9 اشتباهی که باعث می شود از شاد بودن در زندگی محروم بمانیم!

1 تیر 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 9 اشتباهی که باعث می شود از شاد بودن در زندگی محروم بمانیم!
9 اشتباهی که باعث می شود از شاد بودن در زندگی محروم بمانیم!
امتیاز مطلب: 91%

هر کسی در زندگی به دنبال "شاد بودن" است، می خواهیم هم خودمان شاد زندگی کنیم و هم خانواده‌ای شاد و صمیمی داشته باشیم، اما این اتفاق در بیشتر مواقع رخ نمی دهد. اغلب انجام اشتباهاتی باعث می شود از شادی دور بمانیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به برخی از اشتباهات که مانع شادی است اشاره کنیم.
روزانه با انتخاب‌های زیادی مواجه هستید که برخی از آن‌ها هیچ ارتباطی به سلامتی و خوشبختی شما ندارند اما می توانند تأثیر قابل توجهی روی ذهن و جسمتان بگذارند. در ادامه‌ی مقاله، 10 اشتباهی را معرفی می کنیم که مانع از شادی و خوشبختی می شوند.

عدم تجربه روابطی عمیق چون ازدواج، روابط خانوادگی و دوستی‌های نزدیک

زندگی و انسان بودن، در ارتباط با دیگران معنا پیدا می کند. روابط همان تجربیاتی است که به زندگی ما ارزش می دهد. این مسئله در طبیعت وجودی تمام انسان‌ها قرار دارد و علم نیز آن را ثابت کرده است.
مطالعات نشان می دهد افرادی با روابط اجتماعی بالا، سالم‌تر هستند و احتمال مرگ در آن‌ها پایین‌تر است. یافته‌ها حاکی از آن است، افرادی که روابط اجتماعی قوی‌تری دارند، بیشتر هم عمر می کنند. جالب است بدانید، روابط اجتماعی و دوستی‌های محکم به شما کمک می کند با سرطان هم مقابله کنید.
برقراری روابط عمیق مانند ازدواج در سلامتی فرد مؤثر است. داشتن یک رابطه‌ی محکم و طولانی مدت سبب کاهش ابتلا به افسردگی، خودکشی و مصرف مواد مخدر خواهد شد. اخیراً تحقیقی روی 6000 زوج انجام شده که نشان می دهد ازدواج سبب بالا رفتن طول عمر می شود؛ در حالی که ازدواج نکردن، با مرگ زودرس در ارتباط است. البته ازدواج با فرد مناسب نیز در موفقیت شما تأثیرگذار خواهد بود.
مطالعات زیادی نشان داده‌اند روابط محکم خانوادگی یکی از دلایل اصلی طول عمر مردم شهر اوکیناوای ژاپن است، در حالی که این شهر از فقیرترین مناطق ژاپن است.
نتایج مطالعات گویای آن است، داشتن روابط نزدیک برای یک زندگی شاد و سالم لازم است. انسان‌ها نیازمند روابط نزدیک هستند، مهم نیست این رابطه، ازدواج، دوستی یا رابطه خانوادگی باشد.

بی‌تحرکی در طول روز

بی‌تحرکی و یک جانشینی اثرات منفی زیادی دارد. حتی با وجود فعالیت‌های بدنی، نشستن طولانی مدت مقابل تلویزیون سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ می شود. قطعاً زیاد نشستن پشت میز کار هم برای سلامتی مضر است.
این ادعا نتیجه‌ی سه تحقیق مختلف است که یکی روی 4500 نفر، دیگری روی 8800 نفر و تحقیق نهایی روی 240 هزار نفر انجام شده است.

بی وقفه کار کردن بدون تنفس

کارشناسان یوگا اعتقاد دارند خیلی از شرکت کنندگان به این خاطر به کلاس‌های یوگا می روند که می توانند ساعاتی از روز را بنشینند و نفس بکشند.
از وقتی از رختخواب بیرون می‌آیید تا زمانی که دوباره به خواب می روید آیا 15 دقیقه می‌نشینید و نفس بکشید؟ مدیتیشن تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت زندگی دارد. مدیتیشن سبب کاهش استرس و اضطراب، تقویت سیستم ایمنی بدن و ارتقای کیفیت زندگی می شود. تحقیقات نشان داده مدیتیشن سبب کاهش خشم و بهبود کیفیت خواب در بین زندانی‌ها شده است.

بی‌توجهی به توانایی‌های خلاقانه

به‌کارگیری توانایی‌های خلاقانه سبب کاهش ابتلا به انواع بیماری می شود و سطح سلامتی شما را هم بالا می برد. تحقیقی در مرکز سلامتی دانشگاه هاروارد انجام شده که نشان می دهد هنر، سبب کاهش سطح استرس و اضطراب و بروز احساسات مثبت می شود. علاوه بر آن، به کاهش سطح افسردگی هم کمک می کند.
اخیراً نتیجه‌ی پژوهشی در مجله پزشکیِ زندگی رفتاری منتشر شده که نشان می دهد نویسندگی خلاقانه باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس HIV می شود. (ویروس HIV سبب نقص سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری ایدز می شود.)

بیرون نرفتن از خانه

در خانه ماندن و عدم گشت و گذار در طبیعت به ذهن و بدنمان آسیب می رساند. اخیراً مزیت نور خورشید نسبت به نور مصنوعی لامپ اثبات شده است. گشت زدن در طبیعت سبب کاهش وزن و افزایش اعتماد به نفس در بیماران خصوصاً افراد مبتلا به بیماری‌های ذهنی می شود.
نتایج تمام مطالعات نشان می دهد گشت زدن در طبیعت سبب افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت‌های ارتباطی خواهد شد.

تنها مصرف کننده بودن

در بیشتر مواقع در حال مصرف محصولات دنیای پیرامونمان هستیم؛ به جای این که به دنبال تولید آن محصولات باشیم. گاهی از اطلاعات بی‌کیفیت استفاده می کنیم و به دنبال یک زندگی ساکن و بی‌حرکت می رویم؛ در واقع به جای ساخت اطلاعات، تبدیل به مصرف کننده‌ی آن می شویم.
النور روزولت می گوید: "زمانی که متوقف شوید و از حرکت باز بایستید، شروع به مردن خواهید کرد."
قطعاً نمی توانید طول عمر خود را کنترل کنید اما فعالیت‌های شما قابل کنترل است؛ مثلاً، به جای غذا خوردن در بیرون از خانه، خودتان غذا درست کنید. به جای تماشای مسابقات ورزشی، خودتان ورزش کنید. به جای خواندن یک مطلب آماده، خودتان بنویسید. حتماً نباید کارهای بزرگی انجام دهید، بلکه هر روز کار کوچکی به انجام برسانید.

مشغول بودن به شغلی که به آن علاقه ندارید

کار زیاد و بدون وقفه خطرات زیادی برای سلامتی شما دارد. در کشور ژاپن، کار طولانی و استرس در محل کار سبب شده تا به افرادی که به دلیل پرکاری می‌میرند، لقب کاروشی (Karoshi) دهند که به معنای "مرگ بر اثر کار زیاد" است.
هر مسئله‌ای که در محیط کار سبب بروز استرس شود، برای سلامتی مضر است. از جمله این اتفاقات می توان به سفرهای کاری ناگهانی، اختلاف نظر با مدیر یا همکاران، کاهش حقوق و مزایا و احساس کم ارزشی و نادیده گرفته شدن اشاره کرد.
البته تحقیقات نشان می دهد کارِ بیش از حد سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می شود.

تنها غذا خوردن

دکتر برایان وانسینک، نویسنده‌ی کتاب "پرخوری بدون فکر" و استاد دانشگاه کورنل می گوید وقتی به تنهایی غذا می خورید، به احتمال زیاد بیشتر از حد خواهید خورد و رژیم غذایی خود را خراب می کنید. پژوهش‌ها نشان می دهد وقتی تنها هستیم کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهیم.
تحقیقات حاکی از آن است از هر 3 نفر یکی به تنهایی روی میز کارش غذا می خورد. پس در می یابیم همین انتخاب‌های ساده سبب بروز مشکلات بزرگ‌تر برای سلامتی خواهد شد.

فکر می کنید لایق سلامتی و خوشبختی نیستید

برن براون، پژوهشگر دانشگاه هوستون، 10 سال از عمر خود را صرف مطالعه‌ی موضوع "آسیب پذیری" کرد. بعد از سخنرانی پرطرفدار او در برنامه‌ی "تد تاک" (TED Talks)، کتاب او با عنوان "شجاعت بی‌مثال و مزایای کامل نبودن" به فروش بالایی دست یافت. براون در حال پژوهش روی موضوعاتی چون ترس، ناامیدی و آسیب پذیری به نکات ارزشمندی دست یافت. او می گوید: "تنها یک مسئله وجود دارد که سبب تمایز میان افراد با روابط خوب و افراد بدون روابط می شود. کسانی که روابط محکمی دارند و فکر می کنند بقیه آن‌ها را دوست دارند، به این باور رسیده‌اند که لایق این همه عشق و محبت هستند."
برن براون معتقد است: "آن‌ها ارزشمند بودن خود را باور دارند. چیزی که باعث می شود نتوانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم، ترس از این مسئله است که ما لایق این رابطه نیستیم."
اگر اجازه دهید ترس، خجالت و آسیب پذیری باعث شود خود واقعی‌تان را نشان ندهید، مانع برقراری رابطه کامل خود با دیگران خواهید شد. اگر می خواهید از قضاوت نشدن، ترس و بی اطمینانی رها شوید و زندگی شاد و سعادتمندی را تجربه کنید، ابتدا چنین اجازه‌ای را به خود بدهید. پس از همین حالا عزم خود را برای ارزشمندی جزم کنید.
برای داشتن یک زندگی سالم به چیزی بیش از ورزش و برنامه‌ی غذایی سالم نیاز دارید. تمام اشتباهاتی که مانع شاد بودنتان می شود را کنار بگذارید، زیرا نقش مهمی در شادی و سلامتی شما دارند.

منبع: jamesclear

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-20 16:05:40
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها