درس‌هایی ارزشمند از استارتاپ‌هایی با موفقیت چشمگیر

31 اردیبهشت 1399 - 6:05
استارتاپ - درس‌هایی ارزشمند از استارتاپ‌هایی با موفقیت چشمگیر
درس‌هایی ارزشمند از استارتاپ‌هایی با موفقیت چشمگیر
امتیاز مطلب: 95%

راه اندازی یک استارتاپ کار چندان سختی نیست، اما برای موفقیت آن باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. مسیر موفقیت یک کسب و کار جدید قابل پیش بینی نیست، زیرا فقط 30 درصد از استارتاپ های جدید قادر به جذب منابع مالی بیشتر خواهند بود. پس برای راه اندازی یک استارتاپ به چیزی بیش از یک ایده‌ی خوب نیاز دارید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا درس‌هایی را از چند استارتاپ موفق دنیا فرا بگیریم.

خواندن داستان استارتاپ های موفق، در حالی که دیگر کسب و کارها دچار شکست شده یا راکد هستند، کار بسیار خوبی است. در ادامه‌ی مقاله داستان 10 استارتاپ موفق را مرور کرده و از هریک از آن‌ها درس ارزشمندی می آموزیم.

درس موفقیت از کالتورا (Kaltura): چند بازار هدف مناسب را در نظر بگیرید

کالتورا به عنوان پلتفرم منبع باز ویدئو معرفی می‌شود که برای مدیریت، انتشار و پخش محتواهای ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد. کالتورا موفق شده چند سازمان تجاری، آموزشی و رسانه‌ای را به عنوان بازار هدف خود شناسایی کند و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد.

این پلتفرم برای هریک از گروه‌های هدف قابلیت‌ها و عملکردی اختصاصی در نظر گرفته است. هم اکنون 300 هزار سازمان تجاری، آموزشی و رسانه‌ای از خدمات کالتورا بهره می برند که از آن جمله می توان به گروپان (Groupon)، بانک آمریکا (Bank of America)، اچ بی او (HBO) و هاروارد (Harvard) اشاره کرد.

موفقیت کالتورا در گرو اهمیت دادن به چند بازار هدف مختلف است. البته نیاز نیست گروه هدف شما شامل تمام افراد باشد بلکه کافی است چند گروه مهم را به عنوان گروه هدفِ خدماتتان انتخاب کنید و در پاسخ گویی به نیازهایشان عملکردی خوب از خود نشان دهید. در حال حاضر این استارتاپ موفق 25 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده است.

درس موفقیت از پاندورا (Pandora): امکان شخصی‌سازی را در اختیار مشتریان قرار دهید

پاندورا یک سرویس پیشنهاد موسیقی بر مبنای علایق شخصی کاربران است که بنا بر سلیقه‌ی موسیقی فرد، ایستگاه پخش موسیقی مناسب را برایش فراهم می کند. پاندورا برای ارائه‌ی بهترین پیشنهاد از بازخوردهای فرد درباره‌ی آهنگ‌ها و هنرمندان استفاده می کند. با گوش دادن به موسیقی شخصی سازی شده، کاربران از موسیقی خاص خود لذت می برند و به این برند وفادار می شوند. احتمال می رود پاندورا با فروش 10 میلیون سهم، در حدود 231 میلیون دلار منابع مالی به دست آورد.

درس موفقیت از تابولا (Taboola): کنترل را به دست مصرف‌کننده نهایی بدهید

تابولا با داشتن 120 کارمند به درآمد سالیانه 100 میلیون دلار دست یافته و بالاترین نسبت سود به تعداد کارمند را در سراسر دنیا دارد. تابولا پلتفرم کشف محتواست و بر اساس محتوایی که کاربر در حال مشاهده‌ی آن است ویدئو یا دیگر محتوایی که فرد به آن‌ها علاقه‌مند است را به او پیشنهاد می دهد. البته تابولا تنها پلتفرم ارائه دهنده‌ی پیشنهاد محتوا نیست، اما با واگذاری کنترل به دست کاربر نهایی، از رقیبان خود جلو زده و به پیشرفت چشمگیری دست یافته است.

درس موفقیت از وُکسی (Voxy): به یک‌باره خدماتی بیش از حد ارائه ندهید

وُکسی یک اپلیکیشن موبایلی است که به مردم اسپانیایی زبان کمک می کند انگلیسی را از طریق تجربیات واقعی و به صورت مختصر و روزانه یاد بگیرند. البته وُکسی با داشتن بهترین تکنولوژی‌ها قادر بود دیگر زبان‌ها را نیز به کاربران بیاموزد، اما تصمیم گرفت روی آموزش زبان انگلیسی به اسپانیایی‌ها تمرکز کند. بدین ترتیب وُکسی توانست حضور قدرتمندی را در بازار تجربه کند. هم اکنون 3 میلیون نفر از خدمات این اپلیکیشن موبایلی استفاده می‌کنند و وُکسی توانسته 15 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کند.

درس موفقیت از گِت (Gett): برای هر بازار عملکردی اختصاصی داشته باشید

گِت به عنوان یک برنامه‌ی موبایلی برای سفارش تاکسی و اتومبیل تشریفاتی در 20 شهر مختلف دنیا چون نیویورک، لندن، منچستر، مسکو و سن پترزبورگ شناخته می شود. این اپلیکیشن بعد از کسب موفقیت‌های چشمگیر، خدمات خود را در اروپا و آمریکا نیز ارائه داد. در حال حاضر بیش از 1 میلیون نفر و حدود 1500 مشتری تجاری از جمله گوگل از خدمات گت بهره می برند. اپلیکیشن موبایلی گت باعث شده رفت و آمد مردم در شهرها متحول شود. هم اکنون این استارتاپ سرمایه‌ای در حدود 42 میلیون دلار دارد.

درس موفقیت از شودَزِل (ShoeDazzle): به دنبال دردسر نباشید

شودَزِل به عنوان یک پلتفرم شخصی سازی شده‌ی آنلاین و فروشگاهی معرفی می شود که به بانوان کمک می کند کیف و کفش، لباس و زیورآلات موردعلاقه‌ی خود را خریداری کنند. شودَزِل در سال 2009 میلادی راه اندازی شد و با بیش از 13 میلیون عضو، سرمایه‌ی 66 میلیون دلاری را به دست آورده است. این استارتاپ در سال 2011، سرویسِ اشتراک گذاری موفق خود را رها کرد. این مدل تجاری الکترونیکی موفق بعد از کنار گذاشته شدن، دوباره به کار گرفته شد و این شرکت را به پیشرفت رساند. پس از این ماجرا در می یابیم اگر چیزی خراب نیست درستش نکنید.

درس موفقیت از تویو (2U): بهترین فناوری را توسعه دهید

تویو برای ارائه مدارک آنلاین با دانشگاه‌های معتبر جهان همکاری می کند. این استارتاپ توانسته با سرمایه گذاری‌های پرریسک خود به سرمایه‌ی 100 میلیون دلاری دست یابد و زیرساخت‌ها و نرم افزارهایی ارائه دهد تا از طریق آن‌ها بتوانند برنامه‌های خود را تنظیم و دیجیتالی کنند. در بطن موفقیت تویو نرم افزارها و مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته‌ی مدیریت یادگیری قرار گرفته که از دانشجویان، اساتید و تمام فرآیندهای مدیریت دانشگاه و یادگیری پشتیبانی می کند. تویو با تمرکز روی تکنولوژی و استخدام متخصصین فناوری در این حوزه، توانسته از رقیبان خود جلو بزند.

درس موفقیت از پِریزمَتیک (Prismatic): روی همکاری‌های تیمی تمرکز کنید

پریزمتیک خبرخوانی است که از الگوریتم‌ها برای ساخت نیوزفید اختصاصی بر اساس علایق شخصی استفاده می کند. با تکیه بر عادت‌های خواندن هر فرد، این پلتفرم خبرهای مرتبط را به او پیشنهاد می‌دهد. هم اکنون این استارتاپ 16.5 میلیون دلار سرمایه دارد و هر هفته 25 هزار نفر از آن استفاده می کنند. در محیط کاری پریزمتیک ارتباط تنگاتنگی میان مهندسان، طراحان و تمام اعضای تیم وجود دارد که مهم‌ترین عامل موفقیت این استارتاپ به حساب می‌آید. مثلاً بردفورد کراس، مدیر ارشد پریزمتیک فوت و فن‌های طراحی را یاد گرفته تا بتواند برای همکاری تنگاتنگ در تیم حضور یابد.

درس موفقیت از آپارتمان لیست (Apartment List): به جای اختراع دوباره‌ی چرخ، روی توسعه همکاری‌های مفید تمرکز کنید

آپارتمان لیست استارتاپی است که به مستأجران و افراد جویای خانه کمک می کند تا آپارتمان موردنظر خود را پیدا کنند. این سایت چند میلیون فهرست را در یک نقشه‌ی آنلاین تعبیه کرده که امکان جستجوی آسانی دارد و عملیات سخت و طاقت‌فرسای جستجوی خانه را به تجربه‌ای راحت و خوشایند تبدیل می کند. آپارتمان لیست برای پاسخ گویی بهتر به مستأجران، با چند بازار املاک بزرگ همکاری کرده و از فهرست موجودی‌های آن‌ها برای ساخت این استارتاپ 15 میلیون دلاری بهره می برد.

درس موفقیت از مَپ مای فیتنس (MapMyFitness): محصول خود را به سیستمی خاص محدود نکنید

مای مپ فیتنس یک پلتفرم ردیابی تناسب اندام است که با سرمایه‌ی 150 میلیون دلاری، توسط شرکت تولیدکننده‌ی محصولات ورزشی با نام آندِر آرمِر (Under Armour) خریداری شد. این پلتفرم ردیابی تناسب اندام را با ثبت جزئیات و خصوصیات تمرینات بدنی از طریق GPS انجام می دهد. مای مپ فیتنس تنها امکانات مربوط به ردیابی تناسب اندام فرد را ارائه می داد اما اکنون ابزارهای تمرینات بدنی آنلاین، ردیاب تغذیه و ماشین حساب‌های مربوط به شاخص‌های مرتبط به تناسب اندام را به امکانات خود افزوده است.

هم اکنون مای مپ فیتنس بیش از 13 میلیون کاربر دارد. تطبیق این پلتفرم با دیگر ابزارها و سیستم‌های رایج باعث جذابیت و موفقیت آن شده است. مای مپ فیتنس با 200 ابزار دیگر از جمله فیت بیت (FitBit) و گَرمین بایک کامپیوتر (Garmin bike computer) منطبق است.

می‌توان از استارتاپ هایی که به موفقیت‌های چشمگیر رسیده‌اند چیزهای زیادی یاد گرفت. همواره به این موضوع توجه داشته باشید برای پایدار نگه داشتن یک استارتاپ به چیزی بیش از داشتن یک ایده‌ی خوب نیاز دارید.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-20 09:56:08
دسته بندی ها