افراد موفق چه برنامه‌ای برای شروع روز خود دارند؟

4 تیر 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - افراد موفق چه برنامه‌ای برای شروع روز خود دارند؟
افراد موفق چه برنامه‌ای برای شروع روز خود دارند؟
امتیاز مطلب: 99%

اگر بتوانید از تجربیات و عادات افراد موفق درس بگیرید، قطعاً با سرعت بیشتری به نتیجه موردنظرتان خواهید رسید. با کمی دقت در برنامه روزمره افراد موفق متوجه می شوید سبک زندگی آن‌ها به گونه‌ای است که با وجود مشغله‌های فراوان، باز هم بهره‌وری بالایی دارند. این که موفق‌ترین انسان‌های جهان می دانند بعد از بیدار شدن از خواب به سراغ چه کارهایی بروند، قطعاً در بهره‌وری آن‌ها تأثیر گذار است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم برنامه روزانه انسان‌های موفق چگونه است و آن‌ها به انجام چه کارهایی عادت دارند.

افراد موفق روز خود را چگونه شروع می‌کنند؟

این که صبح خود را چطور شروع کنید تأثیر فوق‌العاده‌ای روی کیفیت روزتان دارد. افراد موفق به این باور رسیده‌اند و در این راستا برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه‌ای برای ساعات ابتدایی روز خود دارند. آن‌ها بدون توجه به این که در ابتدای صبح چه کارهایی انجام می دهند، سحرخیز هستند و خیلی به ندرت پیش می آید ساعات بیشتری بخوابند، چرا که می دانند برای دست یابی به موفقیت نباید فرصت طلایی اول صبح را از دست داد.

به ایمیل‌های خود پاسخ می دهند

جِین-آن گادهیا (Jayne-Anne Gadhia)، مدیر عامل کمپانی ویرجین مانی (Virgin Money)، ساعت 6:30 صبح شروع به کار می کند و برای بیدار شدن نیازی به زنگ ساعت ندارد. او ابتدا به سراغ صندوق ورودی ایمیل‌هایش می رود تا هیچ ایمیلی بی پاسخ نماند. سپس وب سایت BBC و توئیتر را باز می کند تا از جدیدترین اخبار روز جهان اطلاع یابد.

گادهیا در این باره می گوید: "همیشه دوست دارم تمام مسائل کاری‌ام را تحت کنترل بگیرم تا بتوانم از چیزهای دیگر که به کارم مربوط نیستند لذت ببرم. هیچ وقت دوست ندارم وقتی در کنار خانواده‌ام صبحانه می خورم یا دخترم را به مدرسه می برم، حواسم جمع کار باشد."

گِرِچِن روبین (Gretchen Rubin)، نویسنده‌ی کتاب پروژه شادی، در بازه زمانی 6 تا 7 صبح، یعنی وقتی دیگر اعضای خانواده نیز بیدار می شوند، ایمیل‌های خود را می خواند و برنامه‌ای برای روز خود می ریزد. او حتی در همین زمان کوتاه چرخی در شبکه‌های اجتماعی هم می زند.

تمرینات مدیتیشن انجام می دهند

خیلی از افراد موفق پیش از مواجهه با کارهای چالش برانگیز روز، ذهن خود را از طریق تمرینات مدیتیشن آماده می کنند تا با ذهنی آرام و آماده وارد دفتر کارشان شوند.

اُپرا وینفری یکی از موفق‌ترین افراد جهان است که روزی دو بار، هر بار 20 دقیقه، در سکوت و آرامش با خود خلوت می کند.

آریانا هافینگتون، مدیر و سردبیر شبکه خبری آنلاین هافینگتون پُست، از یوگا و مراقبه‌ی صبحگاهی استفاده می کند تا روز پرانرژی و شادی را برای خود رقم زند.

ایروین سیمون (Irwin Simon)، مدیر شرکت صنایع غذایی هِین سِلِسشال (Hain Celestial)، صبح‌های زود علاوه بر خواندن ایمیل‌ها، برقراری تماس‌های کاری و انجام دیگر کارهای ضروری، زمانی را به عبادت اختصاص می‌دهد و بعد از در جلسات کاری شرکت می کند.

ورزش صبحگاهی انجام می دهند

بیشتر افراد موفق صبح زود ورزش می کنند، مگر این که شب تا دیروقت بیدار مانده باشند. ورزش صبحگاهی باعث افزایش سطح انرژی بدن و بهره‌وری می شود و به شما کمک می کند با روحیه بیشتری روز خود را شروع کنید.

  • جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل شرکت خدمات پرداخت موبایل اِسکوئِر (Square)، در حدود ساعت 5:30 صبح در حال پیاده روی است.
  • اورسولا بِرنز (Ursula Burns)، مدیرعامل شرکت زیراکس، ساعت 6 صبح با مربی خصوصی خود ورزش می کند.
  • هووارد شولتز (Howard Schultz)، مدیرعامل کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای اِستارباکس، در حدود ساعت 6 صبح با همسرش دوچرخه سواری می کند.
  • ورزش تأثیر زیادی روی زندگی باراک اوباما داشته؛ به طوری که در زندگی نامه خود با نام رؤیاهایی از پدرم نوشت پیش از این که عادت کند روزی 5 کیلومتر بدود، تفریحی مواد مخدر مصرف می کرده و زندگی چندان جالبی نداشته است. او پیرامون برنامه ورزشی خود گفت شش روز در هفته را به مدت 45 دقیقه ورزش می کند و بیشتر به ورزش‌های کاردیو (هوازی) و قدرتی تمایل دارد.
  • نانسی پِلوسی (Nancy Pelosi)، چهره سرشناس حزب دموکرات آمریکا، هر روز صبح 45 دقیقه پیاده روی می کند و در همین حین برای مابقی روز خود برنامه می ریزد.
  • فریتس وَن پاسچِن (Frits van Paasschen)، مدیرعامل هتل‌های اِستاروود (Starwood Hotels)، همان صبح اول وقت 16 کیلومتر می دود و معتقد است این عادت تأثیر قابل توجهی روی عملکرد مدیریتی او گذاشته است.
  • ریچارد برانسون، مدیر مجموعه شرکت‌های ویرجین، در مصاحبه‌ای اعلام کرد می تواند با انجام تمرینات بدنی چون شنا، یوگای سبک بیکرام (Bikram)، صخره نوردی، دویدن و وزنه برداری تا 4 ساعت بهره‌وری بیشتری در روز داشته باشد.

پس مشغله‌های روزانه بهانه‌ی خوبی برای ورزش نکردن نیست. افراد موفق بسیار سرگرم کار هستند، اما باز هم به ورزش عادت دارند. اگر تناسب اندام و سلامت بدنی برایتان اهمیت دارد، هر طور شده ساعاتی از روز را به ورزش کردن اختصاص دهید.

صبحانه‌ای که افراد موفق می خورند

موفق‌ترین انسان‌های دنیا به این درک رسیده‌اند که صبحانه خوردن به آن‌ها کمک می کند تا در تمام طول روز شاد و پرانرژی باشند. آن‌ها صبحانه‌ی سبک می خورند و همیشه هم به سراغ همان صبحانه‌ی همیشگی می روند. آن‌ها می دانند صبحانه چقدر برای سلامتی‌شان مفید است، به همین خاطر هیچ وقت این وعده‌ی اصلی را از یاد نمی برند.

  • صبحانه‌ی جان مَک کی (John Mackey)، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای هول فودز (Whole Foods)، یک اسموتی مقوی است که از ترکیب بادام، جوی دو سر، شیر برنج یا سویا، میوه‌های تازه، کلم کالی یا اسفناج است.
  • اَل راکِر (Al Roker)، چهره‌ی سرشناس تلویزیون آمریکا، در حدود ساعت 7:40 تا 8:15 صبح یک اسموتی پروتئینی می خورد که ترکیبی از پودر پروتئین، پودر فیبر، شیر بادام، توت‌های یخ زده، زنجبیل و کمی شهد گیاه آگاو (جایگزینی برای شکر) است.
  • مارگارت تاچر تمایل زیادی به صبحانه‌ی سبک دارد. تاچر در سال 1979 میلادی در مصاحبه‌ای گفت صبحانه ی او شامل قهوه و نصف گریپ‌فروت است.
  • ریچارد برانسون تمایل دارد در وعده صبحانه سالاد میوه و میوزلی بخورد.

افراد موفق چطور افکارشان را سر و سامان می دهند؟

همه‌ی ما با افکاری مواجه هستیم که جلوی تمرکزمان را می گیرد و اجازه نمی دهد به ایده‌های خلاقانه برسیم. افراد موفق می‌دانند چطور با آزمون و خطا، ذهن خود را متمرکز کنند و از فکرهای مزاحم رهایی یابند.

کاتیه رِی (Katie Rae)، مدیرعامل شتاب دهنده‌ی تِک اِستارز در بوستون و مدیر صندوق سرمایه گذاری پروجکت 11، عادت کرده در هنگام فکر کردن حرکت کند. او در این مواقع به سراغ دوچرخه سواری یا دویدن می‌رود و گاهی برای چند ساعت به تنهایی رانندگی می کند.

او در این باره می گوید: "خیلی از افراد ذاتاً نویسنده هستند، اما من باید افکارم را به زبان بیاورم. به همین خاطر افکارم را با استفاده از ضبط صوت ضبط می کنم. به افکارم اجازه می دهم تا بیرون بریزند، البته باید تنها و در حال حرکت باشم."

  • راشِل اِسکلار (Rachel Sklar)، نویسنده حقوق زنان، همیشه در حال پیاده روی و دویدن است و به خوبی می تواند افکار خود را متمرکز کند. زمانی که در هواپیما یا قطار است، از این فرصت برای تمرکز افکار و رسیدن به ایده‌های خلاقانه بهره می برد.
  • اِسکات آدامز (Scott Adams)، نویسنده داستان دیلبِرت (Dilbert)، برای این که بتواند افکار خود را متمرکز کند از ساعت 5 صبح شروع به کار می کند، زیرا در این ساعت هنوز درگیر انجام کارهای روزمره نشده است.

افراد موفق چه نظری درباره مطالعه دارند؟

  • دیوید کاش (David Cush)، مدیرعامل شرکت ویرجین آمریکا، صبح‌های زود بعد از خواندن ایمیل‌ها و برقراری تماس‌های ضروری به باشگاه می رود تا دوچرخه بزند. او در حین استفاده از دوچرخه‌های ثابت، روزنامه هم می خواند.
  • دِیو گیروآرد (Dave Girouard)، مدیرعامل شرکت خدمات مالی آپ اِستارت (Upstart)، عادت به مطالعه‌ی روزنامه دارد. او هر وقت که فرصت کند به سراغ سخنرانی‌های وینستون چرچیل هم می رود.
  • جونا پِرِتی (Jonah Peretti)، مؤسس نشریه‌ی اینترنتی بازفید، در مسیر رفت و آمد به محل کار بخش ورزش و کسب و کار روزنامه‌ی نیویورک تایمز را مطالعه می کند.
  • تیم آرمسترانگ (Tim Armstrong)، مدیر عامل شرکت AOL، ساعت 8 شب به خانه می آید و برای دو دختر کوچک خود کتاب می خواند.
  • جانی کارنی (John Carney)، نویسنده و ویرایشگر سابق خبرگزاری سی اِن بی سی، به فلاسفه‌ی باستان و بیش از همه به کتاب‌های افلاطون، سقراط و گزنفون علاقه مند است.
  • بیل گیتس، شب‌ها قبل از خوابیدن مطالعه می‌کند. او در هر سال 50 جلد کتاب می خواند و به کتاب‌های مختلف از ورزشی تا پزشکی و ژنتیک علاقه مند است.

افراد موفق قبل از خواب چه کاری انجام می دهند؟

  • وِرا وَنگ (Vera Wang)، طراح مشهور مُد، قبل از خواب به ایده‌های جدید فکر می کند. او در هنگام غروب ایمیل‌های ارسالی کارمندان را پاسخ می دهد.
  • باراک اوباما شب‌ها تا دیروقت بیدار می ماند. او شب‌ها پیش از خواب کارهای دفتری خود را انجام می دهد و نیم ساعت هم مطالعه می کند.
  • مایکل لِویس (Michael Lewis)، نویسنده و روزنامه نگار بخش اقتصاد، معتقد است ساعت 7 غروب تا 4 صبح بهترین زمان برای نوشتن است. او می گوید وقتی کار فردا را از شب شروع می کند احساس برنده شدن دارد و این احساس او را جلوتر از همه می برد.

او می گوید: "شب‌ها آرامش خوبی دارد. نه تلفن مزاحم می شود و نه چیزی حواسم را پرت می کند. می دانم هیچ کس در این ساعت نمی خواهد از من جلو بزند و این حس را بسیار دوست دارم."

  • جوئِل گَسکوین (Joel Gascoigne)، مدیرعامل شرکت بافِر (Buffer)، هر روز غروب برای 20 دقیقه پیاده روی می کند تا ذهنش از مسائل و چالش‌های کاری آرام بگیرد. او درباره زمانی که در حال پیاده روی است می گوید: "مانند یک دوره‌ی خاموش شدن تدریجی است که می گذارد روز کاریم رو ارزیابی کنم، به فکر چالش‌های بزرگ‌تر بیفتم و کم کم به مسائل کاری فکر نکنم و در پایان به یک حالت خستگی برسم."
  • شِریل سَندبِرگ (Sheryl Sandberg)، مدیر بخش عملیاتی فیس‌بوک، گوشی خود را پیش از خواب خاموش می کند تا خواب آرام‌تری داشته باشد. البته خودش می گوید از دسترس خارج کردن گوشی به سختی امکان پذیر است.

برنامه روزانه و عادات مفید افراد موفق از شرایط خانوادگی و شغلی آن‌ها تأثیر می گیرد؛ اما می توانیم از این عادت‌های مفید استفاده کنیم و شاهد بهبود زندگی‌مان باشیم.

 

منبع: Americanexpress

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-26 01:39:21
دسته بندی ها