چرا مدیرعامل بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا مهندس‌اند؟

30 آذر 1399 - 11:56
انگیزشی - چرا مدیرعامل بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا مهندس‌اند؟
چرا مدیرعامل بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا مهندس‌اند؟
امتیاز مطلب: 96%

شاید برایتان جالب باشد بدانید، مدیرعامل 7 شرکت از 10 شرکت بزرگ دنیا مهندس هستند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم کدام خصوصیت در مهندسان باعث شده که آن‌ها در رهبری موفق باشند.

بیشتر مردم اعتقاد دارند برای مدیرعامل شدن باید مدرک مدیریتی یا مالی داشت؛ اما اکنون دنیا متحول شده و مدیرعامل 7 شرکت از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کمپانی‌های دنیا مهندس هستند. لازم به ذکر است، تمام این شرکت‌ها از جمله اپل ، آلفابت، مایکروسافت ، آمازون ، فیس بوک و تنسنت بزرگ‌ترین کمپانی‌های سیلیکون‌ولی هستند.

مایک فارلی، مؤسس و مدیرعامل کمپانی Tile است. دستگاه‌ها، شبکه و اپلیکیشن آن‌ها از گم شدن کلید، گوشی موبایل و دیگر لوازم کاربران جلوگیری می‌کند. فارلی مهندس نرم افزار است و تا قبل از تأسیس کسب و کار خود اطلاعات زیادی در این مورد نداشت. او مجبور بود مسائل زیادی چون قوانین بازاریابی و ساخت محصولات پرطرفدار را یاد بگیرد تا بتواند کسب و کار خود را راه‌اندازی کند. او باور داشت مهارت‌های مهندسی در این زمینه کمک زیادی به او کرده است. در ادامه‌ی مقاله به اهمیت مهندس بودن برای شغل رهبری اشاره می‌کنیم:

مهارت پیدا کردن مشکل و حل مسئله

من در ابتدا مسئولیت تضمین کیفیت نرم افزارها را به عهده داشتم. این مسئله به من کمک کرد تا بتوانم قبل از مشتری‌ها تمام ایرادات محصول را پیدا کنم. شرکت ما محصولات زیادی در ابعاد و شکل‌های متنوع تولید می‌کند و من همیشه سعی می‌کنم از دید مشتری به آن‌ها نگاه کنم. این که چه چیزی شکل ظاهری آن را نامناسب می کند یا باعث می‌شود به خوبی کار نکند.

وقتی مشکل را پیدا کردید به دنبال بهترین راه حل ممکن باشید. مهارت حل مسئله از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در شغل مهندسی یاد می‌گیرید. استراتژی‌های زیادی برای پیدا کردن مشکلات و ارائه‌ی بهترین راه حل برای آن‌ها وجود دارد. بیشتر مهندسان در دوران کودکی خود این خاطره را دارند که قطعات الکترونیکی دستگاه‌های مختلف را جدا و دوباره سرهم بندی کنند. مهندسان خراب کار نیستند، بلکه تمایل دارند بدانند هر ابزار چطور کار می‌کند و همیشه به دنبال باز کردن قطعات می‌روند.

پذیرش شکست به عنوان بخشی از فرآیند

اگر می‌خواهید به کسب و کار خود رونق دهید، باید اهل خطر کردن باشید. این بدین معناست که در طول مسیر چندین بار با شکست رو به رو شوید. اگر بعد از هر بار شکست دوباره از جا بلند شوید و از تجربیات خود درس بگیرید می‌توانید سریع‌تر از رقبا حرکت کنید. خیلی از افراد در مورد شکست احساس ناامنی می‌کنند؛ اما مهندسان باور دارند شکست یک پله آن‌ها را جلوتر می‌برد.

پذیرش شکست - مدیر عاملان کمپانی ها

توماس ادیسون در این‌باره می‌گوید:

من هیچ‌وقت شکست نخوردم؛ بلکه توانستم راه‌های زیادی پیدا کنم که مرا به جواب نمی‌رساندند.

این به معنای کشف و اختراع است.

به دنبال یادگیری مداوم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال تغییر است. مهندسان طوری تربیت شده‌اند که نسبت به یادگیری همه چیز مشتاق باشند. وقتی در دانشگاه درس می‌خوانید، با چند زبان برنامه‌نویسی آشنا خواهید شد؛ اما ممکن است وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوید این زبان‌ها خارج از رده باشند. شما به عنوان یک مهندس همیشه به دنبال یادگیری موضوعات جدید هستید. باید همواره مسائل روز دنیا را دنبال کنید و قبل از رقبا به فکر یافتن راه حلی برای آن باشید.

مهندس بودن برای شغل مدیرعاملی بسیار مناسب است اما باید بتوانید نقاط ضعف را به درستی تشخیص دهید. بازاریابی، فروش، امور مالی و منابع انسانی از جمله موضوعاتی نیستند که در رشته‌های مهندسی یاد داده می‌شوند؛ اما برای مدیریت هر کسب و کاری لازم هستند. زمانی را به یاد دارم که اصول حسابداری را با خواندن کتاب‌های مقدماتی یاد گرفتم. برای تبدیل شدن یک مهندس به مدیرعامل نیاز است کنجکاو و متواضع باشید.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-21 14:41:27
دسته بندی ها