اشتباهات زبان بدن که باعث شکست در ارتباطات اجتماعی می‌شود

20 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - اشتباهات زبان بدن که باعث شکست در ارتباطات اجتماعی می‌شود
اشتباهات زبان بدن که باعث شکست در ارتباطات اجتماعی می‌شود
امتیاز مطلب: 99%

در تمام تعاملات اجتماعی، از مصاحبه‌های شغلی و کنفرانس‌های کاری گرفته تا مهمانی‌ها و قرار ملاقات‌های شخصی، زبان بدن تاثیر 58 درصدی در موفقیت افراد دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا رایج‌ترین اشتباهات زبان بدن را که می‌تواند به شما آسیب برساند، معرفی کنیم.

لم دادن و شل ایستادن

اگر با شانه‌های افتاده و پشت خمیده بایستید، فردی ضعیف و بی‌اعتماد به نفس دیده خواهید شد. اگر روی صندلی بیفتید و خیلی به سمت عقب لم دهید، دیگران فکر می‌کنند شما خیلی بی‌خیال هستید و تمایل چندانی به کار کردن ندارید. لازم به ذکر است، جدیدترین تحقیقات علمی نشان می دهد بی حالی و وارفتگی در هنگام ایستادن یا نشستن نشانه‌ی عزت نفس پایین و تضعیف روحیه فرد است.

بی‌توجهی به طرز قرار دادن پاها

افراد به طور ناخودآگاه پاهای خود را در هنگام نشستن به طرق مختلف قرار می دهند، به همین خاطر کنترل آن بسیار سخت است. اگر هیچ دقتی هم در این باره نداشته باشید، طرف مقابل از طرز نشستنتان به احساس ناامنی و نیت پنهانی شما پی می برد. البته طرز قرارگیری پاها هنگام نشستن می تواند برخی ویژگی‌های شخصیتی‌تان را هم فاش کند. برای مثال:

-    نزدیک کردن زانوها به هم و دور کردن قسمت پایینی پاها از هم طوری که سر انگشتان دو پا رو به هم و پاشنه‌ی پاها دور از هم باشند، نشان از احساس ناامنی و خیال پردازی شماست.

-    انداختن یک پا روی پای دیگر نشان‌دهنده‌ی کوته فکری و حالت تدافعی است.

-    افرادی که زانوهایشان را از هم دور و پاشنه‌ی دو پا را به هم نزدیک می کنند، شخصیتشان به گونه‌ای متفاوت به نظر می رسد. زبان بدن آن‌ها می گوید افرادی با قدرت تسلط بالا و با اهمیت هستند. البته این طرز نشستن نشان دهنده‌ی غرور و خودبینی نیز است و معمولا در جلسات رسمی نوعی بی‌ادبی تلقی می شود.

-    قرار دادن پاها به صورت موازی، فرد را خنثی نشان می دهد و معمولاً او را شخصی آرام و گشاده می‌دانیم.

-    بانوانی که پاهایشان را به هم می‌چسبانند و به یک سمت می‌اندازند، جذاب‌تر و خانمانه‌تر جلوه می‌کنند.

استفاده‌ی زیاد از دست

حرکات دست بخش زیادی از شخصیت شما را فاش می کند. حرکت زیاد دست‌ها در هوا هنگام صحبت نشان از عدم اعتماد به نفس و غیرحرفه‌ای بودن شما دارد. حرکات ناشی از استرس مانند شکستن قولنج انگشتان دست، بازی با موها، جویدن ناخن و لب نشان از اضطراب و ناامنی شما دارد. البته نداشتن هیچ حرکتی هم خوشایند نیست و ممکن است بی‌علاقگی‌تان را نشان دهد.

دست‌به‌سینه نشستن یا ایستادن

دست به سینه نشستن یا ایستادن حالتی تدافعی را نشان می دهد که نه علاقه‌ی چندانی دارید و نه تحت تأثیر قرار گرفته‌اید. اگر دست‌های خود را در راستای بدن قرار دهید، به طرف مقابل نشان می دهید به دنبال گفت و گو هستید. علاوه بر آن، قرار دادن دست‌ها در پشت نشانه‌ی قدرت، اعتماد به نفس و برتری شماست. برخی مطالعات علمی نشان می دهد دست به سینه نشستن یا ایستادن در هنگام انجام وظایف سخت نشان دهنده‌ی ثبات قدم بیشتر شماست.

شل دست دادن

در تعاملات اجتماعی فشار دست در هنگام دست دادن از تأثیر به سزایی برخوردار است. افرادی که شل دست می دهند، ممکن است بی‌اعتماد به نفس و ضعیف دیده شوند. البته اگر خیلی هم محکم دست بدهید، پرخاشگر و قدرت طلب به نظر برسید. اصطلاح "ماهی خیس" بدترین نوع دست دادن را معرفی می کند که به آن دست دادن با دست سرد و عرقی هم گفته می شود. این نوع دست دادن باعث می شود شخصی ضعیف و با طبیعتی سرد به نظر برسید.

برقراری نامناسب تماس چشمی

اگر در جلسات کاری از تماس چشمی و رو در رو بپرهیزید، فردی غیرحرفه‌ای به نظر خواهید رسید. این نوع رفتار در مهمانی‌ها و قرارهای شخصی نیز نشان دهنده‌ی ریاکاری و احساس ناامنی است. البته کارول کینزی گومان، متخصص زبان بدن، می گوید، تماس چشمی بیش از حد هم می تواند گستاخی، دشمنی و تهدید شما را نشان دهد.

تمرکز بیش از حد روی گوشی موبایل

بازی کردن با موها، دست‌ها و در دست گرفتن گوشی موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی سبب می شود در ارتباطاتتان به طرف مقابل توجه کافی نکنید و حواستان روی چیزهای دیگر جمع شود. این رفتار شما را فردی ضعیف و بی تمرکز نشان می دهد. جدیدترین پژوهش‌ها حاکی از آن است وَر رفتن به وسایل مختلف به شما کمک می کند اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید. البته باز هم گفته می شود در زمان صحبت کردن با دیگران سرگرم گوشی موبایلتان نشوید، زیرا این رفتار به دور از ادب است و به طرف مقابل می فهماند علاقه‌ای به صحبت کردن با او ندارید.

بازی کردن با انگشتان دست

در ارتباطات خود از حرکاتی چون مالیدن کف دست‌ها به هم چسباندن نوک انگشتان دو دست به همدیگر و بازی کردن با انگشتان پرهیز کنید. این حرکات به طرف مقابل القا می کند که به دنبال فریب کاری هستید یا می‌خواهید به جای قانع کردن او، افکارتان را به آن‌ها تحمیل کنید.

لبخند نزدن

سر تکان دادن و لبخند زدن از نشانه‌های غیرکلامی است که به طرف مقابل نشان می دهد با دقت به حرف‌های او گوش می دهید. وقتی به طرف مقابل لبخند بزنید، احساس راحتی بیشتری خواهد داشت. گاهی افراد توجهی به طرز قرار گرفتن دست‌ها و پاهای طرف مقابل ندارند، اما مطمئناً حالت چهره به خوبی مشخص است و از چشم هیچ کس دور نمی ماند. با لبخند زدن خودتان هم حس بهتری خواهید داشت.

تقلید کردن حرکات طرف مقابل

شاید حرکات آینه‌ای یا تقلید از حرکات طرف مقابل سبب شود زودتر به تفاهم و یکرنگی برسید. این تکنیک باعث ایجاد اعتماد بیشتر و عمیق شدن گفت و گویتان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این تکنیک برای مردان سخت‌تر است، اما زنان خیلی بیشتر تحت تأثیر حرکات آینه‌ای طرف مقابلشان قرار می گیرند. جالب است بدانید، زنان به مردانی که طرز ایستادن یا نشستن و حرکات آن‌ها را تقلید می کنند، علاقه‌ی بیشتری دارند.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-09 09:39:33
دسته بندی ها