چند تمرین ساده روزانه برای پرورش قدرت خلاقیت!

13 دی 1396 - 6:00
دانستنیها - چند تمرین ساده روزانه برای پرورش قدرت خلاقیت!
چند تمرین ساده روزانه برای پرورش قدرت خلاقیت!
امتیاز مطلب: 91%

هر فردی به دنبال داشتن ذهنی خلاق و دست یابی به راز موفقیت خلاق‌ترین ذهن‌هاست. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا وقتی به خلاقیت نیاز دارید، از آن دور می شوید؟ حتماً تاکنون بارها برایتان اتفاق افتاده که هیچ زمانی ندارید، اما کارهایتان هم به اتمام نرسیده است. به راستی دلیل آن چیست؟ قطعاً علت اصلی آن رشد نکردن خلاقیت است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 تمرین ساده برای پرورش خلاقیت را معرفی کنیم.
خلاقیت وقتی عجله دارید و کاری را با سرعت انجام می دهید، خودش را نشان نمی دهد. برای خلاق‌تر شدن راه‌های زیادی وجود دارد. برای پرورش خلاقیت باید وقت بگذارید. در ادامه‌ی مقاله 10 مورد از راه‌های پرورش خلاقیت را معرفی می کنیم:

به خودتان یادآوری کنید خلاقیت به زمان نیاز دارد

افراد خلاق در زندگی خود به هوش و قدرت ابتکارشان نیاز دارند. آن‌ها می دانند باید خلاق بمانند، اما به این درک رسیده‌اند که خلاقیت با شتاب و عجله به دست نمی‌آید. وقتی کارها روی هم جمع شده‌اند و می خواهید آن‌ها را با عجله انجام دهید، خلاقیتی نخواهید داشت. باید همواره به خود یادآوری کنید خلاقیت فرآیندی طولانی مدت است و با آهستگی پیش می رود.
خلاقیت وقتی رخ می‌دهد که ذهنتان باز باشد. پس وقتی شروع به کار می کنید، تمام مسائل ریز و درشتی که آزارتان می دهد را کنار بگذارید. افکار مزاحم را رها کنید و بیشتر روی چیزهایی که مقابل شماست، تمرکز کنید. اگر کارهای نه چندان مهمی برای انجام دادن دارید، ابتدا به سراغ آن‌ها بروید و سپس کار اصلی‌تان را در دست بگیرید؛ مثلاً اگر می خواهید با کسی تماس بگیرید، ابتدا این کار را انجام دهید. اگر آزادکار هستید و در منزل کار می کنید، غذای حیوان خانگی‌تان را بدهید، گل و گیاهان را آب دهید و سپس با خیال راحت پشت میز کارتان بنشینید. تنفس عمیقی داشته باشید و با آرامش خاطر کارتان را شروع کنید.

هر روز زمانی را به صحبت با خدا اختصاص دهید

صحبت کردن با خدا به شما انرژی مضاعف می دهد. خالق جهان از تمام موجودات خلاق‌تر است. وقتی زمانی را به صحبت با خدا اختصاص دهید، خلاقیت او به شما منتقل می شود. البته هنگامی که با خدا ارتباط برقرار می کنید، میزان استرس، اضطراب، ناامیدی، ترس، نفرت و خشمتان نیز کاهش می یابد. اگر این کار را به طور منظم و روزانه انجام دهید، به آرامش دست خواهید یافت و این آرامش، برایتان خلاقیت به ارمغان می آورد.

وقتی خسته‌اید، ذهنتان خلاق‌تر می‌شود

شاید این گفته کمی عجیب باشد، اما واقعیت دارد. مغز انسان در هنگام خستگی، خلاق‌تر از زمانی است که استراحت کامل داشته است. وقتی مغز خسته است، نمی تواند هم‌زمان روی چند چیز تمرکز کند. پس تلاش می کند تمام مسائلی که باعث حواس پرتی‌اش می شود را کنار بگذارد و تنها روی یک چیز تمرکز کند. مطالعات نشان داده‌اند در شرایط سخت و نامطلوب، بهتر و خلاقانه‌تر فکر می کنیم.

هر روز 20 دقیقه پیاده روی کنید

قطعاً با فواید ورزش برای سلامتی آشنا هستید و می دانید فعالیت بدنی به افزایش قدرت خلاقیت ما کمک می کند. نظرتان درباره‌ی پیاده روی 20 دقیقه‌ای چیست؟ پیاده روی چه تأثیری روی مغز می گذارد؟ شاید ابهام داشته باشید که وقت گذاشتن برای ورزش ارزشش را دارد یا نه؟ واقعیت این است 20 دقیقه پیاده روی از هر ورزشی بهتر است. در زمان پیاده روی دنیای پیرامونتان را بهتر می بینید. طلوع خورشید را نظاره می کنید و مردم را می بینید که چطور برای یک روز کاری آماده می شوند. کمی درنگ کنید و عطر گل‌ها را ببویید. حرکت برگ‌هایی که در خیابان به زمین افتاده‌اند را تماشا کنید. لحظه‌ای توقف کنید و ببینید جهان چطور زیبایی‌های خود را به شما نشان می دهد.

برای پرورش خلاقیت به صداهای اطراف گوش دهید

حتماً می دانید سکوت بهترین روش برای تمرکز روی پروژه‌های خلاقانه است. شاید کمی عجیب باشد اما گوش دادن به صداهای محیط برای تقویت قدرت خلاقیت بهتر از سکوت است. هر چند سکوت برای تمرکز روی حل مسائل و کارهای دقیق مناسب‌تر است، اما گوش دادن به برخی صداهای محیط برای تفکر خلاق بهتر است. با این کار فعالیت‌های ذهنی بیشتری خواهید داشت و قدرت خلاقیتتان پرورش می یابد.

به سبک موسیقی که هنوز نشنیده‌اید، گوش دهید

هر فردی به سبک خاصی از موسیقی علاقه دارد، اما لازم است برای پرورش خلاقیت سبک جدیدی از موسیقی را امتحان کنید. هر نوع موسیقی که بخواهید در فضای مجازی قابل دسترس است. موسیقی جدید می تواند قسمت‌های مختلف مغزتان را لمس کند و تغییرات شیمیایی به وجود آورد که باعث تقویت توانایی‌های خلاقانه در شما می شود.

محدودیت‌ها باعث بروز کارهای خلاقانه می شود

خیلی از افرادی که به دنبال رشد خلاقیت هستند، از فایده‌ی محدودیت اطلاعی ندارند. خیلی از کسانی که در حوزه‌ی هنر فعالیت دارند، بر این باورند آزادی نتایج خلاقانه‌ی بهتری برای آن‌ها به ارمغان می آورد؛ اما اکنون نتیجه‌ی عکس آن به دست آمده است. در واقع، محدودیت‌ها سبب بروز نتایج خلاقانه می‌شود، زیرا حذف گزینه‌های اضافه باعث می شود خلاقیت به جریان بیفتد. خلاقیت به معنای توانایی پشت سر گذاشتن محدودیت‌هاست؛ به عبارت دیگر، خلاق بودن به معنای یافتن روشی درست و هوشمندانه برای رهایی از یک موقعیت دشوار یا یک ایده‌ی جدید برای تبدیل منابع محدود به مزایا است. به عنوان مثال می توان به "اسپایک لی" و "ریچارد رودریگرز" اشاره کرد؛ فیلم سازانی که اولین فیلم خود را با هزینه‌ای کمتر از قیمت یک خودرو تولید کردند.

گاهی سکوت کنید تا خلاقیتتان پرورش یابد

شاید از جمله افرادی باشید که سکوت کردن برایتان سخت و طاقت فرساست؛ اما باید بدانید در سکوت می توان ردپایی از خلاقیت پیدا کرد. برای این منظور، با تاریک شدن هوا چند شمع روشن کنید، آرام بنشینید و هیچ کاری انجام ندهید. تنها به شمع‌ها خیره شوید. جهان سر و صدای زیای دارد. برای یک لحظه هم که شده بگذارید سکوت بر زندگی‌تان حکم‌فرما شود. گاهی در سکوت رانندگی کنید و به هیچ صدایی گوش ندهید. هر از گاهی بدون موسیقی و در سکوت کامل، خانه‌تان را تمیز کنید. هنگام آبیاری گل‌ها و گیاهان آن‌ها را در سکوت نظاره کنید.

نور کم باعث خلاقیت و آزادی فکر می شود

کم کردن نور محیط باعث می شود احساس راحتی و آزادی بیشتری داشته باشید. ارنست همینگوی (نویسنده‌ی معروف آمریکایی) به خاطر ضعیف بودن چشم‌هایش، به کار در محیط تمیز و پرنور علاقه داشت، اما اکنون جدیدترین تحقیقات نشان می دهد نور پایین باعث افزایش عملکرد خلاقانه شما می شود.
تحقیقات کارشناسان در این زمینه نشان می دهد حتی وقتی شرکت کنندگان متوجه تغییرات نور نشوند، باز هم خلاقیتشان بیشتر خواهد شد. به دلیل این که تاریکی احساس محدودیت را بالا می برد، ضمیر ناخودآگاه شرکت کنندگان عملکرد خلاقانه‌تری پیدا می کند.
وقتی نمی توانید نور محیط را کاهش دهید از قدرت تخیلتان استفاده کنید. برای این منظور تصور کنید در تاریکی هستید. همین برای پروش خلاقیت کافی است.

از یک نمایشگاه هنری دیدن کنید

بازدید از نمایشگاه‌های هنری در زمینه‌ی عکاسی، سفال گری و مجسمه سازی به شما کمک می کند قدرت خلاقیتتان را پرورش دهید. البته نیاز نیست چیزی بخرید. تنها با قدردانی از هنر دیگران، خلاقیت خود را به جریان می اندازید.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-26 09:44:00
  • نظرات
تصویر آواتار مرتضی
   مرتضی

عرض سلام و ادب مطلب مفیدی بود فقط ایا منبعی هم می توانید برای این مطلب معرفی بنمایید اگر کتابی در زمینه نوآوری می شناسید خوشحال می شوم معرفی کنید. با آرزوی بهترین ها

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

سلام مطلب مفیدی بود مرسی من غالباَ موقع ورزش ب خلاقیت بیشتری دست پیدا کردم البته مشورت هم کمک کرد تا نکات مثبت رو بیشتر ببینم و خلاقتر باشم

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها