سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت باید از خود بپرسید

19 اردیبهشت 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت باید از خود بپرسید
سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت باید از خود بپرسید
امتیاز مطلب: 97%

موفقیت به صورت اتفاقی به دست نمی آید. شاید عده‌ای موفقیت دیگران را به خاطر شانس و اقبالشان بدانند اما اگر به زندگی افراد موفق نگاه کنید، متوجه می شوید آن‌ها دائماً در حال تلاش هستند و روی خودشان کار می کنند. برخی عادت‌ها می توانند سبب دست یابی به موفقیت شوند. رفتارهای مثبتی وجود دارند که اگر به عادت تبدیل شوند، نقش مؤثری در موفقیت شما خواهند داشت. سؤال کردن از خود یکی از عادت‌های مثبت است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 5 سؤال ساده‌ای که افراد موفق هر روز از خود می پرسند را معرفی کنیم.

آیا تاکنون درباره کارهایتان فکر کرده‌اید یا همیشه کارهای خود را بدون اشتیاق و تمایل انجام می دهید؟ خیلی از افراد موفق دائماً از خودشان سؤال می کنند و از این طریق عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار می دهند. برای مثال استیو جابز می گوید: "اگر امروز آخرین روز زندگی‌ام بود، آیا همان کاری را انجام می دادم که قرار است انجام دهم؟" این جمله‌ی ارزشمند از استیو جابز، اهمیت سؤال کردن از خود را برای دست یابی به موفقیت به نمایش می گذارد.

اغلب افراد موفق می توانند خودشان را به طور منظم ارزیابی کنند؛ پس مهارت‌ها و میزان پیشرفت خود به سوی اهداف را به دقت تجزیه و تحلیل می کنند. آن‌ها گرفتار روزمرگی‌های زندگی نمی شوند و درباره کارهایی که انجام می دهند، جدی فکر می کنند.

سؤال کردن از خود به منظور قضاوت یا انتقاد از خود نیست، بلکه برای این است اهداف، شرایط و کارهایی که برای رسیدن به آن‌ها انجام می دهید، به‌طور بی‌طرفانه ارزیابی شود. این تمرین بسیار خوبی است که باعث تفکر بیشتر درباره خودتان و موفقیت در کار و زندگی می شود.

در ادامه‌ی مقاله، 5 سؤال ساده را بیان می کنیم که افراد موفق هر روز از خود می پرسند:

آیا در جایگاه شغلی درستی قرار گرفته‌ام؟

اگر برای شغل خود اشتیاق نداشته باشید، برای غلبه بر موانع و مشکلاتی که زندگی در سر راه موفقیتتان قرار می دهد هم انگیزه ای نخواهید داشت. حتی وقتی کار خود را با شور و اشتیاق شروع می کنید، باز هم ممکن است به مرور زمان اشتیاقتان از بین برود. پس بسیار مهم است به طور مداوم انگیزه‌ی خود را بررسی کنید. اگر فکر می کنید اشتیاق کمتری دارید و بی‌انگیزه هستید، شاید برای بالا بردن انگیزه و انرژی‌تان در کسب و کار به یک تغییر اساسی نیاز داشته باشید. پیدا کردن شغلی که به آن نیاز دارید، به شما انگیزه و ذهنیت لازم برای موفقیت را خواهد داد.

آیا از اشتباهات خود عبرت می گیرم؟

خیلی از ایده‌ها به شکست می خورند. این امر طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که شما از اشتباهات خود درس بگیرید و اشتباهی را دوبار تکرار نکنید. وقتی به مشکلی برخورد می کنید، زمانی را برای ارزیابی آن اشتباه در نظر بگیرید و ببینید چه چیزی باید تغییر کند و چطور می توانید از تکرار آن اشتباه در آینده ممانعت کنید. باید از هر شکستی در مسیر موفقیت خود درس بگیرید و به دلیل اصلی آن اشتباه پی ببرید.

آیا من توانایی‌های خود را گسترش می دهم؟

برای این که به موفقیت برسید، باید مدام حد و مرزهای خود را گسترش دهید، نه این که در یک مسیر همیشگی حرکت کنید. افرادی که در حرفه‌ی شما موفق هستند، همیشه در حال پیشروی‌اند و توانایی‌هایشان را گسترش می دهند. تعیین اهداف جدیدتر و تلاش برای دست یابی به آن‌ها، شور و اشتیاق شما را بیشتر می کند و باعث می شود در مسیر رسیدن به موفقیت تا جایی که می توانید تلاش کنید. از تمام موانع پیش روی خود بگذرید و هر غیرممکنی را ممکن کنید.

راه حل‌های درازمدت من چیست؟

یکی از سؤالاتی که باید از خود بپرسید، این است که چه راهکارهایی وجود دارد که به من امکان برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر را می دهد. اگر می خواهید بهتر و سریع‌تر کار کنید، به دنبال راهکارهایی باشید که به شما در انجام این کار کمک می رساند. نقشه‌ای بریزید تا شما را از جایی که هستید، به جایی که می خواهید بروید، برساند. البته در این نقشه، احتمال شکست را هم در نظر بگیرید. اگر از شکست‌های خود درس بگیرید، در مسیر رسیدن به موفقیت بسیار کارساز خواهند بود.

آیا هنوز باور دارم که این کار را انجام خواهم داد؟

برای رسیدن به موفقیت، باید به خود و چیزی که می خواهید به آن برسید، ایمان داشته باشید. حتی بزرگ‌ترین اهداف هم بدون باور به خود و اطمینان از این که می توانید به آن‌ها برسید، هیچ ارزشی ندارد. رو به روی آینه بایستید و از خود بپرسید آیا اشتیاق من متناسب با اهداف و رؤیاهایم است؟

وقتی به توانایی خود برای انجام کاری ایمان نداشته باشید، نمی توانید دیگران را متقاعد کنید که از پس آن بر می آیید. پیش از این که انتظار داشته باشید اطرافیان شما را باور کنند، باید خود به توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید.

 

منبع: Success

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-06 13:56:40
دسته بندی ها