6 دلیلی که شکست به اندازه موفقیت اهمیت دارد

22 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 6 دلیلی که شکست به اندازه موفقیت اهمیت دارد
6 دلیلی که شکست به اندازه موفقیت اهمیت دارد
امتیاز مطلب: 94%

همه‌ی ما رویای موفقیت و رسیدن به بهترین‌ها را در سر خود می‌پرورانیم اما آیا کسی هم هست که رویای شکست را داشته باشد؟ اکثریت ما پاسخ خیر به این سوال می‌دهیم. هیچ آدم عاقلی قصد شکست خوردن ندارد. شکست بخش غیر قابل امتناع زندگی‌مان است با این حال هیچ‌کداممان توان مقابله با آن را نداریم. مشکل شکست این است که زمانی که بسیاری از افراد به موفقیت نرسند احساس کوچکی می‌کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

همه‌ی ما در نقطه‌ای از زندگی‌مان شکست را تجربه کرده‌ایم. این شکست می‌تواند چیزی به سادگی قبول نشدن در امتحان رانندگی و یا چیزی به بزرگی باختن یک مسابقه‌ی بین الملی باشد. تسلیم شدن در این مواقع بسیار آسان است اما اگر همه چیز را به سادگی می‌توانستیم در زندگی به دست آوریم، دیگر اهمیتی نداشتند. شکست به این معنا نیست که سخت تلاش نکرده‌ایم فقط به این معنا است که برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهیم باید از روش دیگری استفاده کنیم.

در ادامه به معرفی اینکه چرا شکست در رسیدن موفقیت اهمیت دارد می‌پردازیم.

1. شکست شما را قوی می‌کند.

شکست ممکن است شما را نابود کند، اما در عین حال از شما فردی قوی می‌سازد. اگر داستان زندگی افرادی که ما به عنوان الگو به آن‌ها نگاه می‌کنیم را بخوانید، همه‌ی آن‌ها با استفاده از شکست به جایی که هستند رسیده‌اند. کسانی مانند استیو جابز، والت دیزنی و آلبرت انیشتین افراد موفقی هستند که در زمان خودشان با شکست‌های بزرگی دست و پنجه نرم کردند. اگر با شکست زمین خوردید، روی پاهای خود بایستید و سخت‌تر تلاش کنید تا نشان دهید که هیچ چیز نمی‌تواند شما را در هم بشکند.

2. شکست مسیری برای حرکت به شما می‌دهد.

بیشتر ماها درباره‌ی تصمیماتی که گرفتیم به شک میفتیم و دودل می‌شویم. این موضوع اشتباه نیست. این امر  اتفاق میافتد زیرا ما مطمئن نیستیم که تصمیماتی که گرفتیم برای آن زمان مناسب است یا خیر. شکست فرصت تغییر جهت را به ما می‌دهد. وقتی در مسیری شکست خوردیم دلیل اشتباه بودن آن را می‌فهمیم و مسیر درستی را انتخاب می‌کنیم.

3. شکست ارزش را به ما می‌آموزد.

ارزش‌های ما در طی زمان مدام در حال تغییر هستند. با هر تغییر کوچک و بزرگی در زندگی‌مان ارزش‌هایمان عوض می‌شوند. ارزش یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی است که شکست می‌تواند به ما بیاموزد. شکست به ما می‌آموزد که برای موفقیت به چیزهای مناسب ارزش دهیم.

4. شکست ترس را از بین می‌برد.

بیشتر چیزهایی که در زندگی از آن‌ها می‌ترسیم به‌گونه‌ای به شکست متصل هستند. این ترس از شکست است که باعث می‌شود از جست و جوی گزینه‌هایمان بازبمانیم و از نقطه‌ی راحتی‌مان خارج نشویم. زمانی که محکوم به شکست هستید دیگر چیزی برای ترسیدن از آن باقی نمی‌ماند. در آن زمان دیگر از ریسک کردن و از نقطه‌ی راحتی خود بیرون آمدن برای به دست آوردن تمام چیزهایی که می‌خواهید نمی‌ترسید.

5. شکست یک فرصت است.

به جای تمرکز بر چیزهای منفی که همراه شکست می‌آیند تمام انرژی خود را در جنبه‌ی مثبت آن متمرکز کنید. شکست به شما می‌آموزد چگونه انعطاف‌پذیر باشید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. به دست آوردن موفقیت بعد از شکست نشان می‌دهد که چقدر از لحاظ روانی قوی هستید. شکست جنبه‌ی اشتباه را به ما نشان می‌دهد و به ما فرصت درست کردن آن‌ها را می‌دهد. درنهایت به فردی با اعتماد به نفس و پر از شور تبدیل می‌شوید.

6. شکست یک تجربه است.

هر چیزی که ما در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم مانند شکست یک تجربه است. موفقیت همه چیز نیست. درک زندگی است که اهمیت دارد و هیچ چیز مانند شکست نمی‌تواند درکی عمیق در مورد زندگی به ما بدهد و نگاه ما به همه چیز و اتفاقات اطراف ما را تغییر می‌دهد. شکست ما را به فردی بهتر تبدیل می‌کند و اهمیت زندگی را به ما می‌آموزد.

جمع بندی

شکست را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرید و اجازه دهید به شما بیاموزد که در مسیر موفقیت به فرد قوی‌تری تبدیل شوید. مسیر شکست به سمت موفقیت مسیری ساده نیست اما ارزش تمام تلاش‌هایتان را دارد؛ بنابراین اگر معمولاً شکست می‌خورید بلند شوید و هیچ وقت از تلاش دست نکشید. قایم شدن از شکست باعث نرسیدن به موفقیت می‌شود. شجاع باشید و این مسیر را طی کنید و در این صورت هیچ پشیمانی برای شما باقی نمی‌ماند..

 

منبع: Pickthebrain

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-09 16:16:01
دسته بندی ها