌کند.

26. از فرصت‌های ارزشمندی که دارید، استفاده کنید

حتما به یاد دارید، وقتی در دوران مدرسه به گردش علمی می‌رفتیم، یادگیری مطالب درسی برایمان جذاب‌تر می‌شد. پس اگر امکان دارد، گاهی از محل کار همیشگی خود بیرون بیایید و جلسات کاری‌تان را در محیط‌های جذاب‌تری برگزار کنید. این کار باعث تقویت روحیه، افزایش بهره وری کاری و لذت بردن از کار خواهد شد. دفتر کار خود را ترک کنید و با همکاران و افرادی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت دارند، وقت بگذرانید؛ با این کار می‌توانید از ایده‌های کاری آن‌ها استفاده کنید.

27. برای برنامه‌ریزی موفق و متفاوت، با مدیرتان صحبت کنید

برنامه‌ریزی - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

شاید دو ساعت بی‌کار پشت میز کارتان بنشینید تا کارهای روزمره شروع شوند. با مدیر خود صحبت کنید و برنامه‌ی متفاوت و بهتری ترتیب دهید. معمولا کارفرمایان تمایل دارند کارمندانشان به جای بیکار بودن، ایده های جدید ارائه دهند و در انجام برخی کارها پیش قدم شوند. مثلا به او پیشنهاد دهید یک روز در هفته در خانه بمانید و کارها را از راه دور پی‌گیری کنید یا صبح‌ها دو ساعت دیرتر به سرکار بروید و بعدازظهرها دیرتر به خانه برگردید. کار کردن در ساعت اوج کاری، شما را فعال و خلاق نشان می‌دهد و بدین ترتیب شاد بودن در محل کار را تجربه خواهید کرد.

28. از مزایای کاری‌تان بهره ببرید

خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، مزایایی چون مسافرت‌های سالانه یا بن استفاده از رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی را برای کارمندان خود در نظر می‌گیرند. توصیه می‌کنیم از این مزایا استفاده کنید زیرا سبب می‌شوند انرژی‌تان بیشتر شود و کارهایتان را با روحیه‌ی بهتری انجام دهید.

29. به تعطیلات بروید

استفاده از ایام تعطیلات باعث خوشحالی و تقویت روحیه‌تان می‌شود. این همان چیزی است که برای پیشرفت شغلی و افزایش راندمان کاری به آن نیاز دارید. تحقیقات حاکی از آن است 57 درصد شهروندان آمریکایی از تعطیلات استفاده نمی‌کنند، بلکه در این مواقع یا خواب هستند یا کار بیشتری انجام می‌دهند.

پس برای داشتن بهره‌وری بیشتر، مقصدی انتخاب کرده و برای رفتن به یک سفر مهیج و مقرون به صرفه برنامه‌ریزی کنید.

30. در هنگام سفر، کارهایتان را دنبال کنید

دورکاری - محل کار - محیط کار - محل کار مفرح - محیط کار شاد - سازمان شاد

می توانید در هنگام مسافرت، کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت پیگیری کنید، بدین ترتیب از کار دور نشده و ارتباطتان با وظایف شغلی قطع نخواهد شد. پس در جریان کارها بوده و لذت بیشتری از سفرتان می‌برید.

31. در کنار وظایف شغلی‌تان، یک پروژه جانبی انجام دهید

انجام پروژه‌های جانبی به شما کمک می‌کند تا علاقه‌مندی‌هایتان را پیدا کنید؛ چیزی که ممکن است در محل کار فرصت انجام آن را نداشته باشید. این کار سبب می‌شود تا وقتی دچار روزمرگی می‌شوید یا وظایفتان خسته‌کننده به نظر می‌رسد، احساس شادی و نشاط بیشتری پیدا کنید. اگر این پروژه جانبی شما را سر ذوق می‌آورد، آخر هفته‌ها به آن بپردازید. پس علاقه‌مندی‌های خود را پیدا کنید و هر چه زودتر دست به کار شوید.

32. درخواست ترفیع شغلی دهید

شاید فکر کنید کار زیادی انجام می‌دهید اما درآمد ناچیزی دارید. پس باید به فکر ارتقای شغلی خود باشید. درباره درخواست افزایش حقوق و ارتقای شغلی پرس‌و‌جو کنید. شاید بتوانید راهی پیدا کنید تا به مدیرتان ثابت شود لایق ارتقاء گرفتن هستید. با این کار رضایت شغلی بیشتری هم خواهید داشت.

33. به دنبال شغل جدیدی باشید

اگر شغلتان را دوست ندارید و از انجام وظایف خود هیچ لذتی نمی‌برید، حتما آن را کنار بگذارید، زیرا برای سلامت روانی و ذهنی‌تان بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید کارتان غیرقابل تحمل است و از طریق هیچ یک از راه‌های مذکور نمی‌توانید در محل کار به شادی برسید، وقت آن رسیده شغل فعلی‌تان را کنار بگذارید و به دنبال شغل دلخواه خود باشید.

منبع: themuse

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-08 01:49:36
دسته بندی ها